Citat:
Ursprungligen postat av
LadyMystica
Darfor att aven normala manniskor faktiskt kan tappa all besinning och gora saker som ar att anses som "icke-normala". Enligt ditt resonemang sa skulle alla mordare/styckmordare hamna pa psyk och inte fangelse eftersom de per automatik maste ha en psykisk storning.
Men det kommer garanterats gora en RPU pa henne, och kanske har du ratt och jag fel, vi far se.
95 % av de som genomgår en RPU är psykiskt störda. Frågan för en RPU är ingen annan än är den här personen
tillräckligt allvarligt störd för att inte kunna sitta i fängelse?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ztartrax
Då Jonna faktiskt har erkänt att hon berövad Lovisa livet så borde fallet egentligen inte vara allt för svårt, hon hävdar vållande och att det inte varit meningen och folk här snackar om planerat eller inte.
Vad spelar det för roll säger jag då?
Kolla ett tidigare fall vi diskuterade här på fb förra året i Trollhättan, "Morot" fick där 16 år och risken att han planerat att ha ihjäl Ida bedömer jag vara betydligt mindre än att Jonna planerade ha ihjäl Lovisa. I det sistnämnda fallet har vi dessutom ett erkännande, mordvapen och andra verktyg som har använts.
Så någon mer kunnig får gärna upplysa mig, hur skulle Jonna kunna dömas för dråp när "Morot" dömdes för mord?
Av det som kommit fram hittills lär det bli mord. Uppsåtsfrågan är löst när hon lämnade LL till att dö.
Citat:
Ursprungligen postat av
quieenie
Du kan ha en allvarlig psykisk störning och ändå bli dömd till fängelse.
Ja, och det blir allt vanligare då kraven för RPV har hårdnat. För fem år sedan hade mördaren i Boden fått vård.