Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-03, 22:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Nä men det förstår du väl? Hon är kvinna, ser bra ut och endast 24 år, klart att det finns förmildrande omständigheter (eftersom många här i tråden har bestämt att det finns). Det är väl klart att slå någon i huvudet med en hammare och sen knivhugga X antal gånger inte är mord eller mordförsök, det är ett bråk som gått över styr, det vet väl alla?
Vem sa att hon slog i huvudet med hammaren? Det har jag missat.
Citera
2014-07-03, 22:44
Medlem
Det mesta i tråden handlar om hur ond och elak JH är och att LL verkar vara ett mer oskyldigt offer i sammanhanget. Jag är mer nyfiken på de händelser som inträffade före överfallet.

Vad har JA haft för avsikt med kvinnorna? Vad har han sagt till dem gällande ett förhållande?
Har han varit helt öppen med förhållandena till dessa två kvinnor?

Det finns antagligen orsaker till svartsjuka i detta triangeldrama och båda två av kvinnorna har troligen känt ett sting av den. Tyvärr har vi inte hela historien klar för oss ännu. Oavsett vad som är vad är detta en tragedi för alla inblandade och jag är övertygad om att JA kommer att tänka två gånger innan han beger sig in i relation igen.
Citera
2014-07-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Ja, att JH får ett lika långt eller längre straff än dessa killar tror jag är omöjligt, inte en chans. Hon får 8-10 år typ.

Håller med fullständigt. Det finns massvis med förmildrande omständigheter här, speciellt om LL visat sig vara delaktig i grälet som uppstod mellan tjejerna. Det går nog att vinkla det till att LL var så elak mot JH att det drev JH till att göra detta. Om det stämmer eller ej kan inte jag ta ställning till nu med den informationen jag har men har JH en bra advokat så ska det nog inte vara så svårt. Bara att LL är en sån typ av tjej som ger sig på en fysiskt mindre tjej på krogen efter att ha "snott" hennes kille får ju inte LL att framstå som vidare värst sympatisk. Jag personligen skulle aldrig ha gjort en sådan sak. Säkert stod LL:s tjejkompisar där bredvid och hejade på dessutom. JH och hennes advokat har många kort i sin hand, grattis.

Själv ser jag det inte som en förmildrande omständighet även om LL varit delaktig i grälet, kommer någon hem till mig eller där jag befinner mig strax efter sex på morgonen då får den personen bannemig räkna med att jag "grälar" tillbaka. I den situationen är det rätt normalt om Lovisa grälar tillbaka eftersom hon sannolikt känner sig hotad av att Jonna kommer med en hammare.

Vad vi har hört så ska LL (Lovisa) ha gett sig på och örfilat JH (Jonna) på krogen efter det att Jonna skickat hotfulla sms till henne, inte speciellt konstig reaktion i så fall. Skickar någon hotfulla sms till mig så konfronterar jag denna person där jag stöter på den, krogen, toaletten, torget eller på Ica.
Citera
2014-07-03, 22:46
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Den sista meningen kan inte riktigt stämma, det finns de som dömts för mord även om det inte funnits uppsåt och de som dömts för dråp även om det inte funnits uppsåt.

Då är det väl antagligen så att de inte låtit sig luras av GM och kommit fram till att uppsåt fanns. Det är klart att man försöker komma undan en morddom, eller hur? Snyfta lite och säga "det var inte meningen". Det betyder inte att uppsåt inte fanns.
Citera
2014-07-03, 22:48
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
JH kan ju ha provocerat fram det som skedde på krogen, om det nu rörde sig om örfilar
eller vad det nu var. Du utgår ju ifrån att det som hände där var L*vis*s fel enbart.

"Massvis med förmildrande omständigheter"

Du brer då på ordentligt. Ni är några stycken som gärna vill se den här mörderskan slippa undan
så billigt som möjligt tydligen.
Hade ni resonerat likadant om det handlat om en kille istället? Det kan man undra faktiskt.

Tjej, en riktig snygging tycker de flesta (Jag för min del tycker hon har ett högst ordinärt
utseende), ostraffad tidigare såvitt vi vet, skötsam, levt ett liv med sina kära pållar med
vilka hon även tävlat, och detta får kanske somliga att känna för bruden med hammaren
och kniven och tycka att vi nog inte ska döma henne för hårt när allt kommer omkring.

Svartsjukeraseri, ja då kan saker och ting spåra ur och det har vissa tydligen viss förståelse för.

Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Men, ska man då väga och mäta varann innan man bråkar, eller vad menar du? "Nej, du väger 4 kg mer än mig och är 2 cm längre. Ska du då bråka med lilla, lilla mig?"
Varför antar du att JH är helt oskyldig till det som hänt tidigare? Varför antar du att hon är offret och LL är det stora hemska monstret som både snott killen och hoppat på JH? (Man kan inte sno någon annans kille btw, öht. Man är bara inte lika bra i killens ögon som den nya)
Bara för att LL "vann" det påstådda krogbråket så betyder det inte att LL startade det. Inte alls faktiskt. Det kan lika gärna varit JH som kom in och kallade LL diverse fula ord för att sedan hoppa på henne. LL kanske stod där och undrade vad fan det var som pågick, klappade till henne för att få bort människan som attackerade henne och gick därifrån och lilla JH i offerkoftan skrek misshandel.

Det finns inga förmildrande omständigheter här. JH förlorade snubben, något som kvinnor och män världen över går igenom dagligen på löpande band. Under tiden jag skriver detta inlägg så har hundratals, kanske till och med tusentals förhållanden tagit slut, många till fördel för en ny. Hur många av dessa tror du kommer mörda den nya? Med största sannolikhet ingen av dem.

Jag förstår inte varför du verkar anse att JH borde komma undan billigt. Har du blivit dumpad till fördel för en ny och hade tankar på hämnd, kanske mord? Vad är det som gör att du sympatiserar med henne?

Att bli dumpad är en del av livet och att bråka likaså. Inget av dessa bör räknas som förmildrande omständigheter. Inte i det här fallet.

Om ni läser det jag skriver så skriver jag om vad JH och hennes försvar kanske kommer att hävda. Jag säger ju själv klart och tydligt att jag inte vet något om JH:s och LL:s konflikt. Jag försöker ju enbart visa på vilka sätt JH kan få ett lägre straff än mord. Jag försvarar ingen och jag hejar inte på någon sida förutom för juridisk rättvisa.

Sen vill jag tillägga att vi avhandlat storleksskillnaden mellan JH och LL många gånger i tråden. Mest för att kunna avgöra om JH lyckats forsla bort LL:s kropp själv eller ej och varför LL blev styckad. JH är en liten tjej, typ 160 cm lång och väger nog ca 60 kg eller kanske mindre. LL kan nästan betraktas vara i samma storlek som en man. Hon är minst 175 cm lång och väger väl minst ca 80-85 kg. Att LL har ett stort fysiskt övertag tycker jag betyder mycket om hon gett sig på JH på en krog. Det går att jämföra när en man slår en kvinna eller när en vuxen slår ett barn. Jag är i JH:s storlek och skulle definitivt inte ha haft en chans mot en så mycket större tjej. Jag har varit med om liknande, fast i skolmiljö, så det är inte helt taget ur luften heller.

Om vem som är snyggast spelar ingen roll för mig personligen, jag är en tjej som föredrar män, men hur JH och LL uppfattar varandra och om svartsjuka är inblandat så kunde ju utseendet ha haft en betydelse. Jag förstår varför ämnet varit uppe och att folk kommenterat JH:s utseende. JA har ju trots allt valt att lämna henne för en tjej som många tycker ser sämre ut. Då blir man ju nyfiken på orsaken. Sen är smaken som baken, en del tycker kanske att de är lika snygga/fula eller att LL är snyggare. Man kan inte förneka att utseendet för tjejer ofta är mycket viktigt och också i sexuella och romantiska relationer. Jag tror ingen här tycker att någon som är snyggare förtjänar bättre behandling än en ful person.

-------

Jag skulle vilja be många att tona ned känslorna här. Vi behöver inte ha ett så vresigt sätt mot varandra som många har här. Om man är känslomässig av sig så kanske man inte borde läsa denna tråd. Jag förmodar att inte LL:s eller JH:s anhöriga sitter och kommenterar men en del beter sig nästan som det. Jag har inte lust att bråka med någon iaf.
Citera
2014-07-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det kan vara sant det JH har medgivit, misshandel och vållande till annans död. Att hon hade hammare med sig gör ingen skillnad. Under slagsmålet använde hon hammaren och kniven, utan uppsåt att döda. Vad som hände efter brottet har inget med brottsrubriceringen att göra.

Efter brottet åkte hon hem och funderade ut hur hon skulle klara sig ur knipan utan att JA fick skulden. Resten vet vi.

Personligen tippar jag på att hon försöker få det till vållande eftersom nu när hon har erkänt så vet hon att erkänner hon mord så är hon rökt, då blir det Hinseberg med bastu och bullbak med de tuffa kärringarna i många år framöver. Jag hade också försökt mig på en rövare som vållande i hennes läge, dock skulle jag tro att någonting mindre än dråp blir svårt för försvararen att få det till.
Citera
2014-07-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Då är det väl antagligen så att de inte låtit sig luras av GM och kommit fram till att uppsåt fanns. Det är klart att man försöker komma undan en morddom, eller hur? Snyfta lite och säga "det var inte meningen". Det betyder inte att uppsåt inte fanns.

Det ska bevisas också, kom ihåg att ÅK har bevisningsbördan. Det är vad allting handlar om.
Citera
2014-07-03, 22:52
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Nä men det förstår du väl? Hon är kvinna, ser bra ut och endast 24 år, klart att det finns förmildrande omständigheter (eftersom många här i tråden har bestämt att det finns). Det är väl klart att slå någon i huvudet med en hammare och sen knivhugga X antal gånger inte är mord eller mordförsök, det är ett bråk som gått över styr, det vet väl alla?

Ja, jo självklart.

Nej, jag är så trött på kvinnor och då är jag kvinna själv. Det måste vara något fel på oss kvinnor som ska utmåla oss själva till offer hela tiden, men samtidigt så ska vi vara starka feminister och vill behandlas likadant som män.. när det passar oss. JH ska dömas precis som en man hade dömts. Allt annat är skandal.
Citera
2014-07-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Den som vill veta hur en TR ser på ett liknande fall bör läsa domen från Alsjömordet.
http://www.fildirekt.se/dl/1400594965.pdf

Uppsåt? s.16-17
TR resonerar om uppsåt och hammare mot huvud.
Den liknelse som kan göras mot bakgrund mot Jonnas beteende är att hon hämtade en kniv efter att hammaren oskadliggjort LL.

Det kan jämföras med att RH fortsatt slå med hammaren efter de inledande slagen.
De inledande slagen kan inte uteslutas vara en impuls på att BO ev höll en kniv och att GM var påverkad av sömnmedel/psykofarmaka.

Eftersom slagen efter BO rasat i golvet likt knivhuggen i fallet med LL - är en medveten gärning - så bedömer man det som likgiltighetsuppsåt.

Mord eller dråp? s.20

Men så kan dem ju inte skriva, då faller det som alla suttit här och skrikit sig hesa för: Mord måste vara planerat/uppsåtligt annars är det inte mord ....osv.

Fy tingsrätt som gör en annan bedömning än experterna på flashback!!...:O

Den som vill veta hur en TR ser på ett liknande fall bör läsa domen från Alsjömordet.

Detta är en formulering som inte stämmer riktigt, tyvärr har olika tingsrätter olika syn på saker och ting och alla dömer inte lika, det stod om ett fall i Metro förra året eller i höstas om en man från Japan som frikändes för rattfylleri eftersom "det är allmänt känt att japaner tål sprit sämre än europeer".

Jaha?? Så japaner får köra rattfulla menar den tingsrätten då?
Citera
2014-07-03, 22:58
Medlem
I gruvan där LL jobbade, pratas det om att LL hittades i 7 delar.
Man kan ju utgå i från att JH sågat av huvud, armar, benen vid knän och höft.
Detta har jag inte hört direkt i från kollegorna i gruvan utan i 2:hand så vet inte hur mkt som kryddats.
Citera
2014-07-03, 23:00
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vet du vad kan ha betyder? Jag inledde hypotesen med det.
Ursäkta, jag trodde inte att det du skrev var en hypotes allihopa. Jag tolkade det som att resten efter första meningen var din egen åsikt. Lite oklart uttryckt där i mina ögon..
Citera
2014-07-03, 23:00
Bannlyst
Citat:
Men så kan dem ju inte skriva, då faller det som alla suttit här och skrikit sig hesa för: Mord måste vara planerat/uppsåtligt annars är det inte mord ....osv.

Fy tingsrätt som gör en annan bedömning än experterna på flashback!!...:O

Detta är en formulering som inte stämmer riktigt, tyvärr har olika tingsrätter olika syn på saker och ting och alla dömer inte lika, det stod om ett fall i Metro förra året eller i höstas om en man från Japan som frikändes för rattfylleri eftersom "det är allmänt känt att japaner tål sprit sämre än europeer".

Jaha?? Så japaner får köra rattfulla menar den tingsrätten då?

Du bör notera min formulering "en TR"

I vilket fall så har det inte kommit upp till HR än, och jag tycker att advokaten kunnat trycka mer på det förmildrande, såsom påverkan av psykofarmaka och knivhotet. Dra inte för stora växlar, vi vet inte mycket om vad som hände mellan LL och JH ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in