Citat:
Ursprungligen postat av
Plastk0tt3
Det är lätt att såhär i efterhand sitta och säga vad grannarna borde eller inte borde ha gjort. Själv resonerar jag som så att det självklart är bättre att ringa polisen en gång för mycket än för lite, i "värsta" fall så hade det varit ett litet tjafs som polisen kommer dit och avstyr och inget mer med det. Detta tycker jag man bör göra som granne om man hör något som är mer än verbalt, dvs hör man två personer som verbalt tjafsar, så hade jag inte ringt. Hör man däremot att någon faktiskt far ill, dvs såna skrik som beskrivs i fup så bör man ringa oavsett. Men som sagt det är lätt att sitta i efterhand och säga vad dem borde ha gjort, vi var inte där och vet inte hur det faktiskt lät. Och jag kan tänka mig att grannarna nu i efterhand även dem har påverkats av händelsen, speciellt när dem är medvetna om att dom kanske kunde ha gjort något.
Jag tycker att den äldre grannen var väldigt modig som öht vågade gå och ihärdigt ringa på dörren när hon hörde skriken som hon beskriver lät som om någon blev piskad. Det är långt ifrån alla som vågat göra det. Så det ska hon ha en eloge för. Vad jag däremot har svårt att förstå är att ingen av grannarna ringde polisen. Utan när skriken upphörde gick var och en in till sig.
Hur många gånger har man inte läst att "grannarna hörde bråk och hjärtskärande skrik från lägenheten," utan att de tillkallat polis, när någon blivit utsatt för ett våldsbrott? Ibland med dödlig utgång. Det är den biten jag har så svårt att förstå, men utan att döma eller skuldbelägga någon.