Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
.....
Tänk på att "störning" behöver inte vara spela på stereon och sådant. Störning kan också vara att vara uppe på nätterna och ränna och tex laga mat, duscha, spola på toaletten, spola vatten i handfatet för att tvätta händerna m.m.
Allt beror på hur "lyhört" huset är, vissa hus är som kan beskrivas "pappersväggar" när det gäller att höra in till grannarna och då får man helt enkel ta det lugnt på nätterna, även när det gäller "vardagliga" saker. Att köra med vattnet kan höras rätt högt in till grannarna om tex rören och sånt är dragna rakt igenom alla lägenheter osv... Mest gamla byggen som är så lyhörda.
Har du då många stereospelningar och fester i fatet så kan det vara så att bägaren är fylld så att säga och minsta lilla droppe (ett toalettspol eller nattlig dusch, eller att sardinburken råkar dratta i backen när du öppnar kylskåpet för en nattmacka kl 03:00) får bägaren att rinna över.
Juridiskt sett räcker det med 1 skriftlig varning och sedan uppsägning vid andra misstaget.
Hmmm, detta med att "spola på toaletten tvätta händer i handfat" mitt i natten, att det skulle kunna rendera en varning, det låter helt jävla sinnessjukt!
Ok, du skriver i senare inlägg (kan inte citera ordentligt, har en jävla skitmobil W8...), att man behöver meddela hyresvärd/styrelsen.
Jag tänker mig ett intressant scenario:
Låt oss säga att en person lider av "besvär från urinblåsa och tarm" (typ överaktiv blåsa/IBS ), vilket är ett MEDICINSKT problem, där personen inte riktigt kan råda över att denne måste nyttja toaletten, oavsett tid på dygnet.
Innebär detta då att man måste i teorin "bevisa sina besvär" till hyres värden/styrelsen med ett läkarintyg exempelvis?
Ok, fine, MEN hur blir det rent juridiskt kring sekretess? Har hyresvärdar/styrelser tystnadsplikt, likt sjukvården? Eller skulle de ens kunna begära ett sådant intyg? Kan man inte (den drabbade) i såfall anmäla föreningen/hyresvärden för "kränkning" eller något liknande?
Dessutom vore det också intressant att veta hur hyresvärdar/styrelser i föreningar ställer sig till exempelvis familjer med "funktionshindrade barn", T.ex Autistiska barn (de kan vara högljudda, vi bodde bredvid ett sådant boende tidigare). Menar, skall man verkligen behöva "be om ursäkt" för medicinska problem man inte kan råda över????
Det kan väl ändå inte vara så jävla illa? I så fall hoppas jag verkligen det finns något sätt att anmäla/yrka på skadestånd för det, alltså för att man blir "varnad" för sådana omständigheter.