2014-07-25, 09:42
Medlem
Enydrions avatar
de här råden angående lån, är ju rätt värdelösa för de personer (som mig) som inte har några lån eller planer på att någonsin ta lån...

man bör ha flera banker för att det tar tid innan bankgarantin ersätter ens pengar när banken kursat, och man kanske inte vill vara utan pengar ett par månader

ganska liten risk att flera banker kursar samtidigt (hoppas jag)

jag har väl ca 100k hos Swedbank för att kunna göra betalningar, och resten hos andra banker (nåt dussin)

Hade inte valt Swedbank idag, men har för mycket autogiro/autobetalningar och skit för att orka byta
Citera
2014-07-25, 10:08
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
eftersom du jobbar på bank så blir ju dina "råd" helt värdelösa eller hur?

de som jobbar på banker som "rådgivare" ( = säljare ) föreslår alltid lösningar som gynnar banken och missgynnar kunden.

Jag säger ju inte VILKEN bank jag jobbar på eller hur?
Så då kan jag ju näppe gynna mig själv.
Citera
2014-07-25, 10:11
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
de här råden angående lån, är ju rätt värdelösa för de personer (som mig) som inte har några lån eller planer på att någonsin ta lån...

man bör ha flera banker för att det tar tid innan bankgarantin ersätter ens pengar när banken kursat, och man kanske inte vill vara utan pengar ett par månader

ganska liten risk att flera banker kursar samtidigt (hoppas jag)

jag har väl ca 100k hos Swedbank för att kunna göra betalningar, och resten hos andra banker (nåt dussin)

Hade inte valt Swedbank idag, men har för mycket autogiro/autobetalningar och skit för att orka byta

INGA svenska banker har gått i KK i modern tid och lär inte göra det heller (Ivartfall inte någon av de större)

Att idag använda sig av flera banker och då ha bankgarantin i åtanke blir ju ungefär som att hamstra konserver inför ett atom-krig.

Du hinner sprida dina tillgångar (om det mot förmodan skulle bli aktuellt) LÅÅÅÅÅÅNGT innan krisen blir så allvarlig så det blir snack om att bankgarantin skulle träda in.
Citera
2014-07-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokmodell
Har just nu ett sparkonto hos Swedbank och ett vanligt konto hos Ica Banken. Ska studera snart och hade tänkt att behålla Swedbank som spar/lönekonto och sedan använda Ica Banken för mindre utgifter (då jag kan samla bonus när jag handlar på Ica).

När jag tänker efter så hade det dock varit lättare om jag helt enkelt lämnar Swedbank och bara köra Ica Banken; slipper hålla koll på två banker. Borde jag köra en bank? Eller är det vanligt att ha flera konton i olika banker?

Ha en och samma bank, handla på Willys istället...
Citera
2014-07-25, 10:33
Medlem
Jag använder OKQ8 VISA när jag handlar pga. 1% bonus på alla köp utanför OKQ8 och just att jag kan ta ut min bonus i kontanter. Jag använder SEB som huvudbank för att betala räkningar och Forex som lönekonto/sparkonto, jag funderar dock på att lägga undan Forex då de saknar e-faktura samt bank-id. Forex har dock mycket högre ränta på sitt vanliga konto medan SEB har noll ränta.

Gör jag fel?
Citera
2014-07-25, 10:46
Medlem
Som student kommer du ha avgiftsfritt kort etc hos de stora bankerna så mitt tips är att testa dem ordentligt och jämför så lär du hitta en bank du trivs med
Citera
2014-07-25, 10:47
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Jag använder OKQ8 VISA när jag handlar pga. 1% bonus på alla köp utanför OKQ8 och just att jag kan ta ut min bonus i kontanter. Jag använder SEB som huvudbank för att betala räkningar och Forex som lönekonto/sparkonto, jag funderar dock på att lägga undan Forex då de saknar e-faktura samt bank-id. Forex har dock mycket högre ränta på sitt vanliga konto medan SEB har noll ränta.

Gör jag fel?
Låte väl ok

Inget är svart eller vitt.
Viktigast är ju att det är enkelt, överskådligt och hanterbart.
Hade INTE haft ett lönekonto som man inte kan köra efaktura lr bank-id från...
Citera
2014-07-25, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.

Gör jag fel?

Fördelen med Forex är att man kan ta ut pengar ur bankomat utan avgift med deras kort.
Citera
2014-07-25, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Jag säger ju inte VILKEN bank jag jobbar på eller hur?
Så då kan jag ju näppe gynna mig själv.

Dina "råd" missgynnar gruppen bankkunder och därmed gynnas gruppen banker.
Citera
2014-07-25, 11:23
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Dina "råd" missgynnar gruppen bankkunder och därmed gynnas gruppen banker.

På vilket sätt missgynnade mitt tidigare råd gruppen bankkunder??

Du verkar inte ha alla hästar hemma/ alt. ser du spöken överallt och är tillhängare av allehanda kosnpirationsteorier...

Om du tror kunderna är så dumma så dom är kvar om dom känner dom blir lurade så får du tänka om. Även om du stämmer in på den förklaringen så gäller det näppe majoriteten
Citera
2014-07-25, 11:34
Medlem
Citat:
På vilket sätt missgynnade mitt tidigare råd gruppen bankkunder??

OK, jag ska förklara noga.

Du jobbar på bank. I ditt jobb som "rådgivare" ( = försäljare ) ingår att övertyga kunderna att köpa saker de egentligen inte behöver och betala olika avgifter till banken. Detta gynnar banken men missgynnar bankkunden.

Banken ingår i en grupp som vi kan kalla gruppen banker. Kunden ingår i en annan grupp nämligen gruppen bankkunder.

Om en individ i en grupp gynnas eller missgynnas så gynnas eller missgynnas gruppen i sin helhet.

Hängde du med?

Annars läs igen!!
Citera
2014-07-25, 11:37
Medlem
Citat:
Låte väl ok

Inget är svart eller vitt.
Viktigast är ju att det är enkelt, överskådligt och hanterbart.
Hade INTE haft ett lönekonto som man inte kan köra efaktura lr bank-id från...
Jo, det förstår jag ju. Därav tänker jag på att skita i Forex och antagligen betala avgiften till SEB och behålla SEB, även fast privatkontot är på noll ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in