2014-06-20, 09:29
Medlem
tlcswes avatar
Vi kan börja med att den lilla alien Dobby, som är en husslav. Han tjänar släktet Malfoy, och det enda sätt han kan bli fri, är om han får kläder av sin tjänare. I slutet av tvåan (tror jag) är Harry Potter så finurlig och lägger en strumpa i en bok och ger till den äckliga fittan Dobby. Och därmed blir han fri.

Då är min enkla fråga: När Rowling skrev det här skräpet, satt hon och tänkte, 'nu ska jag hitta ett riktigt genomtänkt sätt så Dobby kan bli fri. Ett klädesplagg ska göra honom fri' Det kändes på riktigt som att Rowling fick slut på idéer och bara drog till med något. 'Äh, va fan, en strumpa blir bra. Det kommer ingen av läsarna ifrågasätta'

---

Sedan har vi de begränsade antalet magi-spells det verkar finnas. Det finns bara magi-spells som gör att boken blir bättre. Som passar bra till storyn. Varför tog magi-spellsen slut när man ville trolla sig till en annan plats? Varför ska dessa stackars trollkarlar gå med sina ben, när de kan trolla?

Jo, det är för att J.K.Rowling inte har skapat någon spell som kan trolla dem till en annan plats. Ska man teleportera sig, får man gå in i en braskamin, men då kommer bara till de ställen som Rowling har bestämt att man får komma till. (Självklart kan man bara teleportera sig i braskaminer, vad dum jag är.)

Det samma gäller Potters förmögenhet. Varför finns det pengar, när man borde kunna trolla fram allt man vill ha? Varför ligger dem ens i ett bankvalv, när harry potter borde kunna göra dem osynliga, eller komprimera dem så dem får plats i hans ficka? Om man nu ens ska behöva pengar.

---

En sista fundering. Om trollformeln Alohomora kan öppna dörrar och alla som kan den här trollformeln kan öppna dörrar. Varför sitter den ens ett lås på dörrjäveln? Det gör då ingen större nytta när alla går runt med en nyckel till en låst dörr? Eller är det bara häftigt att läsa/titta när de kommer till en låst dörr, och ingen vet vad dem ska göra för att få upp dem. Då Hermonie kommer på att dem precis lärde sig en ny trollformel på den senaste lektionen.

---

Ge mig gärna era tankar på när fantasy är som mest ogenomtänkt. Man hör alla fatansy-älskare säga; Du ska inte tänka så mycket, lev dig bara in.
Jag kan då inte leva mig in, för det enda jag tänker på, de få gånger jag sett fantasy, är exemplen ovanför.
Citera
2014-06-20, 09:42
Medlem
Jag fattar inte heller, men mina tankar om det upphörde där. Du verkar ha funderat mycket på det här
Citera
2014-06-20, 09:54
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnamon1
Jag fattar inte heller, men mina tankar om det upphörde där. Du verkar ha funderat mycket på det här

Ja, många sömnlösa nätter.
En annan sak jag funderat på, som gäller all fantasy, där 90% av figurer är datagjorda. Om man nu skulle kunna skapa en exakt kopia av Johnny Depp i en dator. Hade folk tittat på det då?

Hade folk gått till filmduken när Johnny Depp släppt sin senaste rulle, men precis allting var skapat i en dator? Om folk kan titta på drakar och skit, då kan dem säkert även se en datagjord skådespelare. Eller?
Citera
2014-06-20, 10:25
Medlem
Nurjenfs avatar
Det där med dobby: Hans ras har väl blivit hjärntvättade i generationer och där av så fungerar han på det sättet där hans moraliska principer går före hans känslomässiga. (Lite som människor med vissa bokstavskombinationer som inte kan tänka logiskt utan går till 99.9% efter förbestämda regler).

teleport: Det kanske helt enkelt inte är fyskt möjligt att teleportera sig med enbart staven? I med det så behöver dom någon större kraftkälla eller något liknande för att göra det möjligt?

Dessutom så brukar det vara regel att utgöra spells i fantasy-stories brukar ta mycket på krafterna/orken, så kanske delvis oxå för att dom inte ska åldras i förtid osv?

Förmögenheten: Det kanske är så att OM dom trollar fram pengar så kan andra trollkarlar se att det är fake där av så är dom tvugna att ha en ekonomi med riktig fysisk materia.

Komprimera: Det kanske är så att för om pengarna ska vara giltliga så ska dom ha en magisk lack på sig vilket gör att dom är immuna mot sånna här spells.

Dörrarna lås: Finns säkert dörrar med magiska lås. Men dom kanske använder vanliga då det är ett test för uppfostran på Hogwartz. -- Genom att ha vanliga lås så kan lärarana således se vilka som är gangsters och uppfostra dom och lära dom att ha lite klass osv...
Citera
2014-06-20, 10:26
Medlem
BelGarionRaptors avatar
jag ser de braskaminer som vi ser på busshållplatser. När du åker buss så är det bestämda rutter och stopp. Ingen for för sig att börja dilla om att bussen minsann ska åka dit jag egentligen vill utan åker till hållplatsen.
Dobby är slav, vilket jag ifs tycker är ganska märkligt att det finns i en barnbok. Fina kolonialvindar som blåser här. Men att bryta slavavtalet med en klädesplagg är väl inte mer märkligt än att den skulle kunna brytas av ett ord, gest, spell, händelse eller sak. Poängen är att det är nån sorts ägarens egendom.
Dörröppnarspell fungerar väl på vissa dörrar, inte de som har låsts med spell. Sen kan ju inte alla den trollformeln så att om det är låst så är det låst. Ungefär som nyckelkort, vissa öppnar alla och vissa bara några dörrar, beroende på vilka rättigheter kortet har.
Citera
2014-06-20, 10:36
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurjenf
Dessutom så brukar det vara regel att utgöra spells i fantasy-stories brukar ta mycket på krafterna/orken, så kanske delvis oxå för att dom inte ska åldras i förtid osv?

Ja, självklart, att jag inte tänkte på det. Det tar på krafterna att trolla. ALLA som vet något om fantasy vet att det är så.

Jag vet att man måste inse att författaren som skrivit dyngan, det är hennes tankar som skapat boken. Och därmed blir det också hennes begränsningar i tänkandet, som gör att många saker blir helt fucked up.

Det jag irriterar mig på är när något blir ologiskt, att det inte finns någon relevant förklaring att det är på ett visst sätt. Det finns ingen förklaring på varför man inte kan teleportera sig. Man får bara inse att man inte ska ifrågasätta det, för det är en film. Men det irriterar mig att fantasy är på detta sätt, ologiskt och man ska bara sitta där och hålla käften och inse att det bara är en film.
Citera
2014-06-20, 11:01
Medlem
1. Serien är magisk Dobby är med magi tvingad till slaveri och av någon anledning så valdes kläder som en "deal breaker".

2. Teleportering görs med flyttnyckel över stora avstånd, brasan används för att teleporteras mellan olika gömda platser som göms med magi och bara har hemliga ingångar som är dolda för vanliga människor.
Sen har dom Disapparation/Apparation som är en personlig teleportering. Som funkar till lite random ställen om man kan koncetrera sig tillräckligt och har många nackdelar om man inte är fullt koncentrerad.

3. Bara för att man inte hinner se alla spells som finns så kan du ju nästan föstå själv att det finns en massa trollformler som vi inte får se pga att det inte för historien framåt. Det är som vilken annan historia som helst.
Man får reda på det som är vesäntligt för just denna historia så att den kan nå sin upplösning och det gäller alla genrer inte bara Fantasy/fiction.

4. Harry potter är ingen barnbok heller utan det är en bok gjord för ungdomar.

5. Det finns alltid lagar. Även magin kommer med olika lagar och restriktioner. Det hade varit ovanligt tråkigt om det inte fanns en balans i magin. Det hade blivit riktig kaos om inte balans fanns.

6. Du har inte spenderat tillräkligt med tid med att fundera och studera just Harry Potter för att komma med dina funderingar. Det saknas en massa för att ge en klar bild till hela "världen" så att säga.
Lägg fler timmar på att analysera och kom tillbaka då så skall vi se om vi kan hålla med dig.

7. Som svar på trådnamnet så är det en chans för människor att drömma sig bort till andra världar en stund och slippa verkligheten som man gillar fantasy/fiction. Precis som folk gillar drama och däckare av någon anledning.
Citera
2014-06-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Ja, självklart, att jag inte tänkte på det. Det tar på krafterna att trolla. ALLA som vet något om fantasy vet att det är så.

Jag vet att man måste inse att författaren som skrivit dyngan, det är hennes tankar som skapat boken. Och därmed blir det också hennes begränsningar i tänkandet, som gör att många saker blir helt fucked up.

Det jag irriterar mig på är när något blir ologiskt, att det inte finns någon relevant förklaring att det är på ett visst sätt. Det finns ingen förklaring på varför man inte kan teleportera sig. Man får bara inse att man inte ska ifrågasätta det, för det är en film. Men det irriterar mig att fantasy är på detta sätt, ologiskt och man ska bara sitta där och hålla käften och inse att det bara är en film.
Det sker väl minst lika mycket ologiska saker i andra sorts filmer än fantasy? Kanske inte lika overkliga saker,men det är inte lika som ologisk. Är det bara Harry Potter du inte gillar? I rubriken antyder du att du inte verkar gilla fantasy öht?
Citera
2014-06-20, 11:11
Medlem
Jag förstår din frustration och jag delar den.

För några år sedan läste jag en bok, kommer varken ihåg titel eller författare, men tror trollkarlen hette Po i boken/böckerna. Han genomgick iallafall en utveckling i böckerna som gjorde hans magi starkare och starkare. I de sista böckerna blev det nästan överdrivet, vad han förmådde göra. Då grundstoryn var ett eskalerande krig, så blev det nästan larvigt hur författaren var tvungen att hålla den gode Po borta från striderna - annars hade ju kriget varit avslutat i samma sekund som han ens tänkte tanken.

Det är ännu värre. Det är bra med begränsningar, åtminstone ibland.
Citera
2014-06-20, 11:15
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inergy
1. Serien är magisk Dobby är med magi tvingad till slaveri och av någon anledning så valdes kläder som en "deal breaker".

2. Teleportering görs med flyttnyckel över stora avstånd, brasan används för att teleporteras mellan olika gömda platser som göms med magi och bara har hemliga ingångar som är dolda för vanliga människor.
Sen har dom Disapparation/Apparation som är en personlig teleportering. Som funkar till lite random ställen om man kan koncetrera sig tillräckligt och har många nackdelar om man inte är fullt koncentrerad.

3. Bara för att man inte hinner se alla spells som finns så kan du ju nästan föstå själv att det finns en massa trollformler som vi inte får se pga att det inte för historien framåt. Det är som vilken annan historia som helst.
Man får reda på det som är vesäntligt för just denna historia så att den kan nå sin upplösning och det gäller alla genrer inte bara Fantasy/fiction.

4. Harry potter är ingen barnbok heller utan det är en bok gjord för ungdomar.

5. Det finns alltid lagar. Även magin kommer med olika lagar och restriktioner. Det hade varit ovanligt tråkigt om det inte fanns en balans i magin. Det hade blivit riktig kaos om inte balans fanns.

6. Du har inte spenderat tillräkligt med tid med att fundera och studera just Harry Potter för att komma med dina funderingar. Det saknas en massa för att ge en klar bild till hela "världen" så att säga.
Lägg fler timmar på att analysera och kom tillbaka då så skall vi se om vi kan hålla med dig.

7. Som svar på trådnamnet så är det en chans för människor att drömma sig bort till andra världar en stund och slippa verkligheten som man gillar fantasy/fiction. Precis som folk gillar drama och däckare av någon anledning.

Vad tycker du om den första boken då, där vi får reda på att rödingen Ron gillar att spela schack. I slutet när Harry ska möta Tom dolder, som sista bossen. Innan de kan öppna dörren in till Tom Dolder, där man undrar varför dem inte testar att använda 'Alohomora' på dörren.

Nej, istället är det ett stort jävla schackbräde, vilken tillfällighet att Ron var så jävla grym på schack och så är det just ett schackbräde innan sista bossen. Och alla fattar att dem måste välja varsin pjäs att sätta sig på. ALLA vet att man måste sätta sig på en schackpjäs när man ser ett stort schackbräde.
Citera
2014-06-20, 11:28
Medlem
Det sista pusslet var en av Dumbledores nycklar till att ta sig in till det slutliga rummet med spegeln där stenen hade gömts.

Ron fick en snilleblixt som man kan få ibland. Du vet när alla sitte med ett problem och kliar sig i huvudet medans du slänger en snabb blick på problemet och ser lösningen direkt.
Antar att han kan ha fått ett sådant ögonblick så därför han förstod att dom behövde vara med i schackspelet eftesom det saknades pjäser på schackplanen.

Ren tur att Ron var med och inte blev fast redan vid första där han fick panik bland dom där plantorna som reagerar på rörelser och panik.
Citera
2014-06-20, 11:31
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det sker väl minst lika mycket ologiska saker i andra sorts filmer än fantasy? Kanske inte lika overkliga saker,men det är inte lika som ologisk. Är det bara Harry Potter du inte gillar? I rubriken antyder du att du inte verkar gilla fantasy öht?

Nej, jag gillar inte fantasy överhuvudtaget. När jag t.ex tittar på sagan om ringen, om man tar på sig ringen blir man osynlig. Varför blir man osynlig? Varför blir man inte odödlig eller allsmäktig? Varför stannade dem vid osynlig?

Men som sagt, eftersom fantasy är ett enda påhitt och ingenting är verkligt - jag vet det. Men det irriterar mig att människor som tittar på det, då dem ex. ser en drake i S.O.R, som sprutar is, istället för eld.

Och tidigare i storyn har dem förklarat att just denna drake föddes i en isvak, det är därför den sprutar is. Och alla som gillar filmen tänker; Ja, men det verkar ju logiskt. Klart man sprutar is om man föddes i en isvak.

Inget ifrågasättande över huvud taget.

Som jag även skrev tidigare. När i princip hela 'sagan om ringen' är datorgjord och alla som gillar filmen bryr sig inte om den är 90% datorgjord. Då undrar jag, hade de brytt sig om de gjort Johnny Depp helt datorgjord?

Var går gränsen för när den obligatoriska fantasy-film-världen, går över gräsen med sina datorgjorda monster? Är det när dem göra skådespelarna datorgjorda?

Det finns hur mycket som helst jag kan ifrågasätta med denna genre. Frågan är om jag orkar skriva allt mitt hat bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback