2014-07-25, 11:38
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
OK, jag ska förklara noga.

Du jobbar på bank. I ditt jobb som "rådgivare" ( = försäljare ) ingår att övertyga kunderna att köpa saker de egentligen inte behöver och betala olika avgifter till banken. Detta gynnar banken men missgynnar bankkunden.

Banken ingår i en grupp som vi kan kalla gruppen banker. Kunden ingår i en annan grupp nämligen gruppen bankkunder.

Om en individ i en grupp gynnas eller missgynnas så gynnas eller missgynnas gruppen i sin helhet.

Hängde du med?

Annars läs igen!!

Fel 1: Jag jobbar INTE som rådgivare, redan där går det snett, hajar du??
Fel 2: Vi har fri konkurrens i Sverige och kunderna som känner sig missgynnade byter bara bank, enkelt va? Bankerna konkurrerar om kunderna, därför kan ju ingen skilja sig ut med taskig ränta eller höga avgifter, då får man ju inga kunder?

Nu är det dock ingen större skillnad på vilken av storbankerna man har.
Viktigast är att man har en bankkontakt som man är nöjd med och som är serviceminded.
Citera
2014-07-25, 12:02
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Jag trodde också på bullshiten med totalkund men jag fick bättre deal att fixa saker själv. Har lån i en bank och konton i två andra banker där jag har lön och sparkonton. Sen sparar jag på Avanza också.

Fördelen att behålla konton är att det går snabbt om någon för över pengar vid affärer från samma bank. Bankerna är helt efter som inte kör direktöverföringar mellan varandra år 2014.

Jag är en väldigt otrogen kund och byter om jag får en bättre deal och min nuvarande bank inte kan matcha det. Varför skulle jag inte göra det?

Det finns mycket pengar att spara om man går igenom sina affärer någon gång om året. Glöm inte räkna med bankernas ständigt försämrade service, avgifter och usla räntor.

Storbankerna har hybris. Försäkringsbolagen också.
Citera
2014-07-25, 16:34
Medlem
Så om jag inte planerar att ta en massa lån (endast CSN för närvarande) eller ha ett massivt sparande så är det ingen idé med att köra flera banker?
Citera
2014-07-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Fel 1: Jag jobbar INTE som rådgivare, redan där går det snett, hajar du??
Fel 2: Vi har fri konkurrens i Sverige och kunderna som känner sig missgynnade byter bara bank, enkelt va?
(Fel 1)
Jag gissar att du jobbar i någon av de fyra stora!?
Oavsett om du jobbar som rådgivare eller inte så gynnas såklart du av att din bank (förutsatt att det rör sig om en av de fyra) erbjuder full service och om man skall hålla sig till EN bank så måste man välja en som erbjuder ... wait for it... full service!
Vitsen med nischbankerna är sällan att vara en bank med full service. De plockar oftast russinen ur kakan och väljer det de kan tjäna mest på. Ganska logiskt egentligen.
Swedbank är snart inte en full service-bank. Många av deras kontor har tagit bort kontanthanteringen utan att ha ersatt med insättningsautomater. Tråkigt. Speciellt som jag använder Swedbank...

(Fel 2)
Som du säkert läst i bankutredningar (har jag för mig att det var) känner kunderna inte att det är riktigt lika lätt att byta bank som livsmedelsbutik. Det är iofs lättare än att byta satellitleverantör eller försäkringsbolag men det är inte lätt.
Citera
2014-07-25, 21:08
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
INGA svenska banker har gått i KK i modern tid och lär inte göra det heller (Ivartfall inte någon av de större)

Att idag använda sig av flera banker och då ha bankgarantin i åtanke blir ju ungefär som att hamstra konserver inför ett atom-krig.

Du hinner sprida dina tillgångar (om det mot förmodan skulle bli aktuellt) LÅÅÅÅÅÅNGT innan krisen blir så allvarlig så det blir snack om att bankgarantin skulle träda in.

custodia gick ju i konkurs, var väl första gången bankgarantin fick sättas på prov, hann inte sätta in några pengar där men försökte några ggr (var kö)

Exchange fick ju avveckla sin verksamet nyligen (hade avslutat kontot där tidigare)

minns när jag satte in kontante på Swedbank (när de begärde att bli räddade) och personalen verkade ganska tacksam att någon alls ville sätta in pengar där... (de räddades av de andra sparbankerna) jag hade även pengar i första sparbanken i Göteborg som var konkursfärdiga och fick räddas...

Så det var inte alls länge sedan som flera av storbankerna fick räddas från konkurs... (tex nordea)
Senast redigerad av Enydrion 2014-07-25 kl. 21:13.
Citera
2014-07-26, 00:07
Bannlyst
Två banker är perfekt! :-)

Lön /spar - Skandiabanken
Kontanter och Eurocard - SEB
Citera
2014-07-26, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Jo, det förstår jag ju. Därav tänker jag på att skita i Forex och antagligen betala avgiften till SEB och behålla SEB, även fast privatkontot är på noll ränta.

Hade du haft handelsbanken istället för SEB så hade du sluppit avgiften för internetbanken är gratis så länge du inte skaffa kort.
Citera
2014-07-26, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hade du haft handelsbanken istället för SEB så hade du sluppit avgiften för internetbanken är gratis så länge du inte skaffa kort.

På SEB kan man ha internetbank gratis med begränsningen att man inte kan göra betalningar. Dock går överföringar bra att göra. Jag hade det så under några år när jag bytte huvudbank men inte ville ta bort mina konton hos SEB.
Citera
2014-07-26, 09:08
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

De har ett kort som är gratis också... (handelsbanken alltså)
Citera
2014-07-26, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Har du själv 5-6 olika banker och kreditgivare som du alternerar mellan för att "optimera" din ekonomi?
Om så är fallet, kan du inte presentera vilka du använder, samt varför?
Gärna med en totalsumma på vad detta krångel sparar dig.

Jag har SEB som huvudbank. Där har jag även mitt bolån med en ränta på 2 %.

Räntesparande har jag hos Marginalen och Hoist, det ger drygt en sparränta på drygt 1,5 % mer än SEB:s placeringskonto.

Fonder och aktier har jag hos Avanza, det ger mig tillgång till kvalitetsfonder med låga eller obefintliga avgifter.

Sedan har jag även konton hos SHB, Skandiabanken, Nordea, Swedbank. Skandiabanken använder jag främst vid utlandsbetalningar, det har jag sparat åtskilliga tusenlappar på samt att jag har en del gruppförsäkringar där.

Skulle jag ha varit en vanlig bankkund med allt hos ex Swedbank hade det kostat mig många sköna tusenlappar om året.

Krångligt? Nej, inte det minsta. Lägger kanske 2 timmar i månaden på att sköta familjens ekonomi.

Stående överföringar sköter fördelningen av inkomster och utgifter och e-fakturera och autogiro tar han om resten. Har man en ordentlig budget så är det inte svårt att automatisera flödet.

Att ha en etablerad relation med samtliga storbanker gör att "bankbyte" blir väldigt smidigt. Bara att flytta pengar och styra om utbetalningar / efaktura / autogiro till en annan bank om det behövs.

SEB har försökt vid tillfällen att få mig att flytta sparande till dem samt även försäkringar. Det har dock varit en dålig deal och jag har trots att jag avböjde fått behålla bra villkor på bolånet.

Bara det faktum att jag på mitt transaktionskonto på marginalen har en ränta på 2,3 % gör att det fort lönar sig att ha pengar där.

Familjen betalar totalt 828 kronor om året i bankavgifter. Då har vi fyra bankkort och fem kreditkort som alla har olika förmåner.
Citera
2014-07-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Jag har SEB som huvudbank. Där har jag även mitt bolån med en ränta på 2 %.

Räntesparande har jag hos Marginalen och Hoist, det ger drygt en sparränta på drygt 1,5 % mer än SEB:s placeringskonto.

Fonder och aktier har jag hos Avanza, det ger mig tillgång till kvalitetsfonder med låga eller obefintliga avgifter.

Sedan har jag även konton hos SHB, Skandiabanken, Nordea, Swedbank. Skandiabanken använder jag främst vid utlandsbetalningar, det har jag sparat åtskilliga tusenlappar på samt att jag har en del gruppförsäkringar där.

Skulle jag ha varit en vanlig bankkund med allt hos ex Swedbank hade det kostat mig många sköna tusenlappar om året.

Krångligt? Nej, inte det minsta. Lägger kanske 2 timmar i månaden på att sköta familjens ekonomi.

Stående överföringar sköter fördelningen av inkomster och utgifter och e-fakturera och autogiro tar han om resten. Har man en ordentlig budget så är det inte svårt att automatisera flödet.

Att ha en etablerad relation med samtliga storbanker gör att "bankbyte" blir väldigt smidigt. Bara att flytta pengar och styra om utbetalningar / efaktura / autogiro till en annan bank om det behövs.

SEB har försökt vid tillfällen att få mig att flytta sparande till dem samt även försäkringar. Det har dock varit en dålig deal och jag har trots att jag avböjde fått behålla bra villkor på bolånet.

Bara det faktum att jag på mitt transaktionskonto på marginalen har en ränta på 2,3 % gör att det fort lönar sig att ha pengar där.

Familjen betalar totalt 828 kronor om året i bankavgifter. Då har vi fyra bankkort och fem kreditkort som alla har olika förmåner.
Det låter som att du är nöjd med ditt upplägg.
Nu har jag ett ganska stort bolån hos SEB och har därför valt att samla min ekonomi där. Jag får därför 1,51% ränta på 3mån rörligt. Slår de mesta av de futtiga ören du skrapar ihop på Marginalen Bank etc.
Värdepappershandel gör jag både i SEB och Avanza, de kompletterar varandra bra.4
Citera
2014-07-26, 22:50
Medlem
sebnies avatar
Personligen tycker jag, 1 bank är bäst.
Bäst att ha bankkort och spar och lönekonto hos en enda bank.
Låt bli krediterna, spara ihop pengar till det du vill ha istället för att låna massa pengar.

När det gäller att välja den där enda banken så ställ upp en kravspecifikation och se vilken bank som matchar flest punkter.

Ett viktigt krav jag ställer på min bank är att de ska tillhandahålla ett rent "bankkort" helt utan kredit eller liknande. Det får med andra ord inte vara någon obligatorisk kortkredit, även om den är gratis och kostnadsfri att ha/använda.

Anledningen är att jag vill kunna styra säkerheten genom att flytta pengar mellan ett icke-kortkonto och ett kortkonto, och därmed se till att inte ha för mycket pengar "exponerade" på kortet, och därmed slippa bli av med allt för mycket pengar ifall kortet skulle bli "skimmat" eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in