2014-08-07, 07:12
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morkevicius
TV-pengarna (market share) baseras på vad tv-rättigheterna sälj för i landet (eller regionen). Rättigheterna för Sverige sälj som ett paket för Skandinavien så skulle Malmö som enda skandinaviska lag kvala in till gruppspelet för då ca 12M euro, kvalar både de och FCK in, så får de ca 6M var etc.

€12m för tv-rättigheterna till Malmös matcher i CL - för Skandinavien? Nej, knappast. €6m för två skandinaviska lag låter också helt orimligt.

Har du källa?
Citera
2014-08-07, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
€12m för tv-rättigheterna till Malmös matcher i CL - för Skandinavien? Nej, knappast. €6m för två skandinaviska lag låter också helt orimligt.

Har du källa?

http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/OfficialDocument/uefaorg/Finance/02/11/95/44/2119544_DOWNLOAD.pdf

FCK fick 11.4M euro i tv-pengar som ensam skandinavisk klubb förra året (mer än Leverkusen, Ajax, Arsenal, Benfica, t.ex.)

http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/uefaorg/Finance/01/97/52/97/1975297_DOWNLOAD.pdf

Nordsjelland fick 11.3M euro som ensam skandinavisk klubb året innan.
Senast redigerad av Morkevicius 2014-08-07 kl. 08:51.
Citera
2014-08-07, 08:48
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
Grym insats av Malmö. Tror att om den svenska publiken hade ställt upp mer hade vi haft mer framgångar ute i Europa. Ska ju märkas när man spelar hemma.

Viktigt att vi får minst ett lag till gruppspelet, det är där man plockar de stora kofficientpoängen. Ett poäng för kryss och två för vinst, går man till Champions-grupp får man dessutom fyra bonuspoäng. I kvalet är det halva poängen för vinst/kryss.

Ekonomiskt sett är det så klart en stor triumf. Bara att gå vidare till play-off ger €2.100.000. En förlust där ger ytterligare €1.300.000 för EL-gruppspel plus €200.000 per vinst i gruppen och €100.000 för ett kryss. Även €400.000 om man vinner gruppen och €200.000 och man kommer tvåa, även om det är osannolikt.

Skulle de ta sig ända till Champions snackar vi helt andra pengar. €8.600.0000 för att bara vara med. En trepoängare i gruppen ger €1.000.000 och kryss €500.000. För att inte nämna TV-pengar. TV-pengar beror på intresse har jag fattat det som. Vet inte hur det avgörs riktigt men förra säsongen fick Viktoria Plzen lägst, €1.528.000, och det är väl en sån siffra Malmö skulle fått gissar jag. TV-peng vid EL-spel tror jag hade blivit någonstans runt €50.000-€100.000 bara.

Då har jag inte ens nämnt publikintäkter.
Så Malmö har redan kammat hem minst 3,4 miljoner € dvs. 30 miljoner SEK? Rätt bra i så fall.
Citera
2014-08-07, 09:23
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Nja, vet i fasiken om Bate är det lättaste laget. Tror nog att chanserna är större med Apoel Nicosia som motståndare. Laget att undvika är definitivt FC Red Bull Salzburg. De andra lagen kan nog gå på ett ut rent sportsligt

Jag håller med fullt här. Nicosia har MFF störst chans mot. Blir intressant att se lottningen iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Minns att Elfsborg fick möta Valencia 2007 i kvalet till CL, så gissningsvis en eller två säsonger efter det infördes det. Vill minnas att Daniel Alexandersson gjorde mål för Elfsborg i det dubbelmötet.

Minns jag rätt var det så att vi hade fått portugals tvåa/trea året efter i kvalet så det var iaf inte då...
Citera
2014-08-07, 09:47
Medlem
Shuyins avatar
Någon som vet hur länge UEFA har kört uppdelningen i att mästarna möter varandra och övriga lag varandra?

Egentligen konstigt att svensk fotboll ej haft en representant de senaste åren i gruppspelet med tanke på hur mycket enklare det är att kvala in till CL i dag för ett lag som vinner sin liga. Jämför t.ex. när Dif fick möta Juventus, det hade aldrig skett i dag.

Får MFF typ APOEL eller Ludogorets är man nästan favoriter. Även om bulgarerna var skickliga i att slå ut Partizan. Även imponerande av Ålborg som slår Dinamo Zagreb.
Citera
2014-08-07, 10:06
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Någon som vet hur länge UEFA har kört uppdelningen i att mästarna möter varandra och övriga lag varandra?

Egentligen konstigt att svensk fotboll ej haft en representant de senaste åren i gruppspelet med tanke på hur mycket enklare det är att kvala in till CL i dag för ett lag som vinner sin liga. Jämför t.ex. när Dif fick möta Juventus, det hade aldrig skett i dag.

Får MFF typ APOEL eller Ludogorets är man nästan favoriter. Även om bulgarerna var skickliga i att slå ut Partizan. Även imponerande av Ålborg som slår Dinamo Zagreb.

Champions route vs. league route-strukturen infördes tydligen säsongen 2009-2010. Svenska lags problem har väl i grunden varit de lite pressade ekonomiska förutsättningarna som gjort att höstens mästarlag nästan obligatoriskt förlorat de spelare som mest legat bakom seriesegern, så att laget nästa sommar kommit med ett rejält försvagat lag. Bristen på kontinuitet har också verkat hämmande. Jag tror att man måste acceptera, och även hoppas på, att Sverige får ett dominant lag som säsong efter säsong konkurrerar om allsvenska guldet med ett eller kanske två andra lag.
MFF, IFK Göteborg och AIK är de lag som ligger närmast dessa roller under de kommande åren.

För de som intensivt följer Allsvenskan och hardcorehåller på ett lokalt lag är det förstås kul om Kalmar eller Helsingborg eller Elfsborg eller Häcken på allvar kan tampas om guldet - men jag tror det är ett svaghetstecken vad gäller svensk klubbfotboll i europeisk konkurrens.
Citera
2014-08-07, 10:18
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morkevicius

http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/OfficialDocument/uefaorg/Finance/02/11/95/44/2119544_DOWNLOAD.pdf

FCK fick 11.4M euro i tv-pengar som ensam skandinavisk klubb förra året (mer än Leverkusen, Ajax, Arsenal, Benfica, t.ex.)

http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/uefaorg/Finance/01/97/52/97/1975297_DOWNLOAD.pdf

Nordsjelland fick 11.3M euro som ensam skandinavisk klubb året innan.

Nettointäkt? I så fall är det ju helt surrealistiskt. Då är det ju snarare 200 miljoner direkt in på Malmös konto, istället för ~100 miljoner.

Mellan tummen och pekfingret lär väl Malmös intäkter i ett ev. gruppspel hamna likt FCK, något mindre då man förmodligen kommer ha svårt att ta några poäng överhuvudtaget. Då snackar vi alltså ~€20m.
Citera
2014-08-07, 10:52
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Champions route vs. league route-strukturen infördes tydligen säsongen 2009-2010. Svenska lags problem har väl i grunden varit de lite pressade ekonomiska förutsättningarna som gjort att höstens mästarlag nästan obligatoriskt förlorat de spelare som mest legat bakom seriesegern, så att laget nästa sommar kommit med ett rejält försvagat lag. Bristen på kontinuitet har också verkat hämmande. Jag tror att man måste acceptera, och även hoppas på, att Sverige får ett dominant lag som säsong efter säsong konkurrerar om allsvenska guldet med ett eller kanske två andra lag.
MFF, IFK Göteborg och AIK är de lag som ligger närmast dessa roller under de kommande åren.

För de som intensivt följer Allsvenskan och hardcorehåller på ett lokalt lag är det förstås kul om Kalmar eller Helsingborg eller Elfsborg eller Häcken på allvar kan tampas om guldet - men jag tror det är ett svaghetstecken vad gäller svensk klubbfotboll i europeisk konkurrens.

Absolut, allt det där stämmer och är givetvis grundproblematiken som är svår att göra något åt egentligen. Men, det är ändå mycket enklare att gå hela vägen in till turneringen nu än då för sex år sedan. MFF var ju väldigt nära mot Dinamo Zagreb senast.

Risken är att de lag som lyckas springer iväg, men jag ser väl inte att det är så troligt om det inte innebär kontinuerliga deltaganden i gruppspelet som Rosenborg hade tidigare.
Citera
2014-08-07, 11:39
Medlem
WaldemarKas avatar
Två snabba frågor.
Delas Market Pool'en bara mellan de skandinaviska lagen i Champions League eller är lagen i Europa League med på ett hörn också? Eller har de kanske en egen Market Pool?

Någon som vet ett bra ställe (ja antagligen på UEFAs hemsida men jag hittar inte) där man kan se nationskoefficient och antal platser nationen har i de olika turneringarna? Hade varit kul att se hur långt vi har upp till ett lag till i Champions League.
Citera
2014-08-07, 12:03
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin

Jag hoppas innerligt att MFF får möta Ludogorets - då det blir en enkel resa för Bulgarerna. Det märks att ni inte har koll på laget.
Citera
2014-08-07, 12:05
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Två snabba frågor.
Delas Market Pool'en bara mellan de skandinaviska lagen i Champions League eller är lagen i Europa League med på ett hörn också? Eller har de kanske en egen Market Pool?

Någon som vet ett bra ställe (ja antagligen på UEFAs hemsida men jag hittar inte) där man kan se nationskoefficient och antal platser nationen har i de olika turneringarna? Hade varit kul att se hur långt vi har upp till ett lag till i Champions League.

Bokmärk denna eminenta sida: http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2015.html

Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Jag hoppas innerligt att MFF får möta Ludogorets - då det blir en enkel resa för Bulgarerna. Det märks att ni inte har koll på laget.

Utan att ha koll på spelartruppen så var de ju jäkligt bra i Europa League förra året. De och Salzburg undviker jag mycket gärna.

Apoel är lång flygresa och varmt klimat. Undviker gärna den urladdningen i denna intensiva period.

Kvar är Steaua București och Bate Borisov och då tar jag nog det vitryska laget. Det är kort flygresa och de har inte imponerat i de första kvalomgångarna även om det är ett lag med hög potential.
Senast redigerad av mishima 2014-08-07 kl. 12:12.
Citera
2014-08-07, 12:21
Bannlyst
Det intressanta är att Spartas förlust benämns som en skam och en flopp i tjeckiska tidningar. Så visst är det underskattning det var tal om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in