När jag tog studenten för tre år sedan hade jag i runda slängar 200k. Jag hade dessutom ett eget företag som jag startade när jag var 16 och utöver det ett extrajobb.
Jag sa upp mig från jobbet, avvecklade mitt företag och köpte en enkel biljett till Bangkok. Nu, tre år senare, har jag rest troligtvis mer än 99% av världens 22-åringar. Jag har haft dom tre bästa åren i mitt liv och träffat så mycket människor som jag aldrig kommer glömma. Jag har minnen som kommer att bestå resten av livet.
Jag kom precis hem från USA. Av mina ursprungliga 200k har jag ca. 25k kvar. Jag har inget jobb och ingen utbildning (detta är inte riktigt sant, men vi utgår ifrån det).
Om jag inte hade gjort valet att resa är det möjligt att jag hade varit miljonär nu (om jag fortsatt göra kloka investeringar och vara lika driven som jag var).
Jag är mest intresserad av era tankar. Är jag en idiot eller hade ni gjort samma val? Jag känner lite ångest nu eftersom jag är lika fattig som jag var när jag var 13 år gammal.
Hej kära skrivare!
Jag läste din lilla historia och måste säga. Många skulle gjort samma sak som du gjort med de pengarna, och andra skulle göra annat. Om jag själv får bedöma så tycker jag att du ska ta tillvara på de minnen du fått och de erfarenheter du upplevt.
Allt i livet handlar om vilka val vi gör. Om du hade valt en annan väg, blivit miljonär, hade du kunnat resa ännu mer än vad du gjort. Men du hade också kunnat råka göra dig av med alla pengar på något dumt husköp eller en flickvän/pojkvän som kräver för mycket.
Jag tycker du ska vara glad för alla val du gör och inte se tillbaka på vad du kunnat göra istället. Jag tror du valde helt rätt. Om det hade varit jag, hade jag förmodligen först skaffat mig en utbildning och resa när jag hade tid. (Innan jag skaffar familj) Men du gjorde helt rätt!!
Välkommen tillbaka till Sverige, nu väntar bostadsbrist, arbetslöshet osv
Nej, jag är bara avundsjuk då dom senaste 3 åren som jag jobbat har varit usla medan du njutit av livet.
Om det verkligen var ditt livs 3 bästa år så var det absolut inte dumt. Man vet aldrig hur det hade blivit om man gjort ett annat val, inte alls säkert att du hade varit rik.
Om det var dumt eller inte kan bara du avgöra. Och det verkar du ju inte tycka.
Själv brände jag nån 100k på festande i Sverige efter studenten. Ångrar som fan att jag inte reste för dom pengarna istället innan jag fick fast jobb.
Vad gör du nu då? Bor hemma hos dina föräldrar igen? Det är väl kanske det som kan kännas jobbigt. Att nu när du är tillbaks är du ingenstans.
Du kommer nog dock ha lättare att få jobb igen med dina fantastiska resehistorier som vad du gort dom senaste åren än nån som bara suttit hemma och spelat tv-spel eftersom det gör dig mer intressant.
Nej finns värre man kan lägga pengar på. Och det går att jobba ihop 200 k igen, visst det tar ett tag men det går. Resa är ju bland det bästa man kan lägga pengar på anser jag. Prylar är bara skit.
Ta upp ditt företag och jobba ikapp dig. Du säger att du hade varit miljonär om du fortsatt att göra kloka investeringar mm.
Vad hindrar dig att göra det idag, du har en grundplåt på 25k ca mer än 10% av pengarna.
Ok det kanske tar lite mer än tre år och jobba sig upp.
Men du har kontakter runt om i världen som du inte hade innan, utnyttja dom för daytrading mm.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!