2014-08-06, 23:01
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Förutom att Ludogorets utspelade Partizan i båda matcharena. Att resultat nu blev 2-2 beror på en stor del tur och kämpaanda från Partizan i ungefär 10 minuter, resten av matchen vart de helt utspelade.
Säger absolut inte att du har fel, försöker bara göra en knapphändig analys av hur de lagen som spelat fler än en kvalomgång har gjort det hittills, därav att jag poängterade att de inte imponerat resultatmässigt. Spelmässigt har jag som sagt ingen aning om.
Citera
2014-08-06, 23:27
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
fem lagen som MFF kan möta

Red Bull Salzburg
Steaua București
APOEL
BATE Borisov
Ludogorets Razgrad

4 andra lagen som är Oseedad

Maribor
Legia Warsaw
Slovan Bratislava
Ålborg

Bate borde MFF ha lättast att slå

Nja, vet i fasiken om Bate är det lättaste laget. Tror nog att chanserna är större med Apoel Nicosia som motståndare. Laget att undvika är definitivt FC Red Bull Salzburg. De andra lagen kan nog gå på ett ut rent sportsligt
Citera
2014-08-06, 23:29
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Nja, vet i fasiken om Bate är det lättaste laget. Tror nog att chanserna är större med Apoel Nicosia som motståndare. Laget att undvika är definitivt FC Red Bull Salzburg. De andra lagen kan nog gå på ett ut rent sportsligt

Steua Bukarest är väl också rätt långt ifrån vad de varit...
Citera
2014-08-06, 23:42
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morkevicius
TV-pengarna (market share) baseras på vad tv-rättigheterna sälj för i landet (eller regionen). Rättigheterna för Sverige sälj som ett paket för Skandinavien så skulle Malmö som enda skandinaviska lag kvala in till gruppspelet för då ca 12M euro, kvalar både de och FCK in, så får de ca 6M var etc.
Stämmer det här verkligen?

Vad händer med pengarna om inget skandinaviskt lag kvalar in då?
Citera
2014-08-06, 23:58
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Steua Bukarest är väl också rätt långt ifrån vad de varit...

Jo, sannolikt. De är i vaje fall inte i närheten av att ha ett lag som kan konkurrera om CL-titlen som de hade säsongen 85/86 då de vann föregångaren till CL. Men det är fortfarande ett öststatslag och alltid svårspelade...
Citera
2014-08-07, 00:03
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney

tycker det är dom eller Apoel. bate gick vidare på borta mål mot Albanskt lag och lyckade göra mål igår på tillägg mot ungerskt lag.
Citera
2014-08-07, 00:38
Medlem
mishimas avatar
Glenn Strömberg pratar ju ofta om att målvakten ofta tar ett par steg in mot muren vid frisparkar och att man därför ska slå mot målvaktens hörn. Den här mobilfilmen av Rosenbergs frisparksmål visar det rätt tydligt.

https://www.youtube.com/watch?v=6A-t_E1PJ2g
Citera
2014-08-07, 00:44
Bannlyst
Hur många österrikare spelar i startelvan hos Salzburg? Känns spontant som ett rent oligarklag i västerländsk förskepnad. Säkert många brassar och andra nationaliteter där. Hoppas verkligen MFF undviker dem i lottningen, men eftersom Sverige alltid brukar få starkast möjliga motstånd i lottningar så blir det väl Salzburg. S

Ser man till resultaten så har de övriga lagen inte imponerat mot lag som är sämre än MFF. Får MFF börja borta så har dom god chans att inge rädsla i något av de östeuropeiska lagen. Det som är kännetecknande för många östlag är att dem är väldigt enkla att få ur humör. Hett temperament och låg stubin är ett sänke. Den som såg Partizan - Ludogorets vad jag snackar om, serberna visar upp ett vanligt beteende när de är utspelade. Diverse fula tacklingar och efterslängar som leder till röda kort och bolltapp. Även tjeckerna var väldigt frustrerade och många av avbrotten kom efter att tjeckiska spelare höll på med efterslängar.

Mitt i all eufori så är jag fortfarande kritisk mot Hareide. Det känns som att Malmö blir tillbakapressat alldeles för tidigt i andra halvlek och man får springa rätt mycket utan att röra bollen. Jag vet inte om detta är något instinktivt för svenska lag men vi blir alltid väldigt tillbakapressade efter att ha gjort mål. Det ska kunna gå att hålla bollen i längre sträckor, Sparta är väldigt bollskickliga men inte är dem så mycket bättre än Malmö på att hålla bollen än vad det såg ut som.

Detta är något som svenska lag fortfarande har kvar att utveckla. Att kunna hålla bollen inom laget när man är pressade. Stor skillnad mellan svenska lag och toppeuropeiska lag på den punkten. Malmö har enligt mig gått tillbaka lite sedan Norling och Clotets dagar.
Senast redigerad av ArgIdiot 2014-08-07 kl. 00:51.
Citera
2014-08-07, 02:55
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
MFF är det laget som varit närmast CL-grupp spel så knip igen kakhålet.

Fast när det verkligen gäller så går det ju käpprätt åt helvete varje gång. Så det ligger faktiskt något i det jag säger.

Va sa du?
Citera
2014-08-07, 03:38
Medlem
Korders avatar
APOEL och BATE klart "lättaste" motstånd på pappret. Salzburg svårast, Ludogorets näst jobbigast. Steaua är lite av ett mellanlag. Jag håller ju dock Sparta Prag som ett bättre lag än alla dessa utom Salzburg, så kan MFF slå ut Sparta ska väl detta kunna gå vägen också.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Men Thelin försvinner ju ur matcherna och det håller inte när man jagar mål under hela matchen. Han håller i högst en halvlek och sen ser man inte till honom nästa.

Mange Eriksson borde starta på mittfältet och Mehmeti som anfallare. Det ska vara offensivt från start!

Hoppas inte du tänker fortsätta gnälla på att Thelin får speltid i CL framöver. Klackade fram till 1-0 och fixade frisparken som gav 2-0. Nyttig ö.h.t.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Hur många österrikare spelar i startelvan hos Salzburg? Känns spontant som ett rent oligarklag i västerländsk förskepnad. Säkert många brassar och andra nationaliteter där. Hoppas verkligen MFF undviker dem i lottningen, men eftersom Sverige alltid brukar få starkast möjliga motstånd i lottningar så blir det väl Salzburg.

Är ju Red Bull som äger laget, så särskilt många oligarker finns det inte inblandade. Stympat laget helt, döpt om det till "FC Red Bull Salzburg", gjort om loggan till en Red Bull-logga och en massa annat skit som garanterat fått varenda inbiten salzburgsupporter att gråta blod. När de tog över laget sa de (nu parafraserar jag, andemeningen består) att Salzburg var en ny klubb utan historia. Nädu, det här är ett västerländskt lag i den västerländska kapitalismens skepnad.
Citera
2014-08-07, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morkevicius
TV-pengarna (market share) baseras på vad tv-rättigheterna sälj för i landet (eller regionen). Rättigheterna för Sverige sälj som ett paket för Skandinavien så skulle Malmö som enda skandinaviska lag kvala in till gruppspelet för då ca 12M euro, kvalar både de och FCK in, så får de ca 6M var etc.
Har inte hittat någon officiell källa som säger att Skandinavien delar Market Pool men jag har sett det på ett par andra ställen och det verkar vara samma upplägg i Storbritannien, därav Celtics förhållandevis stora market share. Då har man ännu en anledning att önska pissklubben från Köpenhamn all olycka. Fck kommer dock få en mindre market share än MFF och Aab som är nationella mästare om man inte gör bra resultat. Som det ser ut så har fck svårare motstånd att vänta i play off medans AaB har samma förutsättningar som MFF tack vare Champions Route. Hoppas att danskarna åker ut och givetvis att MFF går vidare, hög tid att vi får ta del av tv-pengarna som danskarna levt gott på de senaste åren.

Någon som minns när Champions Route infördes?
Citera
2014-08-07, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Någon som minns när Champions Route infördes?
Minns att Elfsborg fick möta Valencia 2007 i kvalet till CL, så gissningsvis en eller två säsonger efter det infördes det. Vill minnas att Daniel Alexandersson gjorde mål för Elfsborg i det dubbelmötet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in