Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-29, 17:39
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Men herregud vilken idiot och galning den här Jonna verkar vara.

Såg bilderna i Fup från hennes hus. Hur i hela fridens namn kan man bo på det sättet? Det är kanske inte så konstigt hon fick Psykbryt. Bara lukten av hundbajs från källaren och övervåningen skulle få mig att bli galen.

Man undrar hur länge vattnet har stått i handfatet på övervåningen. Det lär inte bli så skitigt på några dagar ens. Snarare månader eller år. Man kan undra om hon duschade hemma hos Louvisa eftersom hon ej verkar ha nåt sånt själv.

Jag noterade att Tvättmaskinen i Louvisas lägenhet ser amerikansk ut. Förmodligen är det en vanlig toppmatad maskin men från sidan ser den ut som en s.k Agitator eller Pulsator maskin.

Det här tråden är så äcklig så jag undviker att läsa här. Ändå gjorde jag det nu. Att man låter hundar bajsa inomhus... Det är ju dessutom djurplågeri. Dom har en stor tomt men orkar inte släppa ut hundarna när dom behöver det.
Citera
2014-11-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Men herregud vilken idiot och galning den här Jonna verkar vara.

Såg bilderna i Fup från hennes hus. Hur i hela fridens namn kan man bo på det sättet? Det är kanske inte så konstigt hon fick Psykbryt. Bara lukten av hundbajs från källaren och övervåningen skulle få mig att bli galen.

Man undrar hur länge vattnet har stått i handfatet på övervåningen. Det lär inte bli så skitigt på några dagar ens. Snarare månader eller år. Man kan undra om hon duschade hemma hos Louvisa eftersom hon ej verkar ha nåt sånt själv.

Jag noterade att Tvättmaskinen i Louvisas lägenhet ser amerikansk ut. Förmodligen är det en vanlig toppmatad maskin men från sidan ser den ut som en s.k Agitator eller Pulsator maskin.
Varför skulle Jonna duscha hos Lovisa? Och vilken bild har du sett från Lovisas lägenhet? Lovisas lägenhet är väl inte med i utredningen?
Citera
2014-11-29, 19:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elzbetia
Varför skulle Jonna duscha hos Lovisa? Och vilken bild har du sett från Lovisas lägenhet? Lovisas lägenhet är väl inte med i utredningen?
Nej, det finns inga bilder överhuvudtaget att uppbringa från Lovisas lya.
Och inte heller någon bild på henne själv vad den saken beträffar.
Citera
2014-11-29, 20:29
Medlem
Grandiosos avatar
Att Jonna fortsätter angripa sitt offer trots att det ihållande rings på dörren visar ju bara
hur fast besluten hon var om att verkligen se till så att Lovisa miste livet.

"Normalt sett" så borde det faktum att en granne uppmärksammar att något inte står rätt
till och därför tar sig för att plinga på dörren och inte ger sig i detta, få en angripare
att bli ängslig och rädd och benägen för att avbryta sin "hantering" och då välja istället,
i det här fallet, att "ta till sjappen via balkongen" som moncalisa skrev några
sidor bak.

Men den här speciella människan, JH, är uppenbarligen behärskad av en sån mordlystnad
att hon inte brydde sig om någonting som kunde störa henne medan hon fullföljde
sin plan. Inte ens kanske om någon granne verkligen stegat in i lägenheten för att
få visshet om vad det var för djävulskt hemskt som pågick, hade detta fått hejd på
Jonna the butcher; hon skulle till varje pris bli "färdig" med vad hon höll på med...

Sedan tycker jag också det är synnerligen anmärkningsvärt att ingen granne visade lite
riktiga tag och larmade polis närmast direkt efter att "oljuden" satt igång.
För det här som höll på var ju något som gick utanpå vanligt oväsen; det torde framstå
tydligt att någon for väldigt illa och omdelbar hjälp var av nöden.
Och den hjälpen står här att finna just hos denna polis.

Visst, folk drar sig ogärna för att "lägga sig i". Man vill bara sköta sitt och skita i andra och
deras bekymmer. Så har samhället sett ut i decennier. Var och en lever i sin zon
så att säga. Det ska mycket till för resoluta ingripanden i form av polispåringning.
Här hade i alla fall grannen mittemot reagerat så pass att hon "djärvdes" att gå ut och
ringa på där det osaliga livet pågick och även ett tag övervägt att verkligen slå en signal
till farbror blå.

Jag hoppas att vi alla blir bättre på att agera när vi anar att folk i vår närhet håller på
att fara illa. Våga "lägga sig i" lite bättre än vad som nu är fallet ute i vår svenska
verklighet.
Citera
2014-11-29, 21:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det ska mycket till för resoluta ingripanden i form av polispåringning. Här hade i alla fall grannen mittemot reagerat så pass att hon "djärvdes" att gå ut och ringa på där det osaliga livet pågick och även ett tag övervägt att verkligen slå en signal till farbror blå.

Tror du att ett pågående mordförsök avbryts för att du ringer polisen? Fast du kanske hade tänkt att SMS,a mördaren om att du hade ringt??
Senast redigerad av LeeVan 2014-11-29 kl. 21:16.
Citera
2014-11-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tror du att ett pågående mordförsök avbryts för att du ringer polisen? Fast du kanske hade tänkt att SMS,a mördaren om att du hade ringt??

När vår granne blev misshandlad av sin sambo ringde jag polisen, under tiden som min man bultade på dörren och skrek att polisen var på väg. Sambon blev väl rädd, besinnade sig, och hon slapp därmed ta emot fler smällar.
Citera
2014-11-29, 22:01
Medlem
Har en uppfattning av folk i mångt och mycket avvaktar med att ringa och göra en anmälan, speciellt om man är en närboende granne. Det är bara att kika in i Yara tråden där ingen ingrep trots att flera förstod att allt inte stod rätt till.
Citera
2014-11-29, 22:10
Medlem
korvbenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
När vår granne blev misshandlad av sin sambo ringde jag polisen, under tiden som min man bultade på dörren och skrek att polisen var på väg. Sambon blev väl rädd, besinnade sig, och hon slapp därmed ta emot fler smällar.

Man kan ju alltid gör som bror min när hans granne blev på pucklad av sin man!

Det slutade med att mannen fick sig en rejäl omgång själv... risken är ju att man skulle göra sig olycklig om man såg någon hålla på att bli mördad...

Kommer så väl ihåg den där artikeln om han som blev åtalad för att ha slagit en äcklig våldtäktsman när han höll på att utföra en våldtäkt på en kvinna för misshandel...
Citera
2014-11-29, 22:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa

Vid det grannbråk du beskriver så var ju ert agerande optimalt.
Citera
2014-11-30, 09:46
Medlem
oj. Jag skrev fel innan. Jag menade johans lägenhet. Om Jonna duschade där och att tvättmaskinen såg amerikansk ut. Var står det att den var ur funktion?

Vad var det för typ av hundar som jonna hade förresten. har inte sett bild på dem nånstans. Finns det bild på dem nånstans?
Citera
2014-11-30, 11:09
Medlem
Plastk0tt3s avatar
Det är lätt att såhär i efterhand sitta och säga vad grannarna borde eller inte borde ha gjort. Själv resonerar jag som så att det självklart är bättre att ringa polisen en gång för mycket än för lite, i "värsta" fall så hade det varit ett litet tjafs som polisen kommer dit och avstyr och inget mer med det. Detta tycker jag man bör göra som granne om man hör något som är mer än verbalt, dvs hör man två personer som verbalt tjafsar, så hade jag inte ringt. Hör man däremot att någon faktiskt far ill, dvs såna skrik som beskrivs i fup så bör man ringa oavsett. Men som sagt det är lätt att sitta i efterhand och säga vad dem borde ha gjort, vi var inte där och vet inte hur det faktiskt lät. Och jag kan tänka mig att grannarna nu i efterhand även dem har påverkats av händelsen, speciellt när dem är medvetna om att dom kanske kunde ha gjort något.
Citera
2014-11-30, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3
Det är lätt att såhär i efterhand sitta och säga vad grannarna borde eller inte borde ha gjort. Själv resonerar jag som så att det självklart är bättre att ringa polisen en gång för mycket än för lite, i "värsta" fall så hade det varit ett litet tjafs som polisen kommer dit och avstyr och inget mer med det. Detta tycker jag man bör göra som granne om man hör något som är mer än verbalt, dvs hör man två personer som verbalt tjafsar, så hade jag inte ringt. Hör man däremot att någon faktiskt far ill, dvs såna skrik som beskrivs i fup så bör man ringa oavsett. Men som sagt det är lätt att sitta i efterhand och säga vad dem borde ha gjort, vi var inte där och vet inte hur det faktiskt lät. Och jag kan tänka mig att grannarna nu i efterhand även dem har påverkats av händelsen, speciellt när dem är medvetna om att dom kanske kunde ha gjort något.

Jag tycker att den äldre grannen var väldigt modig som öht vågade gå och ihärdigt ringa på dörren när hon hörde skriken som hon beskriver lät som om någon blev piskad. Det är långt ifrån alla som vågat göra det. Så det ska hon ha en eloge för. Vad jag däremot har svårt att förstå är att ingen av grannarna ringde polisen. Utan när skriken upphörde gick var och en in till sig.

Hur många gånger har man inte läst att "grannarna hörde bråk och hjärtskärande skrik från lägenheten," utan att de tillkallat polis, när någon blivit utsatt för ett våldsbrott? Ibland med dödlig utgång. Det är den biten jag har så svårt att förstå, men utan att döma eller skuldbelägga någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in