2014-06-14, 12:45
Medlem
Hej
Kom idag en snubbe och levererade ett papper om uppsägning.
Orsaken är "störningar som ej upphört". Jag håller inte alls med om detta.

Jag fick en del klagomål när jag flyttade in men har under de senaste halvåret tagit det mycket lugnt.

Vad kan jag göra? Någon som har erfarenhet om vad som händer nu? Hur mycket tid har man osv?

Tack på förhand!
Citera
2014-06-14, 12:48
Medlem
Brutes avatar
Du menar att det stök som uppstår under inflyttningsdagen är något grannar har hakat upp sig på och är det enda som anges som skäl för uppsägningen?

Jag tror du döljer något, så att ge svar på det juridiska blir svårt.

//Brute
Citera
2014-06-14, 12:50
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
Jag fick en del klagomål när jag flyttade in men har under de senaste halvåret tagit det mycket lugnt.

Och hur lång period är det mellan "...flyttade in..." och "...senaste halvåret...." ?
Citera
2014-06-14, 13:55
Medlem
Hej
Ska ge en tydligare bild.
Jag har bott här i 2,5 år.
Första året var det, enligt dem, för hög volym på stereo osv.
Det kom ett antal klagobrev. Men det lugnade ned sig och jag hörde sedan ingenting.

Efter några månader hade man la någon fest med lite oljud och direkt kom det ett brev, denna gång ett ganska allvarligt brev direkt från advokatbyrån.

Man insåg då hur gnälliga och känsliga folk var och jag slutade festa helt. Sen dess har det varit helt lugnt. Och nu kom det, helt oprovocerat denna uppsägning. Utan fest, utan hög musik osv.

Man har helt enkelt fått sig en stämpel och så fort någon i huset för oväsen så är det uppenbarligen jag som fått denna skit. Jag har själv haft en inneboende i över ett halvår som definitivt kan intyga att här varit lugnt.

HJÄLP asså...
Citera
2014-06-14, 13:57
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYNAMIT2014
Hej
Ska ge en tydligare bild.
Jag har bott här i 2,5 år.
Första året var det, enligt dem, för hög volym på stereo osv.
Det kom ett antal klagobrev. Men det lugnade ned sig och jag hörde sedan ingenting.

Efter några månader hade man la någon fest med lite oljud och direkt kom det ett brev, denna gång ett ganska allvarligt brev direkt från advokatbyrån.

Man insåg då hur gnälliga och känsliga folk var och jag slutade festa helt. Sen dess har det varit helt lugnt. Och nu kom det, helt oprovocerat denna uppsägning. Utan fest, utan hög musik osv.

Man har helt enkelt fått sig en stämpel och så fort någon i huset för oväsen så är det uppenbarligen jag som fått denna skit. Jag har själv haft en inneboende i över ett halvår som definitivt kan intyga att här varit lugnt.

HJÄLP asså...
Har du koll på vad din inneboende håller på med när du inte är hemma?
Citera
2014-06-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Har du koll på vad din inneboende håller på med när du inte är hemma?

Ja, han är helt lugn, respekterar mig till 100% och är helt och hållet insatt i historiken bakåt.

Dessutom är jag alltid hemma på kvällar/nätter när han är hemma så finns inga direkta tillfällen då han skulle haft chans att föra oväsen! Det är min bästa vän!
Citera
2014-06-14, 14:11
Medlem
Chanitos avatar
Varför ringer du inte till hyresvärden och talar med dem och ber om ursäkt och berättar din historia och prata med grannarna? Det är vad en vuxen människa skulle göra för att lösa problemet.

Och sedan kan du ju börja respektera dina grannar eller flytta någon annanstans där du kan ha dina fester.
Citera
2014-06-14, 14:13
Medlem
sebnies avatar
Kan mycket väl vara att när du fick brevet från advokatbyrån så var det helt enkelt försent så att säga att rätta sig.
Och att den uppsägningen som du nu fått har tagit något år att behandla.
Mycket möjligt att dem har som regel att uppsägningar av bostadsrättsinnehavare måste tas på ett årsmöte och om det då precis varit ett årsmöte, klart man måste vänta på nästa då.

Kolla med dem när det var senaste störning från dig, registrerad. Om det är bara gamla störningar så är det just det som gäller. Om det är några nyare störningar så är det upp till dig att bevisa att du inte stört.

Tänk på att "störning" behöver inte vara spela på stereon och sådant. Störning kan också vara att vara uppe på nätterna och ränna och tex laga mat, duscha, spola på toaletten, spola vatten i handfatet för att tvätta händerna m.m.
Allt beror på hur "lyhört" huset är, vissa hus är som kan beskrivas "pappersväggar" när det gäller att höra in till grannarna och då får man helt enkel ta det lugnt på nätterna, även när det gäller "vardagliga" saker. Att köra med vattnet kan höras rätt högt in till grannarna om tex rören och sånt är dragna rakt igenom alla lägenheter osv... Mest gamla byggen som är så lyhörda.

Har du då många stereospelningar och fester i fatet så kan det vara så att bägaren är fylld så att säga och minsta lilla droppe (ett toalettspol eller nattlig dusch, eller att sardinburken råkar dratta i backen när du öppnar kylskåpet för en nattmacka kl 03:00) får bägaren att rinna över.

Juridiskt sett räcker det med 1 skriftlig varning och sedan uppsägning vid andra misstaget.
Senast redigerad av sebnie 2014-06-14 kl. 14:15.
Citera
2014-06-14, 14:14
Medlem
Juggernawts avatar
Kan man verkligen bli "uppsagd" från en bostadsrätt? Är det inte en hyresrätt du bor i då? Annars får du nog lov att kontakta styrelsen i bostadsrättsföreningen och ta ett snack. Kolla med nån advokat också.
Citera
2014-06-14, 14:15
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Störningarna måste ha dokumenteras under en längre tid, med klockslag och typ av störning, och sen måste dessa kunna intygas av flera personer, för det är viktigt att verkligen kunna bevisa störningarna.Om du kan bestrida att du har rätt så kontakta en jurist eller en erfaren handläggare.Lycka till jag står på din sida.

Mvh.
Senast redigerad av JaBaDaBaDoo 2014-06-14 kl. 14:17.
Citera
2014-06-14, 14:24
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Uppsagd från en bostadsrätt? Är det inte hyresrätt?
Citera
2014-06-14, 14:25
Medlem
Yes, jag skall ringa till föreningen. Att bo kvar här har jag egentligen ingen lust med längre då jag inser hur lite det krävs för att få dessa klagomål.

Men det jag framförallt vill är att själv få möjligheten att sälja lägenheten och slippa någon slags "prick i registret".

Det står "omedelbar avflyttning". Vad kan det innebära. Finns det tid för mig att sälja lyan tro..??

Eller är det redan skickat till kronofogden och dessa läskiga parter??

Ingen som varit med om samma situation??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in