Jag anser att mycket av det han säger i klippet är helt irrelevant och består mest utav härskartekniker och svammel, och trots detta har videon redan fått över 500 likes. Det som förbryllar mig mest är hur Houman resonerar runt 04:35 i klippet.
Houamns egna ord;
"Att vara rasistisk, det är någonting individuellt, det är ungefär som att jag skulle, låt säga, påstå att alla bosnier är anarkistiska, krigsskadade människor som inte kan dansa, som står i skogen och ylar, eller typ att alla iranier är horsande läkare som sitter och tuggar på frön dagarna i ända.
Det är rasistiskt."
Såhär fortsätter han angående vad rasism är;
"Rasism å andra sidan, det är en social konstruktion, som förutsätter att det
finns olika raser till att börja med, och
i den idén, så ska en ras placeras överst.
Vilken ras tror du placeras överst i Sverige? Jo, den vita rasen. Så, vad händer då med den här idén, som till och börja med, är
en svensk idé, gjord av Carl von Linné."
Houman är själv rasist, rakt igenom. Det enda han vill med detta videoklipp är att fiska likes från andra svenskfientliga i förorten och det är riktigt jävla hemsk.
Han fortsätter nån minut senare;
"...som exempel kan vi ta en individuell händelse som du har uppmärksammat, och som du kallar rasism, nånting som är rasistiskt, till exempel när en brun kille från förorten kallar en förbipasserande person för "jävla svennefitta". Är det rasistiskt? Måhända...
Men egentligen knappast. Men låt oss säga för en stund att det är det. Påverkar den händelsen
hennes ras, på det stora hela? Nej, det gör det inte. När den bruna killen från förorten kallar den vita tjejen för jävla svennefitta så kanske det påverkar hennes kön, det kan det göra. Men påverkar det hennes ras? Förlorar dem i makt?"
Jag märker även att i princip alla personangrepp han skickar mot Arg Blatte lika gärna skulle kunna vara riktade mot honom själv - bästa exemplena är 12:06-12:40 (
http://youtu.be/phkPcfd3TBM?t=12m6s) och 14:12-14:38 (
http://youtu.be/phkPcfd3TBM?t=14m12s).
Han avslutar;
"...för ute i ett riktigt samhälle, där kan man inte gå på det som du kallar individuellt ansvar, utan där har man ett kollektivt ansvar, där människorna i samhället är beroende av varandra.
Därför behöver vi en idé om lika värde."
Hyckleriet och rasismen i detta klipp är skrämmande.