2014-06-17, 20:20
Medlem
I F!:s inställning till sexualbrott så vill man göra sex där de inblandade inte frivilligt deltar olagligt.
http://feministisktinitiativ.se/poli...lla-overgrepp/

Många här inne motsätter sig rabiat att sex utan samtycke ska vara olagligt. F! menar att kriminalisera allt sex som inte bygger på frivilligt deltagande är att gå ett steg längre.

I den här tråden vill jag att du motiverar varför just du anser att du borde ha lagstadgad rätt att ha sex med någon som inte frivilligt deltar. Ge gärna även ett exempel på en sådan situation, som du anser bör förbli laglig.

Tråden handlar inte om tillämpning av juridiken, om det skulle leda till fler fällande domar etc, utan just om att beskrivs varför det bör vara lagligt att ha sex med någon som inte frivilligt deltar.
Citera
2014-06-17, 20:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
I F!:s inställning till sexualbrott så vill man göra sex där de inblandade inte frivilligt deltar olagligt.

Många här inne motsätter sig rabiat att sex utan samtycke ska vara olagligt. F! menar att kriminalisera allt sex som inte bygger på frivilligt deltagande är att gå ett steg längre.

I den här tråden vill jag att du motiverar varför just du anser att du borde ha lagstadgad rätt att ha sex med någon som inte frivilligt deltar. Ge gärna även ett exempel på en sådan situation, som du anser bör förbli laglig.

Tråden handlar inte om tillämpning av juridiken, om det skulle leda till fler fällande domar etc, utan just om att beskrivs varför det bör vara lagligt att ha sex med någon som inte frivilligt deltar.
Lägger mig i lite nu - utan att besvara topic, eftersom jag inte kan tänka mig någon situation där det skall vara lagligt att idka sex med någon utan samtycke -- däremot tycks ju de som dristar sig att svara ha missat trådens topic.

Edit:
Citat:
F! arbetar för att:

Verka för en ändring av lagen om våldtäkt så att brist på frivilligt deltagande konstituerar brottet.
Citera
2014-06-17, 20:50
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Lägger mig i lite nu - utan att besvara topic, eftersom jag inte kan tänka mig någon situation där det skall vara lagligt att idka sex med någon utan samtycke -- däremot tycks ju de som dristar sig att svara ha missat trådens topic.

Nä då, jag såg topicen. Är lite dryg bara...

Eftersom jag inte är speciellt mycket för våldtäckt skulle jag enligt topic inte svara. Men kände ända för att meddela TS om det lilla felet i tråden. VÅLDTÄKT ÄR REDAN OLAGLIGT!!!
Citera
2014-06-17, 21:02
Medlem
Babianens avatar
Därför att sex bygger på att mannen förför kvinnan. Om du kräver att båda parter ska sitta ner och prata igenom det som ska hända så dödar du attraktionen. Framför allt kommer kvinnan inte att vilja ha sex med mannen.

Tvång är sexigt och upphetsande för kvinnor. Samtycke och jämställdhet är avtändande. Här är belägg för det,

Citat:
Being submissive in the bedroom is really fun...You get to be a little lady, to have somebody be macho and in charge of your s**t.
—Rihanna

I have struggled with two competing images of the opposite sex: oppressor, and dream date.
—J. Courtney Sullivan

I blame my recurring rape fantasy on the fact that I'm a feminist.
—Tracie Egan

Citat:
The majority of women have submission fantasies. From classic romance The Flame and The Flower to classic erotica The Claiming of Sleeping Beauty to Twilight BDSM fan fiction, submission themes are immensely popular in cross-cultural female erotica. The fact of the matter is that most heterosexual women are wired to find sexual submission arousing--and so are most female mammals.

Citat:
Though a woman's preference for physical sexual submission appears to be controlled by the unconscious, inaccessible subcortical part of her brain, this unconscious physical preference is complemented by an independent psychological preference for dominant men. [See footnote 1.]

Almost every quality of dominant males triggers arousal in the female brain: dominant scents, dominant gaits, deep voices, height, displays of wealth. Romance heroes are almost always high status alpha males—billionaires, barons, surgeons, sheriffs. Avon Books and Ellora's Cave feature no heroes who are kindergarten teachers, accountants, or plumbers. Even though there's been a trend away from the conspicuously rapey bodice-rippers of the seventies and eighties, women still want strong, dominant men.

http://www.psychologytoday.com/blog/...in-the-bedroom

Citat:
According to a study from Washington and Madrid, entitled Egalitarianism, Housework and Sexual Frequency in Marriage, couples where the men do all the “feminine” chores (laundry, cooking, cleaning) have sex 1.5 fewer times a month. It’s not just the quantity but also the quality that suffers, with women experiencing greater sexual satisfaction when men take on more traditional domestic roles.

http://www.prospectmagazine.co.uk/ku.../#.U6CSRK08V1w
Senast redigerad av Babianen 2014-06-17 kl. 21:10.
Citera
2014-06-17, 21:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Därför att sex bygger på att mannen förför kvinnan. Om du kräver att båda parter ska sitta ner och prata igenom det som ska hända så dödar du attraktionen. Framför allt kommer kvinnan inte att vilja ha sex med mannen.

Tvång är sexigt och upphetsande för kvinnor. Samtycke och jämställdhet är avtändande.
Varför tror du att "förför" är samma sak som "utan samtycke"?

Dina egna vridna erfarenheter som du desperat försöker normalisera igen?
Citera
2014-06-17, 21:12
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför tror du att "förför" är samma sak som "utan samtycke"?

Dina egna vridna erfarenheter som du desperat försöker normalisera igen?

Därför att man kan inte bli förförd med samtycke hur skulle det gå till? Själva grejen är att kvinnan inte vill, mannen bryter ner hennes motstånd och sätter på henne.

I kvinno-porr kallas våldtäkt ofta "forced seduction" för att det är samma sak.
Citera
2014-06-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joybuoy
Vad är detta för idiottråd, det är redan olagligt, och kallas våldtäkt!

Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Det är redan olagligt, sluta gnäll...

Jag håller med er om att det borde vara olagligt. Tyvärr är det inte det. Hoppas att F! vinner valet i höst så kommer lagen att ändras dock! Skönt att höra att det finns stöd för samtyckeslag även på FB.
Citera
2014-06-17, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Nä då, jag såg topicen. Är lite dryg bara...

Eftersom jag inte är speciellt mycket för våldtäckt skulle jag enligt topic inte svara. Men kände ända för att meddela TS om det lilla felet i tråden. VÅLDTÄKT ÄR REDAN OLAGLIGT!!!
Vet inte om det är olagligt, för män som våldtar blir friade fast det anses vara våldtäkt.
Citera
2014-06-17, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Vet inte om det är olagligt, för män som våldtar blir friade fast det anses vara våldtäkt.

Mord är också lagligt, då inte alla förövare blir dömda, antar jag.
Citera
2014-06-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf

Det handlar inte om att alla inte blir dömda.

Dagens lagstiftning gör det olagligt att tvinga sig till sex med någon genom att utöva våld, eller hota personen, samt ifall man är medveten om att personen är i ett hjälplöst tillstånd.

Det är alltså lagligt att ha sex med någon som inte frivilligt deltar, så länge man inte använder våld, uttalar direkta hot, eller är medveten om att personen är i ett hjälplöst tillstånd.

Eftersom många protesterar mot en omformulering av lagen, så att den täcker allt sex som inte sker under frivilligt deltagande, så handlar tråden om att förklara varför man anser att det bör fortsätta att vara lagligt att ha sex med någon som inte frivilligt deltar, så länge man inte begår en våldtäkt enligt dagens lag, såklart.
Citera
2014-06-17, 21:35
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:

Precis! I de båda fallen ligger felet hos polis och domstolar, snarare än i lagstiftningen.
Citera
2014-06-17, 21:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Har aldrig sett en dom som säger att "objektivt så rör det sig om ett mord, men eftersom gm tolkade som om att personen ville dö när den sprang undan och skrek nej, sluta .. så ogillas åtalet."

Har du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in