2014-06-10, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Sen är det konstigt att många rasister på det här forumet tar upp det här med att invandrare är rasistiska mot svenskar och menar att det är såååååå fucking fel.
Mmmm. Det kan man ju tycka. Det ligger åtminstone nära till hands att tycka det när utlänningar sätter i system att förakta sitt värdfolk. Efter att ha flytt hit och bett om en fristad och inte bara fått det utan skänkts en levnadsstandard som är bland de högsta i världen, omgärdad av trygghetssystem, skolväsende och sjukvård - något som man knappt kan stava till i hemlandet. Så, ja det ligger nära till hands att tycka att det inte bara är fel, utan efterblivet. Helt jävla efterblivet.
Citera
2014-06-10, 14:05
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Mmmm. Det kan man ju tycka. Det ligger åtminstone nära till hands att tycka det när utlänningar sätter i system att förakta sitt värdfolk. Efter att ha flytt hit och bett om en fristad och inte bara fått det utan skänkts en levnadsstandard som är bland de högsta i världen, omgärdad av trygghetssystem, skolväsende och sjukvård - något som man knappt kan stava till i hemlandet. Så, ja det ligger nära till hands att tycka att det inte bara är fel, utan efterblivet. Helt jävla efterblivet.

På vilket sätt är det då INTE efterblivet när svenskar föraktar utlänningar endast baserat på deras etnicitet?

Man kan faktiskt inte tycka att det är efterblivet när bara ena sidan beter sig illa men naturligt när den andra gör detsamma. Detta oavsett vilket som är "värdfolket". Alla som bor i Sverige har samma rättigheter, det borde vara en självklarhet.

Beter sig en svensk illa åt så ska den ha samma straff som om en invandrare beter sig illa åt.
Citera
2014-06-10, 14:33
Avslutad
Citat:
På vilket sätt är det då INTE efterblivet när svenskar föraktar utlänningar endast baserat på deras etnicitet?
Det torde finnas mycket få svenskar som föraktar utlänningar enbart pga av deras etnicitet. Ytterst få. Däremot finns det desto fler som inte gärna ha vill ha med vissa kulturer/folkslag att göra, vilket är fullt begripligt. Om man vill kalla det för förakt, så okej. Efter en viss tid av mångkulturell exponering brukar detta bli inställningen. Det är däremot obegripligt - efter svenska mått mätt - att någon skulle vilja att bita den hand som föder en i ett land som är allt det hemlandet (enligt egen utsaga) inte är.
Citera
2014-06-10, 14:58
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Det är däremot obegripligt - efter svenska mått mätt - att någon skulle vilja att bita den hand som föder en i ett land som är allt det hemlandet (enligt egen utsaga) inte är.

Håller helt med. Det är obegripligt. Men jag tror inte att många invandrare strävar efter att bita den hand som föder dem. Det bara blir så av andra anledningar ibland. Vad jag menar är att det finns många svenskar som begår grova brott också, så varför är det mer okej än när invandrare begår grova brott?
Citera
2014-06-10, 15:08
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Men då är det ju inte invandrarna som är rasister som ni ska vara arga på. Eller hur?

Istället är det svenskarna som tillåter denna orättvisa som ni borde klaga på. Att klaga på nån som i grunden har samma tänk som en själv är ogenomtänkt.

Jag är inte en av de du grupperar mig med. Självklart är det etablissemanget som tillåter detta hyckleri och trams som man hatar, samtidigt kan man ju dock klaga på de invandrare som missköter sig då man kan, till skillnad från misskötande etniska svenskar, skicka hem dessa.

Att säga att alla invandrare är dåliga är förstås fel, däremot finns det ett flertal folkgrupper där problemen de för med sig är otroligt stora och nyttan de bidrar med är otroligt liten. Generaliseringar kan man inte undkomma, det handlar trots allt om en nationell politik.
Citera
2014-06-10, 15:11
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Vad jag menar är att det finns många svenskar som begår grova brott också, så varför är det mer okej än när invandrare begår grova brott?

För att invandrare som grupp är extremt överrepresenterade och är något som vi aktivt importerar. Bara för att svenskar begår brott, tycker du att vi ska importera mer brott för det? Alla problem med invandringen går att stoppa genom att begränsa den, varför är det inhumant att värna om sitt land? Vill du att Sverige ska bli som ett land i Mellanöstern? För det är vad som händer när ociviliserade folkgrupper ges utrymme.
Citera
2014-06-10, 17:53
Medlem
Citat:
Så bara för att det finns invandrare som är rasister så är det okej för svenskar att vara rasister också?
Hade jag varit lika duktig som dig på att läsa in saker mellan raderna hade jag nog svarat: Så du tycker det är bra att svenskar blir utsatta för rasism av invandrare? Tack och lov är jag lite mer slipad än så. Nej, det är givetvis ingen ursäkt för svenskar att vara rasister på grund av att det finns rasister bland invandrarna - vem har påstått något så dumt?

Citat:
Sen är det konstigt att många rasister på det här forumet tar upp det här med att invandrare är rasistiska mot svenskar och menar att det är såååååå fucking fel. Frågan är då varför det är okej för en svensk att vara rasist men en invandrare får inte vara rasist?
Det får du fråga någon som har dessa åsikter.
Citera
2014-06-10, 19:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saabboy93
Tror man att det automatiskt blir kravaller när många arbetslösa ungdomar samlas på samma ställe, så har man inte förstått grundproblematiken. Varför får vi inte denna typ av upplopp i t.ex. gamla bruksorter, där arbetslösheten är lika hög eller till och med högre på vissa ställen? Om din teori stämde, så skulle Spanien bestå av grillbriketter!

Kravallerna är en följd av ett totalt utanförskap med en kulturell segregation.

Jag har inte påstått att det automatiskt blir kravaller när många arbetslösa ungdomar samlas på samma ställe. Segregation är också en bidragande orsak. Se mina tidigare inlägg om detta.

Min poäng var dock att upploppen inte beror på Islam.
Citera
2014-06-10, 20:48
Medlem
mrbananbrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Sverige åt alla?

Sverige är ett mångkulturellt land, och det är inget som går att ändra på idag. Vi har människor, kulturer, religioner och språk från alla världens hörn i det här landet. Ett mångkulturellt land alltså.

Detta innebär att olika kulturer behöver sitt eget spelrum, och kunna ta del av samhällets inrättningar på sina egna villkor.

Men rasisterna är emot allt som är mångkulturellt. Inga moskéer, inga bidrag till invandrarföreningar, avveckla allt som har med ett mångkulturellt samhälle att göra.

Ominus menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Sverige är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Muslimska kvinnor som vill ha separata badtider ska få ha det, moskéer i muslimdominerande områden ska få ha böneutrop, somalier ska få dansa somalisk folkdans på nationaldagen osv.

Frågeställningar:

Har jag fel?
Räcker Sverige åt alla kulturer?
Ska andra kulturer få ett eget spelrum, och även kunna ta del av samhällets inrättningar på sina villkor? Utveckla.

din frågeställning börjar helt galet, rasist är inte samma som att du är emot ngt dåligt.

är jag nazist för att jag vill lägga ned kärnkraften?

är jag är jag nazist om jag är emot halal slakt?

är jag nazist om jag är emot att vi får det sämre i Sverige?
Citera
2014-06-11, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag har inte påstått att det automatiskt blir kravaller när många arbetslösa ungdomar samlas på samma ställe. Segregation är också en bidragande orsak. Se mina tidigare inlägg om detta.

Min poäng var dock att upploppen inte beror på Islam.

Det beror på blattekultur.
Citera
2014-06-11, 01:50
Medlem
sdvinner2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Sverige åt alla?

Sverige är ett mångkulturellt land, och det är inget som går att ändra på idag. Vi har människor, kulturer, religioner och språk från alla världens hörn i det här landet. Ett mångkulturellt land alltså.

Detta innebär att olika kulturer behöver sitt eget spelrum, och kunna ta del av samhällets inrättningar på sina egna villkor.

Men rasisterna är emot allt som är mångkulturellt. Inga moskéer, inga bidrag till invandrarföreningar, avveckla allt som har med ett mångkulturellt samhälle att göra.

Ominus menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Sverige är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Muslimska kvinnor som vill ha separata badtider ska få ha det, moskéer i muslimdominerande områden ska få ha böneutrop, somalier ska få dansa somalisk folkdans på nationaldagen osv.

Frågeställningar:

1 Har jag fel?
2 Räcker Sverige åt alla kulturer?
3 Ska andra kulturer få ett eget spelrum, och även kunna ta del av samhällets inrättningar på sina villkor? Utveckla.

1 Ja

2 Smälter en isbit i en varm kastrull? Sverige är inte USA, vi är ett alldeles för litet land för att tillhandahålla en sådan önskan. Dessutom tillkommer det problem även i ett så stort land som USA...

3 Etniskt homogena länder fungerar allra bäst. Vi kan inte blanda folk hur fan som helst. Det blir bara bråk och elände. Det har inte bara med kultur att göra utan även religioner. Vissa tar sin religion på högsta allvar och lever med den, så att den styr individens roll i vardagen.

Detta medför att vi svenska sekulära finner det konstigt med pyjamasklädda personer, medan vi har en för oss vardaglig klädsel. De som är ateister eller sekulära kan inte fungera tillsammans med muslimer, de vill vara för sig, och vi för sig.

Sedan fungerar inte det sociala samspelet så jävla bra heller. Vi kan skämta, andra kan det inte...

Fråga: Hur ser det ut i muslimdominerande områden i Sverige? Globalt?

Jag föredrar invandring från europeiska länder som liknar Sverige och asiatiska länder! Självklart måste dessa sköta sig och arbeta också vilket är ett självklart krav i alla andra länder.
Senast redigerad av sdvinner2014 2014-06-11 kl. 01:54.
Citera
2014-06-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En kvinnosyn som har sitt ursprung i Bibeln och knappast är unik för bokstavstrogna muslimer. Paulus skrev som bekant: kvinnan tige i församlingen.

Konservativa PEW:s larmrapporter om muslimerna har jag sågat i flera andra trådar:

http://www.flashback.org/p45865852#p45865852

http://www.flashback.org/p39657914#p39657914

Det finns inget som talar för att muslimer som flyttar till européiska länder beter sig på det viset du påstår. I de fall man har haft problem med muslimska invandrargrupper - som i Frankrike - beror det på andra saker, som en hög ungdomsarbetslöshet.
Ja, misogyni återfinns i både Nya och Gamla Testamentet och varken kristendom eller judendom har varit särskilt jämställda religioner historiskt sett. Västvärlden har dock genomgått en sekulariseringsprocess; religionen har förlorat sitt grepp om samhället samtidigt som de religiösa dogmerna har luckrats upp. Visst finns det exempel på mer liberala former av islam, men globalt sett är det fundamentalistiska attityder som dominerar. (Till undantagen hör bl.a. Balkan och f.d. Sovjetrepubliker.) Särskilt oroande är att de mest extrema attityderna återfinns i några av de länder som vi har mottagit flest invandrare ifrån, exempelvis Irak och Afghanistan.

Konservativt eller ej så är Pew är ett erkänt och respekterat forskningsinstitut. Undersökningen är gedigen och genomförd enligt konstens alla regler. Du väljer att inte tro på den eftersom resultaten inte passar din agenda.

Citat:
Muslimska extremister talas det ofta om, men hur är det med muslimer i allmänhet?

Den frågan försöker man besvara i en ny stor internationell attitydundersökning som genomförts av The Pew forum on religion & public life i USA. Med stöd av forskare från ett stort antal amerikanska och europeiska universitet har 38 000 muslimer intervjuats. Studien, The world’s muslims: religion, politics and society, genomfördes under åren 2008–12 i 39 länder i Afrika, Asien och Europa. I dessa länder bor över 65 procent av världens över 1,6 miljarder muslimer.

... Leif Stenberg, professor i islamologi vid Centrum för Mellanösternstudier på Lunds universitet, menar att Pew är pålitligt och inte färgat av politiska undertoner.

– De har gott rykte och anses göra bra studier, säger han. Tidigare rapporter har använts av andra forskare. De har stora urval respondenter, och jag har inte sett någon tydlig politisk vinkel på frågeställningarna.
http://fof.se/tidning/2013/7/artikel/asikter-i-den-muslimska-varlden

Förmodligen är det fakta som dessa som du inte vill ska bli allmänt kända:

Citat:
... Undersökningens huvudresultat är att merparten av dem som bekänner sig till världens näst största religion är djupt troende. De vill att islam ska prägla såväl samhälle som politik. I nästan alla 39 undersökta länder menar majoriteten muslimer att islam är den enda sanna läran som leder till ett evigt liv i paradiset. Att tro på Allah är nödvändigt för att bli en moralisk person. Det är därför sharia – den traditionella islamska lagen – ska dominera juridiken.

Merparten menar också att sharia är Guds ord i bokstavlig mening, inte Guds vilja såsom den uttrycks av människan. Starkast stöd för detta synsätt hittar man i Mellanöstern och Nordafrika.

... I merparten länder är attityderna till så kallade hedersmord delade – i de flesta undersökta länder är majoriteten fördömande. Men i Afghanistan och Irak menar en klar majoritet av de tillfrågade att hedersmord bör accepteras.

... Den absoluta merparten menar att kvinnor själva ska bestämma om de ska bära slöja. Men i nästan alla av de 39 undersökta länderna menar majoriteten av såväl kvinnor som män att en hustru alltid måste lyda sin man. Siffran ligger på över 90 procent i länder som Irak, Tunisien och Afghanistan.
http://fof.se/tidning/2013/7/artikel/asikter-i-den-muslimska-varlden

Men Pew säger ju inget om vad muslimska invandrare i Europa har för åsikter invänder du. Visst måste väl de uppvisa mycket mer liberala och toleranta attityder? Nej, att döma av en nyligen genomförd studie rörande muslimska invandrare från Turkiet och Marocko i sex europeiska länder (bl.a. Sverige) tycks det finnas ett omfattande stöd för fundamentalistisk islam.

Citat:
Two thirds of the Muslims interviewed say that religious rules are more important to them than the laws of the country in which they live. Three quarters of the respondents hold the opinion that there is only one legitimate interpretation of the Koran.

... Almost 60 percent of the Muslim respondents reject homosexuals as friends; 45 percent think that Jews cannot be trusted; and an equally large group believes that the West is out to destroy Islam.
http://www.wzb.eu/en/press-release/islamic-fundamentalism-is-widely-spread

Är du nyfiken på svensk-turkarnas åsikter så kan jag avslöja att 36,8% anser att judar inte går att lita på, 42,9% inte kan tänka sig att ha homosexuella vänner och 51,9% tror att västvärlden vill förgöra islam. 52,1% tycker att religiösa regler står över de sekulära lagarna (se s. 21 i PDF-presentationen nedan).

http://www.wzb.eu/sites/default/files/u8/ruud_koopmans_religious_fundamentalism_and_out-group_hostility_among_muslims_and_christian.pdf

Ännu mer nedslående är att stödet för fundamentalism är lika stort bland andra generationens muslimska invandrare som hos föräldragenerationen. Problemen tycks alltså inte vara övergående. Inte heller tycks socioekonomiska faktorer (utbildning, ekonomisk status, tillgång till arbetsmarknaden et c) kunna förklara varför stödet för fundamentalism är så mycket större bland muslimer jämfört med bland kristna.

Citat:
Because the demographic and socio-economic profiles of Muslim immigrants and native Christians differ strongly, and since it is known from the literature that marginalized, lower-class individuals are more strongly attracted to fundamentalist movements, it would of course be possible that these differences are due to class rather than religion. However, the results of regression analyses controlling for education, labour market status, age, gender, and marital status reveal that while some of these variables explain variation in fundamentalism within both religious groups, they do not at all explain or even diminish the difference between Muslims and Christians. A cause for concern is that while among Christians religious fundamentalism is much less widespread among younger people, fundamentalist attitudes are as widespread among young as among older Muslims.
http://www.wzb.eu/sites/default/files/u6/koopmans_englisch_ed.pdf

Så ser mångkulturen ut. Inte så konstigt kanske att allt fler européer börjar ifrågasätta den.

Hela Pew-rapporten för den som vill läsa:
http://www.pewforum.org/files/2013/04/worlds-muslims-religion-politics-society-full-report.pdf

Sammanfattning av Pew-rapporten:
http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in