Citat:
Ursprungligen postat av
iwtwftgs
Top 3 Iraqi army generals (Ghaidan&Qanbar&Garrawi)) fled #Mosul on Monday night,according to Atheel Nujaifi,governor of Mosul @albaghdadiach
Governor of #Mosul Atheel Nujaifi accuses 3 top generals Qanbar&Ghaidan&Garawi of "selling" #Mosul to ISIS. @albaghdadiach
#Mosul was protected by 4 divisions of Iraqi army ~60k soldiers, facing 100s of ISIS fighters, according to governor Nujaifi. @albaghdadiach
Governor Nujaifi denies accusations by Mutlaq that Nujaifi family has handed #Mosul to ISIS. @albaghdadiach
Jag har svårt att tro att det handlade om några hundra från ISIS, de har minst 1500 man i offensiven mot Mosul. Det var en planerad attack. De irakiska soldaterna, inte alla, men många flydde innan ISIS ens hade nått frontlinjen. Det såg ut som att civilbefolkningen kastade sten på dem samtidigt som de flydde. Jag kan tänka mig att moralen låg i botten. Befälen tycks inte direkt vara några moralhöjare heller.
Dessutom måste jag medge att ISIS sannolikt är den värsta fienden man kan möta, antagligen värre än ryssar, amerikaner eller tyskar som har överlägsen utrustning och träning. Detta, för att de är brutala. I värsta fall kan man kapitulera i ett krig mot ryssar o.s.v. men när det gäller ISIS innebär en kapitulation ett skott i bakhuvudet. Detta har de irakiska soldaterna i åtanke. Vem vill dö av en vilsen jihadist? Sannolikt ingen. En soldat lämnar staden, alla andra blir rädda och gör samma sak. ISIS terror ger en psykologisk knock out. Felet ligger hos den irakiska militärens organisation och ledarskap.