2014-08-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
Visst har Sparta högre högstanivå än Malmö men min känsla inför ikväll är att det blir jämt. Kunde Sparta göra 45 dåliga minuter förra matchen kan de så klart göra det igen, på bortaplan. Lär bli ett bra tryck på stadion, 16740 sålda biljetter just nu.

Sparta hade ligamatch i lördags som man vann med 3-0 och i princip samma lag som spelade mot Malmö spelade.

Hade jag inte lagt ner spelandet så hade jag nog spelat på Malmö-vinst till 2.99 eller 1X till 1.64.

Det där är ju enbart ett rejält önsketänkande. Sparta har 6 ordinarie landslagspelare i sin startelva, i helgens match spelade 4 av dessa har jag för mig.
Tänk tillbaka när ett svenskt klubblag senast kunde konkurrera i Europa. MFF och IFK GBG, båda under 80-talet och sistnämnde även under tidigt och mitten på 90-talet. Under den här tiden så minns jag att båda lagen alltid hade 2-3 ordinarie landslagspelare och alltid någon till som var aktuellt för startelvan till landslaget. MFF har inte en enda landslagsaktuell spelare! Sparta har 6 ordinarie!
Ända som talar emot Sparta är att dom har ett sämre bortafacit men framförallt att de precis startat säsongen.
Jag tycker att ett odds på över 2 på Sparta kan vara värt att satsa lite pengar.
Citera
2014-08-06, 14:31
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Det där är ju enbart ett rejält önsketänkande. Sparta har 6 ordinarie landslagspelare i sin startelva, i helgens match spelade 4 av dessa har jag för mig.
Tänk tillbaka när ett svenskt klubblag senast kunde konkurrera i Europa. MFF och IFK GBG, båda under 80-talet och sistnämnde även under tidigt och mitten på 90-talet. Under den här tiden så minns jag att båda lagen alltid hade 2-3 ordinarie landslagspelare och alltid någon till som var aktuellt för startelvan till landslaget. MFF har inte en enda landslagsaktuell spelare! Sparta har 6 ordinarie!
Ända som talar emot Sparta är att dom har ett sämre bortafacit men framförallt att de precis startat säsongen.
Jag tycker att ett odds på över 2 på Sparta kan vara värt att satsa lite pengar.

Tjeckiska landslaget är verkligen inte vad det varit. Ett mittenlag i Europa, Sverige en klass bättre. Utan att ha kollat igenom uppställningar så är nog många av dessa sex landslagsmän truppspelare i landslaget, inga nyckelspelare direkt.

Tittar man på Spartas bortafacit så är det inte så värst imponerande. Nu ska man till Sverige, och möta ett betydligt bättre lag än tjeckiska mittenlag. Sparta kommer såklart också vara rät tillfreds med att låta Malmö ha en del boll. Många verkar negligera första halvlek i Tjeckien. Kan Malmö såra Spartapå liknande sätt, få in 1-0, och sedan bomba på med Eriksson och Mehmeti i andra halvlek så får Sparta det jobbigt.

Tittar man odds tycker jag värdet ganska klart är på MFF, något jag också spelat (pengarna tillbaka vid kryss till 2.125).
Citera
2014-08-06, 20:56
Medlem
svulles avatar
Man får ju ändå tillstå att Sparta gör en väldigt slätstruken insats. Rätt trist match för neutral åskådare då Sparta bara står och trampar boll utan att göra någonting överhuvudtaget och Malmö maskar fanatiskt efter 2-0. Jag tyckte 6 minuter var rimligt sett till att spelet blev fördröjt hela tiden.

Kul för Malmö, men nu får det gärna ta stopp. Man gör en helt okej insats idag men har väl när allt kommer omkring "tur" i det avseendet att Sparta inte skapar ett jota.
Citera
2014-08-06, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Man får ju ändå tillstå att Sparta gör en väldigt slätstruken insats. Rätt trist match för neutral åskådare då Sparta bara står och trampar boll utan att göra någonting överhuvudtaget och Malmö maskar fanatiskt efter 2-0. Jag tyckte 6 minuter var rimligt sett till att spelet blev fördröjt hela tiden.

Kul för Malmö, men nu får det gärna ta stopp. Man gör en helt okej insats idag men har väl när allt kommer omkring "tur" i det avseendet att Sparta inte skapar ett jota.

Jag kan ge dig att Sparta inte var bra i slutlägena utan missade mycket "klara" chanser, men du kan väl inte kalla deras press för slätstruken? Malmö fick jaga boll i en halvtimme och hela laget blev tillbakapressade till egen planhalva.
Citera
2014-08-06, 21:09
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Jag kan ge dig att Sparta inte var bra i slutlägena utan missade mycket "klara" chanser, men du kan väl inte kalla deras press för slätstruken? Malmö fick jaga boll i en halvtimme och hela laget blev tillbakapressade till egen planhalva.

Ja, att de hade bollen var väl inga konstigheter. Däremot skapade man få kvalitativa målchanser. Kan väl möjligen härledas till att Malmö var bättre organiserade i försvaret idag än förra veckan, men det var likväl en rätt trött insats av tjeckerna. Mycket felpass, slarviga inlägg och allmänt rätt slöa i benen.

Malmö ska dock ha all cred. man gör det bra. Fördriver tid, simmar på marken och tar god tid på sig vid inkasten och dessutom håller man bollen bra i slutet av matchen. Man hatar när det sker mot ens eget lag, men det är ju en beprövad metod som bevisligen funkar när vi inte använder effektiv tid i fotboll.
Citera
2014-08-06, 21:10
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie

Vilken j-a tur att det ändå avgörs på en gräsmatta, 105x65 m. Tycker Malmö visade i kväll att det inte var ett önsketänkande. Beträffande antalet landslagsmän i trupperna så är det ett rätt dåligt mått på kvalitet. Det tjeckiska landslaget är inte vad de varit men framförallt så har MFF flera spelare som är landslagsmässiga men som inte får chansen tack vare Hamréns märkliga laguttagningar och rädsla för att pröva nytt och ungt...

Stort grattis till MFF för avancemanget ikväll. Bra för svensk fotboll och Allsvenskan.
Citera
2014-08-06, 21:55
Medlem
BirkaBagarens avatar
Grym insats av Malmö. Tror att om den svenska publiken hade ställt upp mer hade vi haft mer framgångar ute i Europa. Ska ju märkas när man spelar hemma.

Viktigt att vi får minst ett lag till gruppspelet, det är där man plockar de stora kofficientpoängen. Ett poäng för kryss och två för vinst, går man till Champions-grupp får man dessutom fyra bonuspoäng. I kvalet är det halva poängen för vinst/kryss.

Ekonomiskt sett är det så klart en stor triumf. Bara att gå vidare till play-off ger €2.100.000. En förlust där ger ytterligare €1.300.000 för EL-gruppspel plus €200.000 per vinst i gruppen och €100.000 för ett kryss. Även €400.000 om man vinner gruppen och €200.000 och man kommer tvåa, även om det är osannolikt.

Skulle de ta sig ända till Champions snackar vi helt andra pengar. €8.600.0000 för att bara vara med. En trepoängare i gruppen ger €1.000.000 och kryss €500.000. För att inte nämna TV-pengar. TV-pengar beror på intresse har jag fattat det som. Vet inte hur det avgörs riktigt men förra säsongen fick Viktoria Plzen lägst, €1.528.000, och det är väl en sån siffra Malmö skulle fått gissar jag. TV-peng vid EL-spel tror jag hade blivit någonstans runt €50.000-€100.000 bara.

Då har jag inte ens nämnt publikintäkter.
Citera
2014-08-06, 22:42
Medlem
Hunden007s avatar
fem lagen som MFF kan möta

Red Bull Salzburg
Steaua București
APOEL
BATE Borisov
Ludogorets Razgrad

4 andra lagen som är Oseedad

Maribor
Legia Warsaw
Slovan Bratislava
Ålborg

Bate borde MFF ha lättast att slå
Citera
2014-08-06, 22:44
Bannlyst
Bara MFF undviker Salzburg så har man chansen att gå vidare. Bukarest kan bli en svår nöt att knäcka så förhoppningsvis får vi en enklare lottning än så.
Citera
2014-08-06, 22:48
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Ludogorets gjorde det väldigt bra förra året i EL men i år har enda vinsten i Europaspel än så länge kommit mot en lag från Luxemburg, annars har det varit tre kryss. BATE har inte heller imponerat resultatmässigt. Två kryss mot albanskt motstånd samt en vinst och en förlust mot Debrecen.
Citera
2014-08-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
Grym insats av Malmö. Tror att om den svenska publiken hade ställt upp mer hade vi haft mer framgångar ute i Europa. Ska ju märkas när man spelar hemma.

Viktigt att vi får minst ett lag till gruppspelet, det är där man plockar de stora kofficientpoängen. Ett poäng för kryss och två för vinst, går man till Champions-grupp får man dessutom fyra bonuspoäng. I kvalet är det halva poängen för vinst/kryss.

Ekonomiskt sett är det så klart en stor triumf. Bara att gå vidare till play-off ger €2.100.000. En förlust där ger ytterligare €1.300.000 för EL-gruppspel plus €200.000 per vinst i gruppen och €100.000 för ett kryss. Även €400.000 om man vinner gruppen och €200.000 och man kommer tvåa, även om det är osannolikt.

Skulle de ta sig ända till Champions snackar vi helt andra pengar. €8.600.0000 för att bara vara med. En trepoängare i gruppen ger €1.000.000 och kryss €500.000. För att inte nämna TV-pengar. TV-pengar beror på intresse har jag fattat det som. Vet inte hur det avgörs riktigt men förra säsongen fick Viktoria Plzen lägst, €1.528.000, och det är väl en sån siffra Malmö skulle fått gissar jag. TV-peng vid EL-spel tror jag hade blivit någonstans runt €50.000-€100.000 bara.

Då har jag inte ens nämnt publikintäkter.

TV-pengarna (market share) baseras på vad tv-rättigheterna sälj för i landet (eller regionen). Rättigheterna för Sverige sälj som ett paket för Skandinavien så skulle Malmö som enda skandinaviska lag kvala in till gruppspelet för då ca 12M euro, kvalar både de och FCK in, så får de ca 6M var etc.
Citera
2014-08-06, 22:57
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrStorfurste
Ludogorets gjorde det väldigt bra förra året i EL men i år har enda vinsten i Europaspel än så länge kommit mot en lag från Luxemburg, annars har det varit tre kryss. BATE har inte heller imponerat resultatmässigt. Två kryss mot albanskt motstånd samt en vinst och en förlust mot Debrecen.

Förutom att Ludogorets utspelade Partizan i båda matcharena. Att resultat nu blev 2-2 beror på en stor del tur och kämpaanda från Partizan i ungefär 10 minuter, resten av matchen vart de helt utspelade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in