Citat:
Ursprungligen postat av
Ominus
Sverige åt alla?
Sverige är ett mångkulturellt land, och det är inget som går att ändra på idag. Vi har människor, kulturer, religioner och språk från alla världens hörn i det här landet. Ett mångkulturellt land alltså.
Detta innebär att olika kulturer behöver sitt eget spelrum, och kunna ta del av samhällets inrättningar på sina egna villkor.
Men rasisterna är emot allt som är mångkulturellt. Inga moskéer, inga bidrag till invandrarföreningar, avveckla allt som har med ett mångkulturellt samhälle att göra.
Ominus menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Sverige är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Muslimska kvinnor som vill ha separata badtider ska få ha det, moskéer i muslimdominerande områden ska få ha böneutrop, somalier ska få dansa somalisk folkdans på nationaldagen osv.
Frågeställningar:
Har jag fel?
Räcker Sverige åt alla kulturer?
Ska andra kulturer få ett eget spelrum, och även kunna ta del av samhällets inrättningar på sina villkor? Utveckla.
En bekant skulle ta sina barn till ett lokalt badhus men möttes av upphängda pressenningar. Hon vart besviken och trodde något hänt och att de måste renovera badet.
Sen börja hon höra ett jäkla liv, lät som en fullsmockad badstrand på sommaren. Skratt och skrik. Hon försökte hitta en liten lucka att kika in men de hade verkligen täckt för varenda fönster minituöst.
De stötte på en farbror som var på väg hem och frågade vad som händer därinne, han svarade lågmält att det är för invandrarkvinnor och deras döttrar som de stänger av badet en gång i veckan.
Reagerade med både sorg och ilska när jag hörde om detta, vad ger det för signal till dessa unga barn och flickor, att någon måste täcka för ett badhus med hundratals pressenningar för att de ska få bada?
Ur led är tiden och vi med den, tror inte det finns någon räddning för detta land.