Citat:
Ursprungligen postat av
Denkmal
Har du själv 5-6 olika banker och kreditgivare som du alternerar mellan för att "optimera" din ekonomi?
Om så är fallet, kan du inte presentera vilka du använder, samt varför?
Gärna med en totalsumma på vad detta krångel sparar dig.
Jag har SEB som huvudbank. Där har jag även mitt bolån med en ränta på 2 %.
Räntesparande har jag hos Marginalen och Hoist, det ger drygt en sparränta på drygt 1,5 % mer än SEB:s placeringskonto.
Fonder och aktier har jag hos Avanza, det ger mig tillgång till kvalitetsfonder med låga eller obefintliga avgifter.
Sedan har jag även konton hos SHB, Skandiabanken, Nordea, Swedbank. Skandiabanken använder jag främst vid utlandsbetalningar, det har jag sparat åtskilliga tusenlappar på samt att jag har en del gruppförsäkringar där.
Skulle jag ha varit en vanlig bankkund med allt hos ex Swedbank hade det kostat mig många sköna tusenlappar om året.
Krångligt? Nej, inte det minsta. Lägger kanske 2 timmar i månaden på att sköta familjens ekonomi.
Stående överföringar sköter fördelningen av inkomster och utgifter och e-fakturera och autogiro tar han om resten. Har man en ordentlig budget så är det inte svårt att automatisera flödet.
Att ha en etablerad relation med samtliga storbanker gör att "bankbyte" blir väldigt smidigt. Bara att flytta pengar och styra om utbetalningar / efaktura / autogiro till en annan bank om det behövs.
SEB har försökt vid tillfällen att få mig att flytta sparande till dem samt även försäkringar. Det har dock varit en dålig deal och jag har trots att jag avböjde fått behålla bra villkor på bolånet.
Bara det faktum att jag på mitt transaktionskonto på marginalen har en ränta på 2,3 % gör att det fort lönar sig att ha pengar där.
Familjen betalar totalt 828 kronor om året i bankavgifter. Då har vi fyra bankkort och fem kreditkort som alla har olika förmåner.