2014-06-06, 13:42
Medlem
Sverige åt alla?

Sverige är ett mångkulturellt land, och det är inget som går att ändra på idag. Vi har människor, kulturer, religioner och språk från alla världens hörn i det här landet. Ett mångkulturellt land alltså.

Detta innebär att olika kulturer behöver sitt eget spelrum, och kunna ta del av samhällets inrättningar på sina egna villkor.

Men rasisterna är emot allt som är mångkulturellt. Inga moskéer, inga bidrag till invandrarföreningar, avveckla allt som har med ett mångkulturellt samhälle att göra.

Ominus menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Sverige är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Muslimska kvinnor som vill ha separata badtider ska få ha det, moskéer i muslimdominerande områden ska få ha böneutrop, somalier ska få dansa somalisk folkdans på nationaldagen osv.

Frågeställningar:

Har jag fel?
Räcker Sverige åt alla kulturer?
Ska andra kulturer få ett eget spelrum, och även kunna ta del av samhällets inrättningar på sina villkor? Utveckla.
Citera
2014-06-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Sverige åt alla?

Sverige är ett mångkulturellt land, och det är inget som går att ändra på idag. Vi har människor, kulturer, religioner och språk från alla världens hörn i det här landet. Ett mångkulturellt land alltså.

Detta innebär att olika kulturer behöver sitt eget spelrum, och kunna ta del av samhällets inrättningar på sina egna villkor.

Men rasisterna är emot allt som är mångkulturellt. Inga moskéer, inga bidrag till invandrarföreningar, avveckla allt som har med ett mångkulturellt samhälle att göra.

Ominus menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Sverige är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Muslimska kvinnor som vill ha separata badtider ska få ha det, moskéer i muslimdominerande områden ska få ha böneutrop, somalier ska få dansa somalisk folkdans på nationaldagen osv.

Frågeställningar:

Har jag fel?
Ska andra kulturer få ett eget spelrum, och även kunna ta del av samhällets inrättningar på sina villkor? Utveckla.

Det största problemet är att mångkulturen är så beroende av offentliga finanser.
Där har vi grundproblemet.
Det blir alldeles för dyrt för de som betalar skatt.
Den som vill se afghansk folkdans kan rimligen bekosta det själv precis som att man borde bekosta sin egen sjukvård.
Citera
2014-06-06, 13:52
Moderator
Carlboms avatar
Fin dröm men inte hållbar. Det finns inte pengar och vi får än mer problem då andra etniska grupper inte alltid vill vara vänner bara för att de har gemensamt att inte vara svenskar.
Citera
2014-06-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingplongdude
Det största problemet är att mångkulturen är så beroende av offentliga finanser.
Där har vi grundproblemet.
Det blir alldeles för dyrt för de som betalar skatt.
Den som vill se afghansk folkdans kan rimligen bekosta det själv precis som att man borde bekosta sin egen sjukvård.

Du har alltså inget emot att andra kulturer får sitt eget spelrum, så att säga. Så länge de bekostar det själv då.
Citera
2014-06-06, 13:57
Medlem
Sverige tillhör redan ett folk.

Skall jag annektera ditt hus, placera 10 flyktingar och låta dig pröjsa? -Du motsätter dig det, eller hur.
Citera
2014-06-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Sverige tillhör redan ett folk.

Skall jag annektera ditt hus, placera 10 flyktingar och låta dig pröjsa? -Du motsätter dig det, eller hur.

Sverige är ett mångkulturellt land. Det finns alltså fler än bara en kultur här. Det handlar om att mötas i mitten.
Citera
2014-06-06, 14:02
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Sverige åt alla?

Frågeställningar:

Har jag fel?

Är du precis som alla andra anti-rasister, det vill säga en sådan som inte har någon som helst aning om de avgrundsdjupa skillnaderna mellan till exempel det nazistiska svenskarnas parti och de flyktingkritiska Sverigedemokraterna utan tror att det är "samma skit".

Jag ska mycket kort berätta om skillnaden:

Svenskarnas parti är precis så som du beskriver ett pyttelitet parti som vill rensa ut allt utländskt ur den svenska nationen enda ner till genetisk nivå.

Sverigedemokraterna har ett helt annat förhållningssätt, SD är inte så intresserade av att rensa ut det utländska som redan finns i landet utan vill snarare bejaka det genuint svenska innan det drunknar i kebab, pizza och kurdisk magdans.
Citera
2014-06-06, 14:04
Medlem
Citat:
Sverige är ett mångkulturellt land. Det finns alltså fler än bara en kultur här. Det handlar om att mötas i mitten.
Svara på frågan jag ställde.
Citera
2014-06-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Svara på frågan jag ställde.

Jag kan inte svara på den eftersom jag inte delar din världsbild. Du pratar om annektion.

Så här är det. I Sverige bor det flera kulturer. I mitt hus bor bara jag. I Sverige måste vi ta hänsyn till alla kulturer, i mitt hus behöver jag bara ta hänsyn till mig själv.
Citera
2014-06-06, 14:14
Medlem
Citat:
Sverige åt alla?

Det fungerar inte speciellt bra. Tro mig, jag har bott i förorter länge nog för att se (och ta) konsekvenserna av det mångkulturella samhället.

Citat:
Invandrare är rasister i minst lika stor utsträckning som icke-invandrare: Inga kyrkor, inga föreningar för svenskt kulturliv, avveckla allt som har med svensk kultur att göra.

Citat:
Ominus menar att detta är fel.
Det är nog inte hälsosamt att tala om sig själv i tredje person, om nu inte Ominus är ett troll-alter ego? Då blir det lite mer förståeligt..
Citera
2014-06-06, 14:17
Medlem
wtfhappends avatar
Eller anpassa dom bara sig efter våran svenska kultur.
Citera
2014-06-06, 14:32
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Sverige åt alla?

Frågeställningar:

Har jag fel?
Vilken spännande, och samtidigt lite provocerande, trådstart. Är det redan sommarlov? Frågan har nog ALDRIG varit uppe i I&I.

Men visst, mångkultur låter fint. Jag hör på dig att du varken tänker långsiktigt eller tittar historiskt, eller globalt.

Det låter ju så bra. Någonting som innehåller delordet "mång" måste ju helt enkelt vara bra. Mer är bättre!

Grundproblemet som du och andra med dig inte ser, är att mångkultur inte fungerar. Har aldrig gjort, och kommer inte att göra. Punkt.

För det första är det mångkulturella experimentet en enorm förlustaffär, trots att vi ständigt möts av påståenden om motsatsen från de folkvalda politikerna. Det heter att invandringen ska rädda välfärden. Att mångkulturen leder till nya spännande möten, där entreprenörer från världens alla hörn samlas i en enda härlig, kokande gryta av kreativitet osv.

Men i själva verket leder s.k. mångkultur till minskad tillit och ökad misstänksamhet i samhället. Minskad tillit leder till att människor är mindre benägna att hjälpa varandra och samhället segregeras och bryts ner.

Mångkultur leder till att människor tappar sin identitet, vilket är en viktig källa till mening i livet.

Det är högst troligt att människor är mindre benägna att betala skatt till en välfärdsstat om de inte känner gemenskap med andra medborgare i samhället.

Vi har fått personrån, bidragsfusk, bilbränder, stenkastning, kravaller m.m., vilket inte skulle skett om vi inte tagit hit dem som utövar detta våld.

Mångkultur har historiskt sett inte fungerat i andra länder. Vi ser segregering, ghetton, våld som föder våld osv osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in