2014-06-19, 10:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
När jag har sex så deltar alltid den jag har sex med frivilligt, precis som jag gör. Om min partner inte reagerade på mina närmande skulle jag självklart avbryta och fråga vad som är fel. Det förväntat jag mig att min partner gör om jag inte visar något deltagande i akten också.

Frivilligt deltagande är allt som behövs för att uttrycka samtycke. Inga kontrakt etc. Har man ett normalt samspel behöver man inte heller fråga rakt ut med ord. Förstår man däremot inte hur ett samspel går till, eller hur en person beter sig när hen deltar kontra när hen inte deltar, så bör man nog fråga först.

Som idag alltså men då behövs ingen lagändring.
Citera
2014-06-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej nej, jag menar allvar. Självklart dödar man romantiken om man explicit ska fråga om sex. Att däremot ta närmanden som en fråga om man vill eller ej, och sedan säga ifrån om man inte vill, är helt logiskt och något som fungerar.

Men så fungerar det redan nu, så då behöver vi ingen lagändring.

Det finns ingen "match". Vi stiftar inte lagar här. Detta är en diskussion och vi har det gemensamma målet att finna sanningen.

Jag håller med dig om att det är helt logiskt och fungerande att ta ett närmande som en fråga på om man vill.

Men jag anser också att ett helt logiskt och fungerande svar på en sådan fråga är att antingen själv göra ett närmande tillbaka eller att säga ja, om man vill svara jag på den frågan.

Ett logiskt och fungerande sätt att svara nej är att antingen säga nej, eller att visa nej genom att knuffa bort etc. Ett sätt att säga nej kan också vara att inte svara alls.

Det jag däremot inte finner varken logiskt eller fungerande är att något skulle ta en helt passiv reaktion, något som de flesta skulle tolka antingen som ett nej, eller som ett uteblivet svar, som ett ja!!? Vad i en helt passiv reaktion, i en person som inte säger eller visar något alls, får en att tro att personen i fråga vill ha sex? I mina öron är det fullkomligt ologiskt och obegripligt. Och eftersom vi har den här diskussionen är det uppenbarligen inte heller något som fungerar särskilt väl.

Angående hur lagen fungerar, så räcker det i lagens mening inte med att visa eller säga nej. Man måste göra så mycket motstånd att den som försöker "förföra" en måste använda våld eller uttalat hot om våld för att kunna genomföra samlaget.
Senast redigerad av Deriverbar 2014-06-19 kl. 10:04.
Citera
2014-06-19, 10:02
Bannlyst
För att:

1. Rätsamhället tror vi män är idioter och behndlar oss som det.

2. För att underlätta invandringen och muslimska ländsers syn på sexualitet.
Citera
2014-06-19, 10:06
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
På vilket sätt anser du att våldtäktslagen har urvattnats? Genom att det numera är olagligt att spänna på någon som är medvetslös? Anser du att det borde vara lagligt?

Är vanligt sex för dig att ha samlag med någon som inte frivilligt deltar?
Genom prop. 2004/05:45 kom fler gärningar att bedömas som våldtäkt genom att kravet på tvång sätts lägre och genom att de allvarligaste fallen av sexuellt utnyttjande skulle komma att omfattas av våldtäktsbestämmelsen, se prop. 2004/05:45 s. 1. Samlag enligt detta kapitel föreligger då en man och en kvinnas könsorgan kommer i beröring med varandra. Sexuella handlingar mellan personer av samma kön kan alltså inte utgöra samlag, däremot likställs dessa med samlag i de flesta bestämmelser. Det krävs inte att något inträngande ägt rum, inte heller krävs sädesutgjutning. Impotens är med andra ord inte något hinder för att samlag i lagens mening ska äga rum.

Att någon sticker in ett par fingrar i en berusad och sovande kvinnas slida har ansetts utgöra en sexuell handling jämförlig med samlag, se RH 2010:37 (notera även att avgörandet skett efter reformen 2005).

Källa: https://lagen.nu/1962:700#K6

Vi pratar alltså inte om att knulla någon som är medvetslös utan att sticka in ett finger är även det våldtäkt, och att dra ballen mot hennes slida, en gång, utan att den går in, är våldtäkt.
Citera
2014-06-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det räcker inte med att ställa den frågan för då står fortfarande ord mot ord. Ska detta innebära någon verklig skillnad måste båda parter skriva under ett kontrakt.

Det skulle göra en enorm skillnad, även om det inte skulle leda till fler domar.

Om du blivit våldtagen, så är det en enorm skillnad på att gärningsmannen frias för att han ljög under rättegången, jämfört med att han frias för att du inte gjort tillräckligt tydligt motstånd.

Det handlar om skuld, samvete, och att känna att man har rätten på sin sida, även om det inte går att bevisa.
Citera
2014-06-19, 10:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det skulle göra en enorm skillnad, även om det inte skulle leda till fler domar.

Om du blivit våldtagen, så är det en enorm skillnad på att gärningsmannen frias för att han ljög under rättegången, jämfört med att han frias för att du inte gjort tillräckligt tydligt motstånd.

Det handlar om skuld, samvete, och att känna att man har rätten på sin sida, även om det inte går att bevisa.

Hur ska lagen formuleras. Du vill ju att det ska fungera exakt som idag enligt din beskrivning.
Citera
2014-06-19, 10:10
Medlem
Citat:
Som idag alltså men då behövs ingen lagändring.

Det funkar inte alls så idag. Läs lagen. Det är bara våldtäkt om gärningsmannen använder våld, hot om våld, eller offret är helt borta (och det går att bevisa att gärningsmannen fattat att offret varit helt borta).
Citera
2014-06-19, 10:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det funkar inte alls så idag. Läs lagen. Det är bara våldtäkt om gärningsmannen använder våld, hot om våld, eller offret är helt borta (och det går att bevisa att gärningsmannen fattat att offret varit helt borta).

Fel. Läs lagen. Vilken lagändring förespråkar du?
Citera
2014-06-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Genom prop. 2004/05:45 kom fler gärningar att bedömas som våldtäkt genom att kravet på tvång sätts lägre och genom att de allvarligaste fallen av sexuellt utnyttjande skulle komma att omfattas av våldtäktsbestämmelsen, se prop. 2004/05:45 s. 1. Samlag enligt detta kapitel föreligger då en man och en kvinnas könsorgan kommer i beröring med varandra. Sexuella handlingar mellan personer av samma kön kan alltså inte utgöra samlag, däremot likställs dessa med samlag i de flesta bestämmelser. Det krävs inte att något inträngande ägt rum, inte heller krävs sädesutgjutning. Impotens är med andra ord inte något hinder för att samlag i lagens mening ska äga rum.

Att någon sticker in ett par fingrar i en berusad och sovande kvinnas slida har ansetts utgöra en sexuell handling jämförlig med samlag, se RH 2010:37 (notera även att avgörandet skett efter reformen 2005).

Källa: https://lagen.nu/1962:700#K6

Vi pratar alltså inte om att knulla någon som är medvetslös utan att sticka in ett finger är även det våldtäkt, och att dra ballen mot hennes slida, en gång, utan att den går in, är våldtäkt.

Anser du att du borde ha laglig rätt att sticka in ett par fingrar i en sovande kvinnas slida?
Citera
2014-06-19, 10:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:

En eventuell konsekvens av en sådan lagstiftning är att alla kvinnor som någonsin väckt sin man, dvs i stort sett alla, blir skyldiga till våldtäkt.

Något som kanske skulle öka jämlikheten i eventuella vårdnadstvister...
Citera
2014-06-19, 10:13
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Anser du att du borde ha laglig rätt att sticka in ett par fingrar i en sovande kvinnas slida?
Skrev han det?

Han anser kanske, liksom jag, att det är ett annat brott än att fem grabbar drar ut en skrikande kvinna i skogen och knullar henne blodig?
Citera
2014-06-19, 10:21
Medlem
Citat:
Fel. Läs lagen. Vilken lagändring förespråkar du?

Suck. Bara läs. Som du ser finns i dagsläget inget krav på att båda ska delta, det är inte ens en våldtäkt om man säger nej. Det är bara en våldtäkt om förövaren tvingas använda hot eller våld, vilket inte behövs om offret är passivt, eller inte gör tillräckligt starkt motstånd.

Se inlägg 52 (FB) Att ha sex med någon som inte frivilligt deltar - varför ska det vara lagligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsbalken 6 kap 1 §
Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling är jämförlig med samlag genom att utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av Önskad Framtida Brottsbalken 6 kap 1 §

Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som genomför ett samlag eller en sexuell handling är jämförlig med samlag med en person som själv inte frivilligt deltar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in