Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 00:36
  #133
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skopja
Ja, hur kan en såpass stor del av Sverige gilla Wallander, Beck osv. så att iaf. de två serierna är uppe i säkert 72 filmer nu? Jag själv ser inte alls vad som är så kul med fantasygenren, däremot är jag löjligt förtjust i Star Wars, fast det är ju inte riktigt samma sak ändå.


Svensk film är ju riktigt jävla kass om man jämför med vissa andra länder i Europa, finns såklart massa undantag men överlag så bojkottar jag nästan svensk film.
Citera
2018-11-15, 01:21
  #134
Medlem
Skopjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Svensk film är ju riktigt jävla kass om man jämför med vissa andra länder i Europa, finns såklart massa undantag men överlag så bojkottar jag nästan svensk film.

Jo men jag kom inte på nån bättre jämförelse. Var på väg att skriva Saw 27 eller vad den serien är uppe i nu men insåg att de är iaf. spännande till skillnad från jävla svenska grå polisthrillers. Såg att Jägarna 3 tydligen har kommit nu, undrar om den är nåt att kolla in. 2:an var ju bedrövlig.
Citera
2018-11-15, 01:25
  #135
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skopja
Jo men jag kom inte på nån bättre jämförelse. Var på väg att skriva Saw 27 eller vad den serien är uppe i nu men insåg att de är iaf. spännande till skillnad från jävla svenska grå polisthrillers. Såg att Jägarna 3 tydligen har kommit nu, undrar om den är nåt att kolla in. 2:an var ju bedrövlig.


Såg precis dom 2 avsnitten som är ute, helt okej hittills utav det jag har sett, att 2:an är bedrövlig håller jag verkligen inte med om, den är i stort sett i klass med 1:an, och det är ju en utav dem bästa svenska filmer som någonsin har gjorts enligt mig.
Citera
2018-11-15, 01:32
  #136
Medlem
Skopjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Såg precis dom 2 avsnitten som är ute, helt okej hittills utav det jag har sett, att 2:an är bedrövlig håller jag verkligen inte med om, den är i stort sett i klass med 1:an, och det är ju en utav dem bästa svenska filmer som någonsin har gjorts enligt mig.

Jaha, jag gillar inte ens 1:an bara för det. Hatar svenska filmer förutom Snabba Cash.
Citera
2018-11-15, 01:57
  #137
Medlem
Ja, allt borde ju vara möjligt i Harry Potters värld. I en värld med magi finns inga begränsningar. Att man inte kan göra vissa saker måste ju bara bero på att ingen hittills kommit på rätt trollformel.
Citera
2018-11-15, 12:32
  #138
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skopja
Ja, hur kan en såpass stor del av Sverige gilla Wallander, Beck osv. så att iaf. de två serierna är uppe i säkert 72 filmer nu? Jag själv ser inte alls vad som är så kul med fantasygenren, däremot är jag löjligt förtjust i Star Wars, fast det är ju inte riktigt samma sak ändå.
I ärlighetens namn så är Star Wars fantasy som råkar utspela sig i rymden. Vi snackar om magiska rymdmunkar som slåss med svärd. Det blir inte så mycket mer fantasy än så.
Citera
2018-11-15, 16:06
  #139
Medlem
Skopjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I ärlighetens namn så är Star Wars fantasy som råkar utspela sig i rymden. Vi snackar om magiska rymdmunkar som slåss med svärd. Det blir inte så mycket mer fantasy än så.

Ja, det har du ju rätt i, hade visst förträngt det. Oavsett så är jag uppväxt med de gamla SW-filmerna så de kan jag bara inte ogilla.
Citera
2020-05-09, 17:29
  #140
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Fantasy tycker jag är en bra filmgenre, Harry Potter är minst sagt mäktiga filmer. Star Wars är bra filmer också.

Men det är ju olika om vad man tycker om film och andra saker.
Citera
2020-05-09, 18:18
  #141
Medlem
Harrihaffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Fantasy tycker jag är en bra filmgenre, Harry Potter är minst sagt mäktiga filmer. Star Wars är bra filmer också.

Men det är ju olika om vad man tycker om film och andra saker.

Starwars har varit mig kärt, men fallit i värde på sista tiden. Harry Potter har jag inte sett. Har du några andra filmer inom genren som du uppskattar? Har du möjligtvis sett Willow? Eller the princes bride? Wing commander? The fifth element? Upgrade? Soldier?
Citera
2022-09-27, 19:23
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Vi kan börja med att den lilla alien Dobby, som är en husslav. Han tjänar släktet Malfoy, och det enda sätt han kan bli fri, är om han får kläder av sin tjänare. I slutet av tvåan (tror jag) är Harry Potter så finurlig och lägger en strumpa i en bok och ger till den äckliga fittan Dobby. Och därmed blir han fri.

Då är min enkla fråga: När Rowling skrev det här skräpet, satt hon och tänkte, 'nu ska jag hitta ett riktigt genomtänkt sätt så Dobby kan bli fri. Ett klädesplagg ska göra honom fri' Det kändes på riktigt som att Rowling fick slut på idéer och bara drog till med något. 'Äh, va fan, en strumpa blir bra. Det kommer ingen av läsarna ifrågasätta'

---

Sedan har vi de begränsade antalet magi-spells det verkar finnas. Det finns bara magi-spells som gör att boken blir bättre. Som passar bra till storyn. Varför tog magi-spellsen slut när man ville trolla sig till en annan plats? Varför ska dessa stackars trollkarlar gå med sina ben, när de kan trolla?

Jo, det är för att J.K.Rowling inte har skapat någon spell som kan trolla dem till en annan plats. Ska man teleportera sig, får man gå in i en braskamin, men då kommer bara till de ställen som Rowling har bestämt att man får komma till. (Självklart kan man bara teleportera sig i braskaminer, vad dum jag är.)

Det samma gäller Potters förmögenhet. Varför finns det pengar, när man borde kunna trolla fram allt man vill ha? Varför ligger dem ens i ett bankvalv, när harry potter borde kunna göra dem osynliga, eller komprimera dem så dem får plats i hans ficka? Om man nu ens ska behöva pengar.

---

En sista fundering. Om trollformeln Alohomora kan öppna dörrar och alla som kan den här trollformeln kan öppna dörrar. Varför sitter den ens ett lås på dörrjäveln? Det gör då ingen större nytta när alla går runt med en nyckel till en låst dörr? Eller är det bara häftigt att läsa/titta när de kommer till en låst dörr, och ingen vet vad dem ska göra för att få upp dem. Då Hermonie kommer på att dem precis lärde sig en ny trollformel på den senaste lektionen.

---

Ge mig gärna era tankar på när fantasy är som mest ogenomtänkt. Man hör alla fatansy-älskare säga; Du ska inte tänka så mycket, lev dig bara in.
Jag kan då inte leva mig in, för det enda jag tänker på, de få gånger jag sett fantasy, är exemplen ovanför.

jag ska svara dig på alla punkter, att släppa Dobby fri, Hussalfer får bara ha på sig trasor och improviserade plagg som ett gammalt örngott eller liknande. Detta är symboliskt för slaveri att förvägra slavar den minsta mänskliga rättigheten att enns bära kläder. Att ge Dobby kläder är alltså en symbolisk handling som ska berätta för barn (det är en barn bok/ film) att det inte är självklart att alla människor i värden har möjligheten att enns ha hela och rena kläder. genom att ge dobby kläder berättar man för honnom att han inte längre är slav utan en jämlike med samma rättigheter sin husbonde, det borde en två åring kunna räkna ut. även bara genom att se filmen. när Rowling skrev " det här skräpet" blev hon rikare än Englands drottning så tror inte hon sitter och gråter över din kritik direkt.

begrensatt antal trollformler/spells ja varför kan vi inte med vetenskap bygga en hoverbord som kan flyga lika bra som en drönare varför ska vi behöva gå när det finns drönar teknologi, och teknologi för alla transportmedel som finns idag. varför kan vi inte bota chancer nu när vi har så mycket framsteg i medicin? för att ingen har tänkt ut ett sätt att använda magin på det sättet, vilket dom gjort i boken så men i filmen så räcker väll det första jag sa om tecknologi. för övrigt är det rätt tragiskt att se vuxna åka runt på elsparksycklar istället för att gå 10 meter sååååå kanske det finns en lärdom där med. bara för att man kan så är det kanske lite sorgligt att ersätta en enkel grej som att gå till toaletten eller dylikt.

varför harry inte delar med sig av sin förmögenhet, asså det är hanns pengar och tror ej att två rimmligga vuxna människor skulle ta emot en halvförmögenhet av en tolvåring som inte har ett fullständigt konsekvens tänk. detta förutsätter förstås att det är godhjärtade människor vilket framgår i filmen att dem är.

Hagrids hund är bakom dörren och behöver mat, Hagrid blev utslängd från skolan under sitt tredje år det konstateras tidigare i filmen. alahomora hittas i grundhandboken av förtrollningar vilket är en rimlignivå att låsa dörren på magisk väg för att Hagrid ska vara kapabel att ta sig in till hunden och för att dören inte ska gå att öppna av hunden av misstag, betankepå att en gigantisk trehövdad hund är bakom dörren bör ju alla elever som är kappabla att öppna dörren ganska snabbt fatta varningen om att inte gå in i korridoren på tredje våningen om man inte vill dö en plågsam död eller värre bli religerad. varför trollas inte maten dit så hagrid ska slippa gå dit. FÖR ATT det är hans hund och han vill träffa honom han heter för fan fluffy det är hans gull hund han är ju ganska stor så det bör väll gå att koppla ihopp. alla punkter besvarade utan att hänvisa till bökerna (som jag läst och läst om) allt med relatift rimmliga antaganden man kan göra under filmens gång.

det där sissta med att Hermonie kommer på precis rätt trolformel i precis rätt tid, kan väll även oxå bara besvaras med ÖÖÖ har du sätt film nångång i ditt liv eller det är inte ett fantacy problem detta görs typ genom gående i hela hollywoods utbud av konceptet FILM....
Citera
2022-10-07, 19:33
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kotteskrutt
det där sissta med att Hermonie kommer på precis rätt trolformel i precis rätt tid, kan väll även oxå bara besvaras med ÖÖÖ har du sätt film nångång i ditt liv eller det är inte ett fantacy problem detta görs typ genom gående i hela hollywoods utbud av konceptet FILM....
Läs då fantasyparodiserien Order of the Stick, där huvudpersonen just bett alla karaktärer att lista alla sina mest värdelösa kunskaper med insikt om att det i slutändan kommer vara någon av dessa som räddar dem:
https://www.giantitp.com/comics/oots1268.html
Citera
2022-10-08, 13:50
  #144
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kotteskrutt
det där sissta med att Hermonie kommer på precis rätt trolformel i precis rätt tid, kan väll även oxå bara besvaras med ÖÖÖ har du sätt film nångång i ditt liv eller det är inte ett fantacy problem detta görs typ genom gående i hela hollywoods utbud av konceptet FILM....
Det är känt Deus Ex Machina, "Guds maskin".

CinemaSins älskar den tropen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback