2014-06-14, 17:21
Medlem
sebnies avatar
rusmag: Som jag sade, man behöver inte spola/tvätta händerna även om man har blåsproblem/IBS, du kan göra dina behov ändå. Sedan spolar du/tvättar händerna på morgonen. Enklare än så är det inte.
Som jag sade, beror det också lite på vad man bor i för hus... Man måste givetvis anpassa sig efter hur lyhört det är i huset.

Och gällande autistiska barn så säger man bara till om det till hyrevärden/BRF så löser han/hon det på ett eller annat sätt.

AldoRaine: Jo om yrket innebär att man måste störa sina grannar, så ja, då kan man neka medlemskap.
Kan möjligtvis finnas en skyldighet till anpassning i vissa fall, det brukar hyresnämnd avgöra.
Citera
2014-06-14, 17:39
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
rusmag: Som jag sade, man behöver inte spola/tvätta händerna även om man har blåsproblem/IBS, du kan göra dina behov ändå. Sedan spolar du/tvättar händerna på morgonen. Enklare än så är det inte.
Som jag sade, beror det också lite på vad man bor i för hus... Man måste givetvis anpassa sig efter hur lyhört det är i huset.

Och gällande autistiska barn så säger man bara till om det till hyrevärden/BRF så löser han/hon det på ett eller annat sätt.

AldoRaine: Jo om yrket innebär att man måste störa sina grannar, så ja, då kan man neka medlemskap.
Kan möjligtvis finnas en skyldighet till anpassning i vissa fall, det brukar hyresnämnd avgöra.

Men ärligt talat? Det blir ju en sanitär olägenhet om man inte spolar toaletten. Dessutom så är det nog rätt Bra att tvätta händerna efter toalettbesök. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle hålla i domstol att någon tvingas flytta på grund av detta...

Jag är dock medveten om att BRF kan vara helt "bäng", exempelvis var vi tvungna att visa registeringsbevis på våra bilar som stod på våra (visserligen hyrda) parkeringar, för att inte få platsen uppsagd. Jävla Stasi verksamhet!!

Jag påpekade detta för styrelsen när vi hade ett "möte" där vi visade upp reg. bevisen, eftersom jag "krånglade" så tyckte de att jag "inte riktigt var frisk", eftersom jag enbart ifrågasatte.

Jävla synd att jag inte spelade in det samtalet, då hade jag anmält de svinen för förtal (eller någon annan kanske mer passande rubricering).

Nu stämmer det ju visserligen att jag råkar vara Aspie/ADD person, vilket ju ibland KAN ställa till det.. Likt det gjorde då, men nog fan har inte BRF medlemmar ur styrelsen rätt att "kränka" folk hur som helst.

Pissluffare, det är vad de är! Så fort jag får chansen, flyttar jag till ett hus, med bra avstånd till grannar...

Hur menar du förresten BRF "löser det på ett eller annat sätt" gällande de "högljudda autistiska barnen" i exemplet? Har du någon kännedom om något konkret exempel?

Till ts, hoppas det löser sig för dig!
Citera
2014-06-14, 17:42
Medlem
duros avatar
Citat:

Inte nog med att det är otroligt svårt för unga vuxna att hitta någonstans att bo, nu får man inte spola i kranen på natten heller! Utan tvekan det löjligaste jag hört.
Citera
2014-06-14, 17:53
Medlem
sebnies avatar
rusmag: Jag är också aspie. Men som sagt, det blir inte en sanitär olägenhet bara för att du inte spolar på några timmar. Du kan spola och tvätta händerna när du vaknar på morgonen.

Att man måste visa upp registreringsbevis är bara en koll att bilarna är skrivna på er. En del har ingen bil, men lånar ut sin parkering till inneboende, besökande, och sådant och BRF vill inte det, då får du acceptera det.

Det är bara att acceptera de regler som gäller. Kolla i stadgarna, där står det vad för aktiviteter på nätterna som kan anses vara acceptabla, och då brukar det tas hänsyn till vad det är för hus och hur det är byggt och ledningar draget med hänsyn till ljud och buller.

När det gäller autism, man kan exempelvis skicka ut lappar till dem närmaste grannarna och informera så att störningen blir accepterad så att säga, man kan till exempel ljudisolera extra osv.

duro: Som sagt, beror på vad man bor i för hus. Tror du grannarna på nätterna vill höra "VIIIIIIIIIIJEEEEEE*30sek*EEEEE*DOOONNNKKK*!" så det verkligen rungar i rören och de nästan ramlar av från väggen inne hos grannen, och det låter värre än en stereo med basen uppvriden till max, när din toaventil stänger, några gånger per natt om varje granne ska upp en gång om natten i veckan och spola i toan?
Rörgnissel och rörsmällar kan vara rätt störande....
I nyare hus är rören dragna på annat sätt så det inte ska störa... Lyssna själv, hör du grannarnas spol i toaletten eller vattenspol högljutt på dagtid så är det inte så lämpligt att spola vatten på nätterna.

Som sagt, man FÅR INTE STÖRA PÅ NÄTTERNA! Inte på dagen heller, men på dagtid anses grannarna få acceptera normala levnadsljud. (ex rörgnissel och rörsmällar från vattenanvändande), men på nätterna ska det vara KNÄPP TYST!
Senast redigerad av sebnie 2014-06-14 kl. 18:02.
Citera
2014-06-14, 17:54
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Jag är dock medveten om att BRF kan vara helt "bäng", exempelvis var vi tvungna att visa registeringsbevis på våra bilar som stod på våra (visserligen hyrda) parkeringar, för att inte få platsen uppsagd. Jävla Stasi verksamhet!!

Det där är ju inget som är konstigt.
Jag skulle varit förbannad som fan om det var någon på området som tog upp en boendeparkering och hyrde ut den i andra hand.
Citera
2014-06-14, 17:54
Medlem
tuffkatts avatar
Jag uppmanar dig till att göra följande; Kasta de papper du fått från advokatbyrån. De betyder absolut ingenting.

Du bör dock - naturligtvis - åtgärda det som dina grannar klagat över, eftersom det kan få riktiga konsekvenser om du inte gör det.
Citera
2014-06-14, 18:05
Medlem
TokyoBarns avatar
Är det du som spelat Håkan hellström på högsta volym och fått alla att sjunga med här i kvarterat dom senaste helgerna runt 12 - 4 på natten.

Fortsätt med det, jag öppnade fönstert för att få vara med i den sköna stämningen mvh!
Citera
2014-06-14, 18:20
Medlem
Nej, Hellström är inte riktigt min smak

Mycket vettig läsning här btw:
http://www.bobattre.se/VaraSidorStyr...3.asp?Page=P06
Citera
2014-06-14, 18:52
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det där är ju inget som är konstigt.
Jag skulle varit förbannad som fan om det var någon på området som tog upp en boendeparkering och hyrde ut den i andra hand.

Tja, jag tror att själva "överraskningsmomentet" med en "trevlig hotfull lapp" i brevlådan var det som fick mig att bli riktigt förbannad!

Ungefär: "Du hyr en parkeringsplats hos oss, du måste komma ner 28 Februari mellan 18:30-20:30, till styrelsens lokaler och uppvisa registreringsbevis för ditt fordon. Annars riskerar du att bli av med platsen med omedelbar verkan".

"Kruxet" var:

1. Jag hade precis köpt bil, och inte fått ett registreringsbevis på den än (så att jag kunde visa upp den på angivet datum).

2. Jag skulle resa iväg ganska nära efter datumet, och vara borta ett par veckor.

Så, ja jag gick ner på angivet datum, och påtalade dessa faktum, men då tycker dom att "jag beter mig konstigt" (ja eftersom jag kände mig förbaskad som f-n, jag var varken våldsam/hotfull på något vis, jag är aldrig sådan..)

Jag ville bara "sätta deras krav i perspektiv" och ville helt enkelt diskutera saken, och jag drog som sagt upp lite olika scenarier som jag ville att de skulle försöka förhålla sig till, likt ovan.
Detta eftersom jag anser att man inte borde vara så jävla "rigid" och fyrkantig.

Exempelvis påtalade jag att det vore tekniskt sett väldigt enkelt att kolla upp min bil på parkeringen, jag sade: "slå upp reg nr på transportstyrelsen, så kan ni se att bilen står på mig", men nej de "kunde inte" göra så, eftersom de satt upp sina regler, även om jag påtalade problematiken jag hade.

Jaja, det löste sig med att jag var tvungen att åka till mina föräldrar, ta med mig min FARS registreringsbevis och visa upp..(?)!

Nä, jag tycker BRF styrelser verkar vara maktkåta smygnazister, som förmodligen går igång sexuellt på att "dominera och härska" på sina "paragrafer".

De har tappat sin legitimitet i mina ögon efter denna "incident", och jag lyfter inte ett finger för att på något sätt "hjälpa till" i området. Fuck that... Jag bara bor där nu, sköter mig o så fort chansen dyker upp... Sälja, tjäna pengar på skiten och flytta!
Citera
2014-06-14, 19:06
Medlem
Styrelsen eller förvaltaren måste väl ha registrerat / bokfört anmälningar eller synpunkter på TS störningar som kommit in. Om de är beredda att gå till domstol så bör de ju ha bra underlag. Be att få en kopia på detta så att du kan se vad de grundar sitt beslut på.

Lägg gärna in en kopia på det här i tråden också.

---/T
Citera
2014-06-14, 19:52
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:

Inte en chans att du kan bli nekad pga. ditt yrke. Ge mig ett konkret exempel som varit uppe i domstol så ska du få en blåbärsrulle.

edit: OK, är du betongborrare och måste utföra jobbet i lägenheten nattetid så kan du säkert bli vräkt.
Senast redigerad av AldoRaine 2014-06-14 kl. 19:55.
Citera
2014-06-14, 20:13
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Någon "prick i registret" får du inte, men föreningen kan givetvis meddela andra bostadsrättföreningar och hyresvärdar, och även "skvallra" i centrala forum för bostradsrättsföreningar, hyresvärdar och sådant om hur du är som boende.

Omedelbar avflyttning är inte uppsägning, det är vräkning. Uppsägning innebär att du har 1-3 månader (uppsägningstiden för medlemsskapet) på dig att flytta.

Omedelbar avflyttning betyder att du måste flytta på dagen. Kan du inte så säljs lägenheten på exekutiv auktion (tvångsförsäljning) och värdet minus en del avgifter tillfaller dig.
Din egendom ställs då under förvaring som du får bekosta, som sedan du får hämta ut dina saker.
Är du vräkt så är oftast kronofogden redan kontaktad.

Står det uppsägning så har du oftast någon månad på dig att sälja. Hör med föreningen hur lång tid du har på dig att sälja och flytta.

AndraSortering: Det går att föra toalettbesök utan att spola (låt det ligga kvar bara o stäng locket, vet det kmr lukta urrrk på morgonen men det försvinner så snart du spolat på morgonen) och/eller tvätta händerna, och göra det på morgonen när det passar grannarna bättre.
Är fastigheten lyhörd och rören dragna på sämsta möjliga sätt när det kommer till bullerhänseende så kan det vara väldigt störande för grannarna när du tvättar händerna och/eller när dasset "fyller upp tanken" inför nästa spolning så att säga.
Ibland viner, skakar, piper och skallrar rören och det är störande i nattsömnen, tro mig.

Har du något stöd för den extensiva tolkning du gör av störningar i bostaden gällande bostadsrätter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in