Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-15, 12:13
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag undrar om JA kommer att flytta tillbaka dit överhuvudtaget. Själv är jag tveksam till att jag hade velat bo kvar i en lägenhet där min flickvän mördats, varje gång han är i badrummet kommer han att påminnas att hans flickvän blivit styckad där inne....:/

Själv undrar jag om det finns NÅGON normalt funtad person som vill bo där överhuvudtaget😳😳😳
Citera
2014-07-15, 12:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Utgångsläget är att LL inte har befunnit sig i sitt hem, eftersom hon inte var skriven där. Sen kan åklagaren försöka hävda att JA:s hem de facto också var LL:s. För att lyckas med det bör h*n visa att LL tillbringat en majoritet av dygnsvilan där under mer än ett par veckor.
Så om jag står skriven på en adress men bor på en annan och får min post dit och mördas där så är jag inte hemma i lagens mening eftersom jag inte står skriven där??
Nej, absolut inte. (Det är bra om man faktiskt läser det man svarar på, och inte bara tittar på bokstäverna.) Som jag skrev är utgångsläget är att folks hem är där de är skrivna. Sen finns det ett antal undantag. Ett av dem är, som jag också tydligt skrev, om personen under tillräckligt lång tid har tillbringat tillräckligt många nätter i en annan specifik bostad, där någon som h*n har en relation med bor. (Ett annat är om personen vistas i sin sommarstuga, men det är inte tillämpligt just här.) Men då är det alltså upp till åklagaren att visa att personen faktiskt har dödats i vad som bör betraktas som dess hem. Vi har inte tillräckliga uppgifter i tråden för att kunna bedöma hur det är med den saken.
Citera
2014-07-15, 12:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Man blir ju även dömd till att betala böter men får ingen annan påföljd i vissa fall, då är det ändå en sorts påföljd kan man ju säga.
Böter är en alldeles riktig påföljd. Men häktningstid och skadestånd är inga påföljder alls.
Citera
2014-07-15, 13:01
Medlem
Smekelens avatar
Har det kommit ut något FUP än? Om inte, när tros det komma?
Citera
2014-07-15, 14:10
Medlem
Citat:
När man tänker på Jonnas förmodade överfall på Lovisa så får man beräkna med att Jonna sannolikt inte har som vana att anfalla ont anande personer strax efter 6 på morgonen (nog inte andra tider heller) i deras pojkväns lägenhet (ett ställe där man förhoppningsvis anser sig kunna vara trygg) så det är inte så värst konstigt om hon begått en massa nybörjarmisstag.

Själv anser jag att hammare är ett bra vapen just vid ett överraskningsangrepp då du sannolikt får den andra att stupa i golvet efter 1-2 slag.

Om du ska gå till angrepp mot någon som är både större och starkare än dig och eventuellt dessutom bättre på att "ta för sig" så är det just överraskningsmomentet som kan tala till din fördel, ett snabbt angrepp för att pacificera din antagonist så att du slipper att personen i fråga slår tillbaka.

För detta skulle jag vilja säga att en hammare, tårgas/pepparsprey (vilka jag personligen är väldigt förtjust i), fjäderbatong, vanlig batong och kanske något vapen till är de perfekta redskapen.

Det är väldigt sällan du går till attack med en kniv direkt mot huvudet och om du ska hugga en person och du träffar fel, personen får upp en arm eller du kanske råkar hugga fel, slinta osv så behöver personen inte vara ur stridbart skick och det finns en viss risk att hen då är riktigt jävla förbannad och slår tillbaka.

Att hugga med en kniv kräver ändå en viss närhet om du ska få till ett bra hugg med mycket kraft och om det samtidigt ska uträtta mycket skada, du hugger sällan "uppifrån och ner" med en kniv utan då är sannolikheten större att du svingar med armen från sida till sida istället.

Om du ställs i slagsmål mot en person med kniv och den personen svänger med armen från sida till sida så tänk på en sak, hen får endast en chans.

Svingen kommer från höger till vänster (du är högerhänt och andra hållet känns konstigt) och om du då missar så har du öppnat upp dig tillräckligt för att den andra ska kunna kontra/kunna ta ett snabbt steg fram och komma i närstrid med dig och då greppa din arm i båda sina händer och med ryggen mot dig hålla dig borta, personen i fråga kan då vrida din handled tillräckligt för att du ska släppa taget om kniven....sen lär du få en ordentlig omgång med stryk om personen i fråga är snäll.

Ska du dock använda dig av en kniv, håll den så du har bladet pekandes "neråt" dvs längs med din arm, då kan du snabbt svinga armen från höger till vänster och vid eventuell miss är knivbladet vänt åt rätt håll så då kan du stöta/hugga mot den andra personen.

Jag vet många osäkra klåpare som dragit kniv i slagsmål men inte kunnat använda den på rätt sätt och därför åkt på grymt mycket stryk.

Ska jag va ärlig tycker jag du har taskig koll. Det du beskriver uppifrån och ner, svinga från sida till sida är just vad du måste göra med en hammare, då är du gott och väl inom knivens räckvidd.
Förutsatt att du inte håller kniven som i din snabbkurs
Citera
2014-07-15, 14:22
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Så vad sägs? Vill du göra ett experiment i helgen, jag slår dig med en hammare i huvudet och sen sätter du dig vid min dator och skriver hur dålig en hammare fungerar som vapen? Och om jag nu skulle råka vara starkare än dig så kan vi göra samma experiment fast du hittar en person som är frivillig och betydligt starkare än mig så ska jag visa dig att det fungerar.

Det viktiga i det hela är just överraskningsmomentet, fan du kan slå någon medvetslös med ett knytnävsslag om du träffar rätt och personen i fråga inte är beredd så varför skulle du inte kunna uppnå "bättre" resultat med en hammare?
Jag hade inte varit det minsta rädd för dig om du hade hotat mig med en hammare. Hade du haft en ordentlig kniv, typ ka-bar eller en hyfsad kockkniv, så hade du haft ett klart övertag dock. Om jag inte hade varit beredd så kan hammare vara ett effektivt vapen att sänka någon med helt klart, om man har kraften att slå så hårt som krävs. Nej jag tror nog att du har tittat för mycket på hammer girl i tr2.

http://youtu.be/7twIxbArQ3Y
Citera
2014-07-15, 14:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekelen
Har det kommit ut något FUP än? Om inte, när tros det komma?
Åtal ska vara väckt senast i augusti men åk har redan flaggat för att det troligen blir ytterligare en förlängning så gissningsvis någon gång i september.
Citera
2014-07-15, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag hade inte varit det minsta rädd för dig om du hade hotat mig med en hammare. Hade du haft en ordentlig kniv, typ ka-bar eller en hyfsad kockkniv, så hade du haft ett klart övertag dock. Om jag inte hade varit beredd så kan hammare vara ett effektivt vapen att sänka någon med helt klart, om man har kraften att slå så hårt som krävs. Nej jag tror nog att du har tittat för mycket på hammer girl i tr2.

http://youtu.be/7twIxbArQ3Y

Nu verkar det ju från tidningsskriverierna som att JH slog LL i bakskallen.

Så om hon morgontrött vände baksidan till för att gå in i lägenheten så kan den armstarka Jonna ha knackat ett litet hål i bakskallen på henne.
Citera
2014-07-15, 14:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Nu verkar det ju från tidningsskriverierna som att JH slog LL i bakskallen.

Så om hon morgontrött vände baksidan till för att gå in i lägenheten så kan den armstarka Jonna ha knackat ett litet hål i bakskallen på henne.
Om JH har slagit LL med hammaren så har det enligt min åsikt varit bakifrån helt klart. Att JH skulle kunna fajtas med LL i en ärlig strid med hammaren känns inte speciellt troligt för mig iaf. Däremot så tror jag inte att JH slog till direkt i dörröppningen utan att det hände lite senare inne i lägenheten.
Citera
2014-07-15, 17:23
Medlem
attogs avatar
Citat:
De flesta som blir knivhuggna dör faktiskt inte, med kniv beror det väldigt mycket på just var du hugger. Ett hugg i hjärta eller lungor kan vara (är) rätt ödesdigert men träffar du inte rätt så överlever personen oftast. Det händer i stort sett varje helg att folk blir knivhuggna men majoriteten dör inte, hammare används inte lika ofta men jämför:

Träffa där du inte tänkt dig med en kniv (du träffar inga vitala inre organ) och personen i fråga stupar inte i marken, då står du för risken att åka på däng eller att du kanske måste försöka fler gånger och då är personen redo. Hammaren är lättare att överraska med och där behöver du inte ens vara stark eller ta i, armen fungerar som pendel så en sving och en träff i huvudet och personen i fråga lär inte vara så värst benägen att slå tillbaka. Endast vad jag tror men vi kan göra ett experiment ifall du inte tror mig.

Finns det en källa på hur många mord/dråp/vållande som har skett med:
  • Pistol
  • Kniv
  • Hammare
  • Stekpanna

Går vi till herr LGWP så kan han nog säga på statistisk bas hur det ligger till.
Nu har vi inte honom, utan Ztartrax teorier.

Så ordet tillbaka till Ztartrax.
Citera
2014-07-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Finns det en källa på hur många mord/dråp/vållande som har skett med:
  • Pistol
  • Kniv
  • Hammare
  • Stekpanna

Går vi till herr LGWP så kan han nog säga på statistisk bas hur det ligger till.
Nu har vi inte honom, utan Ztartrax teorier.

Så ordet tillbaka till Ztartrax.
Jag har läst att kniv är det vanligaste mordvapnet i Sverige och att ca 40% av morden sker med kniv.
Ca 70-100 mord per år begås i Sverige så ca 25-40 knivmord skulle jag gissa på.
Citera
2014-07-15, 19:21
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipinene
Jag har läst att kniv är det vanligaste mordvapnet i Sverige och att ca 40% av morden sker med kniv.
Ca 70-100 mord per år begås i Sverige så ca 25-40 knivmord skulle jag gissa på.

Rätt.
40% av alla mord sker med kniv.
Vidare:

Citat:
Lätt att skada någon med kniv

Knivar är farligare än många tror. Ett stick kan vara dödande om det träffar ett känsligt organ i kroppen, till exempel hjärtat eller levern. Det är lätt att skada någon annan svårt eftersom kniven lätt går genom kläder och hud. Därför ska man inte ha kniv eller andra stickvapen med sig när man går till skolan, ska ut med kompisar eller någon annanstans

Vi i detta land är otroliga. Vi måste vara världsmästare på statistik. Hitta en site där man kan välja
mellan olika brott. Brott mot kvinna eller man. Hela landet eller del av landet. Vilka år.
Enda besvikelsen var att de inte delade upp alla olika vapen.
2013 totalt 105 dråp eller mord mot kvinna.
Varav 12 st med skjutvapen. 11% m a o.
Lägg till kniv på 40%.
Tror ni att resten 49% är hammare och stekpanna
Ska forska vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här