Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2017-10-24, 20:31
Kurderna har börjat använda huvudet för en gångs skull, man säger att man är redo att sätta sig för en dialog.
Citera
2017-10-24, 20:38
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
KDP Peshmerga alltså inte PUK Peshmerga stred mot shia milisen och irakiska armén och besegrade dom i Maxmour.

Det du såg var efterspelet där Peshmerga tillät styrkor ur irakiska armén ta alla sina skadade och Peshmerga hjälper dom med det och ger fri lejd ut från platsen.

Irakisk soldat som är på en av pickupen som Peshmerga låter dom irakiska åka hem med i avbryter Peshmerga soldaten som pratar på kurdiska och arabiska och ger honom en puss som tack för hur dom blev behandlade trots krig.

Det var nog samma som jag tittade på.

Jag läste att PeshRunGo hade gått med på att lämna staden. Men sen när Irakiska styrkor rullade in så attackerade PeshRunGo ändå och vi snackar om typ 10 irakiska soldater som kom i en humvee för att förhandla. Jag har läst detta bland olika kommentarer så jag vet inte om det stämmer.

Förmodligen kommer Irak skicka förstärkningar och oskadliggöra PeshRunGo i området.
Senast redigerad av Chris1991 2017-10-24 kl. 20:45.
Citera
2017-10-24, 20:47
Irakiska militären har tagit över flera partilokaler som tillhör(de) Barzani. Nu är man inne i Mahmur. Undrar om det tänker därefter börja färden mot Erbil?

Senast redigerad av CAKARIM 2017-10-24 kl. 20:49.
Citera
2017-10-24, 21:52
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Irakiska militären har tagit över flera partilokaler som tillhör(de) Barzani. Nu är man inne i Mahmur. Undrar om det tänker därefter börja färden mot Erbil?

Kan inte de ta över Fish Khabur vid turkiska gränsen så att Iraq-Turkiet kan bygga en ny väg&gränspostering. Sen att det hindrar husse från att skeppa vapen till PKKPYDSDFYPG är en bra bonus...
Citera
2017-10-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Kan inte de ta över Fish Khabur vid turkiska gränsen så att Iraq-Turkiet kan bygga en ny väg&gränspostering. Sen att det hindrar husse från att skeppa vapen till PKKPYDSDFYPG är en bra bonus...

Verkar som de inväntar order för att göra just det:

Rapid response unit and PMF 3rd Badr brigade from the last point in Zammar waiting for zero hour to recapture Faishkhabur - Nineveh operations

https://twitter.com/alhashd_Media/st...07712131911680
Citera
2017-10-24, 22:05
Citat:

Gärna Habur också. Abadi kommer till oss imorn tror jag.

Irak har vetat länge utgångspunkten varifrån vapnen till dom kommer ifrån men man har varit upptagen med allt annat skit. Men det kan bli en korrigeringen där snart. Jag ser hur Erbilkurdern gång på gång upptar misstag efter misstag. Dom skulle inte ta in pkk som stöd till peshmerga. Abadi sade i klartext, tar ni in pkk tolkar vi det som ett krig. Räcker det inte med tiotusentals peshemrgasoldater?

Hela världens kurder har ögonen på erbil, det är deras huvudstad och där adminstrationen ligger. Barzani kan säkert mycket väl påverka ypg också, några fina ord till ypg så kan man komma fram till något bra. Att ta över oljekällor som tillhör ett land kan inte övetas av några grupper. Hur skulle kurder se om sfa hade tagit över det, hade det varit ok?

Men ärligt, jag vill att den här konflikten ska lösas så snart så möjligt.
Citera
2017-10-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Verkar som de inväntar order för att göra just det:

Rapid response unit and PMF 3rd Badr brigade from the last point in Zammar waiting for zero hour to recapture Faishkhabur - Nineveh operations

https://twitter.com/alhashd_Media/st...07712131911680

Citat:
Har inte kurderna norr om 36e breddgraden skydd av FN? Har för mig det är olagligt av "främmande" makter att korsa marken norr om 36e breddgraden.

Eller är jag ute o cyklar?
Citera
2017-10-24, 23:12
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RenRasigArie
Har inte kurderna norr om 36e breddgraden skydd av FN? Har för mig det är olagligt av "främmande" makter att korsa marken norr om 36e breddgraden.

Eller är jag ute o cyklar?

Det gällde i 90-talet mot Saddam och det var USAAF&RAF som flög från turkiska Incirlik som vakade detta. Tror inte att det gäller längre och Turkiet kommer definitivt att inte låta de använda turkiska baser. den här gången.
Citera
2017-10-24, 23:16
Medlem
Citat:
Det gällde i 90-talet mot Saddam och det var USAAF&RAF som flög från turkiska Incirlik som vakade detta. Tror inte att det gäller längre och Turkiet kommer definitivt att inte låta de använda turkiska baser. den här gången.
Men har inte amerikanerna flygbaser i kurdkontrollerade norra Syrien? Man kan ju använda dessa baser.
Citera
2017-10-25, 09:14
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RenRasigArie
Men har inte amerikanerna flygbaser i kurdkontrollerade norra Syrien? Man kan ju använda dessa baser.

Det är inte säkert, DAESH har förr infiltrerat ställen som Kobane med många soldater och utfört spektakulära bomdåd(Alltså efter slaget om Kobane). Dessutom saknar dessa baser säkra försörjningslinjer. Logistiken saknas, varken Turkiet, Assad, Irak som omringar PKKPYDSDFYPG territorium kommer att tillåta några förnödenheter. Då måste de köra fraktflyg i ett osäker område, det kan hända att "odentfierade plan" av "misstag" sänker några av dessa när som helst. Sätta in månmiljonplan i en ficka där känns inte sådär jättesmart.
Citera
2017-10-25, 09:47
Medlem
arbetets avatar
Kurderna verkar nu ge upp:

Kurds offer to suspend independence vote, seek talks with Baghdad
Citat:
Kurdish authorities in Iraq offered on Wednesday to put an independence drive on hold, stepping up efforts to resolve a crisis in relations with Baghdad via dialogue rather than military means.

http://uk.reuters.com/article/uk-mid...-idUKKBN1CT37K
Citera
2017-10-25, 14:40
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kurderna verkar nu ge upp:

Kurds offer to suspend independence vote, seek talks with Baghdad

http://uk.reuters.com/article/uk-mid...-idUKKBN1CT37K

Kurderna ger upp med andra ord.

I varje fall så är det jättebra om det stämmer. Ingen tjänar mer på krig och elände. Men jag hoppas kurderna avsätter Barzani som drog in kurderna i det här. Många kurdiska soldaters liv hade kunnat skonas om inte han med sin inkompetens drev igenom folkomröstningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in