2014-06-19, 01:15
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
men att följa med någon hem från krogen är ju fan en del av förspelet, varför följer man ens med dom om man inte vill ha sex?

För att man är gay och i fyllan och dimman verkligen inte fattade att den där helsköna snubben ville knulla.

Tror dock att det var något av ett undantagsfall.

OnT: Nu är det ju lite skillnad på girl-on-girl och sex som på något sätt involverar karlar, men jag förstår verkligen inte varför man vill knulla någon som inte aktivt deltar, om man nu inte är ute efter att våldta?
Om min sängkamrat låg som en död fisk skulle jag avbryta och fråga om nåt var fel eller inte kändes bra.
Citera
2014-06-19, 08:17
Medlem
C8H11Ns avatar
Självklart ska det inte vara lagligt att ha sex med någon som inte vill - men ska man gå runt med samtyckeskontrakt som båda parter får skriva på inför sex, eller hur ska den här samtyckeslagen fungera?

Spontaniteten är ju det som gör sex extra hett. AAt rakt ut fråga när man raggat upp någon och är mitt i att börja knulla skiten i varandra... "ehh... jag måste ju fråga först, ska vi ha sex?" lär vara rätt avtändande.
Citera
2014-06-19, 08:22
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Verkligen. Själv lägger jag mig i sängen när jag skall sova också, även om jag inte har vare sig tanke på eller tillstymmelse till lust att idka sex...

Men du kommer ju från udda förhållanden och kanske inte alls upptäckt att sängen kan ha också den funktionen..

Hur som helst .. eftersom du inte klarar att vara seriös för två öre så gör jag som vanligt och avslutar vårt meningsutbyte här ...

Svara på mitt argument, en kvinna kan samtycka på många olika sätt, det vanligaste är att kvinnan implicit samtycker till sex till exempel genom att följa med en man hem, om en kvinna följer med en man hem från krogen och lägger sig i hans säng samtycker hon till sex, alla normala människor förstår att hon inte är där för att sova.
Citera
2014-06-19, 08:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Självklart ska det inte vara lagligt att ha sex med någon som inte vill - men ska man gå runt med samtyckeskontrakt som båda parter får skriva på inför sex, eller hur ska den här samtyckeslagen fungera?

Spontaniteten är ju det som gör sex extra hett. AAt rakt ut fråga när man raggat upp någon och är mitt i att börja knulla skiten i varandra... "ehh... jag måste ju fråga först, ska vi ha sex?" lär vara rätt avtändande.

Det räcker inte med att ställa den frågan för då står fortfarande ord mot ord. Ska detta innebära någon verklig skillnad måste båda parter skriva under ett kontrakt.
Citera
2014-06-19, 08:24
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Eftersom min vilja inte är kommunicerad - har han alltså inget att utgå ifrån, tar han sig då rätten så begår han ett övergrepp.

Det skall lagen visa.

Du kommunicerar din vilja genom att till exempel följa med en man eller låta honom ta på dig. Att vara passiv är den vanligaste formen av samtycke hos kvinnor.

Citat:
Kvinnor menar du väl, för män tycks ju inte ha ansvar för annat än de vill.

Återigen - med vilken rätt ger du dig på en kvinna som inte visat om hon vill eller inte... Varför anser du att du skall ha företräde till hennes kropp, och inte hon?

Kvinnan har redan visat att hon vill ha sex till exempel genom att umgås med en man privat.
Citera
2014-06-19, 08:35
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Alltså båda sidor argumenterar ju som klappmongon, vad e felet på er?

En samtyckeslag skulle innebära att partnern måste visa samtycke till samlaget. Vad det i ord innebär är att hen måste vara delaktig i processen inte att hen med ord säger "nu får du suga av mig/slicka mig".

Exempel på något som inte skulle vara några problem enligt en samtyckeslag:
Jag och min flickvän börjar hångla, jag märker på henne hur hon blir mer och mer upphetsad av det hela och för min hand ner mot hennes skrev och smeker henne medan vi fortsätter hångla"

Här har inget samtycke givits muntligt men alla normalt funtade människor kan läsa varandras signaler och kan man inte det får man väl fan prata istället.

Exempel på något som inte accepteras enligt en samtyckeslag
"Samma scenario som ovan men hon ger inga signaler på att hon uppskattar att jag för min hand mot hennes skrev utan är likgiltig alt t.om. vrider på sig/känner sig obekväm med situationen"

Återigen något som vem som helst klarar av att läsa från en person.

Samtyckeslagen handlar inte om att inför varje juck fråga om det är okej eller inte, heregud.

Och till alla er som tycker att parten som blir "angripen" bör kunna stå upp för sig och säga ifrån, varför kan inte den "angripande" partnern kommunicera sin vilja istället?

Sen vill jag bara tillägga att samtycke kan också vara något som gäller även om inget uttalats just i stunden. Exempelvis om min flickvän nyper mig i rumpan när jag står och lagar mat. I vårt förhållande är olika typer av närmanden helt normala och något vi båda samtycker till helt enkelt.

Men så fungerar det inte i praktiken (jag utgår ifrån lagen i Kanada som jag förstår den),

1) Bara för att din flickvän samtyckt till att du får smeka henne har hon inte samtyckt till samlag. Hon måste visa tydligt samtycke vid varje eskalering. Hon måste visa samtycke periodiskt genom hela sex-akten.

2) Nej om din flickvän nyper dig i rumpan utan att du samtyckt innan är det sexual assault. Man kan inte ha ett permanent samtycke utan man måste samtycka vid varje tillfälle. Till exempel bara för att du var OK med att hon nöp dig i rumpan förra gången betyder det inte att du är OK med det nu. Det är som att säga att bara för att din flickvän ville ha sex igår så vill hon det idag också. Eftersom sexual assault faller inom allmänt åtal kommer jag att polis-anmäla din flickvän för sexuellt ofredande när samtyckes-lagen införs.
Citera
2014-06-19, 08:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Alltså båda sidor argumenterar ju som klappmongon, vad e felet på er?

En samtyckeslag skulle innebära att partnern måste visa samtycke till samlaget. Vad det i ord innebär är att hen måste vara delaktig i processen inte att hen med ord säger "nu får du suga av mig/slicka mig".

Exempel på något som inte skulle vara några problem enligt en samtyckeslag:
Jag och min flickvän börjar hångla, jag märker på henne hur hon blir mer och mer upphetsad av det hela och för min hand ner mot hennes skrev och smeker henne medan vi fortsätter hångla"

Här har inget samtycke givits muntligt men alla normalt funtade människor kan läsa varandras signaler och kan man inte det får man väl fan prata istället.

Exempel på något som inte accepteras enligt en samtyckeslag
"Samma scenario som ovan men hon ger inga signaler på att hon uppskattar att jag för min hand mot hennes skrev utan är likgiltig alt t.om. vrider på sig/känner sig obekväm med situationen"

Återigen något som vem som helst klarar av att läsa från en person.

Samtyckeslagen handlar inte om att inför varje juck fråga om det är okej eller inte, heregud.

Och till alla er som tycker att parten som blir "angripen" bör kunna stå upp för sig och säga ifrån, varför kan inte den "angripande" partnern kommunicera sin vilja istället?

Sen vill jag bara tillägga att samtycke kan också vara något som gäller även om inget uttalats just i stunden. Exempelvis om min flickvän nyper mig i rumpan när jag står och lagar mat. I vårt förhållande är olika typer av närmanden helt normala och något vi båda samtycker till helt enkelt.

Du beskriver hur situationen är idag så om en samtyckeslag ska innebära någon skillnad går det inte att fortsätta så.

Edit: eller en del av de sakerna är faktiskt olagligt redan idag.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-06-19 kl. 09:15.
Citera
2014-06-19, 09:17
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Du är på en blöjnivå i ditt försök att resonera - hoppa upp och kom in i matchen, annars avslutar vi här.
Nej nej, jag menar allvar. Självklart dödar man romantiken om man explicit ska fråga om sex. Att däremot ta närmanden som en fråga om man vill eller ej, och sedan säga ifrån om man inte vill, är helt logiskt och något som fungerar.

Men så fungerar det redan nu, så då behöver vi ingen lagändring.

Det finns ingen "match". Vi stiftar inte lagar här. Detta är en diskussion och vi har det gemensamma målet att finna sanningen.
Citera
2014-06-19, 09:21
Medlem
Problemet är att dom redan nu har urvattnat begreppet våldtäkt, nu vill dom göra samtliga män till våldtäktsmän för att dom hatar män och vill vinna alla debatter, resultatet blir dock att ordet tappar sin betydelse. Och ingen bryr sig när dom läser om alla våldtäkter som invandrare begår. För dom vet inte om det handlar om vanligt sex eller riktig våldtäkt då ordet betyder samma sak.
Citera
2014-06-19, 09:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Eftersom min vilja inte är kommunicerad - har han alltså inget att utgå ifrån, tar han sig då rätten så begår han ett övergrepp.

Det skall lagen visa.

Jag har frågat dig förut men du har vägrat att svara.

Ställer du alltid frågan om den du har sex med vill ha sex med dig här och nu och kräver du en uttrycklig fråga från den du har sex med också?

Hur brukar ni formulera frågorna och tar ni de endast muntligt?
Citera
2014-06-19, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Problemet är att dom redan nu har urvattnat begreppet våldtäkt, nu vill dom göra samtliga män till våldtäktsmän för att dom hatar män och vill vinna alla debatter, resultatet blir dock att ordet tappar sin betydelse. Och ingen bryr sig när dom läser om alla våldtäkter som invandrare begår. För dom vet inte om det handlar om vanligt sex eller riktig våldtäkt då ordet betyder samma sak.

På vilket sätt anser du att våldtäktslagen har urvattnats? Genom att det numera är olagligt att spänna på någon som är medvetslös? Anser du att det borde vara lagligt?

Är vanligt sex för dig att ha samlag med någon som inte frivilligt deltar?
Citera
2014-06-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har frågat dig förut men du har vägrat att svara.

Ställer du alltid frågan om den du har sex med vill ha sex med dig här och nu och kräver du en uttrycklig fråga från den du har sex med också?

Hur brukar ni formulera frågorna och tar ni de endast muntligt?

När jag har sex så deltar alltid den jag har sex med frivilligt, precis som jag gör. Om min partner inte reagerade på mina närmande skulle jag självklart avbryta och fråga vad som är fel. Det förväntat jag mig att min partner gör om jag inte visar något deltagande i akten också.

Frivilligt deltagande är allt som behövs för att uttrycka samtycke. Inga kontrakt etc. Har man ett normalt samspel behöver man inte heller fråga rakt ut med ord. Förstår man däremot inte hur ett samspel går till, eller hur en person beter sig när hen deltar kontra när hen inte deltar, så bör man nog fråga först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in