• 1
  • 2
2014-06-01, 18:45
Medlem
Det ska inte få finnas ett krav som säger “så här måste
du vara”
Du ska kunna vara den du är och ändå lyckas!

Förklaring:

I ett rött samhälle är det krav på hur man ska vara då gruppen ska åstadkomma något enda tillsammans man gör en kraftansamling med flera människor för att uppnå en enda sak (de blåa tror på att den enskilde klarar det själv).

Och gruppen ska vara lik i sitt tänkande och slåss för en och samma sak och deras tänkande styrks av att alla tycker som dem i gruppen så de håller fast vid sin sak – det är inte bra för man blir blind för nya tankar då de varandra i gruppen övertygar varandra om samma sak hela tiden och det leder till hela gruppers undergångar (då lyckas man inte, så var det mycket på Medeltiden) och ledningen hotade med hårda medel om man får för sig en ny tanke och ville kliva ut ur gruppen och blev stämplad vilket gjorde det svårt i sitt tänk att få för sig nya tankar.

Varför går människor ihop i sådana grupper- jo för de söker att känna sig accepterade av någon.

I ett rött samhälle ska man vara lika för att bli accepterad. I det blåa ska man inte behöva vara lik någon annan och bli accepterad för den man är och nå sin dröm.
I ett rött samhälle är det krav på hur man ska vara. Det är genom att man tar bort detta krav som vägen banar sig fri utan hinder och man kan nå hur långt som helst utan att behöva likarta sig i en grupp och då slippa tänka på hur man ska vara.
Senast redigerad av nyplfl 2014-06-01 kl. 19:17.
Citera
2014-06-01, 19:20
Medlem
detta gäller den sorts grupper som inte tillåter nytänkande
Citera
2014-06-01, 19:24
Medlem
Detta gäller Religiösa grupper och kommunistiska grupper
Citera
2014-06-01, 19:33
Vad vill du diskutera? (FB) Det ska inte få finnas ett krav som säger "så här måste du vara"
Citera
2014-06-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Vad vill du diskutera?

Min förklaring till citatet kanske ? lång text dessutom som ger utrymmen för diskussion
Senast redigerad av nyplfl 2014-06-01 kl. 19:42.
Citera
2014-06-01, 19:39
Medlem
man kan sammanfatta texten med dessa ord:

En del människor blir alldeles för insnöade i fångenskapens värld i en Bikupa – de är dock de som förlorar på det så länge de inte tar sig därifrån och det är dom som inte tror på annat än deras eget livsrum än den större världen utanför- Det ÄR dom som dör.
Citera
2014-06-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyplfl

Och gruppen ska vara lik i sitt tänkande och slåss för en och samma sak och deras tänkande styrks av att alla tycker som dem i gruppen så de håller fast vid sin sak – det är inte bra för man blir blind för nya tankar då de varandra i gruppen övertygar varandra om samma sak hela tiden och det leder till hela gruppers undergångar (då lyckas man inte, så var det mycket på Medeltiden) och ledningen hotade med hårda medel om man får för sig en ny tanke och ville kliva ut ur gruppen och blev stämplad vilket gjorde det svårt i sitt tänk att få för sig nya tankar.

Varför går människor ihop i sådana grupper- jo för de söker att känna sig accepterade av någon.

I ett rött samhälle ska man vara lika för att bli accepterad. I det blåa ska man inte behöva vara lik någon annan och bli accepterad för den man är och nå sin dröm.
I ett rött samhälle är det krav på hur man ska vara. Det är genom att man tar bort detta krav som vägen banar sig fri utan hinder och man kan nå hur långt som helst utan att behöva likarta sig i en grupp och då slippa tänka på hur man ska vara.

??

Försök skriva kortare meningar så man kan följa tankegången....

Vem säger "så här måste du vara"? Föräldrar, skola, arbetsplatser, kompisar? Om din pappa säger "så här måste du vara" har det inget med vänsterpolitik att göra.
Citera
2014-06-01, 21:51
Det enda jag kan tänka mig är att det är en slags socialliberal/socialdemokratisk tanke precis som en användare skrev i tråden jag länkade men du läste den troligen inte Ska du vara den du är och ändå lyckas så måste omgivningen acceptera dig, alltså tvinga dem att acceptera ditt beteende så att du kan lyckas.

Kan du sätta in din frågeställning i ett sammanhang? Ska vi ha ditt "röda samhälle" så ska jag alltså anställa en tjej med kort kjol som restaurangbiträde när jag inte finner det passande för att hon ska inte behöva ha krav "hur man ska vara"?
Citera
2014-06-01, 22:06
Medlem
Citat:
Det enda jag kan tänka mig är att det är en slags socialliberal/socialdemokratisk tanke precis som en användare skrev i tråden jag länkade men du läste den troligen inte Ska du vara den du är och ändå lyckas så måste omgivningen acceptera dig, alltså tvinga dem att acceptera ditt beteende så att du kan lyckas.

Kan du sätta in din frågeställning i ett sammanhang? Ska vi ha ditt "röda samhälle" så ska jag alltså anställa en tjej med kort kjol som restaurangbiträde när jag inte finner det passande för att hon ska inte behöva ha krav "hur man ska vara"?

Nej jag tycker inte riktigt du verkar förstå citatet. Jag är väldigt anpassningsbar själv men uppfann det där citatet iallafall. Har varit på olika ungdomsläger där det är hårda regler och anpassat mig helt och hållet alltså.
Citera
2014-06-01, 22:10
Citat:
Ursprungligen postat av nyplfl
Nej jag tycker inte riktigt du verkar förstå citatet. Jag är väldigt anpassningsbar själv men uppfann det där citatet iallafall. Har varit på olika ungdomsläger där det är hårda regler och anpassat mig helt och hållet alltså.

Uppfann du citatet? Det gjorde denna killen också
Citera
2014-06-01, 22:15
Medlem
Citat:

Det var mitt konto men det har varit avstängt under en lång lång period
Citera
2014-06-01, 22:18
Medlem
Citat:

Jag kan logga in på det och bevisa att jag kan lösenordet till det och det var mitt konto
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in