Citat:
Ursprungligen postat av
FrozenMargarita
Intressant. Men vad tror du anledningen är att man tar bort kontot men sen skapar om det direkt igen? För matchningarna har dykt upp bara typ en timme efter de försvunnit. Är det för att de velat påverka den här algoritmen på något sätt eller.
Du som verkar kunna detta, kan algoritmer påverka vilka man matchar med? Det är ju människor och inte algoritmer som swajpar höger eller vänster?
En man inte tycker är attraktiv svajpar man ju inte höger på bara för den dyker upp först i kortleken liksom?
Alltså jag vill inte få det att låta som att jag är nått tekniskt snille, för det är jag inte. Jag har läst några artiklar om hur tinders algoritmer fungerar, thats it.
Här är ett utdrag från en av artiklarna:
"Tinder använder olika algoritmer som bestämmer vilka profiler som kommer upp i ditt flöde, och i vems flöden du dyker upp. Det betyder att om Tinder inte tycker att du är attraktiv, så kommer personer som anses attraktiva inte ens få upp dig.
Systemet som Tinder använder kallas för Elo score, och är från början en metod skapad för att rangordna spelare i schack, utvecklat av den ungersk-amerikanska fysikern Arpad Elo. På den amerikanska Wikipediasidan om Elo score står det: ”The difference in the ratings between two players serves as a predictor of the outcome of a match”.
På Tindersvenska betyder det kort och gott: Håll dig till din division annars har du ingen chans.
Om du har ett högt Elo score betyder det att din profil visas ofta och framförallt till andra profiler med hög ranking. Ett lågt Elo score betyder att du inte kommer upp i andras flöden lika ofta, och när du väl gör det, så är det framförallt till profiler som också har lågt score.
Exakt vad som bestämmer ditt Elo score är inte helt klarlagt, och mycket av informationen som finns är baserad på personliga experiment, anekdotisk bevisföring och gissningar.
Det man (nästan) vet säkert är att Elo beror på flera olika faktorer – hur många som svajpar höger på dig och vilken rank de har, hur utförlig din profil är (i form av bio, jobb, utbildning etc), men också hur många konversationer som du startar efter en matchning och till och med konversationernas karaktär.
Det kan också vara värt att nämna att personer som har Tinder Gold och Tinder Plus också får en Elo Boost (Jag vet inte hur ni känner men där går väl ändå en gräns för desperation)."