Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-15, 16:21
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingLasVegas
Mitt första inlägg var dåligt formulerat, är väl medveten om att det finns omständigheter som ger skäl för vräkning utan några större svårigheter.

Det jag ville få ut var helt enkelt att det är jävligt svårt att slänga ut någon för att h*n är otrevlig, festar, gillar musik osv.

TS har investerat i ett lugnt boende. Inte i en festlokal.
Och jag tror knappast att TS musikintresse genom sina hörlurar har resulterat i vräkning.

Nu är TS genomgående väldigt vag i sina uttalanden. Aldrig något ordagrant citat vad som skrivits i varningar etc. Men jag är ganska övertygad att TS missat något väsentligt steg i processen, t ex skitit i att skicka bekräftelse på att han mottagit och förstått varning etc.

Bara den lilla detaljen att TS fått fler än en skriftlig varning säger ju tydligt att det är någon som inte klarar att bo i flerbostadshus.

Att TS inte går på föreningens årsstämmor visar samma sak.

//Brute
Citera
2014-06-15, 17:29
Medlem
Massa onödiga sidodiskussioner. Besittningsrätten ser likadan ut oavsett boende med två undantag. Vid uthyrning av privat bostad. Och sen har andrahandsboende en svagare ställning.

Sen köper man en andel i en ekonomisk förening som baseras på yta och en fördelningsnyckel som sattes vid ombildningen (vilket skick varje lägenhet var i), och erhåller i samband med detta en upplåtelserätt. Upplåtelserätten regleras i Bostadsrättslagen. Medlemskapet av Lagen om ekonomiska förening.
Citera
2014-06-15, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DYNAMIT2014
Yes, jag skall ringa till föreningen. Att bo kvar här har jag egentligen ingen lust med längre då jag inser hur lite det krävs för att få dessa klagomål.

Men det jag framförallt vill är att själv få möjligheten att sälja lägenheten och slippa någon slags "prick i registret".

Det står "omedelbar avflyttning". Vad kan det innebära. Finns det tid för mig att sälja lyan tro..??

Eller är det redan skickat till kronofogden och dessa läskiga parter??

Ingen som varit med om samma situation??

Nej, de försöker skrämma dig till göra något övervilat. Ha is i magen.

De måste först få ett handräckningsbeslut genom en stämning. Sen är det bara kronofogden som kan verkställa det. Du kommer så klart att få svara på den stämning om vräkning innan något sådant beslut tas av tingsrätten.

Så sitt lugnt i båten.
Citera
2014-06-15, 17:46
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Klagobreven slutade givetvis komma för att jag slutade festa.
Snackade med en granne som gått på senaste årsmötet där det tydligen sagts att det nu hade blivit lugnt från min lya och att det kapitlet är lagt på hyllan ungefär.

Kan det vara så att det är någon i föreningen som har hög status vill åt din lägenhet? Åt en kompis, sig själv eller någon annan? De är smarta och inser att om de tar fram det här "gamla" ärendet så kanske de få dig att "stressa" från lägenheten och även då kanske sälja den lite för billigt?

Dessa typer av rävspel händer lite titt som tätt i den här miljön.
Citera
2014-06-15, 17:55
Medlem
Citat:
Klagobreven slutade givetvis komma för att jag slutade festa.
Snackade med en granne som gått på senaste årsmötet där det tydligen sagts att det nu hade blivit lugnt från min lya och att det kapitlet är lagt på hyllan ungefär.

Låter som du inte själv går på de mötena. Tycker jag du borde göra. Värna om din andel i föreningen. Många (tyvärr) gör som du och struntar i det. Vilket ger makt åt styrelsen och en liten klick som vill styra föreningen dit de vill.

Styrelsens våta dröm är om ingen engagerar sig utan bara lämnar in fullmakter vid röstning.

Om man inte är beredd att engagera sig till att åtminstone att komma till mötena i föreningen tycker jag boendeformen är helt fel. Då skall man ha en hyresrätt. Du ger annars ännu mer makt åt en Uber-styrelse. Och då kan man inte sen gnälla över att de gör som de vill.

Jag själv har alltid ställt kritiska frågor vid stämmorna och jag har fått mycket "credit" för det. Frågor som ingen annan vågar ställa.
Citera
2014-06-15, 21:20
Medlem
Se till att ha en dialog med föreningen bara. Har du inte stört kommer det inte gå att styrka någon förverkandegrund, vilket säkert också föreningen inser.

Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag har nästan lust att hoppa in som ombud och hjälpa dig för trycka till såna här amatörer. Fast frågan är om det behövs.
Citat:
Du har ingen skyldighet att svar på advokatbyråns brev med mindre de har skickat med en ställningsfullmakt att de i ärendet representerar föreningen. De är inte en part annars.

Fast frågan är om man vill ha ett ombud som inte vet vad en ställningsfullmakt är
Citera
2014-06-16, 01:43
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:

2. Fick du en ställningsfullmakt att representera föreningen tillsammans med advokatens brev?

En seriös advokatfirma styrker alltid att man har rätten att företräda en klient.

Den fullmakt bör vara undertecknad av hela styrelsen, inte bara en eller två, eftersom styrelsen är alla solidarisk ansvariga.

Det kan vara en eller fler som agerar på egen hand utan hela styrelsens vetskap. Här kan det ju bli tal om motanmälan mot styrelsen om de börjar köra med hot.
den är faktiskt mycket bra

vet själv hur noga det var när vi skulle anlita en advokat för att bli av med en knarkare som tänt eld på balkongen. Vi blev av med han till slut, inte för att han eldat på balkongen, utan för att han...

missade att betala årsavgiften och struntade i att komma till tingsrätten.
Citera
2014-06-16, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icx
Se till att ha en dialog med föreningen bara. Har du inte stört kommer det inte gå att styrka någon förverkandegrund, vilket säkert också föreningen inser.

Fast frågan är om man vill ha ett ombud som inte vet vad en ställningsfullmakt är

Nu förstår jag inte. Förklara hur du kom fram till att jag inte vet vad en ställningsfullmakt är?
Citera
2014-06-16, 07:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:
2. Fick du en ställningsfullmakt att representera föreningen tillsammans med advokatens brev?

En seriös advokatfirma styrker alltid att man har rätten att företräda en klient.

Den fullmakt bör vara undertecknad av hela styrelsen, inte bara en eller två, eftersom styrelsen är alla solidarisk ansvariga.

Det kan vara en eller fler som agerar på egen hand utan hela styrelsens vetskap. Här kan det ju bli tal om motanmälan mot styrelsen om de börjar köra med hot.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
den är faktiskt mycket bra

vet själv hur noga det var när vi skulle anlita en advokat för att bli av med en knarkare som tänt eld på balkongen. Vi blev av med han till slut, inte för att han eldat på balkongen, utan för att han...

missade att betala årsavgiften och struntade i att komma till tingsrätten.

Fäst inte för stor vikt vid vad batteridrift skriver, han är inte juridiskt kunnig, på flera ställen i tråden använder han sig av ord och uttryck som han själv inte förstår, misstag som ingen jurist skulle begå. I ditt citat skriver han "ställningsfullmakt" som icx nämnde i sitt inlägg nr 126 ovan, vet inte Batteridrift vad det ordet betyder. Det finns flera liknande exempel i hans inlägg i tråden.
Anledningen till hans, numera misslyckade, varumärkesbygge kan jag ana mig till, när jag tittar i hans posthistorik.
Citera
2014-06-16, 08:09
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Fäst inte för stor vikt vid vad batteridrift skriver, han är inte juridiskt kunnig, på flera ställen i tråden använder han sig av ord och uttryck som han själv inte förstår, misstag som ingen jurist skulle begå. I ditt citat skriver han "ställningsfullmakt" som icx nämnde i sitt inlägg nr 126 ovan, vet inte Batteridrift vad det ordet betyder. Det finns flera liknande exempel i hans inlägg i tråden.
Anledningen till hans, numera misslyckade, varumärkesbygge kan jag ana mig till, när jag tittar i hans posthistorik.

Oj. Nu får jag skämmas när jag läser nogrannare. Frågan om ställningsfullmakt är ju helt irrelevant. Det som jag trodde det stod var ju att frågan gälld med vilken rätt advokaten företrädde föreningen.

Men. Om man går tillbaka till huvudfrågan och analyserar ts förmåga att uttrycka sig så bör han funder på om han inte skall skaffa ett eget ombud för att ha en chans.

Kan det vara så att advokaten sitter i styrelsen för bostadsätssföreningen och kan ha då ha föreningen som klient?
Citera
2014-06-16, 10:55
Medlem
George-in-tha-Bushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Tja, jag tror att själva "överraskningsmomentet" med en "trevlig hotfull lapp" i brevlådan var det som fick mig att bli riktigt förbannad!

Ungefär: "Du hyr en parkeringsplats hos oss, du måste komma ner 28 Februari mellan 18:30-20:30, till styrelsens lokaler och uppvisa registreringsbevis för ditt fordon. Annars riskerar du att bli av med platsen med omedelbar verkan".

"Kruxet" var:

1. Jag hade precis köpt bil, och inte fått ett registreringsbevis på den än (så att jag kunde visa upp den på angivet datum).

2. Jag skulle resa iväg ganska nära efter datumet, och vara borta ett par veckor.

Så, ja jag gick ner på angivet datum, och påtalade dessa faktum, men då tycker dom att "jag beter mig konstigt" (ja eftersom jag kände mig förbaskad som f-n, jag var varken våldsam/hotfull på något vis, jag är aldrig sådan..)

Jag ville bara "sätta deras krav i perspektiv" och ville helt enkelt diskutera saken, och jag drog som sagt upp lite olika scenarier som jag ville att de skulle försöka förhålla sig till, likt ovan.
Detta eftersom jag anser att man inte borde vara så jävla "rigid" och fyrkantig.

Exempelvis påtalade jag att det vore tekniskt sett väldigt enkelt att kolla upp min bil på parkeringen, jag sade: "slå upp reg nr på transportstyrelsen, så kan ni se att bilen står på mig", men nej de "kunde inte" göra så, eftersom de satt upp sina regler, även om jag påtalade problematiken jag hade.

Jaja, det löste sig med att jag var tvungen att åka till mina föräldrar, ta med mig min FARS registreringsbevis och visa upp..(?)!

Nä, jag tycker BRF styrelser verkar vara maktkåta smygnazister, som förmodligen går igång sexuellt på att "dominera och härska" på sina "paragrafer".

De har tappat sin legitimitet i mina ögon efter denna "incident", och jag lyfter inte ett finger för att på något sätt "hjälpa till" i området. Fuck that... Jag bara bor där nu, sköter mig o så fort chansen dyker upp... Sälja, tjäna pengar på skiten och flytta!

Bara kokar när jag tänker mig in i din situation. Jag har ingen asperger eller ADD, men hade nog påpekat att jag inte uppskattar deras stasi-bullshit.

Vad händer om du säljer din bil och vill vänta på en ny modell i 6 månader? Får man inte ha sin plats tom? Jävla analryttare...
Citera
2014-06-16, 12:42
Medlem
har du fått någon varning av störningsgjouren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in