2014-06-14, 15:03
Medlem
G0G0s avatar
Kan man verkligen dra in hyresnämnden när det gäller en privat bostadsrätt?
Citera
2014-06-14, 15:05
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0G0
Kan man verkligen dra in hyresnämnden när det gäller en privat bostadsrätt?

Japp
Citera
2014-06-14, 15:06
Medlem
Betalar mina hyror prickfritt. Bor i en ganska dyr och ny lägenhet från 2012. Fint område. Folk är väl extra gnälliga då.

Citerar:

Pergus Advokatbyrå AB

Uppsägning.

Brf ....... har i tidigare brev anmodat dig att vidtaga rättelse genom att se till att de störningar som kommer från din lägenhet upphör.

Rättelse har inte vidtagits varför nyttjanderätten till lägenheten är förverkad. Du sägs härmed upp till omedelbar avflyttning.
Citera
2014-06-14, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Kan man verkligen bli "uppsagd" från en bostadsrätt? Är det inte en hyresrätt du bor i då? Annars får du nog lov att kontakta styrelsen i bostadsrättsföreningen och ta ett snack. Kolla med nån advokat också.
dom kan tvångssälja lägenheten.
Citera
2014-06-14, 15:13
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Jag fick själv en varning när jag bodde i lägenhet, och till slut så fick jag varningar när jag inte ens varit hemma, och kunde styrka detta med uppvisade flygbiljetter till Cypern på hyresbolaget.
Det hjälpte inte, så jag började motanmäla min grannkärrning, på helt påhittade grunder.
Hon höll på att få en hjärtinfarkt när hon öppnade brevet som innehöll en varning
Jag vet, för hon kom in till mig meddetsamma. Jag erkände och sa att vi kan hålla på såhär hur länge du vill, då slutade det.
Citera
2014-06-14, 15:14
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYNAMIT2014
Betalar mina hyror prickfritt. Bor i en ganska dyr och ny lägenhet från 2012. Fint område. Folk är väl extra gnälliga då.

Citerar:

Pergus Advokatbyrå AB

Uppsägning.

Brf ....... har i tidigare brev anmodat dig att vidtaga rättelse genom att se till att de störningar som kommer från din lägenhet upphör.

Rättelse har inte vidtagits varför nyttjanderätten till lägenheten är förverkad. Du sägs härmed upp till omedelbar avflyttning.

Kul text. Finns inga bevis kan dom glömma att få dig vräkt. Finns bevis så har du som sagt rätt att sälja lägenheten. "Omedelbar avflyttning" gäller bara om du förverkat nyttjanderätten, dvs om du tex slarvat med betalning av avgiften. Men även då har du rätt att sona dina "brott", tror det är tre veckor eller något liknande.

Kontakta hyresnämnden.
Citera
2014-06-14, 15:23
Medlem
Citerat från hyresnämnden. Känns bra faktiskt.

Om du missköter dig allvarligt kan du förverka bostadsrätten. Gör du invändningar mot uppsägningen, får föreningen vända sig till allmän domstol. Du har alltså rätt att få saken prövad innan du eventuellt förlorar bostadsrätten. Du kan också vända dig till hyresnämnden, som då kostnadsfritt medlar mellan dig och bostadsrättsföreningen. Nämnden kan medla så länge tvisten inte pågår i domstol.

Vill som sagt ej gå med detta till domstol, jag vill bara få lite tid på mig så jag kan sälja lyan och ej gå med förlust!

Att föreningen skulle neka mig ett par veckor att sälja lyan skulle bara vara riktigt fittigt med tanke på att jag är lugn, betalar hyran osv. De har så att säga ingen anledning att spraka ut mig imorgon då dessa anklagelser är gamla.
Om de ändå ej accepterar mina krav så vänder jag mig till hyresnämnden!

Tack för all hjälp. Tror jag nu har detta under kontroll!
Senast redigerad av DYNAMIT2014 2014-06-14 kl. 15:27.
Citera
2014-06-14, 15:43
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Någon "prick i registret" får du inte, men föreningen kan givetvis meddela andra bostadsrättföreningar och hyresvärdar, och även "skvallra" i centrala forum för bostradsrättsföreningar, hyresvärdar och sådant om hur du är som boende.

Omedelbar avflyttning är inte uppsägning, det är vräkning. Uppsägning innebär att du har 1-3 månader (uppsägningstiden för medlemsskapet) på dig att flytta.

Omedelbar avflyttning betyder att du måste flytta på dagen. Kan du inte så säljs lägenheten på exekutiv auktion (tvångsförsäljning) och värdet minus en del avgifter tillfaller dig.
Din egendom ställs då under förvaring som du får bekosta, som sedan du får hämta ut dina saker.
Är du vräkt så är oftast kronofogden redan kontaktad.

Står det uppsägning så har du oftast någon månad på dig att sälja. Hör med föreningen hur lång tid du har på dig att sälja och flytta.

AndraSortering: Det går att föra toalettbesök utan att spola (låt det ligga kvar bara o stäng locket, vet det kmr lukta urrrk på morgonen men det försvinner så snart du spolat på morgonen) och/eller tvätta händerna, och göra det på morgonen när det passar grannarna bättre.
Är fastigheten lyhörd och rören dragna på sämsta möjliga sätt när det kommer till bullerhänseende så kan det vara väldigt störande för grannarna när du tvättar händerna och/eller när dasset "fyller upp tanken" inför nästa spolning så att säga.
Ibland viner, skakar, piper och skallrar rören och det är störande i nattsömnen, tro mig.

Alltså dessa regler och lagar måste ses till.
Människor har en helt annat levnadsstandard idag. Vissa jobbar två jobb, andra jobbar natt, någon är rik/arbetslös och jobbar inte alls.

Visst att fester och medvetet störa grannarna bör fortfarande vara något som straffas.
Men att spola, laga mat och duscha. Tänker på alla brandmän, sjukhuspersonal, posten, läkare, poliser. Ska de bara få bo i hus eller ska alla nattlig verksamhet stanna för att vissa ursäkta ordspråket fittor inte klarar av lite ljud på nätterna och kvällarna..

Urs..
Citera
2014-06-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Uppsagd från en bostadsrätt? Är det inte hyresrätt?
?
Man kan bli uppsagd ifrån BR också.....
Citera
2014-06-14, 15:55
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYNAMIT2014

Citerar:

Pergus Advokatbyrå AB

Uppsägning.

Fy fan vad kränkande om något att bli av med sin egna lägenhet för att någon annan jävla mupp.
Hade jag vart du hade jag spelat på homokortet eller något.

Jag är homosexuell det är därför de kastar ut mig, de har sätt mig och min pojkvän "inneboende" och det stör de.
Citera
Medlem
Man äger inte lägenheten när det är bostadsrätt. Man har köpt rättigheten att bo där.

du har säkert misskött dig. Flytta!
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
?
Man kan bli uppsagd ifrån BR också.....

"Förverkat nyttjanderätten" är väl en mer korrekt benämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in