2015-04-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
...
Enligt Allegri så jobbar dom för att Pogba ska spela returmatchen mot RM. Jag hoppas att han dyker upp på bänken mot Samp.
...
Viktigt att inte stressa tillbaka, men om man ska ha en chans måste man ha de spelarna som kan avgöra med briljans. Tevez såklart, men ännu mer Pirlo och Pogba. Om inte annat för respekten de inger. Tom av ett lag som Real Madrid som har en mängd storstjärnor.

De vågar inte tackla i närheten av straffområdet, eftersom Pirlo tar frisparken. En tvekan som Tevez kan dra fördel av. På samma vis kan Pogba ta ner bollen och avsluta på ett briljant sätt från ett relativt ofarligt läge.

Pirlo och Pogba är de som kan skaka Real Madrid... Men naturligtvis slår de ur underläge...

De möttes i finalen 1998 där Real Madrid vann, och Del Piero var den som gjorde flest mål i turneringen. Ska han fortsätta, eller har han slutat? Någon som har koll?

Men mitt allra bästa minne är från 2003. Real Madrid har dominerat CL och media med galacticos. Gigantiska stjärnor med stor uppmärksamhet. Real Madrid vann sin hemmamatch med 2-1, och jag och några vänner gick på en sportbar för att se returmatchen. Samtliga i lokalen hejade såklart på Real Madrid, medan jag på sedvanligt berusat vis högt deklarerade att ikväll så ska vi alla fira den italienska triumfen. Jag hade satsat en relativt stor summa på Juventus. En kväll där mina vänner försökte frånhålla mig från att dansa på bordet. Jag var så innerligt hatad, vilket naturligtvis höjde mitt humör och därmed uppfattade otrevlighet ytterligare. Mitt ölsinne inbjuder till glädje och fest, inte våld. Men jag kan i efterhand såklart förstå de andras irritation. Juventus dominerade fullständigt. Man avgjorde tidigt och enkelt. Man körde över Real Madrid och Zidanes tröstmål i slutminuterna förändrade ingenting. En fin kväll och det var fan ett mirakel att jag inte blev påhoppad värre än jag blev.

I den andra semifinalen möttes Milan och Inter. Och Milan vann finalen, som många tyckte var tråkig. Och jag måste erkänna att jag såklart höll på Milan, men blev överraskad att Juventus inte vann straffläggningen.

PS
Eftersom jag nämnde Milan och Inter i semifinal i CL så visar jag världens bästa fotbollsfoto. Semifinalen i CL mellan Milan och Inter 2005:
http://www.gazzetta.it/Foto%20Hermes/2005/04/12/0IEUOE4R.jpg
Citera
2015-04-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Eftersom jag nämnde Milan och Inter i semifinal i CL så visar jag världens bästa fotbollsfoto. Semifinalen i CL mellan Milan och Inter 2005:
http://www.gazzetta.it/Foto%20Hermes/2005/04/12/0IEUOE4R.jpg

Fotbollsfoto. .. Napoli är alltid tacksamma. De tar det gärna till det extrema. För att kunna förstå varför de höll fast vid ”Go West”. Kalendern för 2015:

https://pbs.twimg.com/media/B320ERcCMAEaRbB.png:large

Och om man vill ha gud från smuts till renhet:

https://pbs.twimg.com/media/B1hgjNoIYAAlx00.jpg:large

https://pbs.twimg.com/media/B8ES-ezCMAAhqjj.jpg:large
Citera
2015-04-30, 22:43
Medlem
Napoli ska storma utan skyddsnät. De är inget pålitligt lag som Juventus. Utan hela jävla havet ska storma.

Svår match mot Sevilla, men jag tror att det är deras största möjlighet att få en plats i CL nästa år. Det kan bli svårt att jaga ifatt Rom-lagen. Kanske borde man lägga sin största kraft på EL?
Citera
2015-04-30, 23:03
Medlem
Citat:
Napoli ska storma utan skyddsnät. De är inget pålitligt lag som Juventus. Utan hela jävla havet ska storma.

Svår match mot Sevilla, men jag tror att det är deras största möjlighet att få en plats i CL nästa år. Det kan bli svårt att jaga ifatt Rom-lagen. Kanske borde man lägga sin största kraft på EL?

Vad får man för prispeng om man vinner EL, kontra gruppspel eventuell slutspel i CL? Kan ju spela in en del hur man tänker satsa nu i slutet av säsongen. EL-vinnaren går väl iofs direkt till CL-gruppspelet va?
Citera
2015-04-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkter
Vad får man för prispeng om man vinner EL, kontra gruppspel eventuell slutspel i CL? Kan ju spela in en del hur man tänker satsa nu i slutet av säsongen. EL-vinnaren går väl iofs direkt till CL-gruppspelet va?

Vinsten i EL är spel i CL. Inte omöjligt att det är anledningen bakom att Fiorentinas och Napolis framgångar. Det är deras väg till CL.

Torino däremot är nog beroende av deras sköna mentalitet att våga anfalla, medan Inters misslyckande är fullständigt oförklarligt.
Citera
2015-05-01, 01:33
Medlem
Citat:
...
Men mitt allra bästa minne är från 2003.
...
2003 så hamnade jag bland bortafansen på Malmö Stadion. Jag var tillsammans med mina goda vänner från Helsingborg och hade druckit för mycket för att tänka. Men på den tiden fanns inte våldsamheten på samma vis. Jag stod på bortakurvan och dansade till Malmö FFs överlägsenhet. Sjöng och dansade och inte en jävel reagerade trots att kurvan var i princip full.

5-0 til MFF.

Det kan naturligtvis ha berott på att jag är en nästan två meter lång och relativt vältränad man. Men jag tror att det också beror på att de då inte visste hur de borde bete sig.

Jag hade tidigare varit på många italienska matcher, och hade jag varit i närheten av att bete mig på samma vis där så hade jag varit död. Allt är på gott och ont. Men det gäller att förstå sin omgivning.

Därför är det viktigt för turister som åker till Italien att förstå sin omgivning. Varit mycket snack om våld på sistone, och jag vill betona hur vikigt det är att förstå sin omgivning.

Jag har tillsammans med min lille son åkt runt i Italien, men jag sätter en ära i att förstå omgivningen. Och har absolut ingen prestige. Jag har bett 4522, zach osv om råd eftersom jag vet att de har briljant och uppdaterad kunskap. Jag hamnar inte i en situation med min son. Veta vilka vägar man tar, vilka pubar som är ok osv.

I Florens så hade vi gott om tid, och gick till rätt pizzeria från början. Ett par tre gånger under tio dagar räckte. Fin dricks, gott bemötande och de reserverade en plats till oss. Och det var ett inferno under matchdagen, men då vi kom så lotsades vi in till ett bord i mitten. Deras dricks dagen efter var stor!

Allt handlar om kunskap. Och om man inte själv har det, så kanske någon i tråden har det...
Senast redigerad av Brille68 2015-05-01 kl. 01:38.
Citera
2015-05-01, 10:05
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkle
Intressant frågeställning, har inte tänkt på det förrän du nämnde det nu. Men nog är gubben lite kåt på PL-pengar? Något annat kan jag inte tänka mig. Det känns som att man redan denna säsongen har blivit ett lag som bara säljer, det har väl inte riktigt kommit fram några Sanchez, Islas eller Muriels att skicka iväg för dyra pengar denna säsongen. Ögnade igenom Watfords trupp och det känns väl inte helt otroligt att medelmåttor som Marco Motta återvänder till Italien inför nästa säsong. Matej Vydra kanske får göra ett nytt försök i Udinese, blev aldrig någon succé i Watford. Tror vi kan förvänta oss en del flyttar emellan lagen, Allan, Heurtaux, Badu och Bruno Fernandes kanske går motsatt håll. Om Pozzo ens behåller Udinese förstås...

Om man bortser från Pozzos känslomässiga och territoriella koppling till Udine, som är mycket starkare än vad många tror, så finns det fortfarande ingen som helst logik i att han skulle göra sig av med Udinese. Hela hans fotbollsarbete bygger på att göda och skörda synergier mellan Udinese, Watford och Granada. Nu har dom lyckats nå det smått makalösa stadiet att ha tre klubbar i tre av Europas fem största ligor, med i princip obefintlig transferbudget. Då är det givetvis helt befängt och tro att han skulle bryta upp det som lett till den här oerhörda framgången.

Udinese är "huvudklubben" och kommer så att förbli, åtminstone så länge Pozzo senior lever. Sonen Gino är mer av en vagabond, som gillar att vara delaktig på ett helt annat sätt och detaljstyr mer i det praktiska. Han är mer taktisk och ofta delaktig i enskilda affärer, han tar skadade spelare till sina läkarkontakter i Barcelona etc. Samtidigt är han också skolad av sin pappa i den gamla skolan. När Watford köptes bestämde sig Gino att flytta dit för att vara mer närvarande.

Får Gino en ännu mer framträdande roll i klubben så ser jag egentligen bara ett hot. Det är om Udinese förlorar den givna rollen som central talangutvecklare och platsen där dom stora spelarinkomsterna görs. För han är mycket mer rationell och beräknande. Jag tror Pozzo senior fortfarande hade haft svårt att omorganisera synergierna, i motsats till Gino som nog ganska snabbt skulle ha en idé om ett nytt sätt att strukturera klubbarna på. För när dom engelska TV-pengarna kommer in blir spelarutvecklingen inte lika central...

I grunden tror jag dock bara att det är positivt att Watford gått upp till Premier League. Det kommer att bli lättare att locka talang till klubben, vilket spiller över på dom andra klubbarna och förhoppningsvis ökar cirkulationen från Watford till både Udinese och Granada. Fram tills nu har den i princip varit obefintlig men mer pengar leder till fler spelarinköp, där alla inte lyckas i England och sedan skeppas vidare inom organisationen. Dessutom kan mer pengar investeras i scoutingverksamheten.
Citera
2015-05-01, 11:39
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
2003 så hamnade jag bland bortafansen på Malmö Stadion. Jag var tillsammans med mina goda vänner från Helsingborg och hade druckit för mycket för att tänka. Men på den tiden fanns inte våldsamheten på samma vis. Jag stod på bortakurvan och dansade till Malmö FFs överlägsenhet. Sjöng och dansade och inte en jävel reagerade trots att kurvan var i princip full.

5-0 til MFF.

Det kan naturligtvis ha berott på att jag är en nästan två meter lång och relativt vältränad man. Men jag tror att det också beror på att de då inte visste hur de borde bete sig.

Jag hade tidigare varit på många italienska matcher, och hade jag varit i närheten av att bete mig på samma vis där så hade jag varit död. Allt är på gott och ont. Men det gäller att förstå sin omgivning.

Därför är det viktigt för turister som åker till Italien att förstå sin omgivning. Varit mycket snack om våld på sistone, och jag vill betona hur vikigt det är att förstå sin omgivning.

Jag har tillsammans med min lille son åkt runt i Italien, men jag sätter en ära i att förstå omgivningen. Och har absolut ingen prestige. Jag har bett 4522, zach osv om råd eftersom jag vet att de har briljant och uppdaterad kunskap. Jag hamnar inte i en situation med min son. Veta vilka vägar man tar, vilka pubar som är ok osv.

I Florens så hade vi gott om tid, och gick till rätt pizzeria från början. Ett par tre gånger under tio dagar räckte. Fin dricks, gott bemötande och de reserverade en plats till oss. Och det var ett inferno under matchdagen, men då vi kom så lotsades vi in till ett bord i mitten. Deras dricks dagen efter var stor!

Allt handlar om kunskap. Och om man inte själv har det, så kanske någon i tråden har det...

Inte för att jag är någon etikettsexpert, och skulle jag gå på fotboll håller jag mig jävligt lugn (samma sak när jag ser fotboll på dator eller TV förresten). Jag sjunger inte, dansar inte, jublar inte. Men: ska man som svensk gå på fotboll i Rom bör man i alla fall inte sitta eller stå och gorma fram något efterblivet Arnstadsvennigt salongskommunisthat mot Mussolini och hur Italien fungerade under den fascistiska eran, så länge nationen förunnades fred:

http://www.amazon.co.uk/Football-Fascism-Fandom-UltraS-Italian/dp/1408123711

Läste nyligen den boken, bra, spännande och informativ. Några utdrag ur recensioner:

Citera
2015-05-02, 10:56
Medlem
Ezzelinos avatar
AC Milan på väg att säljas till någon jävla thaioligark:

http://www.football-italia.net/65924/milan-sale-terms-revealed

Det går utför för gamla Italien.
Citera
2015-05-02, 11:44
Medlem
Svarta-Skatans avatar
[quote=Ezzelino|53171742]Fantastisk resa som Carpi gjort på några få år. I England har Bournemouth lyckats med en motsvarande bedrift. Carpis president vidhåller att man kommer att fortsätta på inslagen väg, satsa på unga spelare, disciplin, ödmjukhet och strävsamhet:

Apropå Bournemoth så har jag väl för mig att dom har tagit sina nuvarande klubbfärger efter Milan, bara det betyder ju på gott omdöme....
Citera
2015-05-02, 15:18
Medlem
tjenaretjenares avatar
Sitter och blippar mellan kanalerna, kollade först Leicester - Newcastle för att se il grande Cuchu Cambiasso dominera i Premier League vilket han också gjorde. Men iom att Leicester ledde med 3-0 efter 47 minuter så bytte jag kanal. Jag slog på Eurosport 2 och det skulle jag inte gjort för gud vad förbannad jag blev, där står Wilbacher och Gusten Dahlin och snackar upp en Bundesligamatch! Vad är det som händer med mitt kära Serie A och folket som ska vara goda representanter för den här i Sverige? Att Hussfeldt och co på TV4 sålt sig till grodätarnas förlovade land är en sak men Gusten och Wilbacher också!?

Jag finner snart inga ord för detta, Birro fick inte vara kvar någonstans men han hade passionen för Serie A på riktigt! Han skulle aldrig stå i en BL-studio han skulle hellre ligga hemma i sin soffa och läsa om Italiensk fotboll. Fy fan för alla falska calcionister som finns i detta land!
Citera
2015-05-02, 16:46
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Vad jobbigt för dig tjenaretjenare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in