Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Frågan är egentligen väldig enkel. Män är bättre på i stort sett allt. Tittar vi i arbetslivet är det ofta männen som är de mest framgångsrika. Det kan ju förvisso finnas konstig bias bakom detta, som patriarkala strukturer med mera.
Men om man tittar under ytan lite så är männen klart överlägsna. Sett till idrottsvärlden så är männen klart bättre på att spela fotboll, springa, hoppa längd osv. Detta kommer att bestå.
Här finns det ju en genetisk skillnad som per automatik gör kvinnan sämre. Det sägs då att kvinnans list och tankeförmåga minsann är mins lika bra som männens. När jag då kollar efter eliten som spelar schack ser jag att det inte finns bland de 200 främsta av världens schackspelare. Det har historiskt sett även sett us så här. Det är säkert så att färre kvinnor än män spelar schack, men någon gång borde ju en kvinna kunna slå sig fram. Är vi män bäst på allt?
Alla män är inte bättre än alla kvinnor men i snitt är män bättre på en hel del. Evolutionen har satt sina spår, männen jagade och blev bra på att lokalisera sig, finna riktningen hem, döda rörligt byte och bära hem kött.
Kvinnor var bra på kontroll och omvårdnad, skötsel av familjens föremål och kontroll av det som pågick i grottan och dess närområde. Tålamod att vänta och pyssla tror jag är anledningen till att de är bättre i skolan i dag.
Män är bara kåta springer omkring och letar fitta samt låter sig lätt luras av kvinnor eller blir väldigt underdåniga på grund av detta överskott på testosteron som gör dem desperata efter fitta.
Alla egenskaper är inte värdefulla i dag typ är inte fobier för spindlar och ormar, råttor som kvinnor lider av i dag men som räddade avkomman för 100 000 år sedan. Inte heller den överdrivna försiktighet som driver kvinnor typ i trafiken. Städning och ordning var goda egenskaper då, bakterier och förruttnelse hölls borta. Men att tvätta händerna ofta är faktisk en nyttig egenskap även i dag.
Att kunna jaga och döda djur är inte en egenskap som är så värdefull i dag. Nu kan även en idiot orientera sig med GPS man behöver inte kunna läsa av träden för att finna riktningen hem.
Uråldriga medfödda egenskaper där de sista hundra åren av mänsklighetens existens inte spelar någon som helst roll.
Kvinnors goda egenskaper värderas mindre på arbetsmarknaden, därför har de lägre löner. Jag kan inte förklara varför det är så. Men att de hellre stannar hemma med barnen och sköter hemmet än jobbar har stor social betydelse i dag och har haft de senast 100 åren.
Att män jobbar mer är en viktig anledning till att de tjänar mer. Det påminner om att de tagit på sig rollen som den största familjeförsörjaren, precis som för 10 000 år sedan.
För 10 000 år sedan var hemarbetet i grottan lika viktigt för familjens överlevnad och lika högt värderad. Men sedan pengar kom in i systemet de senaste 200 åren och att man bara får pengar när man jobbar utanför hemmet gjorde att kvinnans goda egenskaper värderas mindre. Orsaken är alltså samhällets utveckling och politik.
Anklaga mig inte för att vara feminist eller antifeminist. Jag är bara en enkel analytiker.