2014-06-10, 15:57
Medlem
Vitalrepuss avatar
Håller med i det han säger och han lägger fram sina argument på ett bra sätt, dock så bör han sluta använda ord som "neger" "sandneger" och liknande då folk kommer att använda det emot honom
Citera
2014-06-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Få har väl missat att en herre med bosnisk invandrarbakgrund för några dagar sedan lade ut en video på youtube som fått en del spridning, där han talar om svensk invandring och invandrare med mer. (http://youtu.be/wEW-nAWZ0zo?t=1s)
(https://www.flashback.org/p49071934)

I den här tråden tänkte jag att vi kunde diskutera ett videosvar som dök upp strax efter där en herre, även han med invandrarbakgrund, kallad Houman, utmanar "Arg Blatte".
(https://www.youtube.com/watch?v=phkPcfd3TBM)

(Houmans YouTubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCcXI1JO42k8IvEMYcoEcIQw)

Pinsamt värdelös kille enligt mig. Tyckte inte han hade mycket att komma med alls faktiskt
Citera
2014-06-10, 17:05
Medlem
Han svamlar nått så fruktansvärt att man kan tro att han har psykos. Killen vet knappt vad hälften av orden han använder betyder. Han har ingen substans i det han säger. Töntig kille som tror sig vara bildad.

Den korkade tror sig vinna även om han har förlorat.
Citera
2014-06-10, 17:20
Medlem
Bodickers avatar
Mycket påhopp av "En Arg Blatte" personligen och väldigt meningslös video. Inga poänger. Han anklagar "Arg Blatte" för att vara pseudointellektuell men är tvärtom det själv med sitt svammel. Han anklagar "Arg Blatte" för att vara osammanhängande, men är det själv. Han pratade om rasism och rasist som TVÅ HELT SKILDA SAKER. Jaså? Rasism var en social konstruktion som ligger över Sverige. Typ som patriarkatet. Har inga poänger eller egna tankar om nåt, förutom att han minsann är positiv och att man måste tro på allas lika värde för att man bär kollektivt ansvar? Que? Hur var det med kollektivt ansvar och bestraffning?

Han säger att det är rasistiskt att kalla "alla syrianer för fröätande läkare" men inte att kalla en blond tjej för "svennehora".... varför? för att invandrare är offer, alltid.

Rasism vet jag inte var han får ifrån. Att det handlar om raser och att den vita rasen rankas högst. Hur han får ihop det med rasism i Sverige vet jag inte. Han skulle säkert kalla SD för rasism eller rasister... ja just ja. Rasist var man ju när man sa att alla människor från ett land äter frön eller dansar i skogen, eller vad det var. Det är just det SD gör.
Citera
2014-06-10, 17:27
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Håller med i det han säger och han lägger fram sina argument på ett bra sätt, dock så bör han sluta använda ord som "neger" "sandneger" och liknande då folk kommer att använda det emot honom
Håller med - varför inte bara säga arab, person från Mellanöstern, svart, afrikan? Det är som att försöka att inte kränka män men gång på gång säga "mansgris".
Citera
2014-06-10, 17:31
Medlem
han fattar inte det andra klippet och svamlar om helt irrelevanta saker. som vanligt kan svenskar inte bli utsatta för rasism.

mot slutet av klippet urartar det totalt och han börjar slänga sig med fina ord som han knappt kan utala och definitivt inte förstår...
Citera
2014-06-10, 17:36
Medlem
Musikern Houman sux
Citera
2014-06-10, 18:12
Medlem
SmokeOns avatar
Houman ser inga problem med att invandrare kallar svenska tjejer för svennefittor. Den affär som han filmar sin lilla monolog ifrån måste då rimligtvis dela hans åsikter.

http://houman.nu/

info@houman.nu
Citera
2014-06-10, 18:37
Medlem
Eustaches avatar
Jag anser att mycket av det han säger i klippet är helt irrelevant och består mest utav härskartekniker och svammel, och trots detta har videon redan fått över 500 likes. Det som förbryllar mig mest är hur Houman resonerar runt 04:35 i klippet.

Houamns egna ord;

"Att vara rasistisk, det är någonting individuellt, det är ungefär som att jag skulle, låt säga, påstå att alla bosnier är anarkistiska, krigsskadade människor som inte kan dansa, som står i skogen och ylar, eller typ att alla iranier är horsande läkare som sitter och tuggar på frön dagarna i ända. Det är rasistiskt."

Såhär fortsätter han angående vad rasism är;
"Rasism å andra sidan, det är en social konstruktion, som förutsätter att det finns olika raser till att börja med, och i den idén, så ska en ras placeras överst. Vilken ras tror du placeras överst i Sverige? Jo, den vita rasen. Så, vad händer då med den här idén, som till och börja med, är en svensk idé, gjord av Carl von Linné."

Houman är själv rasist, rakt igenom. Det enda han vill med detta videoklipp är att fiska likes från andra svenskfientliga i förorten och det är riktigt jävla hemsk.

Han fortsätter nån minut senare;

"...som exempel kan vi ta en individuell händelse som du har uppmärksammat, och som du kallar rasism, nånting som är rasistiskt, till exempel när en brun kille från förorten kallar en förbipasserande person för "jävla svennefitta". Är det rasistiskt? Måhända... Men egentligen knappast. Men låt oss säga för en stund att det är det. Påverkar den händelsen hennes ras, på det stora hela? Nej, det gör det inte. När den bruna killen från förorten kallar den vita tjejen för jävla svennefitta så kanske det påverkar hennes kön, det kan det göra. Men påverkar det hennes ras? Förlorar dem i makt?"

Jag märker även att i princip alla personangrepp han skickar mot Arg Blatte lika gärna skulle kunna vara riktade mot honom själv - bästa exemplena är 12:06-12:40 (http://youtu.be/phkPcfd3TBM?t=12m6s) och 14:12-14:38 (http://youtu.be/phkPcfd3TBM?t=14m12s).

Han avslutar;

"...för ute i ett riktigt samhälle, där kan man inte gå på det som du kallar individuellt ansvar, utan där har man ett kollektivt ansvar, där människorna i samhället är beroende av varandra. Därför behöver vi en idé om lika värde."

Hyckleriet och rasismen i detta klipp är skrämmande.
Senast redigerad av Eustache 2014-06-10 kl. 18:40.
Citera
2014-06-10, 18:58
Medlem
NSOs avatar
Rubrik återställd men satt inom citattecken för att tydliggöra att det inte är fråga om en förolämpning.
/Moderator
Citera
2014-06-10, 19:33
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Jag anser att mycket av det han säger i klippet är helt irrelevant och består mest utav härskartekniker och svammel, och trots detta har videon redan fått över 500 likes. Det som förbryllar mig mest är hur Houman resonerar runt 04:35 i klippet.

Houamns egna ord;

"Att vara rasistisk, det är någonting individuellt, det är ungefär som att jag skulle, låt säga, påstå att alla bosnier är anarkistiska, krigsskadade människor som inte kan dansa, som står i skogen och ylar, eller typ att alla iranier är horsande läkare som sitter och tuggar på frön dagarna i ända. Det är rasistiskt."

Såhär fortsätter han angående vad rasism är;
"Rasism å andra sidan, det är en social konstruktion, som förutsätter att det finns olika raser till att börja med, och i den idén, så ska en ras placeras överst. Vilken ras tror du placeras överst i Sverige? Jo, den vita rasen. Så, vad händer då med den här idén, som till och börja med, är en svensk idé, gjord av Carl von Linné."

Houman är själv rasist, rakt igenom. Det enda han vill med detta videoklipp är att fiska likes från andra svenskfientliga i förorten och det är riktigt jävla hemsk.

Han fortsätter nån minut senare;

"...som exempel kan vi ta en individuell händelse som du har uppmärksammat, och som du kallar rasism, nånting som är rasistiskt, till exempel när en brun kille från förorten kallar en förbipasserande person för "jävla svennefitta". Är det rasistiskt? Måhända... Men egentligen knappast. Men låt oss säga för en stund att det är det. Påverkar den händelsen hennes ras, på det stora hela? Nej, det gör det inte. När den bruna killen från förorten kallar den vita tjejen för jävla svennefitta så kanske det påverkar hennes kön, det kan det göra. Men påverkar det hennes ras? Förlorar dem i makt?"

Jag märker även att i princip alla personangrepp han skickar mot Arg Blatte lika gärna skulle kunna vara riktade mot honom själv - bästa exemplena är 12:06-12:40 (http://youtu.be/phkPcfd3TBM?t=12m6s) och 14:12-14:38 (http://youtu.be/phkPcfd3TBM?t=14m12s).

Han avslutar;

"...för ute i ett riktigt samhälle, där kan man inte gå på det som du kallar individuellt ansvar, utan där har man ett kollektivt ansvar, där människorna i samhället är beroende av varandra. Därför behöver vi en idé om lika värde."

Hyckleriet och rasismen i detta klipp är skrämmande.

Den retoriska frågan "påverkar händelsen hennes ras" avslöjar minst två saker. För det första förstår han inte vad begreppet rasism betyder. Jag rekommenderar ett uppslagsverk. Nationalencyklopedin till exempel. För det andra avslöjar han att han själv troligen är upptagen med att kategorisera folk efter hud- och hårfärg. För det tredje så tycks han anse att människor med europeisk/skandinavisk/svensk bakgrund på något sätt inte kan utsättas för rasism när de behandlas sämre genom t.ex. nedsättande tillmälen på grund av utseende/etnicitet. Helt tokigt naturligtvis. Hur är det med våld då? Eller diskriminering? Blir det rasism då?

Om tanken med hans budskap var att förmedla allas lika värde och att rasism är fel så gick det här inget vidare bra. Alls.
Senast redigerad av NSO 2014-06-10 kl. 20:10.
Citera
2014-06-10, 19:36
Medlem
carlps avatar
Så den logiskt retoriska argumentationen är att anmärka ord och vem du är som person?

Varför bemöts aldrig den riktiga frågan.
Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in