Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-04, 12:42
Medlem
VanDeKamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde1982
Å varför överhuvudtaget betala då? P lapp får du ju inte om du står där du får?

Det är en betalparkering precis bredvid Hallsbergs station. Det är där hon har parkerat LL's bil. Du behöver ingen kod för att kunna använda kontokort i den automaten. Precis på andra sidan stationsplanen ligger busstationen där JH hoppade på bussen tillbaka till Askersund.
Citera
2014-12-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potledom
Som jag fattar det som har hon placerat bilen i hallsberg och det var där hon sedan tog buss tillbaka till Askersund. Jag har varit i Hallsberg många gånger och där finns ingen sån passage för in och ut till parkeringen. Borde kanske kolla upp hur dom automaterna ser ut, om kod eller inte gäller.

Jag har använt den P-automaten och nej, man behöver inte kod i den.
Citera
2014-12-04, 12:44
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Hon hade ju en plan om offrets självmord, så parkeringen var väl en del av den planen. En plan är det ju att få med sig offrets kontokort och betala för offrets bil. 40 kr om jag inte missminner mig.
Eller hur? Annars var det ju bara ett slöseri med dyrbar tid.
Citera
2014-12-04, 12:46
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

P-lapp och P-bot är två skilda saker. P-lappen visar hur länge du får stå, väl?
Citera
2014-12-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Efter att jag idag varit på rättegången så kan jag sammanfatta mina intryck som följer.
Enda gången J.H darrade på rösten var när hon började sin berättelse med att be LL:s anhöriga om ursäkt. Därefter pratade hon helt obehindrat precis som om hon berättade om någon helt vardaglig händelse. Hon satt helt stilla, var till synes helt lugn och sansad. Svarade direkt på dom frågor åklagaren ställde. Tittade emellanåt bort mot dom anhöriga som stora delar av dagen mådde synligt mycket dåligt.
Hon påtalade väldigt många gånger hur fruktansvärt dåligt hon själv mått innan hon tig LL av daga.
När hon berättade om själva händelseförloppet i lägenheten säger hon sig nu ha minnesluckor. Styckningen beskriver hon som att hon inte kommer ihåg men att hon ju "vet" att hon gjort den. Hon beskrev det själv som att hon "befunnit sig bakom sin egen rygg" under själva styckningen... Hon menade att hon liksom inte "var närvarande".
Ja - det var påfrestande att se denna kallsinniga människa i rättssalen och jag led något oerhört med LL:s anhöriga.
J.H:s syster med man, hennes mamma och pappa med respektive rörde sig obehindrat bland oss andra i korridoren vid paus-uppehållen. Den enda av dom jag upplevde som påverkad/nedstämd var systern. Dom andra skrattade och pratade på typ.
Pratade även några ord med J.N:s pappa som också var på plats och han berättade lite om hur manipulativ och dominerande JH varit även mot JN. Jag visste först inte vem han var men han berättade själv efter en liten stund....

Nämndes det någonting om JH får medicinering? Som kanske påverkar hennes förmåga att visa känslor etc.
Citera
2014-12-04, 12:54
Medlem
Om det var meningen att få det att se ut som ett självmord, är man då så laglydig att man löser parkeringsbiljett innan man slänger sig framför tåget eller lägger sig på rälsen? Tycker det borde vara det sista man tänkte på inför ett sånt drastiskt beslut.
Citera
2014-12-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hon hade ju en plan om offrets självmord, så parkeringen var väl en del av den planen. En plan är det ju att få med sig offrets kontokort och betala för offrets bil. 40 kr om jag inte missminner mig.
Eller hur? Annars var det ju bara ett slöseri med dyrbar tid.

Om jag inte missminner mig från när jag läst FUP så har hon inte "tänkt ta med kontokortet" utan hon har tagit med sig LL's väska som hon öppnat i bilen och däri i har hon sedan hittat hennes plånbok med kortet i.
Citera
2014-12-04, 12:58
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Om det var meningen att få det att se ut som ett självmord, är man då så laglydig att man löser parkeringsbiljett innan man slänger sig framför tåget eller lägger sig på rälsen? Tycker det borde vara det sista man tänkte på inför ett sånt drastiskt beslut.

Svaret har Jonna i sitt huvud, hur hon tänkte där, men det lär vi aldrig få veta. Hon lider numer av en allvarlig minnesförlust. Jag misstänker dock att hon har en kronologisk detaljrik film i färg spelande i huvudet som hon vägrar delge oss. Hennes kringgöranden på morddagen talar för det.
Citera
2014-12-04, 13:06
Medlem
Man märker att JH inte talar speciellt mycket sanning. Mycket av det hon säger brister eftersom hon berättar olika varje gång. Till exempel så frågade de henne i början på förhören om hon ville ta livet av sig varpå hon svarar " Nej, jag har inte planerat att ta livet av mig" Sen när hon blir utfrågad om sökningarna på google angående "hoppa framför tåg" , "påkörd av tåg" osv där de undrar varför hon sökt på detta svarar hon "Jag vet inte. Jag kan inte riktigt svara på det, jag minns inte. Min känsla är att jag kanske ville hoppa framför tåget själv."
Citera
2014-12-04, 13:09
Medlem
Citat:
Svaret har Jonna i sitt huvud, hur hon tänkte där, men det lär vi aldrig få veta. Hon lider numer av en allvarlig minnesförlust. Jag misstänker dock att hon har en kronologisk detaljrik film i färg spelande i huvudet som hon vägrar delge oss. Hennes kringgöranden på morddagen talar för det.

Tror precis som du. Vi kommer aldrig att få veta. Endast det som hon väljer att dela med sig av.
Citera
2014-12-04, 13:10
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summoner
Om jag inte missminner mig från när jag läst FUP så har hon inte "tänkt ta med kontokortet" utan hon har tagit med sig LL's väska som hon öppnat i bilen och däri i har hon sedan hittat hennes plånbok med kortet i.

Om vi skalar bort allt misstänkeri då?
Jonna parkerar offrets bil perfekt inom P-rutan och betalar avgiften som sig bör med offrets kort och slipper dra uppmärksamhet till den under avgiftstiden.
Hon dumpar den alltså inte i skogen i kaoset och paniken i närheten av en busshållplats, utan ordentligt som man ska. En sinnesnärvaro och kontroll över situationen.
Citera
2014-12-04, 13:11
Medlem
Citat:

Jag tror det va plan C ungefär.
Det skulle se ut som LL tagit tåget och sedan försvunnit.
Hon kunde inte riskera att LL hittades med hennes blodiga DNA på sig.
Hur det gick vet vi ju nu.
Planering va inte hennes bästa gren om man så säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in