• 3
  • 4
2014-07-26, 23:04
Medlem
Enydrions avatar
jaha, själv har jag ca 15-20 olika banker...

man är ju tvungen att ha en storbank som har allt, och sedan så flyttar man så mycket som möjligt därifrån till andra banker med bättre ränta osv...
Citera
2014-07-26, 23:07
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Personligen tycker jag, 1 bank är bäst.
Bäst att ha bankkort och spar och lönekonto hos en enda bank.
Låt bli krediterna, spara ihop pengar till det du vill ha istället för att låna massa pengar.

När det gäller att välja den där enda banken så ställ upp en kravspecifikation och se vilken bank som matchar flest punkter.

Ett viktigt krav jag ställer på min bank är att de ska tillhandahålla ett rent "bankkort" helt utan kredit eller liknande. Det får med andra ord inte vara någon obligatorisk kortkredit, även om den är gratis och kostnadsfri att ha/använda.

Anledningen är att jag vill kunna styra säkerheten genom att flytta pengar mellan ett icke-kortkonto och ett kortkonto, och därmed se till att inte ha för mycket pengar "exponerade" på kortet, och därmed slippa bli av med allt för mycket pengar ifall kortet skulle bli "skimmat" eller liknande.
Jag tycker nog tvärtom egentligen. Genom att använda kredit så kan man få ränta på sina "riktiga" pengar under tiden man använder krediten för sina inköp. Så länge man har koll på sin ekonomi och inte lever över sina tillgångar så tjänar man ju på det i längden. Sen om kortet blir skimmat så är det inte dina "riktiga" pengar du blir av med, och beroende på avtal så kanske du inte ens behöver betala för dessa krediter tjuven förbrukat. Sen är det ganska bekvämt att kunna handla vad man vill när man vill utan att behöva vänta på att pengarna kommit in.
Citera
2014-07-26, 23:25
Medlem
sebnies avatar
Fast oftast är ju krediträntan högre än vad sparräntan är, så man förlorar ju på det ändå.

Problemet är att om du får en bedragare, och _BANKEN_ bedömer att du varit oaktsam - och bankernas tolkning på "oaktsamhet" är väldigt olika, en bank tyckte att publicerandet av sitt personnummer på facebook i form av ett foto på ett körkort var oaktsamt (läste en artikel om det), så blir du skyldig att betala räkningen oavsett.

Visst, det finns beloppgränser numera i lag, 1200 kr vid mindre oaktsamhet och 12 000 kr vid större oaktsamhet, men du är fortfarande utlämnad till bankens bedömning vad oaktsamhet är.

Därför är det bättre, att som det sägs i många IT-säkerhetskretsar, ha inte mer behörighet än du behöver för stunden!
Med andra ord, ha inte mer pengar på "kortet" än vad du har råd att bli av med.
Jag har i runda slängar runt 200-400 kr på mitt kort till vardags, och när jag ska göra ett lite större inköp "fyller jag" på kortet från mitt andra personkonto.

Fördelen med det är då att det finns inga pengar att hämta om en gliring är framme och gör något dumt med kortet.
Dessutom: Butiker slarvar något fruktansvärt med koden, har jag märkt. Speciellt mindre butiker. Fungerar oftast att säga "glömt koden" så "fixar" dem det genom att ta det på signatur. Helt utan legkontroll. Kan vara precis vem som helst som handlar på någons kort.

Därför, var lite proaktiv. Ha bara ett BANKKORT utan kredit så slipper man problem.

Själv tycker jag det är bättre att spara upp en buffert. Dvs spara ihop pengar så att det blir en feting på kontot och sedan har man ett utrymme för oförutsedda utgifter.
Citera
2014-07-27, 21:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Jo, det förstår jag ju. Därav tänker jag på att skita i Forex och antagligen betala avgiften till SEB och behålla SEB, även fast privatkontot är på noll ränta.
Tycker du kan byta ut S|E|B mot t.ex Handelsbanken men nöja dig med deras Frikort så slipper du årsavgifter och har ändå BankID m.m.
Forex kan du behålla eftersom du har riktigt VISA där och ganska lite avgifter när man reser men dina sparpengar får du betydligt bättre ränta på hos t.ex Santander (2,10%) eller om du kan tänka dig att låsa pengarna så kolla in PayEx eller BIGBANK.
Citera
2014-07-28, 09:20
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
custodia gick ju i konkurs, var väl första gången bankgarantin fick sättas på prov, hann inte sätta in några pengar där men försökte några ggr (var kö)

Exchange fick ju avveckla sin verksamet nyligen (hade avslutat kontot där tidigare)

minns när jag satte in kontante på Swedbank (när de begärde att bli räddade) och personalen verkade ganska tacksam att någon alls ville sätta in pengar där... (de räddades av de andra sparbankerna) jag hade även pengar i första sparbanken i Göteborg som var konkursfärdiga och fick räddas...

Så det var inte alls länge sedan som flera av storbankerna fick räddas från konkurs... (tex nordea)

Det har du rätt i, just pga att de ALDRIG kommer att tillåtas gå i KK då de är systemviktiga.
Custodia hade väl 1000-2000kunder och är (var) en liten skit i sammanhanget.
Citera
2014-07-28, 10:18
Medlem
SparkMans avatar
Jag kör Swedbank för kort och lönekonto samt Avanza för sparande i värdepapper. Är nöjd med det upplägget än så länge.
Citera
2014-07-28, 11:12
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Jag kör Swedbank för kort och lönekonto samt Avanza för sparande i värdepapper. Är nöjd med det upplägget än så länge.
Ditt sparande låter vettigt men att du är nöjd med en årsavgift på 250 kr för ditt kort och 175 kr för internetbanken förstår jag inte när det dessutom är hos en bank som ofta har problem med sina tjänster?
Citera
2014-07-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Tycker du kan byta ut S|E|B mot t.ex Handelsbanken men nöja dig med deras Frikort så slipper du årsavgifter och har ändå BankID m.m.
Forex kan du behålla eftersom du har riktigt VISA där och ganska lite avgifter när man reser men dina sparpengar får du betydligt bättre ränta på hos t.ex Santander (2,10%) eller om du kan tänka dig att låsa pengarna så kolla in PayEx eller BIGBANK.

Jag känner inte riktigt för Handelsbanken som huvudbank då de även tar ut en avgift per uttag, så det blir ett stort nej. Jag hade dock velat använda Forex som huvudbank men det är tveksamt pga just bank-id, e-fakturor, etc. Jag har en större summa pengar placerad på Santander samt GE Money Bank, nu är ju dock GE köpt av Santander.
Citera
2014-07-28, 12:46
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Jag känner inte riktigt för Handelsbanken som huvudbank då de även tar ut en avgift per uttag, så det blir ett stort nej. Jag hade dock velat använda Forex som huvudbank men det är tveksamt pga just bank-id, e-fakturor, etc. Jag har en större summa pengar placerad på Santander samt GE Money Bank, nu är ju dock GE köpt av Santander.
Men det blir bara en avgift om du tar ut i andra bankomater än Handelsbankens egna och du har 16 fria uttag hos de andra bankomaterna / år.
Kan du inte göra som mig att ta över pengar till Forex som du tänkt spendera under månaden så behöver du inte oroa dig över avgifter? Kör bara med räkningar och kortköp i princip hos Handelsbanken.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in