Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-06-11, 01:27
Medlem
Christopher.s avatar
Hur många är dem? Varför kan inte ett land som Irak mobilisera 1 miljon män för att bekämpa dem?
Citera
2014-06-11, 01:30
Medlem
Qaraqush(Baghdida)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bakhdida

Det är en stad med 96% Assyrisk befolkning på 50 tusen pers.
Citera
2014-06-11, 01:30
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Top 3 Iraqi army generals (Ghaidan&Qanbar&Garrawi)) fled #Mosul on Monday night,according to Atheel Nujaifi,governor of Mosul @albaghdadiach

Governor of #Mosul Atheel Nujaifi accuses 3 top generals Qanbar&Ghaidan&Garawi of "selling" #Mosul to ISIS. @albaghdadiach

#Mosul was protected by 4 divisions of Iraqi army ~60k soldiers, facing 100s of ISIS fighters, according to governor Nujaifi. @albaghdadiach

Governor Nujaifi denies accusations by Mutlaq that Nujaifi family has handed #Mosul to ISIS. @albaghdadiach

Inte samma generaler som hamnade hos Pesmargah senare? Ska funnits info om planerna att ta Mosul sedan ett par dagar tillbaka utan åtgärder.

https://twitter.com/zaidbenjamin/sta...35292002742272
Citera
2014-06-11, 01:32
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Korruptionen är stor i Irak, tvekar inte en sekund på att det kan vara Saudi pengar som betalats ut till viktiga personer så att dem ska lämna vägen. Många som ogillar Maliki och försöker bekämpa honom genom att få honom och se svag ut.
Citera
2014-06-11, 01:32
Medlem
Pletheneiss avatar
Intressant videoklipp som laddades upp för 7 timmar sedan!

Citat:
Iraqi civilians throwing rocks at retreated Maliki forces from Mosul

http://www.liveleak.com/view?i=030_1402416055
Citera
2014-06-11, 01:36
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Top 3 Iraqi army generals (Ghaidan&Qanbar&Garrawi)) fled #Mosul on Monday night,according to Atheel Nujaifi,governor of Mosul @albaghdadiach

Governor of #Mosul Atheel Nujaifi accuses 3 top generals Qanbar&Ghaidan&Garawi of "selling" #Mosul to ISIS. @albaghdadiach

#Mosul was protected by 4 divisions of Iraqi army ~60k soldiers, facing 100s of ISIS fighters, according to governor Nujaifi. @albaghdadiach

Governor Nujaifi denies accusations by Mutlaq that Nujaifi family has handed #Mosul to ISIS. @albaghdadiach

Jag har svårt att tro att det handlade om några hundra från ISIS, de har minst 1500 man i offensiven mot Mosul. Det var en planerad attack. De irakiska soldaterna, inte alla, men många flydde innan ISIS ens hade nått frontlinjen. Det såg ut som att civilbefolkningen kastade sten på dem samtidigt som de flydde. Jag kan tänka mig att moralen låg i botten. Befälen tycks inte direkt vara några moralhöjare heller.

Dessutom måste jag medge att ISIS sannolikt är den värsta fienden man kan möta, antagligen värre än ryssar, amerikaner eller tyskar som har överlägsen utrustning och träning. Detta, för att de är brutala. I värsta fall kan man kapitulera i ett krig mot ryssar o.s.v. men när det gäller ISIS innebär en kapitulation ett skott i bakhuvudet. Detta har de irakiska soldaterna i åtanke. Vem vill dö av en vilsen jihadist? Sannolikt ingen. En soldat lämnar staden, alla andra blir rädda och gör samma sak. ISIS terror ger en psykologisk knock out. Felet ligger hos den irakiska militärens organisation och ledarskap.
Senast redigerad av ZuparN 2014-06-11 kl. 01:39.
Citera
2014-06-11, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Hur många är dem? Varför kan inte ett land som Irak mobilisera 1 miljon män för att bekämpa dem?

det har jag inte heller förstått. det låter som det skulle vara en arme på 100k som är på korståg över hela irak till iran vidare till syrien sen därifrån till turkiet.

skulle kanske räcka med tom 10k man mot isis men frågan är och vad jag kan utgå ifrån är det några här några som utgör en grupp på max 3- 7 tusen, d är vad jag tror.
Citera
2014-06-11, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag har svårt att tro att det handlade om några hundra från ISIS, de har minst 1500 man i offensiven mot Mosul. Det var en planerad attack. De irakiska soldaterna, inte alla, men många flydde innan ISIS ens hade nått frontlinjen. Det såg ut som att civilbefolkningen kastade sten på dem samtidigt som de flydde. Jag kan tänka mig att moralen låg i botten. Befälen tycks inte direkt vara några moralhöjare heller.

Dessutom måste jag medge att ISIS sannolikt är den värsta fienden man kan möta, antagligen värre än ryssar, amerikaner eller tyskar. Inte för att de är mer stridsdugliga, utan för att de är brutala. I värsta fall kan man kapitulera i ett krig mot ryssar o.s.v. men när det gäller ISIS innebär en kapitulation ett skott i bakhuvudet. Detta har de irakiska soldaterna i åtanke. Vem vill dö av en vilsen jihadist? Sannolikt ingen. En lämnar staden, alla andra blir rädda och gör samma sak. ISIS terror ger en psykologisk knock out. Felet ligger hos den irakiska militärens organisation och ledarskap.

är det inte i såna situationer nato ska ingripa?
Citera
2014-06-11, 01:39
Bannlyst
https://www.youtube.com/watch?v=UspqafwKBWM&fmt=18

Irakiska armén på flykt
Citera
2014-06-11, 01:40
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
är det inte i såna situationer nato ska ingripa?

Det vi ser idag är resultatet av USA:s invasion. Ska vi lösa problemen på samma sätt som vi skapat de? Det går inte, det är redan försent.

De enda som kan få ut ISIS nu är i första hand den irakiska befolkningen, eller i andra hand den irakiska armén i samarbete med den iranska eller kurdiska.
Senast redigerad av ZuparN 2014-06-11 kl. 01:43.
Citera
2014-06-11, 01:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
enligt den kartan så är dom jättelångt ifrån suleymaniyah ju.

Att ISIS skulle vara i närheten av Suleymaniyah har jag inte sett. Däremot lär de ha erövrat flera städer mellan Bagdad och Kirkuk, vilket också framgår av kartan.
Citera
2014-06-11, 01:42
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=UspqafwKBWM&fmt=18

Irakiska armén på flykt

Det jag undrar är, flyr irakiska armén för de stödjer ISIS eller för att de är rädda? Vad beror flykten på? Irakiska armén ser onekligen ut att vara starkare än ISIS både utrustningsmässigt men också rent numerärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in