2015-03-11, 14:27
Medlem
snillet_1s avatar
Det ryktas nu i italiensk media om att Manenti har tackat nej till ett bud på 500 000 euro för Parma:

Citat:
It’s reported that Giampietro Manenti has rejected an offer of €500,000 to sell Parma to a London-based group.
---

La Repubblica believes that an offer has been made by Proto Enterprises Limited, a consortium based in London and owned by Alessandro Proto.

The newspaper reports that the investment group was willing to take on all of the club’s debts, but were rebuffed by Manenti.

http://www.football-italia.net/63709/manenti-rejects-parma-offer

Man kliar sig i huvudet allt mer över vad Manentis egentliga roll är i allt detta.
Citera
2015-03-11, 17:19
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Landslagsfotboll är en färskvara. Det gäller att ställa upp med bästa laget här och nu. Således är uppgiften mycket enkel. Mittfältet och anfallet ska summeras utifrån vilka som har gjort flest mål i Serie A i år. Alltså:

Di Natale Toni Quagliarella
Parolo Mauri Candreva

Citera
2015-03-11, 17:25
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
När jag ändå satt och ögnade igenom statistik på den eminenta sidan whoscored.com så hittade jag en del anmärkningsvärda fakta.

Till exempel att Empolis unga mittbackspar Rugani-Tonelli gjort 7 mål tillsammans hittills. Det är väldigt anmärkningsvärt.

Ett annat faktum som helt passerat mig är att Matri levererade utav bara helvete i Genoa. 7 mål och 5 assist på 12 startade matcher. Varför släppte man honom så lättvindigt?
Citera
2015-03-11, 20:09
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
När jag ändå satt och ögnade igenom statistik på den eminenta sidan whoscored.com så hittade jag en del anmärkningsvärda fakta.

Till exempel att Empolis unga mittbackspar Rugani-Tonelli gjort 7 mål tillsammans hittills. Det är väldigt anmärkningsvärt.

Ett annat faktum som helt passerat mig är att Matri levererade utav bara helvete i Genoa. 7 mål och 5 assist på 12 startade matcher. Varför släppte man honom så lättvindigt?
DET är helt oförståligt för mig, på alla sätt.
Citera
2015-03-12, 15:12
Medlem
anteri17s avatar
Som vän av siffror så tog jag mig tid att analysera vad Italiens koefficient för säsong 2014-2015 kommer sluta på. Det är såklart ganska så spekulativt i och med det stora antalet italienska lag som är kvar i Europa.

EL

CL

Totalt antal inspelade poäng (från och med ikväll och sen fram till sista italienska laget är kvar): 21 poäng.

Tidigare års-koefficient (alltså till idag): 13,833.

21 poäng / antalet lag (6) = 3,5 koefficient-poäng till.

Total koefficient för 2014-2015, utifrån ovanstående insatser: 13,833 + 3,500 = 17,333
Citera
2015-03-12, 15:33
Medlem
anteri17s avatar
Är det rimliga förväntningar på lagen? Jag försökte se det objektivt. Det kan bli lite mindre, förhoppningsvis når man uppemot 25 inspelade poäng (istället för 21) under den återstående säsongen.

Jag har jämfört lite med Tyskland förut, och skrivit längre inlägg om deras framtida problem med dåligt seedade lag, många platser att fylla, Dortmunds uteblivna Europa-spel, etc, etc. Nu sker jämförelsen gentemot England istället. Britterna har haft några usla matchdagar i Europa på sistone, något som faktiskt kan få konkreta konsekvenser visade i ett tapp av sin fjärde CL-plats.

EL

CL

Totalt antal poäng i Europa (i de återstående matcherna): 6 + 2 = 8

Tidigare års-koefficient (alltså till idag): 13,000

8 poäng / antalet lag (7) = 1,423..... koefficientpoäng till.

Total koefficient för 2014-2015, utifrån ovanstående insatser: 13,000 + 1,423 = 14,423
Citera
2015-03-12, 16:01
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Är det rimliga förväntningar på lagen? Jag försökte se det objektivt. Det kan bli lite mindre, förhoppningsvis når man uppemot 25 inspelade poäng (istället för 21) under den återstående säsongen.

Jag har jämfört lite med Tyskland förut, och skrivit längre inlägg om deras framtida problem med dåligt seedade lag, många platser att fylla, Dortmunds uteblivna Europa-spel, etc, etc.

Jag tror du missar lite att Italienska lagen är lite för Furbo och saknar stolthet kontra de Tyska och detta straffar sig på rankingen.

Som i mitt egna Juves fall där du har räknat med att vi går vidare men utan seger på bortaplan mot Dortmund alltså åker Dortmund ur men tar maximala poäng hemma i den rundan
Liksom Schalke gjorde i Tisdags de faller med flaggan i topp så att säga. Även om Klopp skulle åkt på 1-4 förlust på Juventus stadium & tänkt att nu måste han lägga krutet på ligan då åttondelen är körd så gör han det inte! De spelar för sin stolthet och olikt England å Italien åker ner med starkast möjliga elva.
Det betyder att även om Dortmund, Leverkusen och Schalke åker ur så åker de ur med att ha plockat segrar (å koefficent poäng till sin liga) i denna omgången.

Skulle Granata tvålas dit av Vilas Boas (4-0) idag så kanske de väljer att sätta ett B lag i returen och tar således 0 poäng. Den chansen är alltid överhängande när det gäller Italienska lag.

Sedan har ju Klopp och Dortmund fortfarande chanser i Tyskland?
EL Spel är inte helt kört (då är de topp seedade)
Augsburg är 9poäng före på sista EL platsen
Dessutom är de kvar i DFB Pokal (kvartsfinal hemma mot Hoffenheim)

Så ropa inte hej för tidigt Borussia Monchengladbach har stabila koefficient poäng
Wolfsburg okej
fjärdeplatsen blir troligtvis Schalke eller Bayer Leverkusen som båda har höga (och det är den mest viktiga så att man likt Udinese inte åker på ett Arsenal eller Sevilla)
Citera
2015-03-12, 16:09
Medlem
anteri17s avatar
Sätter man in dessa två länders siffror i UEFA Country Ranking så ser det ut enligt nedan:

Ranking 2015 (efter denna säsongen. Ligger till grund för ligaförutsättningar 2015-2016, och ger effekt på Europaspel 2017.):
England 18,357 ; 15,250 ; 16,428 ; 16,785 ; 14,423 = 81,243
Italien 11,571 ; 11,357 ; 14,416 ; 14,166 ; 17,333 = 68,843

2016:
England 15,250 ; 16,428 ; 16,785 ; 14,423 ; xx,xxx = 62,886
Italien 11,357 ; 14,416 ; 14,166 ; 17,333 ; xx,xxx = 57,272

2017:
England 16,428 ; 16,785 ; 14,423 ; xx,xxx ; xx,xxx = 47,636
Italien 14,416 ; 14,166 ; 17,333 ; xx,xxx ; xx,xxx = 45,915

2018:
England 16,785 ; 14,423 ; xx,xxx ; xx,xxx ; xx,xxx = 31,208
Italien 14,166 ; 17,333 ; xx,xxx ; xx,xxx ; xx,xxx = 31,499

Man kan se att Italien är extremt nära England redan på 2017 års ranking (med två okända variabler i resultat för 2016 och 2017). På 2018 års ranking är Italien om England, om nu mina något spekulativa resultat för resten av säsong 2014-2015 stämmer (eller slår fel fast åt "rätt" håll för Italien). Intressant. Nu gäller det att bita över de kommande säsongerna. Fortsätta prestera bra i EL, men också få in tre lag i CL-gruppspelet (fyra bonuspoäng för varje deltagande lag) och även få ett till lag vidare efter CL:s gruppspel (varje gruppspelsvancemang för CL ger 5 poäng).

Och Italien har ju även Tyskland att ta sikte på. För mig är det svårt att i nuläget säga vilket som är det enklaste bytet av dem två.

................................................

Varför är det här viktigt, och varför är dessa siffror värda att grotta ner sig en eftermiddag för? Jag såg Lazio-Viola i måndags. Och det var det klassiskt italienska blandat med influenser från andra stora fotbollssamhällen. Det fanns en bolltrygghet och spelskicklighet i lagen, men även en jävla fart. Mest var det Lazio som stod för farten, och vann även rättvist.
Precis innan slutet bytte jag över till "mitt" Arsenal mot Manchester United. En brittisk toppmatch alltså. Jag kunde inte njuta. Det var konstanta bolltypen, inget vidare finlir centralt på mitten, och den tekniska finessen existerade inte. Visst var det två extremer av matcher som nu jämförs, men oj vad mycket mer fotbollsglädje jag får ut av att se Lazio eller Viola i CL, istället för United eller Liverpool.

Det finns även en till aspekt. Nutidens ledande fotboll tenderar att sätta normen för framtidens fotboll i Sverige. Jag spelar själv fotboll, och lider ganska ofta av den tyska fart-normen, eller det eviga vurmande för stereotypiskt brittiska, energi-spelare. Kommer Italien ur sin svacka, gör man resultat i Europa, och lyckas man återta sin fjärde CL-plats, då kan vi faktiskt få en annan vinkel på vår egna fotbollsdebatt. Det är något jag verkligen skulle uppskatta. Det här kan låta långsökt, men så är det.

Jag behöver inte ens gå in på att Europas fotboll behöver Italiens passion, och därför skulle det vara fördelaktigt med ett skarpare italiensk Europaspel. Jag behöver inte nämna att en italiensk toppmatch i CL slår det mesta.

Hur kan man då kalla mig calcio-runkare, fotbollshipster, eller förmer?
Citera
2015-03-12, 16:24
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Jag tror du missar lite att Italienska lagen är lite för Furbo och saknar stolthet kontra de Tyska och detta straffar sig på rankingen.

Som i mitt egna Juves fall där du har räknat med att vi går vidare men utan seger på bortaplan mot Dortmund alltså åker Dortmund ur men tar maximala poäng hemma i den rundan
Liksom Schalke gjorde i Tisdags de faller med flaggan i topp så att säga. Även om Klopp skulle åkt på 1-4 förlust på Juventus stadium & tänkt att nu måste han lägga krutet på ligan då åttondelen är körd så gör han det inte! De spelar för sin stolthet och olikt England å Italien åker ner med starkast möjliga elva.
Det betyder att även om Dortmund, Leverkusen och Schalke åker ur så åker de ur med att ha plockat segrar (å koefficent poäng till sin liga) i denna omgången.

Skulle Granata tvålas dit av Vilas Boas (4-0) idag så kanske de väljer att sätta ett B lag i returen och tar således 0 poäng. Den chansen är alltid överhängande när det gäller Italienska lag.

Sedan har ju Klopp och Dortmund fortfarande chanser i Tyskland?
EL Spel är inte helt kört (då är de topp seedade)
Augsburg är 9poäng före på sista EL platsen
Dessutom är de kvar i DFB Pokal (kvartsfinal hemma mot Hoffenheim)

Så ropa inte hej för tidigt Borussia Monchengladbach har stabila koefficient poäng
Wolfsburg okej
fjärdeplatsen blir troligtvis Schalke eller Bayer Leverkusen som båda har höga (och det är den mest viktiga så att man likt Udinese inte åker på ett Arsenal eller Sevilla)

Jojo, men tittar man lite på siffrorna för år 2017 och 2018 är man hack i häl på tyskarna också. Det är möjligt att Italiens klass väger upp avsaknaden av furbo. Men det bästa vore att blåsa på för att skapa bra resultat även när avancemang är praktisk omöjligt.

Nej, jag räknade på Juve-kryss (lika med en poäng) plus en bonuspoäng för avancemanget. Du har kikat lite fel.

Det finns inte en möjlighet att plocka 9 poäng på 10 omgångar. Det ska bara inte gå. Dortmund gör det extremt jävla bra om man plockar 2,5 poäng per match de resterande omgångarna ( de har bland annat Bayern, Wolfsburg, Gladbach kvar + plus halvkluriga Hoffenheim och Werder Bremen). Då ska Augsburg ta 1,6 poäng per match för att greja sjätteplatsen.
Och det troliga är snarare att Dortmund plockar 1,8-2,0 poäng per match. Då kan du själv räkna ut hur få poäng och segrar Augsburg verkligen behöver för att hålla Dortmund bakom sig.

Visst är DfB-pokal en möjlighet. Men når man final i den här konkurrensen? Klart det är möjligt, men mer osannolikt än sannolikt.

I slutändan kommer det bli Dortmund borta från allt Europaspel, Schalke/Leverkusen bränner CL, och då med följden att Augsburg ska in i Europa totalt oseedat. Tittar man Tysklands senaste år så har de små lagen haft väldigt svårt att göra några som helst resultat.
Citera
2015-03-12, 17:09
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige

Empoli är grymma på fasta, ett av ligans bästa denna säsong. Sen har bara tre lag har släppt in mindre mål än Empoli hittills. Sarri har verkligen lyckats sätta försvarspelet. Jag ser fram emot Ruganis ankomst till Juventus.

Nu möter dom Cagliari på lördag. Det gick inte så bra förra gången, förlust 0-4. Zeman fanns där då och nu är han tillbaka igen.
Citera
2015-03-12, 17:12
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Visst är DfB-pokal en möjlighet. Men når man final i den här konkurrensen? Klart det är möjligt, men mer osannolikt än sannolikt.

I slutändan kommer det bli Dortmund borta från allt Europaspel, Schalke/Leverkusen bränner CL, och då med följden att Augsburg ska in i Europa totalt oseedat. Tittar man Tysklands senaste år så har de små lagen haft väldigt svårt att göra några som helst resultat.

Äsch är man i ingenmansland i ligan och säg att man verkligen åker ut mot Juve (är tyvär inte så säker även om jag önskar inget hellre). Då kan man bränna allt krut på en inhemsk pokal.

Sedan utesluter jag heller inte möjligheten att Dortmund tar hem CL sjukare saker har hänt (Milans senaste och Chelsea CL seger).

Skulle man möta redan FC Bayern i final innebär det att man får EL Platsen även om man slutar två i DFB Pokal eller om man ställs mot Borussia Monchengladbach? (kan ej reglerna här tror det är olika från liga till liga. I Italien överlämnas den nog till ligan)

Sedan är det ju ett extremt ossanolikt drömscenario att Augsburg ska orka fjärde platsen det är lite som att Southampton skulle ta den i England.
Fjärdeplatsen står mellan Schalke å Bayer Leverkusen som båda har höga fina Koefficienter å kommer vara toppseedade i CL Kval och kamma lätta poäng mot exempelvis ett Young Boys, PAO eller Club Brugge.

Jag har svårt att se att Augsberg håller för något annat än max 6'an
de har W-L-D-L-D på senaste fem..

Edit:
Worse Case Scenario för Tyskland är ju att Schalke eller Leverkusen kickar ner Moncengladbach som har sämst koefficient av de tre.
Schalke har ju 7a i världen högre än (Man United, PSG, Juve & även Dortmund)
Bayer Leverkusen är 14'a plats och går förmodligen in som första eller andra seedade i ett kval

enda chansen är som sagt om Borussia Monchengladbach (64a) tar fjärdeplats har de riktigt otur kan lag som

Napoli, Ajax, Man U, Arsenal, Basel, Porto & Benfica skulle 4 av dessa sluta på play off blir ju Tyskland oseedade annars blir man seedade med allra största sannolikhet
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/trank2015.html
(källa)
Senast redigerad av L-illuminato 2015-03-12 kl. 17:28.
Citera
2015-03-12, 18:07
Medlem
JayGatsbys avatar
Grymma inlägg anteri! Gillar att du har samma intresse för detta som jag men kan till skillnad från mig mattematik och slår mig därmed på fingrarna.

Nuså, forza Toro!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in