Mer intressant diskussion kring vems fel det är att Twitter är som det är sen det kom några tjejer/kvinnor in och började veva på allvar!
Ni har dock fel allihop, utom empoisonne för hon verkar tycka ungefär som jag 😊
Att träta om det är kvinnornas eller männens fel att det är som det är på Twitter blir i mina ögon rätt likt den klassiska, filosofiska diskussionen om vad färg är. Färg är varken något som finns ”där ute” i form av egenskaper hos ljuset och föremålen det reflekteras mot eller egenskaper hos våra sinnesorgan som tolkar det. Färg är helt enkelt det som uppstår i samspelet mellan dem: Ljusets våglängd, föremålen det träffar, ögat och hjärnan. Twitter och dess problem är resultatet av interaktionen mellan män och kvinnor och de speciella villkor och förutsättningar som gäller för respektive grupp. Det är ingens fel specifikt, men alla bidrar till det som blir mer dysfunktionellt.
I grunden är det inte svårare än att det uppstår onda cirklar när män har svårt att få uppmärksamhet och som en följd av det kontaktar allt fler kvinnor. Den obalansen är både orsakad av beteendeskillnader mellan könen på Twitter och mansöverskott bland kontona. Jag hittar flera olika sifferuppgifter från 2022-2024 och det är inte lätt att veta vilken som är närmast sanningen. Men andelen män varierar i dessa mellan 56 och 71%. Låt oss lägga oss mitt emellan och säga knappt 2 av 3 användare är män.
Det säger sig självt att oavsett hur de kvinnor som är på plattformen agerar så kommer männen ha det svårare att få kontakt och kvinnorna åtminstone i teorin en klar fördel att få matchningar som kan leda till bra dejter med en kille de verkligen gillar.
Om man sen lägger på empoisonnes poäng: (något förkortat citat)
Citat:
Ursprungligen postat av
empoisonne
Kvinnor får betydligt mycket mer (sexuell) uppmärksamhet även IRL. I jämförelse med män alltså. Det är inget som har kommit med Tinder eller ens internet. Så har det varit i årtusenden. Det är liksom så det ser ut. Tinder drar mäns rännande efter kvinnor till sin spets.
… så förstår man att resultatet kommer att vridas ännu mer i en riktning där det blir mycket svårare för män att få napp än tvärtom. Vi ska inte djupa i biologi och kultur här, men för mig står det klart att det finns en evolutionär bas för det här också. Jag kan förstå vissa arga och besvikna mäns förslag att vi helt enkelt ska sluta uppvakta kvinnorna så att de får uppvakta oss istället. Men det kommer aldrig att bli så, med mindre än att det uppstår ett riktigt stort kvinnoöverskott. Och även då kommer kvinnor när de själva får välja att vara ganska picky. För att det är en så stor evolutionär investering att välja rätt partner hon ska satsa 9 månaders graviditet och 18-20 års omsorger om barnet som kommer att ha hälften av hans gener. Och såna impulser styr oss förstås till viss del även när vi inte planerar barn här och nu, eller redan har den delen av livet bakom oss.
Gemensamt för kvinnor och män är däremot att vi vill ha så bra partners som möjligt. Gäller både utseende och andra egenskaper. Självklart är det så att ju större möjligheter vi tror/vet oss har att välja och vraka: Desto mer picky kommer vi att bli. Det är helt meningslöst att gnälla över tjejer som vänsterswipar bort en massa ordinära killar när det finns ett sånt utbud av män som åtminstone är lite snygga och verkar lite spännande. Män som hamnar i det läget kommer att bete sig på exakt samma sätt. Gäller för övrigt mig själv, då jag är/varit en typisk sån där man som med stigande ålder och ökad erfarenhet/säkerhet fått betydligt lättare att intressera attraktivare kvinnor än vad jag som regel lyckades med som ung och i sanningens namn rätt osäker. Det återspeglade sig definitivt i mitt nätdejtingbeteende när det begav sig.
Finns det då ett inslag som vissa hävdar av dumma tjejer som själva är ”treor” eller ”fyror”, men försöker få till det med ”sjuor” eller rentav ”åttor”? Ja det finns det säkert. Genom åren har jag väl sett några tjejkonton i trådar om nätdejting där intrycket varit att de går på helt fel kriterier när de dejtar fast de vill ha något seriöst. Kombon snygg, socialt begåvad och lagom självsäker kille ger inte direkt bra odds på att bli hennes livs stora kärlek. Å andra sidan är jag säker på att det är ganska gott om män som överskattar SITT utseende och utifrån det lägger alldeles för mycket tid på att skriva till tjejer som är en liten bit ovanför deras liga.
Jag tror ändå att de flesta har relativt realistiska förhoppningar på vad som kan matcha dem på riktigt. Är man inte narcissist så inser man också att det nog på flera sätt skulle vara rätt besvärligt om man själv som en 5:a med ett normalt yrke träffade en tiopoängare med en hög befattning i näringslivet.
Sen tror jag att allt förvärras av det här jävla onaturliga att man har flera trådar igång samtidigt. Vi är inte gjorda för att inleda relationer på det viset och det är inte konstigt om det bidrar till att vi har svårt att få upp något riktigt intresse. Det gäller tror jag paradoxalt nog även många av oss killar. Får man ändå till konversationer fortlöpande och en och annan dejt så kan ju hoppet leva att det finns någon ännu bättre som väntar där längre fram.
Jag tror definitivt att vi dissar för många personer som hade kunnat bli riktigt bra partners för oss. Samtidigt förstår jag att det är skitsvårt för tjejer som inte är alltför anskrämligt fula och dumma att sålla bland alla matchningar de har.
En intressant fråga: Hur många av bägge könen skulle ha större framgång med att hitta en bra partner som det skulle klicka med om man gjorde en mer seriös profilmatchning? Och sen vågade ta ”risken” att fokusera helt på den kontakten åtminstone ett tag istället för att ha fem, sex parallella konversationer som kommit lite olika långt? Men lättare sagt än gjort. Jag hatade själv det där, men kände mig ändå pressad att i alla fall ha två, tre stycken igång.
Slutligen: Jag tvivlar inte på att det finns mycket ”skit” på Tinder även om jag aldrig varit där. Det fanns många personer som inte direkt var bra partnermaterial och/eller inte intresserade av något på riktigt när jag körde min senaste vända för ett gäng år sen (på HappyPancake). Men man ökar knappast chanserna att träffa någon om man har den här inställningen:
Citat:
Ursprungligen postat av
SablarKonstaplar
Jag har aldrig haft kontakt med någon som nått upp till nivån för att få en dejt med mig, via Tinder.
Förlåt att jag använder dig som exempel, men du har haft en rätt tillspetsad argumentation i tråden och dissat män som kollektiv, samtidigt som jag aldrig sett dig reflektera kring om det kan va något i ditt eget sätt att dejta och vilka män du trots allt inleder konversationer med som spelar in. Också.
Citat:
Ursprungligen postat av
SablarKonstaplar
Snälla du, problemet är att det är män utan vett som skriver till mig. Inte att jag skriver till vettiga män.
Det svämmade aldrig över i min inkorg under mina två dejtingsejourer. Men de jag inledde relationer med skrev till mig först bägge två, en av dem efter att ha kört nån slags matchning. De hade gjort sig besväret att leta efter för dem intressanta profiler, istället för att bara sitta och vänta att Mr Right skulle skriva till dem. Kanske något att tänka på?
Och så slutligen: Hur fan ska du som man tro att du ska kunna träffa en bra tjej/kvinna om du kommer in i det hela med en sån här inställning till damer som dejtar?
Citat:
Ursprungligen postat av
halvapahalva
Vem fan bryr sig om det stör casual, seriöst förhållande eller annat nonsens. Kvinnor visar återigen hur värdelösa de är. Sen när lägger man vikt vid sånt när det ändå är känslorna som styr.
Kvinnor fattar inte att en relation börjar med närhet, inte att skriva till kärringar som aldrig svarar.
Får ni de här negativa känslorna kring kvinnor som kollektiv p.g.a. att nätdejtingen inte ger det ni önskat – gå då hellre och prata med en terapeut om hur ni mår än att boosta er egen negativitet och ilska med att hänga i trådarna och skriva sånt här. Absolut ingenting kommer att bli bättre för er av det.
Och kom ihåg: Det blir alltid en bias i såna här trådar på så sätt att det blir en överrepresentation av personer som antingen aktivt nätdejtar nu och inte lyckats bra än, eller personer som inte haft framgång i dejtingen och är besvikna, arga och bittra över det. Hälsan tiger still. Var sjunde svensk som har en relation idag har inlett den på nätet, de flesta idag via Tinder.
https://www.forskning.se/2022/02/14/...-nya-spelplan/