Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-13, 17:23
Medlem
JH:s storasyster Frida berättar i vittnesförhör 140619, FUP s150-151, andra delen:

Citat:
Hur är Jonna i sättet
Glad. Världens bästa lillasyster och moster. Hon är lite naiv Jonna jobbar och har två hästar hundar och katter som tar en hel del i tid. Hon hade sagt till mamma att hon sökt in till någon skola.

Citat:
Hur låter Jonna när hon ringer kl. 8 på kvällen
Stressad, nervös. Frida sa att det var lugnt och trodde att Jonna förstorade upp saker och ting och därför var nervös.

Citat:
11.30 var det du som ringde Jonna hur lät hon (Fråga från Marie)
Ja då ringde hon. Hon lät inte stressad rädd. Hon sa bara att hon inte hade tid och skulle
jobba. Då var det inget som Frida tänkte på.

Citat:
Beskriv mer om Jonna (Fråga från Marie)
Hon är lätt att vara med, glad och rolig, lite snål. Rätt smart med matte och sådant. Hon har
läst in kurser och ville bli veterinär och läkare.
Äter Jonna några mediciner för något
Nej inte vad jag har hört. hon var sjuk mycket till och från för några år sedan i körtelfeber,
lågt immunförsvar

"ville bli veterinär och läkare"

I Veckans brott på SVT1 i veckan hördes en snutt av JH:s egenanmälan till polisen på kvällen 140618; jag upplevde inte alls JH stressad i det samtalet, snarare rapporterande, lite vag i själva gärningsbeskrivningen men angav ett par på minuten precisa händelser. (Hon hade i och för sig stoppats vid en hastighetskontroll under dagen, jag vet inte om det spelade någon roll för hennes framställan av tidpunkter, men jag upplevde det som ganska överlagd information från JH:s sida.)
Citera
2014-12-13, 18:44
Medlem
Lite fler vittnesmål om JH:s person och mående, 140623; kompisen och arbetskamraten Rebecca berättar och ger kort sin uppfattning om JA som "lite vek" (FUP s153-, andra delen):

Citat:
Jonna och Rebecca har jobbat ihop som personliga assistenter sedan januari 2013.
De blev ganska snart nära vänner och Rebecca säger att det var någon gång i maj 2013.
Vi var som systrar, det är som när man är kär fast med en kompis.

Citat:
Men i samband med att Jonas åkte till Thailand började de ha kontakt igen. De började också umgås när han kom hem därifrån men då sa jag sa att jag inte ville vara en del av det för jag tyckte inte att det var en bra idé. De tog fram varandras sämsta sidor på något sätt.

Citat:
Jag har ju märkt att Jonna varit ledsen och nere men jag har inte förstått hur illa det var.
Både min mamma och jag har sett att hon mått dåligt och hon sa att hon ville göra något nytt
med livet. Hon blev annorlunda efter det att hon började om med Jonas. Det var nu under vintern.

Hur var hon annorlunda menar du?
Hon har varit tillbakadragen, tyst och haft ganska svårt att bestämma sig gällande sina djur
och huset och så. Hon har alltid varit så drivande i det innan.

Hur länge har hon varit annorlunda?
Ja de senaste månaderna har det varit så

Citat:
Har du träffat Jonas?
Ja kanske 8-10 gånger. Trevlig kille men lite vek i sättet.

Citat:
Var du med vid aborten?
Nej, vi har inte haft så mycket kontakt på slutet. Den 14:e skrev hon att Jonas nog lämnat
henne och att hon ville skjuta sig själv.

Citat:
Har du sett henne så skärrad förut? (*)
Ja när hennes häst blev påkörd. Men hon har mest varit lugn och glad.
Men nu den kvällen var hon orolig och stressad.

* Mitt tillägg: på mordkvällen 140618 alltså.

JA, "lite vek"; jag fick den upplevelsen av honom igår när jag började läsa FUP. Kanske den sortens förmodade vekhet triggar somliga kvinnors modersinstinkter och "mannen" ifråga kan glida fram och strula med flera under tiden.
Citera
2014-12-13, 19:23
Medlem
JH:s mor Irene i vittnesförhör 140730, FUP s171-, andra delen, ger i korthet bilden av en helt normal uppväxt och utveckling:

Citat:
Irene berättar att det aldrig har varit några problem med Jonna under skol- och
ungdomstiden. Hon har alltid månat om andra och var en bra kompis. Det har gått bra för
henne i skolan och hon har fina betyg.
Irene beskriver att Jonna är lugn som person, hon har aldrig skrikit mot dem eller slagit i
dörrar eller liknande. Hon har aldrig hamnat i bråk med kompisar.
Irene tillfrågas vilka utbildningar Jonna har och hon säger att Jonna gick Naturvetenskaplig
linje på gymnasiet. Hon har efter detta läst upp vissa ämnen på Komvux för att höja sitt
betyg. Jonna vill bli veterinär eller läkare.

Sanningen kanske inte kan sammanfattas så kort, från en enda källa, men det finns väl ej heller anledning att misstro informationen...

Citat:
Irene tillfrågas om vad hon vet hur Jonna mådde under våren och hon säger att hon inte har märkt någon skillnad på Jonna på det sättet. Irene säger att hon inte var så nära Jonna så att
hon tror att Jonna skulle ha berättat något om sitt mående för henne. Irene tror att Jonna i så
fall skulle ha vänt sig till Frida.

Citat:
Irene tillfrågas om Jonna under sin uppväxt eller i vuxen ålder haft några psykiska problem
och hon säger att det har hon aldrig haft.
Irene tillfrågas om Jonna har haft några problem med alkohol eller droger och hon säger att
det har hon inte haft.

Citat:
Irene tillfrågas om kontakterna med Jonna dagarna innan 18 juni. Hon säger att hon och
Roland hade varit på Marieberg för att köpa present till Fridas son som skulle fylla år. Då de
var på väg därifrån så ringde Jonna till henne, hon tror att det kan ha varit 17 juni eftersom
barnbarnet fyller år 18 juni
Det var ingen särskild anledning till samtalet utan Jonna sa bara att hon ville prata lite. Jonna
berättade att hon hade satt in P-stav och var glad över att det hade gått bra och att det inte
hade gjort ont. Irene vet att Jonna alltid varit känslig varit känslig mot sprutor och "stick i
fingret" och liknande.

"alltid varit känslig mot sprutor" Tydligen inte värre än att JH försökte sig på en sprit- och läkemedelsinjektion i brottsoffrets hals ā la Dexter.

Citera
2014-12-13, 19:24
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
JA, "lite vek"; jag fick den upplevelsen av honom igår när jag började läsa FUP. Kanske den sortens förmodade vekhet triggar somliga kvinnors modersinstinkter och "mannen" ifråga kan glida fram och strula med flera under tiden.
Javisst, den där "lite-vek"-imagen lade han sig till med redan i tidig ålder,
han förstod redan då att den skulle bli användbar i framtiden.

Han visste att han skulle kunna utnyttja kvinnors "modersinstinkter",
så han kunde ha flera samtidigt som alla gjorde allt för honom.
Bakom den tårfyllda, nedbrutna fasaden döljer sig en liten rackare med horn,
som innerst inne triumferar sin framgång.
Eller?

Jösses, jag hade ingen aning om att det fanns så många manshaterskor/manshatare här.
Citera
2014-12-13, 20:04
Medlem
JH:s fader Bo, FUP s175-, andra delen:

Citat:
Det har aldrig varit några problem med Jonna. Hon har varit lugn och hon har aldrig varit till besvär. Hon har alltid haft mycket kompisar och hon har alltid haft fina betyg. Jonna hade höga krav och ville bli veterinär. Hon har gjort högskoleprovet.
Bosse säger att han inte kan förstå att Jonna har gjort det hon har gjort. När de varit ute och
fiskat har hon inte ens kunnat bryta nacken av en fisk.

Citat:
Bosse kan inte förstå hur Jonna har kunnat göra det hon har gjort. Det är ofattbart att hon har klarat av att dela på kroppen. Hon är blödig av sig. Hon har ingen erfarenhet eller utbildning i att slakta eller stycka djur.

Så vad lär vi oss av detta case? Ett simpelt triangeldrama, men med en mördare som höjer ärendet till ett brottsmål. Så vad krävs då för att sakna spärren som sätter stopp för antisocialt beteende? Tillräckligt mycket affektering, egoism, hat och brist på respekt för andras liv? Om jag inte misstar mig så har crime passionnel/crime of passion haft en lite speciell status i många länders/kulturers rätt genom historien.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Crime_passionnel
Citera
2014-12-13, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
http://sv.wikipedia.org/wiki/Crime_passionnel

Är många här i tråden som sagt att crime passionnel räcker mer än väl som drivkraft. Skillnaderna mellan kärlek och hat är hårfin, och i detta fallet har det antagligen gått ut över LL mest på grund av hur JA spelat situationen mellan dom när han sett till att stå utanför och låtit dom gå mot varandra istället. Som sagt hade det stannat vid ett mord och att hon lämnar lägenheten så hade det här fallet fallit i glömska för länge längesen.

Men nu blev det helt plötsligt unikt för att JH väljer att göra en transportstyckning. Här har antagligen det faktum att hon desperat vill skydda JA från inblandning eller bli misstänkt spelat in också i den drivenhet som hon uppvisat.
Citera
2014-12-13, 20:14
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Skulle tro att JH förlorat JA oavett plan.
Ger man sig på en annan människa väcker det avsmak.
Men så sjuk som JH var av all svartsjuka , sömnbrist , hittepåtankar mm så var hon rätt knäckt.
Det hade inte kunnat gå enligt hennes egen plan hur hon än gjort.

Dock tror jag att hade hon inte gjort något alls så hade JA fortsatt playat båda två.

Men det går sällan så långt som till mord. Det vanligaste är väl självskade beteende?
Citera
2014-12-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Men det går sällan så långt som till mord. Det vanligaste är väl självskade beteende?

Och ikke att förglömma , självskadebeteende är ganska vanligt bland hästtjejer.
Som jag skrivit tidigare , hästar är läkande djur och tryggheten med dem är ofta det som drar dessa tjejer.
Citera
2014-12-13, 20:53
Medlem
Vad händer om tingsrätten inte delar åklagarens syn, dvs att JH bör dömmas för mord?
Citera
2014-12-13, 20:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanata
Vad händer om tingsrätten inte delar åklagarens syn, dvs att JH bör dömmas för mord?
Då döms hon för ett annat brott, eller frikänns.
Citera
2014-12-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Då döms hon för ett annat brott, eller frikänns.
Så tingsrätten behöver inte välja mellan åklagarens rubricering eller frikännande, utan skulle t.ex kunna döma för grov misshandel eller vållande till annans död?
Citera
2014-12-13, 21:23
Medlem
Ju mer man läser förhör och kollar vanorna.
Desto mer verkar hon ju varit under ganska hög stress.
På slutet sov hon inte alls , då var hon redan så inne i sin egen värld.
Ingen medicin , deprimerad och sjukt svartsjuk.

Det kan mycket väl vara så att hon fått en psykos och trott på sig själv.
Detta är ingen diagnos , det är mer att jag känner igen symptomen starkt.

Sedan tror jag inte alls att hon är så "kall" att hon inte känner ånger mm.
Hon mår nog fruktansvärt dåligt och vet att hon fuckat upp rejält.
Tror inte att det bara är pga att hennes liv är borta.
Det är minst lika mycket ångest.

JH har ju på alla sätt i alla fall ett halvår innan börjar halka in i en dålig vana med fest , nya killar , sabba för sig själv , stress , depression och tappar fokus på djuren , så gör man inte om man mår bra.

Att sedan hamna i sitsen med förhållandet fram och tillbaka var det som tippade henne över kanten. Då var det för sent eftersom hon inte sökte hjälp och dolde det för omgivningen.

Brottet är inte mycket att säga om , då var det redan för sent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in