2014-06-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Fy fan vad kränkande om något att bli av med sin egna lägenhet för att någon annan jävla mupp.
Hade jag vart du hade jag spelat på homokortet eller något.

Jag är homosexuell det är därför de kastar ut mig, de har sätt mig och min pojkvän "inneboende" och det stör de.

Ja, jag håller med.
Vill TS bo kvar är det ganska smart att dra det kortet, även om det kan anses som lite fult spel.
En bostadsrätt är svår att få, åtminstone där jag bor.
Citera
2014-06-14, 16:40
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYNAMIT2014
Man insåg då hur gnälliga och känsliga folk var och jag slutade festa helt.

Men tanke på hur du formulerar dig så är ganska uppenbart att du har en rätt så pissig attityd.

Det är väl inte dina grannars problem om du inte har råda att köpa en villa och festa i? Vad har gett dig rätten att störa dina grannar?

Stör mig som fan på folk som har fått för sig att man ska ha rätt att ha fester i flerfamiljshus.

NEJ, det har man inte, din dumma jävel!
Citera
2014-06-14, 16:44
Medlem
sebnies avatar
AldoRaine:
helveteskyrka:

Man behöver givetvis inte säga vad man jobbar med. Bara att man jobbar jour, jobbar natt eller liknande.
Detta så hyrevärden/bostadsrättföreningen kan anpassa ditt boende till ditt förhållande, eller avvisa medlemskap/uthyrning om det är så att anpassning ej kan ske.

Och som sagt, nattlig personal behöver inte bo i hus. De kan bo i lägenhet, men hyresvärden/BRF måste ju vara informerad. Då vet hyresvärden/BRF att det bor en brandman på andra våningen och att det kan hända att det sker lite smällar och spring i trappen kl 03:00 om det blir utryckning.

Med andra ord, du avtalar med hyresvärd och BRF att vissa störningar kommer ske, och sedan får hyresvärd/BRF ta ställning till om dessa störningar kan accepteras, och i så fall har hyresvärd/BRF godkänt dessa och kan inte komma och klaga sedan.
Man kan lika gärna avtala "varje fredag kommer vi spela stereo på 110db mellan 02:00 till 03:00", godkänner hyresvärden det så har han inget att säga sedan.
Ofc ingen hyresvärd/BRF som skulle godkänna det, men du förstår poängen.
Allt måste kommas överens om innan.

Så jobbar du natt som sjukhuspersonal, brandman, jour, nattpersonal, posten, polis etc så säg bara till hyresvärden att du jobbar jour eller jobbar natt så kommer ni komma överens om en lösning.
Citera
2014-06-14, 16:46
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Men tanke på hur du formulerar dig så är ganska uppenbart att du har en rätt så pissig attityd.

Det är väl inte dina grannars problem om du inte har råda att köpa en villa och festa i? Vad har gett dig rätten att störa dina grannar?

Stör mig som fan på folk som har fått för sig att man ska ha rätt att ha fester i flerfamiljshus.

NEJ, det har man inte, din dumma jävel!

Med tanke på hur du formulerar dig så är det ganska uppenbart att du inte vet vad du pratar om. Klart man har rätt att ha fest, du får gärna bevisa motsatsen.
Citera
2014-06-14, 16:54
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Klart man har rätt att ha fest, du får gärna bevisa motsatsen.

Vilken lallare du är, jösses.

Får man ha hur högljudda fester som helst i flerfamiljshus?
Citera
2014-06-14, 16:56
Medlem
spunkpunks avatar
Citat:
Hej
Kom idag en snubbe och levererade ett papper om uppsägning.
Orsaken är "störningar som ej upphört". Jag håller inte alls med om detta.

Jag fick en del klagomål när jag flyttade in men har under de senaste halvåret tagit det mycket lugnt.

Vad kan jag göra? Någon som har erfarenhet om vad som händer nu? Hur mycket tid har man osv?

Tack på förhand!
Hade en kompis som hade samma problem,Han fick 3 varningar för att spelat högt,Efter det kom 2 stycken från hans bostadsrättsförening med uppsägningslapp som dom ville att han skulle skriva på.
Han kontaktade då en advokat som bara skrattade och sa åt honom att riva uppsägningslappen.
Han bodde kvar 3-4 år efter detta.Kan tilläggas att grannarna aldrig hälsade på honom på grund av hans högljudda fester.
Citera
2014-06-14, 16:56
Medlem
Citat:
Hej
Ska ge en tydligare bild.
Jag har bott här i 2,5 år.
Första året var det, enligt dem, för hög volym på stereo osv.
Det kom ett antal klagobrev. Men det lugnade ned sig och jag hörde sedan ingenting.

Det är intressant att du skriver att "klagobreven lugnade ned sig" och inte att du själv lugnade ner dig. För det är två skilda saker.

Det är rätt uppenbart att du inte bara uppträtt störande utan helt ignorerat dina grannars varningar.

Fyfan vad skönt att kicka ut ett drägg som inte kan respektera andra hyresgäster.
Citera
2014-06-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Det är intressant att du skriver att "klagobreven lugnade ned sig" och inte att du själv lugnade ner dig. För det är två skilda saker.

Det är rätt uppenbart att du inte bara uppträtt störande utan helt ignorerat dina grannars varningar.

Fyfan vad skönt att kicka ut ett drägg som inte kan respektera andra hyresgäster.

Klagobreven slutade givetvis komma för att jag slutade festa.
Snackade med en granne som gått på senaste årsmötet där det tydligen sagts att det nu hade blivit lugnt från min lya och att det kapitlet är lagt på hyllan ungefär.
Citera
2014-06-14, 17:09
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
.....

Tänk på att "störning" behöver inte vara spela på stereon och sådant. Störning kan också vara att vara uppe på nätterna och ränna och tex laga mat, duscha, spola på toaletten, spola vatten i handfatet för att tvätta händerna m.m.
Allt beror på hur "lyhört" huset är, vissa hus är som kan beskrivas "pappersväggar" när det gäller att höra in till grannarna och då får man helt enkel ta det lugnt på nätterna, även när det gäller "vardagliga" saker. Att köra med vattnet kan höras rätt högt in till grannarna om tex rören och sånt är dragna rakt igenom alla lägenheter osv... Mest gamla byggen som är så lyhörda.

Har du då många stereospelningar och fester i fatet så kan det vara så att bägaren är fylld så att säga och minsta lilla droppe (ett toalettspol eller nattlig dusch, eller att sardinburken råkar dratta i backen när du öppnar kylskåpet för en nattmacka kl 03:00) får bägaren att rinna över.

Juridiskt sett räcker det med 1 skriftlig varning och sedan uppsägning vid andra misstaget.

Hmmm, detta med att "spola på toaletten tvätta händer i handfat" mitt i natten, att det skulle kunna rendera en varning, det låter helt jävla sinnessjukt!

Ok, du skriver i senare inlägg (kan inte citera ordentligt, har en jävla skitmobil W8...), att man behöver meddela hyresvärd/styrelsen.

Jag tänker mig ett intressant scenario:

Låt oss säga att en person lider av "besvär från urinblåsa och tarm" (typ överaktiv blåsa/IBS ), vilket är ett MEDICINSKT problem, där personen inte riktigt kan råda över att denne måste nyttja toaletten, oavsett tid på dygnet.

Innebär detta då att man måste i teorin "bevisa sina besvär" till hyres värden/styrelsen med ett läkarintyg exempelvis?

Ok, fine, MEN hur blir det rent juridiskt kring sekretess? Har hyresvärdar/styrelser tystnadsplikt, likt sjukvården? Eller skulle de ens kunna begära ett sådant intyg? Kan man inte (den drabbade) i såfall anmäla föreningen/hyresvärden för "kränkning" eller något liknande?

Dessutom vore det också intressant att veta hur hyresvärdar/styrelser i föreningar ställer sig till exempelvis familjer med "funktionshindrade barn", T.ex Autistiska barn (de kan vara högljudda, vi bodde bredvid ett sådant boende tidigare). Menar, skall man verkligen behöva "be om ursäkt" för medicinska problem man inte kan råda över????

Det kan väl ändå inte vara så jävla illa? I så fall hoppas jag verkligen det finns något sätt att anmäla/yrka på skadestånd för det, alltså för att man blir "varnad" för sådana omständigheter.
Citera
2014-06-14, 17:09
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
AldoRaine:
helveteskyrka:

Man behöver givetvis inte säga vad man jobbar med. Bara att man jobbar jour, jobbar natt eller liknande.
Detta så hyrevärden/bostadsrättföreningen kan anpassa ditt boende till ditt förhållande, eller avvisa medlemskap/uthyrning om det är så att anpassning ej kan ske.

Och som sagt, nattlig personal behöver inte bo i hus. De kan bo i lägenhet, men hyresvärden/BRF måste ju vara informerad. Då vet hyresvärden/BRF att det bor en brandman på andra våningen och att det kan hända att det sker lite smällar och spring i trappen kl 03:00 om det blir utryckning.

Med andra ord, du avtalar med hyresvärd och BRF att vissa störningar kommer ske, och sedan får hyresvärd/BRF ta ställning till om dessa störningar kan accepteras, och i så fall har hyresvärd/BRF godkänt dessa och kan inte komma och klaga sedan.
Man kan lika gärna avtala "varje fredag kommer vi spela stereo på 110db mellan 02:00 till 03:00", godkänner hyresvärden det så har han inget att säga sedan.
Ofc ingen hyresvärd/BRF som skulle godkänna det, men du förstår poängen.
Allt måste kommas överens om innan.

Så jobbar du natt som sjukhuspersonal, brandman, jour, nattpersonal, posten, polis etc så säg bara till hyresvärden att du jobbar jour eller jobbar natt så kommer ni komma överens om en lösning.

Att neka någon medlemsskap pga. ett någorlunda normalt yrke håller inte.
Citera
2014-06-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spunkpunk
Hade en kompis som hade samma problem,Han fick 3 varningar för att spelat högt,Efter det kom 2 stycken från hans bostadsrättsförening med uppsägningslapp som dom ville att han skulle skriva på.
Han kontaktade då en advokat som bara skrattade och sa åt honom att riva uppsägningslappen.
Han bodde kvar 3-4 år efter detta.Kan tilläggas att grannarna aldrig hälsade på honom på grund av hans högljudda fester.

Det hade ju varit fantastiskt om det kunde lösa sig så enkelt.
Men det finns många lagar som kan styrka en uppsägning vid grann-störningar så tycker det låter lite konstigt.

Jag säger som sagt inte att jag är oskyldig, ville bara ha tips och råd på hur jag skulle gå vidare. Och det har jag definitivt fått, av vissa!
Tack för en bra diskussion sebnie, AldoRaine m.f.
Citera
2014-06-14, 17:17
Medlem
Myggstifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi

LOL, måste nog bara hålla med om detta. Får man varningar och inte ens försöker att ändra sitt beetende vid första varningen, utan tutar o kör på tills det kommer flera, kan man inget annat än bita i det sura äpplet o ta straffet.

Sen får man hoppas på att när det nu skall sökas nytt boende att flyttas in i nytt, att du börjar om på ny kula, och tar med dig det du lärt dig av det här.

du får se det som ett äventyr...
Alla lär vi oss alltid något nytt, av det vi gjort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in