Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-06-11, 01:44
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Det jag undrar är, flyr irakiska armén för de stödjer ISIS eller för att de är rädda? Vad beror flykten på? Irakiska armén ser onekligen ut att vara starkare än ISIS både utrustningsmässigt men också rent numerärt.

Brist på moral och organisation. Håller fortfarande lite fast vid misstankarna om att staden "sålts" till ISIS av sympatisörer eller korrupt ledning.
Citera
2014-06-11, 01:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det jag undrar är, flyr irakiska armén för de stödjer ISIS eller för att de är rädda? Vad beror flykten på? Irakiska armén ser onekligen ut att vara starkare än ISIS både utrustningsmässigt men också rent numerärt.

De flyr för att de är rädda. ISIS dödar alla fångar.
Citera
2014-06-11, 01:48
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

ISIS har blivit som en egen liten skräcksaga i Mellanöstern. Man talar inte längre om dem som människor, utan som omänskliga. De har grova psykologiska störningar och räds inte av att döda oskyldiga. ISIS har blivit ett spöke med en makt de byggt upp genom rädsla.
Citera
2014-06-11, 01:49
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Det var min första instinktiva tanke, men denna flykt känns extrem, det känns som att dessa soldater inte vill kriga mot ISIS, dvs. brist på motivation och moral snarare än rädsla, eller så kanske det beror på båda sakerna samtidigt.. vem vet.
Citera
2014-06-11, 01:49
Medlem
MetalFr3aks avatar
Citat:

Har själv varit i landet tre gånger sedan kriget och jag har fått höra hur de flesta poliser/militärer tänker, nämligen: "Såfort något farligt händer, tänker jag säga ifrån mig mitt uppdrag och sluta." Denna logik var tydligast under 2006 (då det fortfarande var dåliga omständigheter i landet) men kom att försvinna under åren, men som jag ser nu så är det fortfarande så. Dessa personer du ser på videon jobbar som militärer bara för att slippa vara arbetslösa, inte för att skydda sitt folk och sitt land. Kan inte säga samma sak om peshmerga, de verkar vara väldigt organiserade och mycket starkare än den irakiska armen.
Citera
2014-06-11, 01:50
Medlem
Reguluss avatar
ISIS lär ha öppnat dammluckorna utanför Fallujah. Bland annat har Abu Ghraib satts under vatten:

ISIS recently in Iraq: Took Fallujah. Opened dam flooding Abu Ghraib residential areas. Forced evac of A. Gharib prison. Overrun Mosul.

http://twitter.com/larrykaplow/statu...29299420258304
Citera
2014-06-11, 01:50
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Brist på moral och organisation. Håller fortfarande lite fast vid misstankarna om att staden "sålts" till ISIS av sympatisörer eller korrupt ledning.

Jag tror det kan bero på brist på moral faktiskt! Det sistnämnda du skrev känns mer som ännu en konspiration, avvisar det inte helt som lögn, men som sagt, det strömmar av massa konspirationer just nu.
Citera
2014-06-11, 01:52
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Saudi lägger stora pengar på att destabilisera Irak, tvekar inte på att man mutat många rätt kraftigt. Sen är det även brist på moral, sådant tar tid och bygga upp, det är mycket pack som är med i militären bara för pengarna, som vissa redan nämnt i tråden.
Citera
2014-06-11, 01:53
Medlem
Citat:
Mitt i prick.
Citera
2014-06-11, 01:53
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalFr3ak
Har själv varit i landet tre gånger sedan kriget och jag har fått höra hur de flesta poliser/militärer tänker, nämligen: "Såfort något farligt händer, tänker jag säga ifrån mig mitt uppdrag och sluta." Denna logik var tydligast under 2006 (då det fortfarande var dåliga omständigheter i landet) men kom att försvinna under åren, men som jag ser nu så är det fortfarande så. Dessa personer du ser på videon jobbar som militärer bara för att slippa vara arbetslösa, inte för att skydda sitt folk och sitt land. Kan inte säga samma sak om peshmerga, de verkar vara väldigt organiserade och mycket starkare än den irakiska armen.

Kan mycket väl stämma, då känns denna flykt från Mosul logisk snarare än ologisk.
Citera
2014-06-11, 01:54
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Jo, men det håller ju inte. De vet ju om att ISIS är i närheten, då får man ju förbereda sig att skjuta ned dem till sista man. Nu verkar det som att de aldrig ens har varit beredda på att kriga.
Citera
2014-06-11, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det vi ser idag är resultatet av USA:s invasion. Ska vi lösa problemen på samma sätt som vi skapat de? Det går inte, det är redan försent.

De enda som kan få ut ISIS nu är i första hand den irakiska befolkningen, eller i andra hand den irakiska armén i samarbete med den iranska eller kurdiska.

mycket sant. det är resultatet av usas invasion av irak
en fråga då, stör det här iran på något sätt, varför skulle dom vilja gå in och typ jaga bort isis? isis framfart borde i störta allmänhet vara ett större hot mot kurderna, då borde väl peshmerga ingripa? förr eller senare så kommer väl isis vända kursen på selamini eller vad kurdstaden heter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in