Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-22, 11:36
  #1
Medlem
Slovoviks avatar
EU brukar kritiseras för att inte ha demokratiskt underskott, men jag måste ställa mig tveksam för jag har aldrig hört någon riktig förklaring på varför det skulle vara så. Det man oftast får höra är att det inte är EU-parlamentarikerna själva som lägger fram förslagen, utan kommissionen. Förvisso är det sant, men så är det ju i Sveriges riksdag också. Det är inte riksdagsledamöterna själva som lägger fram de (viktiga) lagförslagen, det är ju regeringen. Även då ska ni hålla i åtanke att det är ju inte ens regeringens förslag, i praktiken är det ju grupper med offentligt anställa tjänstemän som arbetar fram allting. Regeringen presenterar bara förslagen.

Vad tänker ni? Är EU odemokratiskt? I sådana fall, skulle ni också vilja säga att svenska riksdagen är odemokratisk? Om ni anser att institutionerna skiljer sig, varför gör de då det?
Citera
2014-06-22, 12:51
  #2
Medlem
WriteMasterTMs avatar
EU håller på att bli samma typ av horhus som USA därför att en massa lobbyister tillåts korrumpera demokratin. Det slutar med att stora företag med gott om pengar köper beslut.

USA har kritiserat för att inte var en riktig demokrati i någon utredning för ett par månader sedan. Och det finns väl en tråd om det här på fb. EU är likadant pga lobbyister.

Om det går att köpa EU-politiker så kommer vi få samma problem som i USA där judelobbyn tillåts snedvrida synen på vad som är rövande och terrorism. Dvs en massa gangsterpolitiker som bara ställer till krig och rövartåg i mellanöstern. Frankräke och Hor-britannien har redan fallit pga korruption och styrs av zionister och driver därför stenhårt på att ställa till krig och bråk i mellanöstern.

Gör det till en straff-fri sport att skjuta lobbyister och korumperade politiker så blir vi av med alla problem.
Skriv in i konstitutionen så får vi automatisk självsanering av allt som hotar demokratin.

Exempel på förslag på beslut som verkar ha baxats fram av korumperade lobbyister är tex planerna på att förbjuda annat än ett fåtal godkända företag att sälja frö i EU. Skulle inte förvåna mig om ski i i i t-företaget Mosanto betalat.
Citera
2014-06-22, 12:57
  #3
Medlem
Grundtankarna med EU att värna om fred, rörlighet och samarbete är definitivt demokratiska, hur väl detta uppnås i praktiken kan man ju dock ifrågasätta. Det kanske mest odemokratiska med EU är att en så stor del av makten är koncentrarad på kommisionen. Kommisionen väljs av EU- ländernas regeringar, men kommisionen har i sin tur ca 26 000 icke folkvalda tjänstemän som arbetar under dom, och utarbetar förslag till parlamentarikerna. Vilka dessa personer är är omöjligt att veta. Avgörande för demokratin är dessutom att personer med makt granskas, men rapporter från de tusentals tjänstemännen får bara lämnas ut om kommisionen tillåter det. Offentlighetsprincipen i EU är kass.

Många tycker att makten i EU ligger långt ifrån folket, så till viss del lider väl EU av ett demokratiskt underskott och ett legitimitetsproblem, vilket speglas i det låga valdeltagandet.
Citera
2014-06-22, 17:25
  #4
Moderator
bernad_laws avatar
Intressant ämne som med fördel diskuteras i EU-forumet.

Politik - Utrikes --> EU
/Moderator
Citera
2014-06-22, 18:08
  #5
Medlem
ThisIsJustARides avatar
Jag anser att både EU och Sverige är odemokratiska. EU är det av uppenbara skäl som du själv är inne på. Men jag tycker också att det svenska systemet med representativ demokrati egentligen inte är demokratiskt. Var fjärde år så väljer vi våra ledare - men efter det så har vi inget inflytande. Politikerna säger det man vet att folk vill höra: fler jobb, fler bostäder, bättre skola, bättre äldreomsorg osv... Men sen när man väl har makten så kör man bara sitt eget race och det finns ingenting som svenskarna kan göra åt saken.
Citera
2014-06-24, 18:45
  #6
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmrx123
Det kanske mest odemokratiska med EU är att en så stor del av makten är koncentrarad på kommisionen. Kommisionen väljs av EU- ländernas regeringar, men kommisionen har i sin tur ca 26 000 icke folkvalda tjänstemän som arbetar under dom, och utarbetar förslag till parlamentarikerna. Vilka dessa personer är är omöjligt att veta. Avgörande för demokratin är dessutom att personer med makt granskas, men rapporter från de tusentals tjänstemännen får bara lämnas ut om kommisionen tillåter det. Offentlighetsprincipen i EU är kass.

Många tycker att makten i EU ligger långt ifrån folket, så till viss del lider väl EU av ett demokratiskt underskott och ett legitimitetsproblem, vilket speglas i det låga valdeltagandet.

Att offentlighetsprincipen är kass håller jag med om bör skärpas. Däremot tycker jag inte det är något konstigt att kommisionen (plus tjänstemän) arbetar fram förslagen. Det är ju så det fungerar i Sverige också, regeringskansliet arbetar fram förslagen till riksdagen. Man undkommer ju inte det faktum att de invalda ledamöterna bara är människor som valt att skriva upp sig i ett parti, de är inte experter på allt som finns.
Citera
2014-06-24, 21:45
  #7
Medlem
Vilken demokratidefinition utgår du ifrån?
Citera
2014-06-24, 22:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
EU brukar kritiseras för att inte ha demokratiskt underskott,

Du menade nog tvärtom där.


Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Vad tänker ni? Är EU odemokratiskt? I sådana fall, skulle ni också vilja säga att svenska riksdagen är odemokratisk? Om ni anser att institutionerna skiljer sig, varför gör de då det?

Det finns en del fel och brister i EUs funktioner. Speciellt med svenska mått, I jämförelse med manga europeiska lander är det inte så illa, och batter än en del. Speciellt bristen på transparans kan noteras. En annan sak är bristen på representation som är lika för all EU medborgare.


Personligen tycker jag dock det största problemet är medierna. Verkar I stort helt ointreserade av vad som händer, medans dom kan göra långa reportage om ointresanta småförändring I riksdagen. Medierna har en viktig roll som granskare, och är vanliga medborgares enklaste väg till kunskap.
Citera
2014-06-24, 22:58
  #9
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag tycker att EU är väldigt svårt att överblicka och att få grepp om. Det gör att många tappar intresset och att få röstar i valen. Det är inte bra ur demokratisk synpunkt.
Citera
2014-07-05, 09:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag tycker att EU är väldigt svårt att överblicka och att få grepp om. Det gör att många tappar intresset och att få röstar i valen. Det är inte bra ur demokratisk synpunkt.
Svart på vitt: unvis.it/http://www.dn.se/nyheter/sd-snuvas-pa-makt-i-eu-parlamentet/
Citera
2014-07-05, 20:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Svart på vitt: unvis.it/http://www.dn.se/nyheter/sd-snuvas-pa-makt-i-eu-parlamentet/

Att ändra spelreglerna under gång är så klart ett bevis på en mycket tveksam demokratisyn. Samtidigt tror jag som Peter Eriksson att detta spelar de partier i händerna, som man avser att mota.

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sd...u-parlamentet/

Det blir intressant att se Nigel Farages reaktion på kuppen. Vi får också se vilken betydelse detta får i den kommande folkomröstningen i UK om skotsk självständighet, parlamentsvalen 2015 och framför allt i den folkomröstning om UKs framtida medlemskap i EU.
Citera
2014-07-06, 17:26
  #12
Medlem
Citat:
EU.Den liberal som ska kuppas in för att utestänga Ukip och SD:s partigrupp från inflytande i EU-parlamentet är ingen mindre än invandringsaktivisten Cecilia Wikström (FP), rapporterar SVT Rapport.
http://www.friatider.se/fp-kvinna-p-ukips-post

Det man trodde var konspirationsteorier om EU visar sig vara sant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback