Citat:
Ursprungligen postat av
dip
Det enda ''unika'' med detta fall är omständigheterna som tillkom av nödvändighet efter brottet begåtts, samt att JH råkar vara kvinna. Vore det inte för omständigheterna efter så skulle detta brott ha fallit i glömska för länge länge längesen.
Ja, men det är just det som gör det unikt och intressant! Det första fallet av styckmord i Sverige av en kvinna (räknar inte in Maria Kisch här då hon är rumänska och avtjänar sitt straff i Rumänien), vem kunde ha tippat på att det skulle bli en tidigare ostraffad hästtjej från Askersund!? En tjej som innan händelsen inte visat några tecken på våldsamhet eller psykisk störning.
Inte ens motivet håller för att man skall kunna förstå det inträffade: att göra sig av med sin rival, javisst - men då krävs det ju typ att offrets kropp aldrig återfinns, endast då skulle Jonna kunna gå fri från misstanke (om hon inte hade ringt och erkänt skulle hon ändå bli misstänkt tämligen omgående då kroppsdelarna hittades i.o.m. att hon var delaktig i triangeldramat s.a.s.)
Alla omständigheter i detta fall är så slappa (i brist på bättre ord) att jag oroar mig för att en ny människotyp håller på att utvecklas i vår samtid. Vet att det är draget till sin spets men det finns ett narcississtiskt drag i vår kultur idag som skrämmer mig; egoism och omedelbar behovstillfredsställelse helt utan konsekvensanalys.
Tänker även på mordet på Therese Johansson Rojas,, som blev ihjälslagen av Tim Vrågård på order av flickvännen Tove Lind..
(FB) 16-årig flicka MÖRDAD av jämnåriga (Läs sammanfattningen i första inlägget /Mod)
Jag menar, detta med att ta bort en människa som stör,,, inte mörda för pengar eller för att man fruktar för sin egen säkerhet, inte pga religion eller politiska övertygelser, inte heller pga psykiska besvär utan för att någon står i vägen för ens begär och önskningar, ens idealbild.