Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-06-12, 21:23
Medlem
Reguluss avatar
Amerikaner evakueras från flygbas norr om Bagdad

Enligt The Guardian, som citerar AP, pågår det nu en evakuering av amerikansk personal från flygbasen i Balad norr om Bagdad:

http://www.theguardian.com/world/201...ties-live-blog

7.58pm BST

Americans are being evacuated from a major Iraqi base north of Baghdad, AP reports, quoting unnamed officials.

Officials say three planes of Americans are being evacuated from a major air base to escape potential threats. A current US official and a former senior Obama administration official say that means the American training mission at the air field in Balad has been grounded indefinitely.
Senast redigerad av Regulus 2014-06-12 kl. 21:27.
Citera
2014-06-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
dessa terrorister är i grunden samma skrot och korn, de härrör från wahabism, wahabism är en ideologi skapad av britterna på 1700-talet. Avsikten var att krossa islam inifrån och få muslimer att döda varandra. I islam är det otillåtet för muslimer att döda varandra men wahabis följer inte koranen utan de följer samtida imamer, dessa imamer är styrda av västerländska underrättelsetjänster och lär wahabis att bara döda och vara sjuka i huvudet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Memoirs...he_Middle_East
Haha men skärp dig nu. Muslimska statsbildningar har krigat mot varandra sedan religionens begynnelse, precis som deras kristna dito. Hur exakt tror du att Osmanerna erövrade Mellanöstern?

Dessutom har Turkarna anklagats för att vara falska muslimer långt innan det Brittiska imperiets glansdagar - detta för att man anammade den liberala Hanafiskolans rättskipning.
Citera
2014-06-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afatsumo
Få se om jag förstår det rätt.. Shiamuslimer kommer inte få någon plats i ett kalifat? Vad kommer hända med dem? Utvisning på 15+ miljoner människor? Eller slavar?
Nu syftar rafida visserligen på någon som inte accepterar styret i en islamistisk stat - vilket givetvis inte har någon plats, även om det kan användas som en förolämpning mot shia också. Shiamuslimer kommer tvingas att konvertera eller att dö. De kommer inte ha någon plats i ISIS kalifat, nej.

Citat:
Mördandet av "the infidels" är enda motivationen. Att få ett kalifat är i sig en biprodukt av detta.
Hahahaha.

Citat:
Gissar på att du är en ISIS anhängare, eller har jag fel?
Nejdå, men det skulle allt vara lite spännande om de faktiskt lyckades etablera en stat.
Citera
2014-06-12, 21:30
Medlem
lil richs avatar
När jag läser tråden blir jag förundrad över hur mycket kunskap ni har om Irak och ISIS och allt vad det innebär. Hur kommer det sig? Jag konsumerar förvisso nästintill bara svensk media och undantagsfall amerikansk media. Är ni måhända från mellanöstern och har ett särskilt intresse för att bevaka förändringen?
Citera
2014-06-12, 21:35
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
När jag läser tråden blir jag förundrad över hur mycket kunskap ni har om Irak och ISIS och allt vad det innebär. Hur kommer det sig? Jag konsumerar förvisso nästintill bara svensk media och undantagsfall amerikansk media. Är ni måhända från mellanöstern och har ett särskilt intresse för att bevaka förändringen?

Själv är jag kurd från Irak och är således väldigt intresserad av vad som pågår där, nån gång vill ju jag resa tillbaka, trött på massa efterblivna smygrassar i Sverige...
Citera
2014-06-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Amerikaner flyr Bagdad

Enligt The Guardian, som citerar AP, pågår det nu en evakuering av amerikansk personal i Bagdad:

7.58pm BST

Americans are being evacuated from a major Iraqi base north of Baghdad, AP reports, quoting unnamed officials.

Officials say three planes of Americans are being evacuated from a major air base to escape potential threats. A current US official and a former senior Obama administration official say that means the American training mission at the air field in Balad has been grounded indefinitely.
Jag gillar att de lägger benen på ryggen och sticker därifrån. Vad hände med Barack Obamas "we will end the Iraq war responsibly"?
Citera
2014-06-12, 21:41
Medlem
DenNyaDealens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich

De som skriver i tråden är främst i min uppfattning assyrier och kurder. Jag är själv arab, men i sunni och shia frågan tar jag som de allra flesta araber ingen definitiv ställning. Oavsett vad så är det en socio-ekonomisk fråga mer än en religiös. De fattigaste från alla faktioner blir lättpåverkade av manipulativa "sheikher" och följer deras "jihad".

Oavsett grupptillhörighet blir alla i botten av samhället utnyttjade, för flera anledningar. Man ska ha i åtanke som utomstående att religionen bara är något som ledarna använder för att skrämma/övertyga de hjärntvättade att agera som de gör.
Citera
2014-06-12, 21:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Jag gillar att de lägger benen på ryggen och sticker därifrån. Vad hände med Barack Obamas "we will end the Iraq war responsibly"?

Nu är det fortfarande oklart vad det är för personal som evakueras, bara från flygbasen eller även folk från Bagdad, så jag ändrade rubriken.

Detta sagt, så går tankarna onekligen till Saigon 1975 (se trådstarten). Enligt vissa uppgifter står rebellerna redan i Bagdads förorter.
Citera
2014-06-12, 21:48
Medlem
DenNyaDealens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Enligt vissa uppgifter står rebellerna redan i Bagdads förorter.

Har du någon källa att hänvisa till? Är fallet så, så vet jag inte om Peshmerga kommer att hjälpa till :/
Lyckligtvis har jg hört att många skrämda shia-muslimer har mobiliserat sig och anslutit sig till armen, så Bagdad kommer de antagligen inte lämna.

Något oroväckande är dock om Iran blandar sig in. Detta är en angelägenhet irakier, och endast irakier, bör hantera.
Citera
2014-06-12, 21:53
Medlem
Detta var väl tyvärr oundvikligt. Känns som att man varje vecka läst om nån ny person som dog i ett självmordsdåd. Det har varit instabilt länge och legat och pyrt så att säga. Förhoppningsvis så lär det här fler att inte göra som George W Bush, att "interventioner" alltid kan få oväntade konsekvenser.

Jag stöder absolut inte Saddam Hussein, men skulle han ha störtats så skulle det ha skett av folkets egen kraft och inte pga en utländsk invasion.
Citera
2014-06-12, 22:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Har du någon källa att hänvisa till? Är fallet så, så vet jag inte om Peshmerga kommer att hjälpa till :/

Detta var enligt The Guardians intervju med Dr. Ali Abu Tiba, ISIS presstalesman i Mosul:

Our fighters are advancing towards Baghdad without any significant resistance by the military forces. All we are doing is negotiating with the army and police commanders, as well as tribes leaders, and they are coming over to our side.

The fight now is in the Baghdad suburbs, near the Al Taji district.

Al Taji ligger bara 3 mil norr om Bagdad.

Citat:
Lyckligtvis har jg hört att många skrämda shia-muslimer har mobiliserat sig och anslutit sig till armen, så Bagdad kommer de antagligen inte lämna.

Tveksamt om det gör någon nytta. Man sätter inte upp nya förband över en natt.

Citat:
Något oroväckande är dock om Iran blandar sig in. Detta är en angelägenhet irakier, och endast irakier, bör hantera.

Om inte Maliki lyckas få stopp på fanflykten så är ju Iran det enda som kan stoppa rebellerna. Och en iransk intervention är väl trots allt bättre än en seger för ISIS?
Citera
2014-06-12, 22:03
Medlem
Fulfarfars avatar
En bra enligt mig sida med (som det förefaller "objektiva") nyheter. Ingen info om hemsidans upphovsman/-män, men det är inte ovanligt i Irak, då många journalister fruktar repressalier:

http://www.azzaman.com/english/?p=1377
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in