2014-06-18, 23:13
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Överens där.

Vi är överens där - problemet idag är att när kommunikation uteblir så äger mannen rätten att tolka det som tillträde.. Det borde vara tvärtom - har du inte fått samtycke så kliver du inte vidare utan att försäkra dig om att samtycke faktiskt finns. Lika lite som du lånar någons bil, tömmer någons plånbok eller flyttar in i någons hem utan samtycke...

Jag håller med om att det är ett problem. Men uppenbarligen har ju kvinnan i så fall inte uppfyllt sin del vilket försvårar. Kvinnan kan ju vara likgiltig. Hon kan anse att det inte spelar någon roll och avstår från att kommunicera för att hon inte bryr sig. Då kan det knappast vara fråga om våldtäkt heller. Likgiltighetstanken är inte oviktig anser jag. Men oftast finns fler indikationer och sammantaget så är det oftast rätt uppenbart gissar jag.
Sen gillar jag fortfarande inte din jämförelse med att ta pengar/låna en bil eller flytt. En plånbok har ingen vilja och kan inte bli utsatt för ett övergrepp på samma sätt som en människa. Jag vill inte jämföra att någon tar pengar ur min plånbok med våldtäkt. Igen, jag förstår vad du menar, poängen går fram men jag tycker det är så skilda saker att man inte bör jämföra så.
Citera
2014-06-18, 23:18
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Jag ber dig visar vad du grundar din åsikt på.

2) Jag ber dig visa vad du grundar dina åsikter på.

3) Det är inget problem att besvara frågan, ska en man dömas för våldtäkt om han inte insåg att kvinnan inte ville ha sex?

4) Jag tycker att du ska erkänna att du inte har någon aning om vad du talar om.

Jag vet mycket väl vad jag talar om. Det är du som inte förstår vad jag skriver. Det kan jag iofs uppleva som en brist i min förmåga att kommunicera med dig men det betyder inte att jag inte vet vad jag talar om. Mitt samtal med dig avslutas härmed eftersom det är meningslöst.
Citera
2014-06-18, 23:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinden
Jag håller med om att det är ett problem. Men uppenbarligen har ju kvinnan i så fall inte uppfyllt sin del vilket försvårar. Kvinnan kan ju vara likgiltig. Hon kan anse att det inte spelar någon roll och avstår från att kommunicera för att hon inte bryr sig. Då kan det knappast vara fråga om våldtäkt heller. Likgiltighetstanken är inte oviktig anser jag. Men oftast finns fler indikationer och sammantaget så är det oftast rätt uppenbart gissar jag.
Sen gillar jag fortfarande inte din jämförelse med att ta pengar/låna en bil eller flytt. En plånbok har ingen vilja och kan inte bli utsatt för ett övergrepp på samma sätt som en människa. Jag vill inte jämföra att någon tar pengar ur min plånbok med våldtäkt. Igen, jag förstår vad du menar, poängen går fram men jag tycker det är så skilda saker att man inte bör jämföra så.
Varför anser du att en man äger rätten till en kvinnas kropp om hon inte gett sitt samtycke?

Anser du att samma gäller dig själv? Är det okej att penetrera dig för att du av ett eller annat skäl inte förmår protestera tillräckligt starkt så att det räcker för våldtäkt - dvs så att den som tänker ta för sig får en vilja att tolka det som du avsett.

Citat:
Sen gillar jag fortfarande inte din jämförelse med att ta pengar/låna en bil eller flytt.
Givetvis inte. pengar, bostad och bil äger man ju en självklar rätt till som ägare -- att tänka sig att en kvinna skulle äga samma rätt till sin kropp blir ju jobbigt.
Senast redigerad av micro113 2014-06-18 kl. 23:37.
Citera
2014-06-18, 23:29
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Anser du att samma gäller dig själv? Är det okej att penetrera dig för att du av ett eller annat skäl inte förmår protestera tillräckligt starkt så att det räcker för våldtäkt - dvs så att den som tänker ta för sig får en vilja att tolka det som du avsett..
Självklart är det samma sak. Om jag ligger i sängen med en tjej, hon börjar smeka mig och tar initiativ till att sätta sig över mig för att rida av mig så är det ju upp till mig att kommunicera om jag inte tycker det är okej. Att hon skulle bli dömd för våldtäkt bara för att jag var passiv vore lika absurt.
Citera
2014-06-18, 23:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Nej, det är det inte.

Vill du en liknelse så får du ta två som småkäftar, den ena puttar sedan till den andra som försöker värja sig verbalt och genom att bli avvisande i kroppshållning - den första börjar då puckla på den andra .. för han tolkade som om han ville gå en boxningsmatch ..

Skillnaden är att det ÄR misshandel.

Genom att göra motstånd, upprepade gånger säga nej, skrika och försöka ta sig undan .. jo vi har förstått att somliga anser att det är samtycke..

Dags för lagändring alltså.
Fast det var ju inte så det var. Hon sa ju ja.
Citera
2014-06-18, 23:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Självklart är det samma sak. Om jag ligger i sängen med en tjej, hon börjar smeka mig och tar initiativ till att sätta sig över mig för att rida av mig så är det ju upp till mig att kommunicera om jag inte tycker det är okej. Att hon skulle bli dömd för våldtäkt bara för att jag var passiv vore lika absurt.
Vem har pratat om tjej?

En tjej som rider penetrerar inte dig

Citat:
Är det okej att penetrera dig ....
Citera
2014-06-18, 23:32
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Verkligen. Själv lägger jag mig i sängen när jag skall sova också, även om jag inte har vare sig tanke på eller tillstymmelse till lust att idka sex...

Men du kommer ju från udda förhållanden och kanske inte alls upptäckt att sängen kan ha också den funktionen..

Hur som helst .. eftersom du inte klarar att vara seriös för två öre så gör jag som vanligt och avslutar vårt meningsutbyte här ...
Förklara varför du inte klarar av att klargöra för din man eller annan person du valt att gå till sängs med att du inte vill ha sex om vederbörande gör sexuella närmanden.
Citera
2014-06-18, 23:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Förklara varför du inte klarar av att klargöra för din man eller annan person du valt att gå till sängs med att du inte vill ha sex om vederbörande gör sexuella närmanden.
Förklara varför min man eller någon annan skulle äga rätten till min kropp utan att jag gett/visat samtycke.
Citera
2014-06-18, 23:35
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Förklara varför min man eller någon annan skulle äga rätten till min kropp utan att jag gett/visat samtycke.
För att man kan inte hålla på så hela tiden. Frågar du din man om lov innan du kramar honom? Innan du kysser? Var går gränsen?
Citera
2014-06-18, 23:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
För att man kan inte hålla på så hela tiden. Frågar du din man om lov innan du kramar honom? Innan du kysser? Var går gränsen?
Du är på en blöjnivå i ditt försök att resonera - hoppa upp och kom in i matchen, annars avslutar vi här.
Citera
2014-06-18, 23:37
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Vem har pratat om tjej?

En tjej som rider penetrerar inte dig
Nej men hon har sex med mig, det är väl precis samma sak? Vad spelar det för roll om det är en tjej eller kille? Hon kan lika gärna ta en dildo och försöka smyga in i röven på mig, är jag helt passiv till det så kan hon ta för givet att det är okej. Och skulle jag mot all förmodan hamna i psykos och total sinnesförvirring så att jag börjar praktisera homofili så blir det samma sak om en man jag gått till sängs med tar initiativ till sex. Varför tror du ens att man skulle resonera annorlunda?
Citera
2014-06-18, 23:37
Medlem
Holisistics avatar
Hela den här diskussionen kan avstyras genom att hänvisa till att det måste finnas någon slags felmarginal. Det blir helt enkelt inte rättssäkert för någon inblandad att ta upp mål där målsägande varit så otydlig med sin vilja.

Oavsett vad man tycker om saken så är det ohållbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in