Citat:
Ursprungligen postat av
Vinden
Jag håller med om att det är ett problem. Men uppenbarligen har ju kvinnan i så fall inte uppfyllt sin del vilket försvårar. Kvinnan kan ju vara likgiltig. Hon kan anse att det inte spelar någon roll och avstår från att kommunicera för att hon inte bryr sig. Då kan det knappast vara fråga om våldtäkt heller. Likgiltighetstanken är inte oviktig anser jag. Men oftast finns fler indikationer och sammantaget så är det oftast rätt uppenbart gissar jag.
Sen gillar jag fortfarande inte din jämförelse med att ta pengar/låna en bil eller flytt. En plånbok har ingen vilja och kan inte bli utsatt för ett övergrepp på samma sätt som en människa. Jag vill inte jämföra att någon tar pengar ur min plånbok med våldtäkt. Igen, jag förstår vad du menar, poängen går fram men jag tycker det är så skilda saker att man inte bör jämföra så.
Varför anser du att en man äger rätten till en kvinnas kropp om hon inte gett sitt samtycke?
Anser du att samma gäller dig själv? Är det okej att penetrera dig för att du av ett eller annat skäl inte förmår protestera tillräckligt starkt så att det räcker för våldtäkt - dvs så att den som tänker ta för sig får en vilja att tolka det som du avsett.
Citat:
Sen gillar jag fortfarande inte din jämförelse med att ta pengar/låna en bil eller flytt.
Givetvis inte. pengar, bostad och bil äger man ju en självklar rätt till som ägare -- att tänka sig att en kvinna skulle äga samma rätt till sin kropp blir ju jobbigt.