Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det var skönt att veta. Ett tag trodde jag att du menade, att springer man runt med en hammare så
är man per automatik en mördare.
Och min länk från officiell källa om vanligaste redskapet för mord, det var ointressant?

Då kan jag ta min hammare och fortsätta med altanen.

Inte för att vara otrevlig men ja den var rätt ointressant, att kniv är det vanligaste redskapet för mord tror jag även att de flesta kan gissa på utan att veta speciellt mycket om mord.
Citera
2014-07-23, 02:32
Medlem
Snobbs avatar
Oh, såg ett avsnitt av Kvinnor som mördar (Snapped) på TV4 Fakta tidigare ikväll där en amerikansk kvinna, Exondia Salado, mördade sin otrogna man som planerat att lämna henne. Det gick inte att bevisa att hon hade styckat honom då de aldrig fann hans kropp, endast blod, men man misstänkte att hon gjort just det. Man misstänkte även att hon grillat kroppen för att få det att se ut som vanligt kött. Detta för att dölja sitt brott. Hon dömdes till livstids fängelse utan möjligheten att friges. Jag har surfat runt lite och kollat på nätet men hittar inget som tyder på att hon skulle vara galen eller "psykopat", bara jävligt arg och sviken. Som person beskrivs hon som attraktiv, dominant och den som bestämde i relationen. Hon ska ha varit kär i sin make och blivit arg över att han ville skiljas och vara med hans älskarinna ist. Hon har dessutom ett förflutet i armén, så hon var nog både tuff och stark. Älskarinnan bodde utomlands, så att döda henne var nog inte möjligt även om Exondia hade velat.

Bilder på GM och BO:

http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/image_content_width/hash/bd/46/bd46d6bb7639bfec854c8ce249c11c89.jpg?itok=pTAVwXNX

http://www.oxygen.com/sites/nbcuoxy/files/styles/gallery_image__big_615x615/public/SALADO%2520SG%252001.jpg?itok=aB28Kh3I

Vad tror ni? Kan JH och Exondia ha samma typ av GM-profil?
Citera
2014-07-23, 05:49
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Inte för att vara otrevlig men ja den var rätt ointressant, att kniv är det vanligaste redskapet för mord tror jag även att de flesta kan gissa på utan att veta speciellt mycket om mord.

Du är en av flera som i denna tråd skriker på "blod". Resonerar i eget moment 22 av raseri.
Egen vild gissning, föder nästa nivå på ännu vildare gissning.
Föder andras vildare gissningar.
Vi har inget facit ännu om vad som hänt i detalj.
Utifrån det lilla vi vet, kommer olika teorier.
En del som mig själv, försöker basera på historik och/eller statistik. LGWP har lärt oss att
statistik är ofta en väldigt bra bas att förstå vad som hänt.
Om JH har planerat något, så är själva planerandet en "tydlig" indikation på mord. Jisses
Kan man inte planera för fight eller diskussion, som inte har för avsikt att leda till döden?
När man förnuftsmässigt försöker föra en dialog utifrån:
1. Ingen vet.
2. Statistik säger.
3. Historik säger.
och sedan möts med vild fighter i tunnelbana, sjuka noveller om "snitta" och "hamra".
Vad har detta med detta fall och detta forums avsikt att diskutera vad som hänt.
Flera kommer med olika fakta och historik, som talar emot att vi ska skrika på Livstid och ännu värre.
Ytterligare någonstans pratas det om vad som ska hända, efter att JH kommer ut...Herre gud!?
Allt ovan har inte kommit från dig.

Att diskutera utifrån vad vi vet och resonera om detta fall och utgång i en juridisk prövning, tappar trovärdighet, när de svarat rösterna bara grymtar om högsta möjliga straffskala, oavsett om det finns någon bas, historik för detta.
Basera resonemang på vad man vet eller möjligen vad som man kan referera till, från verkligheten.
Ha respekt för de inblandade parterna och deras familjer.

Slutligen, inte enbart från dig, även om du gärna eldar massorna, i kvantitativ inlägg.
Citera
2014-07-23, 06:32
Medlem
Citat:
Du är en av flera som i denna tråd skriker på "blod". Resonerar i eget moment 22 av raseri.
Egen vild gissning, föder nästa nivå på ännu vildare gissning.
Föder andras vildare gissningar.
Vi har inget facit ännu om vad som hänt i detalj.
Utifrån det lilla vi vet, kommer olika teorier.
En del som mig själv, försöker basera på historik och/eller statistik. LGWP har lärt oss att
statistik är ofta en väldigt bra bas att förstå vad som hänt.
Om JH har planerat något, så är själva planerandet en "tydlig" indikation på mord. Jisses
Kan man inte planera för fight eller diskussion, som inte har för avsikt att leda till döden?
När man förnuftsmässigt försöker föra en dialog utifrån:
1. Ingen vet.
2. Statistik säger.
3. Historik säger.
och sedan möts med vild fighter i tunnelbana, sjuka noveller om "snitta" och "hamra".
Vad har detta med detta fall och detta forums avsikt att diskutera vad som hänt.
Flera kommer med olika fakta och historik, som talar emot att vi ska skrika på Livstid och ännu värre.
Ytterligare någonstans pratas det om vad som ska hända, efter att JH kommer ut...Herre gud!?
Allt ovan har inte kommit från dig.

Att diskutera utifrån vad vi vet och resonera om detta fall och utgång i en juridisk prövning, tappar trovärdighet, när de svarat rösterna bara grymtar om högsta möjliga straffskala, oavsett om det finns någon bas, historik för detta.
Basera resonemang på vad man vet eller möjligen vad som man kan referera till, från verkligheten.
Ha respekt för de inblandade parterna och deras familjer.

Slutligen, inte enbart från dig, även om du gärna eldar massorna, i kvantitativ inlägg.

Snitta och hamra?

Det är väl inte så konstigt att man pratar om det när media talar om att lilla Jonna tagit med sig hammaren på sin morgontur och slagit den i bakhuvudet på en annan kvinna.

Och det är polisen säger om illa tilltygat, vad tror du själv att det betyder? Med tanke på att snitta menar jag?

Det kanske är så att hon är så jävla galen att hon skurit av henne huden? Dragit av den i sjok? Vad tror du?
Citera
2014-07-23, 06:35
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Snitta och hamra?

Det är väl inte så konstigt att man pratar om det när media talar om att lilla Jonna tagit med sig hammaren på sin morgontur och slagit den i bakhuvudet på en annan kvinna.

Och det är polisen säger om illa tilltygat, vad tror du själv att det betyder? Med tanke på att snitta menar jag?

Det kanske är så att hon är så jävla galen att hon skurit av henne huden? Dragit av den i sjok? Vad tror du?

Illa tilltygad = Som någon/ra skrev: Med fogsvans blir det inte vackert. En delad kropp som delats amatörmässigt med dåliga eller fel verktyg.
Blir enl min mening "illa tilltygad".
Citera
2014-07-23, 06:38
Medlem
Citat:
Illa tilltygad = Som någon/ra skrev: Med fogsvans blir det inte vackert. En delad kropp som delats amatörmässigt med dåliga eller fel verktyg.
Blir enl min mening "illa tilltygad".

Ja det är ju nog så vidrigt. Hur orkade hon stycka kroppen helt klart nästa då tror du? Är det huvudet som sitter kvar eller en hand eller något?

Tror du att händerna sitter kvar på armarna?
Citera
2014-07-23, 06:47
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ja det är ju nog så vidrigt. Hur orkade hon stycka kroppen helt klart nästa då tror du? Är det huvudet som sitter kvar eller en hand eller något?

Tror du att händerna sitter kvar på armarna?

Tror du att dina fantasier gör skillnaden mellan vållande, dråp, mord eller vård inom rättspsyk?
Citera
2014-07-23, 06:57
Medlem
Citat:
Tror du att dina fantasier gör skillnaden mellan vållande, dråp, mord eller vård inom rättspsyk?

Man kan ju tycka att det skulle vara troligare att det är läge för rättspsyk om hon skurit av bitar av skinnet eller något liknande men samtidigt så är det ju ett så unikt fall att det inte känns som det är rätt sätt att tänka så heller. Jag menar det finns ju folk som är så funtade att de inte är psykiskt sjuka i den meningen att de inte ska dömas till fängelse. De är bara onda helt enkelt. Men nu har hon ju förhoppningsvis inte dragit av huden på henne så det blir nog inte aktuellt att ta ställning till just det.

Jag tror att hon blir dömd för mord. Och att hon får fängelse. I tolv till fjorton år. Så där taget ur luften på morgonkvisten.

Men å andra sidan kan allt kullkastas med att nya uppgifter kommer fram.

Dråp tror du på vad?
Citera
2014-07-23, 12:26
Medlem
Kexet65s avatar
En sak jag undrar lite över är varför JH:s ansiktssida (FB) raderades så snabbt? För visst hade hon väl en vill jag minnas jag läst tidigare?
Tänker på andra fall där andra GM:s FB-sidor fortfarande finns kvar typ t ex dubbelmördaren DDA i Ljungsbro.
Några tankar om det?
Citera
2014-07-23, 12:45
Medlem
BarbraZues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Oh, såg ett avsnitt av Kvinnor som mördar (Snapped) på TV4 Fakta tidigare ikväll där en amerikansk kvinna, Exondia Salado, mördade sin otrogna man som planerat att lämna henne. Det gick inte att bevisa att hon hade styckat honom då de aldrig fann hans kropp, endast blod, men man misstänkte att hon gjort just det. Man misstänkte även att hon grillat kroppen för att få det att se ut som vanligt kött. Detta för att dölja sitt brott. Hon dömdes till livstids fängelse utan möjligheten att friges. Jag har surfat runt lite och kollat på nätet men hittar inget som tyder på att hon skulle vara galen eller "psykopat", bara jävligt arg och sviken. Som person beskrivs hon som attraktiv, dominant och den som bestämde i relationen. Hon ska ha varit kär i sin make och blivit arg över att han ville skiljas och vara med hans älskarinna ist. Hon har dessutom ett förflutet i armén, så hon var nog både tuff och stark. Älskarinnan bodde utomlands, så att döda henne var nog inte möjligt även om Exondia hade velat.

Bilder på GM och BO:

http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/image_content_width/hash/bd/46/bd46d6bb7639bfec854c8ce249c11c89.jpg?itok=pTAVwXNX

http://www.oxygen.com/sites/nbcuoxy/files/styles/gallery_image__big_615x615/public/SALADO%2520SG%252001.jpg?itok=aB28Kh3I

Vad tror ni? Kan JH och Exondia ha samma typ av GM-profil?

Kan vara lite samma men jag tror att exondia ville straffa sin man utifrån en annan typ av hat. På något sätt verkar JHs handlande vara uppbyggd av en icke rationell galen svartsjuka som helt och hållet vuxet. Hon är mer en stalker som sitter och spanar. Blir besatt av att ha kontroll på vad JA gör. kan inte acceptera att det är slut.
Sedan som en del skriver här konstiga saker om att dra bort hud och skit. Glöm det var inget lustmord med sådan styckning. Det var en transportstyckning. Troligen blev hon desperat när hon kom på att LL låg i hennes älskade JAs lägenhet.

Jonna ville ha JA allt utgick från det... ingen annan skulle ha honom. Tänk dig JH ur ett litet mer manligt perspektiv - hänvisar till den skillnad som någon nämde tidigare angående kvinnors motiv kontra mäns där personen beskrev en steriotyp kvinnlig profil när det gäller svartsjuka.

Att exondia och GM har lite samma profil är att de på olika sätt är rationella och inte så empatiska i handlandet. Behöver inte betyda att de har empatiskt störning.

Exondia millitär träning där du lär dig stänga av känslor. Exondia anser att hon har rätt.Hon utgår utifrån vad gruppen anser. hennes man är värd att mördas för han har gjort fel.

JH Kan inte släppa. Hon har en livskris. Haft längre depression (äter ju SSRI). Längre depressioner krymper hypotalamus och reptilhjärnan tar över. JH får ett manisk "hang up"-förföljer- ska veta allt, kan inte acceptera. Hon matar in egna tankar som blir till sanningar. Hon skapar tankemönster i sitt hat av LL. Hon programerar själv in ett växande hat som går över styr.
Senast redigerad av BarbraZue 2014-07-23 kl. 13:11.
Citera
2014-07-23, 13:10
Medlem
Citat:
14 års fängelse och villkorlig frigivning möjlig efter två tredjedelar... Det låter ynkligt för ett mord, men fullt möjligt i Sverige. Återstår dock att se vilket/vilka brott som kan bevisas eller ställas utom rimligt tvivel, samt om det råder och rådde en allvarlig psykisk störning i lagens mening (vilket inte jag tror, men jag har inga fakta alls).

En jämförelse med styckmordet i Boden ifjor gav i första instans 14 års fängelse för mord, men överprövades i nästa instans till 10 år för dråp; GM:s psykiska störning, som var diagnostiskt känd sedan lände (eller kända, två NP-störningar), bidrog till den mildare domen, men bedömdes inte till graden vara APS, vilket då skulle medfört rättspsykiatrisk vård istället.

Styckmordet i Bollnäs 2010 gav som längst 11 års fängelse för en av gärningsmännen, hovrätten mildrade domen något. GM var dock fortfarande i tonåren. Jag tycker det är ett sjukt lågt straff, med tanke på vidrigheten och oåterkalleligheten i brotten. Man behöver inte gå längre än till England för att se mer rättmätiga straff, enligt min uppfattning.

Så dina stipulerade 14 år, i händelse av fällande dom och att fängelseförbud ej föreligger, kan sannerligen vara korrekt och kanske rent av i överkant.
Citera
2014-07-23, 15:19
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbraZue
Kan vara lite samma men jag tror att exondia ville straffa sin man utifrån en annan typ av hat. På något sätt verkar JHs handlande vara uppbyggd av en icke rationell galen svartsjuka som helt och hållet vuxet. Hon är mer en stalker som sitter och spanar. Blir besatt av att ha kontroll på vad JA gör. kan inte acceptera att det är slut.
Sedan som en del skriver här konstiga saker om att dra bort hud och skit. Glöm det var inget lustmord med sådan styckning. Det var en transportstyckning. Troligen blev hon desperat när hon kom på att LL låg i hennes älskade JAs lägenhet.

Jonna ville ha JA allt utgick från det... ingen annan skulle ha honom. Tänk dig JH ur ett litet mer manligt perspektiv - hänvisar till den skillnad som någon nämde tidigare angående kvinnors motiv kontra mäns där personen beskrev en steriotyp kvinnlig profil när det gäller svartsjuka.

Att exondia och GM har lite samma profil är att de på olika sätt är rationella och inte så empatiska i handlandet. Behöver inte betyda att de har empatiskt störning.

Exondia millitär träning där du lär dig stänga av känslor. Exondia anser att hon har rätt.Hon utgår utifrån vad gruppen anser. hennes man är värd att mördas för han har gjort fel.

JH Kan inte släppa. Hon har en livskris. Haft längre depression (äter ju SSRI). Längre depressioner krymper hypotalamus och reptilhjärnan tar över. JH får ett manisk "hang up"-förföljer- ska veta allt, kan inte acceptera. Hon matar in egna tankar som blir till sanningar. Hon skapar tankemönster i sitt hat av LL. Hon programerar själv in ett växande hat som går över styr.

Mycket bra skrivet måste jag säga! Jag skulle inte bli förvånad om det visar sig vara på detta sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in