2014-05-28, 16:45
Medlem
Nu är ju topic lite fel. Det står ju att dom inte vet om fåglarna är döda.

Citat:
Enligt vittnet ska sedan den ena pojken gömt ankan under jackan och gått in på toaletten där han försökte dränka ankan.
Hans kompanjon ska ha försökt döda den andra ankan genom att skära den i halsen med ett vasst föremål.
– Elever på skolan har berättat för sina föräldrar om upplevelsen, som inträffade i torsdags i förra veckan på dagen. De hävdar bestämt att ankorna dödades, berättar mannen.

Uppgiften om att ankorna dödades kommer ifrån flera elever. Just det med att det är flera gör källan inte mer trovärdig utan mindre trovärdig då det tyder på att källan har kommit fram genom ryktes vägar.

Så topic är missvisande för tillfället, det borde vara: Sjöbo. "Elever" sägs ha försökt dränka anka i toaletten, samt försökt skära halsen av den andra ankan.
Citera
2014-05-28, 17:13
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cibus
Nu är ju topic lite fel. Det står ju att dom inte vet om fåglarna är döda.

Uppgiften om att ankorna dödades kommer ifrån flera elever. Just det med att det är flera gör källan inte mer trovärdig utan mindre trovärdig då det tyder på att källan har kommit fram genom ryktes vägar.

Så topic är missvisande för tillfället, det borde vara: Sjöbo. "Elever" sägs ha försökt dränka anka i toaletten, samt försökt skära halsen av den andra ankan.

Intressant iakttagelse.. jag kommenterar i en "spoiler" för att inte gå OT:
mvh,
cavalier
Citera
2014-05-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Intressant iakttagelse.. jag kommenterar i en "spoiler" för att inte gå OT:
mvh,
cavalier

Det har du rätt i, I att flera eller enskild utsagor är trovärdigare eller inte. Jag tar på mig struthatten på det. Dock så får jag utveckla att säga att närheten till källan kanske inte är trovärdig, det står inget om att dom var i närheten och såg det skedde. Så jag gissar på att dom bara inte vet hittills mer än att ett par pojkar tog med ett par fåglar in till aulan.

Mitt syfte var mer att inte försöka få igång en häxjakt fören man vet vad som skett som några ville här i tråden.
Citera
2014-05-28, 17:24
Medlem
Nu har ju uppgifterna ändrats lite och på Sjöbo kommuns hemsida dementerar man nu uppgifterna. Men Sjöbo är en jävla håla med mycket marknadsfolk och annat löst pack.
Citera
2014-05-28, 17:27
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Ankor, ankor, ankor. Finns det ens vilda ankor i Sverige? Det måste väl ändå röra sig om änder?
Hur fan lyckades pojkarna fånga in dem, de är ju flygkunniga? Eller rör det sig ändå om tama ankor som kanske är lite lättare att fånga in? Då borde det finnas en ägare till dessa som inte är så förtjust i att högstadie-elever plågar ihjäl hens älsklingar.

Kan det röra sig om tidnings-ankor ?

Vild = and
Tam = anka

Det verkar röra sig om gräsänder från en park,
och hur tama dom än blir kallas dom aldrig gräsankor.
Citera
2014-05-28, 17:28
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Det är en jävligt big deal och tyder på psykisk störning. Inom Antisocial personlighetsstörning är det vanligt att man plågar och dödar djur som liten. Dessutom är det just djurplågeri, uppenbarligen har du någon slags empatistörning om du säger "big deal" om det hela till att börja med.

Klart det är stört om man finner njutning i att fånga djur med det enda syftet att plåga och avliva dem.
Det är ingen big deal att fånga fåglar, så långt tänker man.
Ingen big deal att ta med en råtta i sin fälla till skolan.
Ungar vill ha ett djur att klappa varesig det är en ponny eller groda.

Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
I vuxenålder dödar man oftast djur för att äta, det gör inte barn. De gör det för att känna makt. Du lider troligtvis av en störning.

Förutom dom 400 pippifåglar som gått sniper-luftgevärsdöden till mötes är det bara 1 helt sjuk sak jag gjort som liten, nämligen dränkt en blåmesunge.
Den som inte hör hur elakt det låter e nog smått brevid, att jag gjorde det betyder inte att jag var glad efteråt... förmodligen bara ety stört barn för stunden.
Alla fågelungar dör i vilket fall, Vi ville ha små pippikids att ta hand om men är det nåt som fattas är det konsekvenstänk när man är så liten.
Dom klarar sig i 1-2 dagar utan mamma det betyder inte att vi aktivt mördade dem med meningen.

Citat:
Ursprungligen postat av livsfarligt
Dock skillnad på att avliva djur som ett yrke för att föda oss människor kontra döda djur bara för att det är kul eller för att man känner för det?

Var en aning otydlig i mitt föregående inlägg.

Man är således väldigt svag psykiskt om man känner att man behöver utforska liv samt död på ett vis som enbart är för personliga behov.

Fortfarande inte ovanligt att ungar "petar på döda saker med pinnar"
Ibland finns det pinnar men bara levande djur

Citat:
Ursprungligen postat av Seidel
Helt säker på att du inte är skadad? Det är inte normalt för små pojkar att plåga djur.

Jag tror inte att Flashback tänker på gå ankbegravning, det är den patologiska undertonen i deras handlingar som upprör.

Varit elak på en katt engång, nej det är nog inte normalt. Utöver det är det ytterst sällan det förekommit någon plågning.... hmm den stackars blåmesen då och grodor som blev elektrifierade.

Ändå har jag dödat många små liv, därför att som tyvärr inte överlevde min plan att ha en egen fågelfamilj.
Handlar förmodligen en del om jaktinstinkt, vad krävs det för att fånga sin egen svala? Det är spänning.

Helt enkelt, när man är 10 år, eller rättare när jag var 10 förstod jag inte att vilda djur EJ överlever att tämjas.
Folk har undulater i bur liksom varför kan inte jag ha en flugsnappare?

Dessa ungar i Sjöbo tyckte förmodligen att det var spännande att kunna fånga en fågel ute, för att ta in dom i skolans största sal(?), sen när dom inser konsekvenserna av det är det roliga över.
Frågan är varför dom försökte döda fåglarna istället för att släppa ut dom igen... förmodligen lärare som hetsade till det istället för att utföra en gemensam lugn undersökelse av fångsten.
Citera
2014-05-28, 17:31
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cibus
Det har du rätt i, I att flera eller enskild utsagor är trovärdigare eller inte. Jag tar på mig struthatten på det. Dock så får jag utveckla att säga att närheten till källan kanske inte är trovärdig, det står inget om att dom var i närheten och såg det skedde. Så jag gissar på att dom bara inte vet hittills mer än att ett par pojkar tog med ett par fåglar in till aulan.

Mitt syfte var mer att inte försöka få igång en häxjakt fören man vet vad som skett som några ville här i tråden.

Du kan ta av dig struthatten ( ), för jag tror att jag förstår hur du menar egentligen - att en fjäder kan bli till en höna, och att rykten sprider sig och förvanskas (googla "viskleken"). Jag bara vände mig mot att du uttryckte dig så kategoriskt.

Jag gillar inte heller "häxjakter", och är väl medveten om risken med ryktesspridning. Jag är tvehågsen om huruvida djurplågarna ska "hängas ut". Jag tror inte att det vore bra, men om någon av dem fortsätter att plåga djur så är jag helt för att det görs.

Tack för ett vänligt svar,
cavalier.
Citera
2014-05-28, 17:43
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mnomad
Sjöbo? Det är antagligen ett par bondgrabbar, de har förmodligen nackat hönor, kastrerat smågrisar och jagat sedan de blev avvanda ungefär. Kan vara svårt för sådana att inse att det skulle vara någon större skillnad på att nacka en höna och skära halsen av en and.

Min erfarenhet är tvärtom att människor uppvuxna med jakt och lantbruk har ett naturligare förhållande till djur och natur. Man nyttjar djur och respekterar därför dem också. Att skada natur och djur utan syfte är ett klassiskt tabu hos alla världens människor som har levt/lever nära och av naturen.
Citera
2014-05-28, 18:09
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
De flesta barn skiljer (intuitivt?) mellan kall- och varmblodiga djur?
Citera
2014-05-28, 18:15
Medlem
Dementi av tidningsuppgifter på Sjöbo kommuns hemsida:

http://www.sjobo.se/nyhetsarkiv/deme...ingsuppgifter/
Citera
2014-05-28, 18:22
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Min erfarenhet är tvärtom att människor uppvuxna med jakt och lantbruk har ett naturligare förhållande till djur och natur. Man nyttjar djur och respekterar därför dem också. Att skada natur och djur utan syfte är ett klassiskt tabu hos alla världens människor som har levt/lever nära och av naturen.

+1. Jag är "stadsbo" och har inte jaktlicens. Men jag håller med dig till 100%. Det är en jävla skillnad på att dränka en gräsand i en skoltoalett, och att skjuta en älg (om man gör det rätt).
Citera
2014-05-28, 18:49
Medlem
Så ni som vill ha namnen på ungarna, vad tänker ni göra när ni får de? Klå upp de eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in