• 1
  • 2
2014-07-25, 01:05
Medlem
Har just nu ett sparkonto hos Swedbank och ett vanligt konto hos Ica Banken. Ska studera snart och hade tänkt att behålla Swedbank som spar/lönekonto och sedan använda Ica Banken för mindre utgifter (då jag kan samla bonus när jag handlar på Ica).

När jag tänker efter så hade det dock varit lättare om jag helt enkelt lämnar Swedbank och bara köra Ica Banken; slipper hålla koll på två banker. Borde jag köra en bank? Eller är det vanligt att ha flera konton i olika banker?
Citera
2014-07-25, 01:42
Medlem
revodnebs avatar
Om du har kontanta medel som överskrider EU:s bankgaranti om 100 000 Euro/institut så ja, då behöver du fler banker för att sprida dina risker. Annars nej. Har du mindre så välj den bank som ger dig bäst förutsättningar.

Edit:
Du får givetvis ha så många banker och konton som du vill, men är det effektivt?
Citera
2014-07-25, 03:17
Medlem
ninjutsus avatar
Det bästa är väl att ha flera banker, en bank för varje ändamål. T.ex en bank för lönekonto, en bank för sparande, en bank för kreditkort, en bank för lån osv. Blir svårt att hitta en bank som är bäst på allt.
Citera
2014-07-25, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokmodell
Har just nu ett sparkonto hos Swedbank och ett vanligt konto hos Ica Banken. Ska studera snart och hade tänkt att behålla Swedbank som spar/lönekonto och sedan använda Ica Banken för mindre utgifter (då jag kan samla bonus när jag handlar på Ica).

När jag tänker efter så hade det dock varit lättare om jag helt enkelt lämnar Swedbank och bara köra Ica Banken; slipper hålla koll på två banker. Borde jag köra en bank? Eller är det vanligt att ha flera konton i olika banker?
Det är vanligt och tillåtet att ha konton på flera olika banker. Själv har jag SEB som min huvudbank och en högre summa pengar placerad på flera banker. När det gäller att ha koll på allt samtidigt använder jag Tink.
https://www.tink.se/sv/
Citera
2014-07-25, 07:50
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Det bästa är väl att ha flera banker, en bank för varje ändamål. T.ex en bank för lönekonto, en bank för sparande, en bank för kreditkort, en bank för lån osv. Blir svårt att hitta en bank som är bäst på allt.

Det är nog det sämsta du kan göra.

Den bank som kommer ge dig bäst lån är den där du just har allt annat, typ sparande, lönekonto etc.

Alltså bli så bra kund som möjligt i EN bank är den klara reken.
Vilken bank spelar mindre roll, här avgör ofta hur kompetent och serviceminded den lokala personalen är.
Citera
2014-07-25, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Det är nog det sämsta du kan göra.

Den bank som kommer ge dig bäst lån är den där du just har allt annat, typ sparande, lönekonto etc.

Alltså bli så bra kund som möjligt i EN bank är den klara reken.
Vilken bank spelar mindre roll, här avgör ofta hur kompetent och serviceminded den lokala personalen är.

Den bank där du får bäst lån kommer förmodligen också att ge dej sämst sparränta och högsta avgifter på olika tjänster.

För att lyckas plocka russinen ur kakan krävs ofta att man är kund 5-6 olika banker och då menar jag inte de fyra stora.
Citera
2014-07-25, 08:45
Medlem
Onödigt att använda flera banker? - Nej, onödigt att använda Swedbank som sparkonto? - Ja ;-)
Citera
2014-07-25, 08:46
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Den bank där du får bäst lån kommer förmodligen också att ge dej sämst sparränta och högsta avgifter på olika tjänster.

För att lyckas plocka russinen ur kakan krävs ofta att man är kund 5-6 olika banker och då menar jag inte de fyra stora.

Du får BARA bästa låneränta om du blir totalkund hos en bank.
Totalkunder betalar små eller inga avgifter

Du lurar dig själv om du tror du kan plocka russinen ur kakan

Att vara kund hos 5-6 är ju helt meningslöst
Man har ju näppe lån på ett par millar och samtidigt ett par millar på sparkonto

Sen kanske man kan ha ett sparkonto hos nån mindre som ger nån % högre ränta men det är ju en annan femma
Senast redigerad av ZilverZodde 2014-07-25 kl. 08:48.
Citera
2014-07-25, 09:07
Medlem
Citat:
Du får BARA bästa låneränta om du blir totalkund hos en bank.
Totalkunder betalar små eller inga avgifter

Du lurar dig själv om du tror du kan plocka russinen ur kakan

Att vara kund hos 5-6 är ju helt meningslöst
Man har ju näppe lån på ett par millar och samtidigt ett par millar på sparkonto

Sen kanske man kan ha ett sparkonto hos nån mindre som ger nån % högre ränta men det är ju en annan femma

du jobbar på bank?
Citera
2014-07-25, 09:20
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
du jobbar på bank?

Jag skulle inte uttala mig om jag inte hade koll på ämnet.
Finns tillräckligt många ordbajsare här på FB.

Jag jobbar på bank yes.
Citera
2014-07-25, 09:32
Medlem
Citat:
Jag skulle inte uttala mig om jag inte hade koll på ämnet.
Finns tillräckligt många ordbajsare här på FB.

Jag jobbar på bank yes.

eftersom du jobbar på bank så blir ju dina "råd" helt värdelösa eller hur?

de som jobbar på banker som "rådgivare" ( = säljare ) föreslår alltid lösningar som gynnar banken och missgynnar kunden.
Citera
2014-07-25, 09:41
Medlem
Citat:
eftersom du jobbar på bank så blir ju dina "råd" helt värdelösa eller hur?

de som jobbar på banker som "rådgivare" ( = säljare ) föreslår alltid lösningar som gynnar banken och missgynnar kunden.
Har du själv 5-6 olika banker och kreditgivare som du alternerar mellan för att "optimera" din ekonomi?
Om så är fallet, kan du inte presentera vilka du använder, samt varför?
Gärna med en totalsumma på vad detta krångel sparar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in