Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-02, 13:56
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Darfor att aven normala manniskor faktiskt kan tappa all besinning och gora saker som ar att anses som "icke-normala". Enligt ditt resonemang sa skulle alla mordare/styckmordare hamna pa psyk och inte fangelse eftersom de per automatik maste ha en psykisk storning.

Men det kommer garanterats gora en RPU pa henne, och kanske har du ratt och jag fel, vi far se.

Du kan ha en allvarlig psykisk störning och ändå bli dömd till fängelse.
Citera
2014-07-02, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tja, om kroppen hade dolts bättre och kanske inte hittats - vem skulle då kunna säga emot JH? Tror att hon hade kunnat få till en hyfsat trovärdig story. Problemet hade varit om någon sett henne köra LLs bil - det hade hon fått svårare att förklara.

JA hade garanterat fått ett h-vete om JH inte pratat med grannen samt inte använt LL's bil å fixat så kroppen inte hittats å inte skrivits nån lapp till JA, Polisen hade garanterat funnit blod i JA's lägenhet när dom börjar söka LL å när tiden går kanske grannarna som hört skrik bara kommer ihåg att det va tidigt på morgonen..
Kastat alla LL's tillhörigheter som mobil mm men som tur är så ringde JH själv till polisen..
Men jag tror inte hon prata med grannen för att skydda JA utan att huvudsaken JH klarade sej därav styckning men sen pallade hon inte att gå hela vägen
Citera
2014-07-02, 14:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Så någon mer kunnig får gärna upplysa mig, hur skulle Jonna kunna dömas för dråp när "Morot" dömdes för mord?
Kanske därför att Morot är en välkänd kvinnomisshandlare som dessutom har skjutit mot sitt barns mors lägenhet. Tråden om Ida-mordet är ju för helvete skrämmande läsning och det var bara en tidsfråga tills han skulle ha ihjäl någon. Svinet kom undan helt för lätt om du frågar mig.
Citera
2014-07-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminX
Någon som har bild på den anhållna?

Första sidan.
Citera
2014-07-02, 15:05
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Darfor att aven normala manniskor faktiskt kan tappa all besinning och gora saker som ar att anses som "icke-normala". Enligt ditt resonemang sa skulle alla mordare/styckmordare hamna pa psyk och inte fangelse eftersom de per automatik maste ha en psykisk storning.

Men det kommer garanterats gora en RPU pa henne, och kanske har du ratt och jag fel, vi far se.

95 % av de som genomgår en RPU är psykiskt störda. Frågan för en RPU är ingen annan än är den här personen tillräckligt allvarligt störd för att inte kunna sitta i fängelse?

Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Då Jonna faktiskt har erkänt att hon berövad Lovisa livet så borde fallet egentligen inte vara allt för svårt, hon hävdar vållande och att det inte varit meningen och folk här snackar om planerat eller inte.

Vad spelar det för roll säger jag då?

Kolla ett tidigare fall vi diskuterade här på fb förra året i Trollhättan, "Morot" fick där 16 år och risken att han planerat att ha ihjäl Ida bedömer jag vara betydligt mindre än att Jonna planerade ha ihjäl Lovisa. I det sistnämnda fallet har vi dessutom ett erkännande, mordvapen och andra verktyg som har använts.

Så någon mer kunnig får gärna upplysa mig, hur skulle Jonna kunna dömas för dråp när "Morot" dömdes för mord?

Av det som kommit fram hittills lär det bli mord. Uppsåtsfrågan är löst när hon lämnade LL till att dö.

Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Du kan ha en allvarlig psykisk störning och ändå bli dömd till fängelse.

Ja, och det blir allt vanligare då kraven för RPV har hårdnat. För fem år sedan hade mördaren i Boden fått vård.
Citera
2014-07-02, 15:07
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kanske därför att Morot är en välkänd kvinnomisshandlare som dessutom har skjutit mot sitt barns mors lägenhet. Tråden om Ida-mordet är ju för helvete skrämmande läsning och det var bara en tidsfråga tills han skulle ha ihjäl någon. Svinet kom undan helt för lätt om du frågar mig.

Ja, det spelar givetvis in. Historiskt har kvinnor fått både lindrigare och kortare straff. Dessutom har det också varit så tidigare att personer med ett fördelaktigt yttre har fått lindrigare straff (oavsett kön).
Citera
2014-07-02, 15:21
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Typ som polisen som stoppade henne för fortkörning?
Blev hon stoppad för fortkörning? Jag har bara läst att hon stoppades i en poliskontroll, o tänkte att det handlade om en rutinkontroll där man visar körkort o blåser. Hur som, jag tror inte polisen antecknar bilnr i någondera fall. Gör de det hade hon suttit i klistret. Jag tänkte dock mer på om hon iakttagits av grannar eller någon bekant i LLs bil.
Citera
2014-07-02, 15:24
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tycker att bortforslingen av kroppen och städningen talar för att JH inte ville ge sin älskade JA skulden.

Ja, hon hade nog snarare tänkt sig vara trösterskan.
Citera
2014-07-02, 15:36
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Fast varför skulle hon göra det på en manlig anstalt? Antar väl att det finns motsvarande för kvinnor på gissningsvis Hinseberg

Ja, Hinseberg är riksanstalt för kvinnor och ligger nära Askersund.
Citera
2014-07-02, 15:40
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Blev hon stoppad för fortkörning? Jag har bara läst att hon stoppades i en poliskontroll, o tänkte att det handlade om en rutinkontroll där man visar körkort o blåser. Hur som, jag tror inte polisen antecknar bilnr i någondera fall. Gör de det hade hon suttit i klistret. Jag tänkte dock mer på om hon iakttagits av grannar eller någon bekant i LLs bil.

Jag trodde jag läste fortkörning, men kan ha fel. OM hon nu stoppades för fortkörning så skulle nog polisen minnas henne, även om han inte antecknade något och om hon körde en liten röd vad det nu var, eller en nyare volvo som LL sägs ha haft.
Samma skulle kunna gälla för rutinkontroll. Litet samhälle.
Citera
2014-07-02, 15:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oocean
Någon som har bild på den anhållna?

http://web.archive.org/web/20140622023448/http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1304504/images/2010/cimg3379_103229463.jpg
Senast redigerad av LeeVan 2014-07-02 kl. 16:33.
Citera
2014-07-02, 15:57
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
95 % av de som genomgår en RPU är psykiskt störda. Frågan för en RPU är ingen annan än är den här personen tillräckligt allvarligt störd för att inte kunna sitta i fängelse?

Av det som kommit fram hittills lär det bli mord. Uppsåtsfrågan är löst när hon lämnade LL till att dö.

Uppsåtet uppstod när hon hade med sig en hammare och åkte till JAs lägenhet och resultatet blev att Lovisa dog utan att Jonna fick några skador. Jonna kan inte åberopa självförsvar när hon själv inte har fått några skador (förutom ett sår på handen som hon fick när hon styckade Lovisa).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in