Citat:
Ursprungligen postat av
Burkm4t
Jag brukar använda tidsskillnaden som en av faktorerna att beräkna sannolikheten (de flesta andra är ju så klart grundade i hur själva dejten gick) att det blir ett positivt utfall. Jag brukar roa mig med denna egentligen ganska godtyckliga hypotetiska ekvationer för att kunna avgöra hur mycket mental energi jag vill tillägna någon. Låter som lite robot-varning jag vet, men mental energi är en ändlig resurs.
Bra där fetade är sånt man inte riktigt tänker på när man är inne i skiten själv.
Precis det är de två scenariona jag kan se. Jag försöker själv fortsätta kontakten för att kunna se om det finns intresse av det. Men var lite intresserad av att få en objektiv (man själv är ju alltid mer eller mindre emotionellt investerad) analys här, utifrån dessa fakta.
Ja, det är tyvärr så att man blir tvungen att spela dessa spel, och analysera och ha sig. Jag försöker motarbeta dem så mycket det går genom att köra så rakt själv som stolthet och tid tillåter. Tex har aldrig följt den töntiga "3-dagarsregeln" utan kör alltid på egna regler med att höra av sig samma eller dagen efter. Försöker alltid vara trevlig och tacka efter, dels för att det är hyfs och att man vet aldrig om man stöter ihop med någon igen (oavsett sammanhang), även Sveriges största städer är ju ganska små ibland.
Som jag skrev ovan försöker jag upprätthålla kontakten och se vad det ger. Men angående känslan under dejten så har jag konstaterat att jag inte kan avgöra med säkerhet om det är en success eller ej.
Har varit på dejter där det känts som att vi klickat (ibland tom blixtrat) hur bra som helst, medan denna uppfattning inte har delats alls, av vederbörande. Och viceversa. Det existerar så mycket olika typer av personer (hur socialt kompetenta, kompatibla och öppna de är varierar enormt), olika motiv, erfarenheter och avsikter. Det är så svårt att generalisera. Vissa är så enormt social kompetenta att deras förmåga att interagera och involvera skapar en sorts gravt missvisande känsla av gemenskap, man själv upplever världens klick och flow, medan för de själva är det bara any other day liksom. Andra är tysta som möss och visar lika hur de känner som en vaxdocka, men visade sig ändå sen vara helt begeistrad.
Dessa faktorer gör det så svårt att analysera, särskilt själv, emotionellt investerad som man är.
Alltid svårt att bedöma sitt eget utseende, det är ju ganska subjektivt och man är ju inskränkt av att se sig själv i spegeln varje dag. Gissar på 6-8, beroende på dag. Ganska lång, vilket är fördelaktigt.
Goes without saying att signalerna under dejten i regel säger mer om hur motparten känner än svarstiden efter den.
Den individuella variationen gör det naturligtvis mindre vattentätt, det här med att tolka motparten baserat på deras beteende, men när du ber oss om råd så kan vi inte annat än luta oss åt generella mönster.
Om man som socialt normalt funtad person upplever en dejt som på gränsen till magisk så är det ytterst osannolikt att motparten känner precis tvärtom. Däremot är det så klart ingen garant för ett förhållande, speciellt inte sett till det masskonsumtions-koncept Tinder utgör.
Vill man skydda sig själv ifrån falska förhoppningar gör man nog bäst i att undvika alkohol på första dejten, tänker jag. När konsekvenstänket slås ut och primitiva behov tar över kan en människa lätt ge intrycket att vara mer intresserad än de verkligen är.