Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-06, 06:35
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast visst kan hon (alltså teoretiskt) ändå få vård, LRV, trots att hon inte blev 'x:ad' på RPU:n, det är upp till domstolen att bestämma.
Nej. Eftersom hon anses vara frisk.
Citera
2014-12-06, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byatomten
Ingen här som tror att hon döms till rättspsyk efter stor sinnesundersökning (eller vad det kallas numera)?

Det naturliga vore att RPU görs om eftersom resultatet stinker beställning och/eller är fel. Rättssystemet är ju korrupt. JH gör och skriver saker som hon sen försöker rätta till i efterhand. Det finns kilobytevis med källor på det i FUP. Det kan helt enkelt inte vara så att hon förstår skillnaden mellan rätt och fel. Eller verkan och effekt. JH skriver långa brev även med papperspost och dagen efter försöker hon ändra innehållet helt och hållet. Säger saker med allvarligt innehåll som hon sen försöker ta tillbaka. Det är inte mytomani perse. Det är oförmågan att förstå sig själv och sina handlingar som inte funkar.
Citera
2014-12-06, 09:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
... Det finns kilobytevis med källor på det i FUP. Det kan helt enkelt inte vara så att hon förstår skillnaden mellan rätt och fel. Eller verkan och effekt. JH skriver långa brev även med papperspost och dagen efter försöker hon ändra innehållet helt och hållet. Säger saker med allvarligt innehåll som hon sen försöker ta tillbaka. Det är inte mytomani perse. Det är oförmågan att förstå sig själv och sina handlingar som inte funkar.

Hon ljuger nästan lika mycket som vi i dagsläget kan se hos våra
främsta förtroendevalda. Snart kostar hon väl lika mycket också.
Citera
2014-12-06, 11:13
Medlem
Plastk0tt3s avatar
Jag är nyfiken på hur jonnas dagar kan tänkas se ut och har sett ut senaste 6 månaderna?
Någon som är insatt i sånt? Vad gör hon hela dagarna och på helgerna? Och hur kommer hennes dagar se ut efter domen? Antar att hon kommer ha det ganska "bra" under de kommande åren.
Citera
2014-12-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Det är sällan jag i min vardag delar åklagarnas uppfattning, men i detta fall gör jag det fullt ut.
Detta är ett unikt fall och det finns glasklar bevisning. Tror inte Duberg kommer ha några problem att övertyga rätten.

Det enda ''unika'' med detta fall är omständigheterna som tillkom av nödvändighet efter brottet begåtts, samt att JH råkar vara kvinna. Vore det inte för omständigheterna efter så skulle detta brott ha fallit i glömska för länge länge längesen.
Citera
2014-12-06, 14:51
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Det enda ''unika'' med detta fall är omständigheterna som tillkom av nödvändighet efter brottet begåtts, samt att JH råkar vara kvinna. Vore det inte för omständigheterna efter så skulle detta brott ha fallit i glömska för länge länge längesen.

Kvinnliga styckmördare är extremt ovanliga.

Men han du citerar poäng är att Jonna inte kommer kunna slinka undan billigt då all bevisning(överväldigande) pekar på att det var planerat och uppsåtet var att döda=mord=Livstid/15+ år
Citera
2014-12-06, 14:54
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Det stämmer inte. Eva fallet lever kvar.
Du har en förmåga att bagatellisera vad som hänt, vilka omständigheter tillkom av nödvändighet?

Han pratar om transportstyckningen.

Jag håller inte med han, det finns fler saker i detta fall som är speciella.

Men överläggandet och likgiltigheten i alla steg hon tog den dagen kommer sänka henne i totalt både i TR och HR.
Alla kan förstå det förutom Dip.

Nu kommer Dip och komma in babblandes om att alla är kapabla till extrema saker när självbevarelse driften kickar in osv. tröttsamt att lyssna på. en extrem minoritet är kapabla till vad Jonna gjorde den dagen.

Och hon kommer straffas hårt för det.
Senast redigerad av shponglad 2014-12-06 kl. 14:58.
Citera
2014-12-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Men överläggandet

Det är blandat kaotiska reaktionsbaserade beslut friskt med mer strukturerade sådana. Skönt f.ö att se dig kissa i kors med en person som redan fångats i en rätt uppenbar lögn (på under 20 totala inlägg på forumet) säger en del om omdömet ditt ponken.

''Jag håller inte med han, det finns fler saker'' är f.ö inget argument, du borde fått lära dig redan i grundskolan att god retorisk förmåga innebär att du underbygger sakargument (dvs förklarar _varför_)
Citera
2014-12-06, 15:23
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Det är blandat kaotiska reaktionsbaserade beslut friskt med mer strukturerade sådana. Skönt f.ö att se dig kissa i kors med en person som redan fångats i en rätt uppenbar lögn (på under 20 totala inlägg på forumet) säger en del om omdömet ditt ponken.

''Jag håller inte med han, det finns fler saker'' är f.ö inget argument, du borde fått lära dig redan i grundskolan att god retorisk förmåga innebär att du underbygger sakargument (dvs förklarar _varför_)

Jag och andra har sedan start i den här tråden argumenterat lönlöst om div punkter med dig. Så att göra långa utläggningar är det inte värt helt enkelt.
Och posten var inte riktad mot dig utan mot han jag citerade.

Varför är det så jobbigt för dig att Jonna inte är en normal tjej och att hon kommer sitta inspärrad hela hennes unga liv?
Citera
2014-12-06, 15:23
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Ja, men det är just det som gör det unikt och intressant! Det första fallet av styckmord i Sverige av en kvinna (räknar inte in Maria Kisch här då hon är rumänska och avtjänar sitt straff i Rumänien), vem kunde ha tippat på att det skulle bli en tidigare ostraffad hästtjej från Askersund!? En tjej som innan händelsen inte visat några tecken på våldsamhet eller psykisk störning.

Inte ens motivet håller för att man skall kunna förstå det inträffade: att göra sig av med sin rival, javisst - men då krävs det ju typ att offrets kropp aldrig återfinns, endast då skulle Jonna kunna gå fri från misstanke (om hon inte hade ringt och erkänt skulle hon ändå bli misstänkt tämligen omgående då kroppsdelarna hittades i.o.m. att hon var delaktig i triangeldramat s.a.s.)

Alla omständigheter i detta fall är så slappa (i brist på bättre ord) att jag oroar mig för att en ny människotyp håller på att utvecklas i vår samtid. Vet att det är draget till sin spets men det finns ett narcississtiskt drag i vår kultur idag som skrämmer mig; egoism och omedelbar behovstillfredsställelse helt utan konsekvensanalys.

Tänker även på mordet på Therese Johansson Rojas,, som blev ihjälslagen av Tim Vrågård på order av flickvännen Tove Lind.. (FB) 16-årig flicka MÖRDAD av jämnåriga (Läs sammanfattningen i första inlägget /Mod)

Jag menar, detta med att ta bort en människa som stör,,, inte mörda för pengar eller för att man fruktar för sin egen säkerhet, inte pga religion eller politiska övertygelser, inte heller pga psykiska besvär utan för att någon står i vägen för ens begär och önskningar, ens idealbild.
Senast redigerad av allegrageller 2014-12-06 kl. 15:28.
Citera
2014-12-06, 15:28
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja, men det är just det som gör det unikt och intressant! Det första fallet av styckmord i Sverige av en kvinna (räknar inte in Maria Kisch här då hon är rumänska och avtjänar sitt straff i Rumänien), vem kunde ha tippat på att det skulle bli en tidigare ostraffad hästtjej från Askersund!? En tjej som innan händelsen inte visat några tecken på våldsamhet eller psykisk störning.

Inte ens motivet håller för att man skall kunna förstå det inträffade: att göra sig av med sin rival, javisst - men då krävs det ju typ att offrets kropp aldrig återfinns, endast då skulle Jonna kunna gå fri från misstanke (om hon inte hade ringt och erkänt skulle hon ändå bli misstänkt tämligen omgående då kroppsdelarna hittades i.o.m. att hon var delaktig i triangeldramat s.a.s.)

Alla omständigheter i detta fall är så slappa (i brist på bättre ord) att jag oroar mig för att en ny människotyp håller på att utvecklas i vår samtid. Vet att det är draget till sin spets men det finns ett narcississtiskt drag i vår kultur idag som skrämmer mig; egoism och omedelbar behovstillfredsställelse helt utan konsekvensanalys.

Tänker även på mordet på Therese Johansson Rojas,, som blev ihjälslagen av Tim Vrågård på order av flickvännen Tove Lind.. Jag menar, detta med att ta bort en människa som stör,,, inte mörda för pengar eller för att man fruktar för sin egen säkerhet, inte pga religion eller politiska övertygelser, inte heller pga psykiska besvär utan för att någon står i vägen för ens begär och önskningar, ens idealbild.

Fast bara för att hon är friskförklarad i rps(dvs hon har ingen svår psykisk sjukdom) så lider hon uppenbarligen av nån/någon slags störning.

Som du säger, många kvinnor i Sverige har mördat. Men styckningen är unik.
Citera
2014-12-06, 15:29
Medlem
Citat:
Jag och andra har sedan start i den här tråden argumenterat lönlöst om div punkter med dig. Så att göra långa utläggningar är det inte värt helt enkelt.
Och posten var inte riktad mot dig utan mot han jag citerade.

Varför är det så jobbigt för dig att Jonna inte är en normal tjej och att hon kommer sitta inspärrad hela hennes unga liv?

Du och ''andra''? (igen utan exempel) igen utan någon form av egentliga sakargument. Motfråga varför är det så jobbigt för dig att underbygga sakargumenten? Varför är det så förtvivlat svårt för dig att framföra strukturerade inlägg för hur hon inte är ''normal'' i hela hennes liv (utanför just relationerna med JN och JA) så rapporteras det inget värt att höja på ögonbrynen åt överhuvudtaget.

Varför är det så förtvivlat svårt för DIG att se på situationen i helhet som en rätt extrem och slitande sådan, du och många fler med dig har helt inriktat er på dagen ifråga och bortser friskt från precis ALLT som inte stämmer in i den extremt simpla förklaringsmodell ni skapat för erat simplistiska tänkande. Hon är ett monster. Där är eran ''förklaringsmodell'' i ett nötskal.

Tyvärr är människan som varelse betydligt mer komplicerad än sådan. Något du kommer få lära dig med åren.

Citat:
Fast bara för att hon är friskförklarad i rps(dvs hon har ingen svår psykisk sjukdom) så lider hon uppenbarligen av nån/någon slags störning.

Som du säger, många kvinnor i Sverige har mördat. Men styckningen är unik.

Nu vet killen med panikångest problematik bättre än utbildade psykiatriker också. Blir bara bättre och bättre detta.
Senast redigerad av dip 2014-12-06 kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in