2014-06-20, 09:29
Medlem
tlcswes avatar
Vi kan brja med att den lilla alien Dobby, som r en husslav. Han tjnar slktet Malfoy, och det enda stt han kan bli fri, r om han fr klder av sin tjnare. I slutet av tvan (tror jag) r Harry Potter s finurlig och lgger en strumpa i en bok och ger till den ckliga fittan Dobby. Och drmed blir han fri.

D r min enkla frga: Nr Rowling skrev det hr skrpet, satt hon och tnkte, 'nu ska jag hitta ett riktigt genomtnkt stt s Dobby kan bli fri. Ett kldesplagg ska gra honom fri' Det kndes p riktigt som att Rowling fick slut p ider och bara drog till med ngot. 'h, va fan, en strumpa blir bra. Det kommer ingen av lsarna ifrgastta'

---

Sedan har vi de begrnsade antalet magi-spells det verkar finnas. Det finns bara magi-spells som gr att boken blir bttre. Som passar bra till storyn. Varfr tog magi-spellsen slut nr man ville trolla sig till en annan plats? Varfr ska dessa stackars trollkarlar g med sina ben, nr de kan trolla?

Jo, det r fr att J.K.Rowling inte har skapat ngon spell som kan trolla dem till en annan plats. Ska man teleportera sig, fr man g in i en braskamin, men d kommer bara till de stllen som Rowling har bestmt att man fr komma till. (Sjlvklart kan man bara teleportera sig i braskaminer, vad dum jag r.)

Det samma gller Potters frmgenhet. Varfr finns det pengar, nr man borde kunna trolla fram allt man vill ha? Varfr ligger dem ens i ett bankvalv, nr harry potter borde kunna gra dem osynliga, eller komprimera dem s dem fr plats i hans ficka? Om man nu ens ska behva pengar.

---

En sista fundering. Om trollformeln Alohomora kan ppna drrar och alla som kan den hr trollformeln kan ppna drrar. Varfr sitter den ens ett ls p drrjveln? Det gr d ingen strre nytta nr alla gr runt med en nyckel till en lst drr? Eller r det bara hftigt att lsa/titta nr de kommer till en lst drr, och ingen vet vad dem ska gra fr att f upp dem. D Hermonie kommer p att dem precis lrde sig en ny trollformel p den senaste lektionen.

---

Ge mig grna era tankar p nr fantasy r som mest ogenomtnkt. Man hr alla fatansy-lskare sga; Du ska inte tnka s mycket, lev dig bara in.
Jag kan d inte leva mig in, fr det enda jag tnker p, de f gnger jag sett fantasy, r exemplen ovanfr.
Citera
2014-06-20, 09:42
Medlem
Jag fattar inte heller, men mina tankar om det upphrde dr. Du verkar ha funderat mycket p det hr
Citera
2014-06-20, 09:54
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnamon1
Jag fattar inte heller, men mina tankar om det upphrde dr. Du verkar ha funderat mycket p det hr

Ja, mnga smnlsa ntter.
En annan sak jag funderat p, som gller all fantasy, dr 90% av figurer r datagjorda. Om man nu skulle kunna skapa en exakt kopia av Johnny Depp i en dator. Hade folk tittat p det d?

Hade folk gtt till filmduken nr Johnny Depp slppt sin senaste rulle, men precis allting var skapat i en dator? Om folk kan titta p drakar och skit, d kan dem skert ven se en datagjord skdespelare. Eller?
Citera
2014-06-20, 10:25
Medlem
Nurjenfs avatar
Det dr med dobby: Hans ras har vl blivit hjrntvttade i generationer och dr av s fungerar han p det sttet dr hans moraliska principer gr fre hans knslomssiga. (Lite som mnniskor med vissa bokstavskombinationer som inte kan tnka logiskt utan gr till 99.9% efter frbestmda regler).

teleport: Det kanske helt enkelt inte r fyskt mjligt att teleportera sig med enbart staven? I med det s behver dom ngon strre kraftklla eller ngot liknande fr att gra det mjligt?

Dessutom s brukar det vara regel att utgra spells i fantasy-stories brukar ta mycket p krafterna/orken, s kanske delvis ox fr att dom inte ska ldras i frtid osv?

Frmgenheten: Det kanske r s att OM dom trollar fram pengar s kan andra trollkarlar se att det r fake dr av s r dom tvugna att ha en ekonomi med riktig fysisk materia.

Komprimera: Det kanske r s att fr om pengarna ska vara giltliga s ska dom ha en magisk lack p sig vilket gr att dom r immuna mot snna hr spells.

Drrarna ls: Finns skert drrar med magiska ls. Men dom kanske anvnder vanliga d det r ett test fr uppfostran p Hogwartz. -- Genom att ha vanliga ls s kan lrarana sledes se vilka som r gangsters och uppfostra dom och lra dom att ha lite klass osv...
Citera
2014-06-20, 10:26
Medlem
BelGarionRaptors avatar
jag ser de braskaminer som vi ser p busshllplatser. Nr du ker buss s r det bestmda rutter och stopp. Ingen for fr sig att brja dilla om att bussen minsann ska ka dit jag egentligen vill utan ker till hllplatsen.
Dobby r slav, vilket jag ifs tycker r ganska mrkligt att det finns i en barnbok. Fina kolonialvindar som blser hr. Men att bryta slavavtalet med en kldesplagg r vl inte mer mrkligt n att den skulle kunna brytas av ett ord, gest, spell, hndelse eller sak. Pongen r att det r nn sorts garens egendom.
Drrppnarspell fungerar vl p vissa drrar, inte de som har lsts med spell. Sen kan ju inte alla den trollformeln s att om det r lst s r det lst. Ungefr som nyckelkort, vissa ppnar alla och vissa bara ngra drrar, beroende p vilka rttigheter kortet har.
Citera
2014-06-20, 10:36
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurjenf
Dessutom s brukar det vara regel att utgra spells i fantasy-stories brukar ta mycket p krafterna/orken, s kanske delvis ox fr att dom inte ska ldras i frtid osv?

Ja, sjlvklart, att jag inte tnkte p det. Det tar p krafterna att trolla. ALLA som vet ngot om fantasy vet att det r s.

Jag vet att man mste inse att frfattaren som skrivit dyngan, det r hennes tankar som skapat boken. Och drmed blir det ocks hennes begrnsningar i tnkandet, som gr att mnga saker blir helt fucked up.

Det jag irriterar mig p r nr ngot blir ologiskt, att det inte finns ngon relevant frklaring att det r p ett visst stt. Det finns ingen frklaring p varfr man inte kan teleportera sig. Man fr bara inse att man inte ska ifrgastta det, fr det r en film. Men det irriterar mig att fantasy r p detta stt, ologiskt och man ska bara sitta dr och hlla kften och inse att det bara r en film.
Citera
2014-06-20, 11:01
Medlem
1. Serien r magisk Dobby r med magi tvingad till slaveri och av ngon anledning s valdes klder som en "deal breaker".

2. Teleportering grs med flyttnyckel ver stora avstnd, brasan anvnds fr att teleporteras mellan olika gmda platser som gms med magi och bara har hemliga ingngar som r dolda fr vanliga mnniskor.
Sen har dom Disapparation/Apparation som r en personlig teleportering. Som funkar till lite random stllen om man kan koncetrera sig tillrckligt och har mnga nackdelar om man inte r fullt koncentrerad.

3. Bara fr att man inte hinner se alla spells som finns s kan du ju nstan fst sjlv att det finns en massa trollformler som vi inte fr se pga att det inte fr historien framt. Det r som vilken annan historia som helst.
Man fr reda p det som r vesntligt fr just denna historia s att den kan n sin upplsning och det gller alla genrer inte bara Fantasy/fiction.

4. Harry potter r ingen barnbok heller utan det r en bok gjord fr ungdomar.

5. Det finns alltid lagar. ven magin kommer med olika lagar och restriktioner. Det hade varit ovanligt trkigt om det inte fanns en balans i magin. Det hade blivit riktig kaos om inte balans fanns.

6. Du har inte spenderat tillrkligt med tid med att fundera och studera just Harry Potter fr att komma med dina funderingar. Det saknas en massa fr att ge en klar bild till hela "vrlden" s att sga.
Lgg fler timmar p att analysera och kom tillbaka d s skall vi se om vi kan hlla med dig.

7. Som svar p trdnamnet s r det en chans fr mnniskor att drmma sig bort till andra vrldar en stund och slippa verkligheten som man gillar fantasy/fiction. Precis som folk gillar drama och dckare av ngon anledning.
Citera
2014-06-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Ja, sjlvklart, att jag inte tnkte p det. Det tar p krafterna att trolla. ALLA som vet ngot om fantasy vet att det r s.

Jag vet att man mste inse att frfattaren som skrivit dyngan, det r hennes tankar som skapat boken. Och drmed blir det ocks hennes begrnsningar i tnkandet, som gr att mnga saker blir helt fucked up.

Det jag irriterar mig p r nr ngot blir ologiskt, att det inte finns ngon relevant frklaring att det r p ett visst stt. Det finns ingen frklaring p varfr man inte kan teleportera sig. Man fr bara inse att man inte ska ifrgastta det, fr det r en film. Men det irriterar mig att fantasy r p detta stt, ologiskt och man ska bara sitta dr och hlla kften och inse att det bara r en film.
Det sker vl minst lika mycket ologiska saker i andra sorts filmer n fantasy? Kanske inte lika overkliga saker,men det r inte lika som ologisk. r det bara Harry Potter du inte gillar? I rubriken antyder du att du inte verkar gilla fantasy ht?
Citera
2014-06-20, 11:11
Medlem
Jag frstr din frustration och jag delar den.

Fr ngra r sedan lste jag en bok, kommer varken ihg titel eller frfattare, men tror trollkarlen hette Po i boken/bckerna. Han genomgick iallafall en utveckling i bckerna som gjorde hans magi starkare och starkare. I de sista bckerna blev det nstan verdrivet, vad han frmdde gra. D grundstoryn var ett eskalerande krig, s blev det nstan larvigt hur frfattaren var tvungen att hlla den gode Po borta frn striderna - annars hade ju kriget varit avslutat i samma sekund som han ens tnkte tanken.

Det r nnu vrre. Det r bra med begrnsningar, tminstone ibland.
Citera
2014-06-20, 11:15
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inergy
1. Serien r magisk Dobby r med magi tvingad till slaveri och av ngon anledning s valdes klder som en "deal breaker".

2. Teleportering grs med flyttnyckel ver stora avstnd, brasan anvnds fr att teleporteras mellan olika gmda platser som gms med magi och bara har hemliga ingngar som r dolda fr vanliga mnniskor.
Sen har dom Disapparation/Apparation som r en personlig teleportering. Som funkar till lite random stllen om man kan koncetrera sig tillrckligt och har mnga nackdelar om man inte r fullt koncentrerad.

3. Bara fr att man inte hinner se alla spells som finns s kan du ju nstan fst sjlv att det finns en massa trollformler som vi inte fr se pga att det inte fr historien framt. Det r som vilken annan historia som helst.
Man fr reda p det som r vesntligt fr just denna historia s att den kan n sin upplsning och det gller alla genrer inte bara Fantasy/fiction.

4. Harry potter r ingen barnbok heller utan det r en bok gjord fr ungdomar.

5. Det finns alltid lagar. ven magin kommer med olika lagar och restriktioner. Det hade varit ovanligt trkigt om det inte fanns en balans i magin. Det hade blivit riktig kaos om inte balans fanns.

6. Du har inte spenderat tillrkligt med tid med att fundera och studera just Harry Potter fr att komma med dina funderingar. Det saknas en massa fr att ge en klar bild till hela "vrlden" s att sga.
Lgg fler timmar p att analysera och kom tillbaka d s skall vi se om vi kan hlla med dig.

7. Som svar p trdnamnet s r det en chans fr mnniskor att drmma sig bort till andra vrldar en stund och slippa verkligheten som man gillar fantasy/fiction. Precis som folk gillar drama och dckare av ngon anledning.

Vad tycker du om den frsta boken d, dr vi fr reda p att rdingen Ron gillar att spela schack. I slutet nr Harry ska mta Tom dolder, som sista bossen. Innan de kan ppna drren in till Tom Dolder, dr man undrar varfr dem inte testar att anvnda 'Alohomora' p drren.

Nej, istllet r det ett stort jvla schackbrde, vilken tillfllighet att Ron var s jvla grym p schack och s r det just ett schackbrde innan sista bossen. Och alla fattar att dem mste vlja varsin pjs att stta sig p. ALLA vet att man mste stta sig p en schackpjs nr man ser ett stort schackbrde.
Citera
2014-06-20, 11:28
Medlem
Det sista pusslet var en av Dumbledores nycklar till att ta sig in till det slutliga rummet med spegeln dr stenen hade gmts.

Ron fick en snilleblixt som man kan f ibland. Du vet nr alla sitte med ett problem och kliar sig i huvudet medans du slnger en snabb blick p problemet och ser lsningen direkt.
Antar att han kan ha ftt ett sdant gonblick s drfr han frstod att dom behvde vara med i schackspelet eftesom det saknades pjser p schackplanen.

Ren tur att Ron var med och inte blev fast redan vid frsta dr han fick panik bland dom dr plantorna som reagerar p rrelser och panik.
Citera
2014-06-20, 11:31
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det sker vl minst lika mycket ologiska saker i andra sorts filmer n fantasy? Kanske inte lika overkliga saker,men det r inte lika som ologisk. r det bara Harry Potter du inte gillar? I rubriken antyder du att du inte verkar gilla fantasy ht?

Nej, jag gillar inte fantasy verhuvudtaget. Nr jag t.ex tittar p sagan om ringen, om man tar p sig ringen blir man osynlig. Varfr blir man osynlig? Varfr blir man inte oddlig eller allsmktig? Varfr stannade dem vid osynlig?

Men som sagt, eftersom fantasy r ett enda phitt och ingenting r verkligt - jag vet det. Men det irriterar mig att mnniskor som tittar p det, d dem ex. ser en drake i S.O.R, som sprutar is, istllet fr eld.

Och tidigare i storyn har dem frklarat att just denna drake fddes i en isvak, det r drfr den sprutar is. Och alla som gillar filmen tnker; Ja, men det verkar ju logiskt. Klart man sprutar is om man fddes i en isvak.

Inget ifrgasttande ver huvud taget.

Som jag ven skrev tidigare. Nr i princip hela 'sagan om ringen' r datorgjord och alla som gillar filmen bryr sig inte om den r 90% datorgjord. D undrar jag, hade de brytt sig om de gjort Johnny Depp helt datorgjord?

Var gr grnsen fr nr den obligatoriska fantasy-film-vrlden, gr ver grsen med sina datorgjorda monster? r det nr dem gra skdespelarna datorgjorda?

Det finns hur mycket som helst jag kan ifrgastta med denna genre. Frgan r om jag orkar skriva allt mitt hat bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in