Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-06-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om inte Maliki lyckas få stopp på fanflykten så är ju Iran det enda som kan stoppa rebellerna. Och en iransk intervention är väl trots allt bättre än en seger för ISIS?
ISIS kan segra utan en iransk intervention. Det räcker med att de inte beger sig längre söderut än Bagdad och därmed inte rör merparten av de shiadominerade delarna. Iran kommer inte gå in för hur lite som helst. Detta scenario är skrämmande.
Citera
2014-06-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
När jag läser tråden blir jag förundrad över hur mycket kunskap ni har om Irak och ISIS och allt vad det innebär. Hur kommer det sig? Jag konsumerar förvisso nästintill bara svensk media och undantagsfall amerikansk media. Är ni måhända från mellanöstern och har ett särskilt intresse för att bevaka förändringen?

Jag har haft aktier i oljebolag i Kurdistan under många år. Då har jag tvingats sätta mig in i politiken i Mellanöstern. Under åren har jag även börjat känna stor sympati för kurdernas sak.
Citera
2014-06-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boltzlux
Nu syftar rafida visserligen på någon som inte accepterar styret i en islamistisk stat - vilket givetvis inte har någon plats, även om det kan användas som en förolämpning mot shia också. Shiamuslimer kommer tvingas att konvertera eller att dö. De kommer inte ha någon plats i ISIS kalifat, nej.

Hahahaha.

Nejdå, men det skulle allt vara lite spännande om de faktiskt lyckades etablera en stat.

Äh kom igen nu. Är du verkligen så naiv att du tror shiamuslimerna får chansen att "konvertera"? Samma sak lär ju gälla för kristna, konvertera eller dö.
Tar ISIS över Irak så kommer det vara värre tider för Iraks befolkning, speciellt shiamuslimerna är det var under Saddams tid.

Svårt att tro på att du är svensk som helt enkelt följer ISIS bara för att. Du tycks tro att de strävar för ett kalifat.. Att det riktiga målet inte är att slakta kristna & shiamuslimer. Då är det två fall, antigen är du en ISIS anhängare som blivit hjärntvättad av någon shejk eller nå video om att ISIS krigar mot Allahs fiender, eller så har du gått in på propagandasidor av ISIS som (även här) har hjärntvättat dig.

Har i ärlighetens namn svårt att tro att en observatör som tycks ha läst om ISIS o deras "mål" och bara tro att deras motivation är ett kalifat. ISIS är råttor som jobbar för sionisterna. Dem dödar människor som har sagt samma trosbekännelse, men props till sionisterna, de har verkligen lyckats skapa kaos mellan muslimerna (OT..)
Citera
Medlem
UrkelOnAcids avatar
Har det här någon effekt på den genomsnittlige svensken förutom att det troligen kommer ännu mer invandrare med allt vad det innebär?
Citera
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tveksamt om det gör någon nytta. Man sätter inte upp nya förband över en natt.
Har inte al-Sadr något att säga till om? Någon slags organisation måste väl ändå finnas kvar?
Citera
2014-06-12, 22:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Detta var väl tyvärr oundvikligt. Känns som att man varje vecka läst om nån ny person som dog i ett självmordsdåd. Det har varit instabilt länge och legat och pyrt så att säga. Förhoppningsvis så lär det här fler att inte göra som George W Bush, att "interventioner" alltid kan få oväntade konsekvenser.

Jag stöder absolut inte Saddam Hussein, men skulle han ha störtats så skulle det ha skett av folkets egen kraft och inte pga en utländsk invasion.

Visst är det så. Striderna i Irak har ju pågått i flera år, fast de till stor del ignorerats av västliga media, som varit helt fokuserade på Syrien.

Vad gäller militära interventioner, så tror jag att fiaskot i Irak i bästa fall kommer att avhålla USA och allierade från nya eskapader i 30 år, ungefär som efter Vietnam. Det kollektiva minnet brukar vara i en generation. Sedan gör man om samma misstag igen.
Citera
2014-06-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Jag har haft aktier i oljebolag i Kurdistan under många år. Då har jag tvingats sätta mig in i politiken i Mellanöstern. Under åren har jag även börjat känna stor sympati för kurdernas sak.
Samma här, kurderna verkar åtminstone kunna skapa samhällen som kan utvecklas och leva i fred med varandra. Finns säkert baksidor också men överlag så verkar kurder mer handlingskraftiga i sitt samhällsbygge än andra i regionen, ett mer flexibelt folk helt enkelt.
Citera
2014-06-12, 22:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Har inte al-Sadr något att säga till om? Någon slags organisation måste väl ändå finnas kvar?

Såvitt jag förstått så avvecklade al-Sadr milisen i Mahdiarmén när han lämnade politiken. Svårt att veta om det trots det finns någon basorganisation kvar som snabbt kan mobiliseras.
Citera
2014-06-12, 22:17
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrkelOnAcid
Har det här någon effekt på den genomsnittlige svensken förutom att det troligen kommer ännu mer invandrare med allt vad det innebär?

Nej, det har ingen effekt då Svenska folket redan är helt hjärntvättade och förda bakom ljuset av politikerna och media. Svensken kommer inte fatta nåt förrän det redan är över.
Citera
2014-06-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Något oroväckande är dock om Iran blandar sig in. Detta är en angelägenhet irakier, och endast irakier, bör hantera.

Hoppas verkligen den riktiga irakiska armén (inte fega, f.d. Saddam anhängare), eller shiamilliser tar hand om ISIS innan de gör allt för mycket skada i de shiabefolkade områdena. Men skulle de av någon anledning inte klara av att hantera ISIS så skulle Irak med störst sannolikhet få hjälp av både Iran & Hizbullah. Kanske inte det mest praktiska, Irak ska ju egentligen inte behöva förlita sig på andra länder när det handlar om en invasion av råttor. Men ändå helt acceptabelt för det finns ingen tid att tänka på hedern och allt det där när det finns en risk att salafistråttor förstör heliga helgedom runt om i landet.
Citera
2014-06-12, 22:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boltzlux
ISIS kan segra utan en iransk intervention. Det räcker med att de inte beger sig längre söderut än Bagdad och därmed inte rör merparten av de shiadominerade delarna. Iran kommer inte gå in för hur lite som helst. Detta scenario är skrämmande.

Visst, men så länge Bagdadregimen finns kvar kommer den ju att vara ett ständigt hot mot ISIS. Jag tror därför att ISIS-talesmannen som hävdade att de nu prioriterar Bagdad före Kirkuk (som de tänker "rensa" senare) menade allvar.
Citera
2014-06-12, 22:22
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrkelOnAcid

Oljepriset har gått upp en liten bit av denna händelse. Och det påverkar såklart även Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in