Citat:
Ursprungligen postat av
Marlo.Stanfield
Ska till väldigt mycket om någon förutom kurderna skall gå med på att Kirkuk skall nu inkluderas i den autonoma delen. Skrev man inte på någon form av dokument som tydligt indikerade vilka delar som ingår i autonomin och där Kirkuk inte var inräknat? Har för mig att jag läst något sådant ett tag sen.
Det är ju inte precis en nyhet att sunni och shia irak är negativt inställda till ideen, men å andra sidan så har inte dessa block någon större närvaro i den övre delen av provinsen. Det finns en mindre andel av befolkningen som består av turkmener och araber, framförallt de förstnämndas representanter är anti och väldigt högljuda. I såna här frågor så är deras ståndpunkt mer Turkiets och i mindre grad deras egna. Samarbetet mellan turkmener och Bagdad fungerar inte lika bra som med Erbil. Tidigare när Turkiet pressat turkmenerna för mycket till att ställa säg emot kurderna, så har dem till slut fått nog och i stället gjort det motsatta.
Någon talesperson från en av dem två större kurdiska partierna argumenterade emot dem som är emot en inkludering. Han sa ungerfär att dem som har så starka åsikter i den har frågan har inte gjort något. Dem har inte på något sätt bidragit till motståndet som innebär att Daesh idag inte finns i Kerkuk. Kurderna står för säkerheten, dem stupar i kriget och hade det inte varit så, så hade de med åsikter inte haft en möjlighet att ens ha dem.
Nu vet inte jag vilket dokument du talar om eller hur relevant den är i sammanhanget, men det finns artikel 140 som återfinns i konstitutionen som alla skrivit under på. De disputerade områdenas status skulle avgöras genom folkomröstning.