• 1
  • 2
2013-09-29, 15:00
Medlem
Det ska inte få finnas ett krav som säger "så här måste du vara"

Du ska kunna vara den du är och ändå lyckas!

Om man ska placera mitt uppfunna citat i politisk tillhörighet. Så anser jag att liberalism är där mitt uppfunna citat hör hemma. Håller ni med och varför?
Senast redigerad av Estoniahj 2013-09-29 kl. 15:05.
Citera
2013-09-29, 15:05
Medlem
DiagnosABs avatar
Tja, jag hade mer tänkt mig nåt nystartat löjligt litet intresseparti...

Detta pgav mening två. "och ändå lyckas". Nä. Bara nä. "Ändå ha möjlighet/chans att lyckas" kan jag köpa, men nåt mer ord måste in. Annars låter det som om man tycker att även om man skiter i skolan, aldrig duschar och konstant kallar folk för idioter så ska man ändå kunna få ett högavlönat jobb och bli erbjuden en chefspost efter ett halvår. Typ.
Citera
2013-09-29, 15:13
Medlem
kaffies avatar
Låter som någon sorts socialliberalism eller socialdemokrati snarare. Det finns inget i den mer högerinriktade varianten av liberalism som säger att vem som helst ska kunna lyckas.
Citera
2013-09-29, 15:16
Medlem
När jag uppfann citatet sade en lärare att det var liberalt för att det hävdar individens frihet.
Citera
2013-09-29, 15:19
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffie
Låter som någon sorts socialliberalism eller socialdemokrati snarare. Det finns inget i den mer högerinriktade varianten av liberalism som säger att vem som helst ska kunna lyckas.

This one. Allmänt nyliberalt tänkande.
Citera
2013-09-29, 15:19
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estoniahj
När jag uppfann citatet sade en lärare att det var liberalt för att det hävdar individens frihet.

Man kan inte uppfinna sina egna citat. Citat blir det när någon annan tycker det är värt att återberätta ens ord. För övrigt så finns det ingen som säger åt en hur man måste vara idag.
Citera
2013-09-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffie

Citatet är emot kollektivism.

I kollektivet finns det krav på "hur man ska vara". I kollektivet finns en ledare och resten "följare". Ledaren bestämmer vilka regler som gäller i kollektivet. Om det anländer en ny till kollektivet så accepteras denne om den följer reglerna och inte hotar ledarens roll. Men det kan även hända att denne stöts ut för att stärka sammanhållningen i kollektivet.
Kommer det en som hotar ledarens roll kommer ledaren(medvetet eller omedvetet) försöka stöta ut denne ur kollektivet då ledaren vill behålla sin position.
Citera
2013-09-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
This one. Allmänt nyliberalt tänkande.

Varför det?
Citera
2013-09-29, 15:23
Medlem
Brmcs avatar
Citat:

Och socialliberalism har inte inslag av liberalism, eller hur tänker du nu? Det är dock inte renodlat liberalt.
Citera
2013-09-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Och socialliberalism har inte inslag av liberalism, eller hur tänker du nu? Det är dock inte renodlat liberalt.

Läraren sade: "Det här är liberalt". Håller med om att det inte är renodlat liberalt.
Senast redigerad av Estoniahj 2013-09-29 kl. 15:30.
Citera
2013-09-29, 15:24
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Varför det?

För att du utgår från att alla måste kunna lyckas. I ett liberala värdegrunder tänker man oftast att den starkaste vinner. Utilitarism, du vet.

Ja, men dåså. Du håller med om att det inte är renodlat liberalt. Det är mer socialliberalt.
Senast redigerad av Brmc 2013-09-29 kl. 15:26.
Citera
2013-09-29, 15:28
Medlem
Brmcs avatar
Sen vadå anti kollektivism? Att värna om kollektivets bästa snarare än individens är väl inte att säga att alla måste få vara olika?

Sen kan detta dra igång en helt annan diskussion huruvida kollektivet kontra individens bästa är det viktigaste. Men det är på tok för off topic.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in