Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-21, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Någon som kan förklara varför man väljer att stycka en kropp? Skiljer såklart från fall till fall men brukar ju finnas någon generell förklaring till olika tillvägagångssätt vid mord.

Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
Lättare att dumpa kroppen, man är sjuk i huvudet eller så har man bara tittat för mycket på film.

Dock verkar det ju inte varit dom största ljushuvudena som varit i farten, har en gemensam vän på Facebook och han har förklarat att det är white trash i sitt esse.

När man väl ställts inför faktum att "fan jag hade ihjäl henne" så tar nog reptil/flykthjärnan vid i de fall man inte kommer till sådan sans att man ringer vederbörande myndighet och lämnar över sig själv. Det sistnämnda är naturligtvis att föredra och det vi alla hade önskat hade varit fallet här också.
Så skedde inte nu utan man agerade förmodligen i en kombination av egen chock/trauma kombinerat med en obetänkt föreställning om att detta gick att komma undan...
(inte osannolikt att detta skedde under inverkan av alkohol eller/och andra droger)

Hade man nu ihjäl henne i lägenhet/bostad så är det knappt görligt att frakta undan en livlös kropp
på 60-80kg utan att samtidigt ta en oerhört stor risk att bli upptäckt7iakttagen
Tror det är där man hittar drivkraften/skälet till de flertalet styckningar - att komma undan.

Man handlar i någon sorts "rationell panik" och löper linan hela vägen ut genom att, av praktiska/logistiska skäl, stycka kroppen så att denna blir mer hanterbar utan upptäckt.
Får man väck armar, ben och kanske i vissa fall även huvud, så går det säkert att skaka fram ett par större trunkar/väskor eller dylikt där delarna ryms. Man delar på så vis upp det hela både viktmässigt och avseende storlek.

De flesta styckningar går nog till ungefär så och jag tror att endast i undantagsfall är det frågan om att styckningen i sig är det primära för då talar man nog snarare om lustbetonade motiv och lusten att skända.

Varianter av transportstyckningars utförande förekommer givetvis och de mer förslagna kanske utöver logistiken även lägger vikt vid att försvåra identifikation. Då ryker kanske huvud, händer/fingrar och kanske även tatuerade kroppsdelar....
Senast redigerad av ophiaghushannah 2014-06-21 kl. 23:56.
Citera
2014-06-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Festat och kört för fort var ju inte så farligt. Men han är ju inte misstänkt för att ha styckmördat någon heller.

Hur var han med tjejer då. Träffade han ofta tjejer och dumpade dem efter att ha haft sex och så då? Eller var han mer för förhållanden och var han den trogna typen då?
Haha det vet jag inte, det kan bara hans x svara på, har inte hört att han ska vara svinig och så men allt får man ju inte veta.
Citera
2014-06-21, 23:55
Medlem
Citat:
Festat och kört för fort var ju inte så farligt. Men han är ju inte misstänkt för att ha styckmördat någon heller.

Hur var han med tjejer då. Träffade han ofta tjejer och dumpade dem efter att ha haft sex och så då? Eller var han mer för förhållanden och var han den trogna typen då?

Han var troligen som alla ungdomar i den åldern.
Citera
2014-06-21, 23:55
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbody
Vad står det? Jag kan bara se hennes profilbilder, inga inlägg eller statusar.
Detvär på instagram, sök på hennes efternamn och förnamn hopskrivet. Hur som helst är det sista hon la upp en selfie där hon ler, så skriver hon typ "Ett leende förlänger livet?" och någon svarar "i så fall kommer du att leva länge!"
Citera
2014-06-22, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elma67
Haha det vet jag inte, det kan bara hans x svara på, har inte hört att han ska vara svinig och så men allt får man ju inte veta.

Om du får spekulera varför har detta hänt? Utifrån hur du tänker?
Citera
2014-06-22, 00:12
Medlem
Citat:
Om du får spekulera varför har detta hänt? Utifrån hur du tänker?
Det lämnar jag för mig själv faktiskt.
Citera
2014-06-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
När man väl ställts inför faktum att "fan jag hade ihjäl henne" så tar nog reptil/flykthjärnan vid i de fall man inte kommer till sådan sans att man ringer vederbörande myndighet och lämnar över sig själv. Det sistnämnda är naturligtvis att föredra och det vi alla hade önskat hade varit fallet här också.
Så skedde inte nu utan man agerade förmodligen i en kombination av egen chock/trauma kombinerat med en obetänkt föreställning om att detta gick att komma undan...
(inte osannolikt att detta skedde under inverkan av alkohol eller/och andra droger)

Hade man nu ihjäl henne i lägenhet/bostad så är det knappt görligt att frakta undan en livlös kropp
på 60-80kg utan att samtidigt ta en oerhört stor risk att bli upptäckt7iakttagen
Tror det är där man hittar drivkraften/skälet till de flertalet styckningar - att komma undan.

Man handlar i någon sorts "rationell panik" och löper linan hela vägen ut genom att, av praktiska/logistiska skäl, stycka kroppen så att denna blir mer hanterbar utan upptäckt.
Får man väck armar, ben och kanske i vissa fall även huvud, så går det säkert att skaka fram ett par större trunkar/väskor eller dylikt där delarna ryms. Man delar på så vis upp det hela både viktmässigt och avseende storlek.

De flesta styckningar går nog till ungefär så och jag tror att endast i undantagsfall är det frågan om att styckningen i sig är det primära för då talar man nog snarare om lustbetonade motiv och lusten att skända.

Varianter av transportstyckningars utförande förekommer givetvis och de mer förslagna kanske utöver logistiken även lägger vikt vid att försvåra identifikation. Då ryker kanske huvud, händer/fingrar och kanske även tatuerade kroppsdelar....

Precis! De som försökt bära en medvetslös kropp förstår hur tungt och otympligt det är. Och därmed är det oerhört svårt att göra på ett sätt som inte drar till sig blickar. Sen kan jag, oavsett vilket, inte förstå hur man kan gå så långt att man börjar skära/såga i en människokropp. Jag kan tänka mig att jag direkt tänkt tanken men när jag sen står där med mitt verktyg och ska göra det så vet i fan om jag inte brutit ihop. Men har man att välja på fängelse och frihet så kanske även det är någonting man klarar av.
Citera
2014-06-22, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Precis! De som försökt bära en medvetslös kropp förstår hur tungt och otympligt det är. Och därmed är det oerhört svårt att göra på ett sätt som inte drar till sig blickar. Sen kan jag, oavsett vilket, inte förstå hur man kan gå så långt att man börjar skära/såga i en människokropp. Jag kan tänka mig att jag direkt tänkt tanken men när jag sen står där med mitt verktyg och ska göra det så vet i fan om jag inte brutit ihop. Men har man att välja på fängelse och frihet så kanske även det är någonting man klarar av.

Detta beror nog till stor del på HUR man bär kroppen, bär du den som du bär bruden över tröskeln så är det tungt men slänger du kroppen över axeln behöver det inte vara lika tungt.
Citera
2014-06-22, 00:48
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag hänvisar igen till Ida i Trollhättan. Enligt domen fick GM hjälp av två män att skaffa undan kroppen, och det räknades som skyddande av brottling. Iom att de trädde in i handlingen efter att mordet var fullbordat så räknas det inte som medhjälp.
Det är värt att notera att brott mot griftefriden har ett högre straffvärde än skyddande av brottsling. Det borde peka mot att ingen styckning genomförts, genom att GM inte fick någon hjälp av en kraftig manshand för det hårda och smutsiga jobbet.

Den enda källa som talat om "styckning" är också den lögnaktiga hatsajten Aftonslasken, som gärna överdriver ett par snäpp för att sälja lösnummer. I övrigt har det nämnts att någon sett eller fotograferat ett "illa sargat" lik i Hällabrottet.

Jag gissar därför på att det inte handlar om en regelrätt styckning, utan bara något mindre skärande i kroppen eller försök till att kapa lemmar. Eventuellt kan det röra sig om att GM på plats vid dumpningen försökt försvåra identifieringen genom att kapa huvud och händer i förhoppning att kroppen ska ligga gömd länge och inget mord upptäckas utan bara ett försvinnande.

En svår nöt att knäcka blir då förstås hur BO eller BO:s döda kropp transporterats till Hällabrottet. Det kan ha gjorts medan hon var i livet eller nattetid då inga vittnen fanns, men jag har inga bra svar.
Citera
2014-06-22, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Detta beror nog till stor del på HUR man bär kroppen, bär du den som du bär bruden över tröskeln så är det tungt men slänger du kroppen över axeln behöver det inte vara lika tungt.

Skulle du bedöma risken för upptäckt som liten om man "slänger" kroppen "över axeln" och ger sig på att i helt skick hantera denna från bostad till bil i ett bostadsområde?

Vid vilken tidpunkt skedde mordet/styckningen, respektive dumpningen?
Citera
2014-06-22, 00:58
Medlem
fingercuffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjifas
L:s instagram finns kvar, sök på hennes efternamn och förnamn så kommer ni hitta henne. Så tragiskt förövrigt..

Hittar inte.

Citat:
Ursprungligen postat av zweetz
Sök på efternamnet före förnamnet.

Tack.
Senast redigerad av fingercuffs 2014-06-22 kl. 01:05.
Citera
2014-06-22, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Skulle du bedöma risken för upptäckt som liten om man "slänger" kroppen "över axeln" och ger sig på att i helt skick hantera denna från bostad till bil i ett bostadsområde?

Vid vilken tidpunkt skedde mordet/styckningen, respektive dumpningen?
Skulle vilja påstå att det är näst intill omöjligt att "slänga någon över axeln" och knalla ut utan att någon ser, såvida det inte är mitt i becksvarta natten, även då skulle det vara svårt, möjligen mitt på landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in